Frumuseți autumnale cu mari muzicieni români, la Londra, Bruxelles, Charleroi și Berlin

Dirijorul Cristian Mandeal într-o săptămână fulminantă pe scenele europene

La scurt timp după ce a condus Orchestra Națională Radio în seara de 21 septembrie, în concertul susținut în contextul Festivalului Internațional al Orchestrelor Radio RADIRO – ediția a II-a desfășurat la București, la Sala Radio, între 20 și 27 septembrie, dirijorul Cristian Mandeal, director de onoare al acestui festival, a evoluat la pupitrul Royal Philharmonic Orchestra din Londra, în seara de 23 septembrie.

În serile de 26 și 27 septembrie, la Bruxelles și Charleroi, Cristian Mandeal s-a aflat la pupitrul Orchestre National de Belgique cu un program curpinzând Kodaly – Dansurile din Galanta, Bartok – Cinci schițe pentru orchestră, Brahms – Dansuri ungare și Liszt – Concertul nr.1 pentru pian și orchestră cu Boris Giltburg.

Despre performanţa dirijorului român pe scena londoneză, cronicarul britanic Evan Dickerson remarca : „Onoarea de a deschide stagiunea Royal Philharmonic Orchestra în perioada 2014 – 2015 la Cadogan Hall i-a revenit lui Cristian Mandeal, dirijor invitat al orchestrei, un muzician binecunoscut publicului prin performanţele sale repetate alături de Hallé Orchestra din Manchester, cu apariţii rare, însă, pe scena londoneză. Uvertura la opera Egmont, de Beethoven, a fost investită cu o încărcătură dramatică încă de la primele acorduri ale viorii, la care s-au adăugat intervenţiile suflătorilor (…). A fost un Beethoven robust şi puternic, cu accente exuberante de fervoare eroică, derivată din ecouri de inspiraţie romantică pe care compozitorul german le-a împrumutat din creaţia lui Goethe. A urmat Concertul pentru vioară în re major de Brahms, cu Tianwa Yang ca solistă. Mişcarea de deschidere a fost atent orchestrată de Mandeal, care a echilibrat magistral armonia texturală a orchestrei cu sunetul cald al violoncelului, ceea ce a rezervat viorii o vitalitate cu totul specială. (…) Brahms ar fi putut crede că a scris un „Adagio slab”, dar, sub bagheta lui Cristian Mandeal, Royal Philharmonic Orchestra l-a interpretat cu o sensibilitate şi participare unice, păstrând contrastele date de accentele de rubato pe parcursul piesei. Impunător şi inteligent, Mandeal a revelat în acest concert o frumuseţe autumnală, dată în primul rând de tonurile transparente ale suflătorilor. Pe fundalul unui asemenea acompaniament, conceput, parcă, pentru a face să izbucnească furii ascunse, Tianwa Yang a reuşit să-şi construiască rafinat propria evoluţie. Contrapunctul major urma să fie cel de final, când Cristian Mandeal a dat tonul unui adevărat spectacol incendiar, atent la detalii şi elegant în execuţie. Punctul culminant de contrast a fost rezervat finalului, când Mandeal a creat un spectacol fulminant de detaliu muzical şi puncte de incidenţă, cu o desăvârşită eleganţă a execuţiei. În magistrala mişcare de închidere, având-ul pe dirijor ca protagonist, orchestra şi solistul au redevenit un tot unic, pentru a încheia în acelaşi ton de început, în care s-au aliat în a da glas glorioasei şi generoasei partituri brahmsiene. (…)

Cristian Mandeal şi baletul mâinilor la pupitrul Orchestrei Naţionale a Belgiei

Simfonia în re minor de César Franck este o lucrare rar ascultată în sălile de concerte, mai rar decât ne-am putea dori, în pofida unor excelente idei muzicale şi a uneia dintre cele mai îndrăzneţe orchestraţii, elemente suficiente pentru a satisface publicul în totalitate. Ultima dată când am ascultat o intrepretare a acestei lucrări a fost în 2007, când Cristian Mandeal a condus Orchestra Naţională din Belgia. Interpretarea de atunci a evidenţiat elementele structural germanice ale lucrării, o oportunitate extraordinară, la acel moment, de a accentua această latură, având în vedere că adesea eleganţa flexibilă a acestei simfonii este considerată a fi de sorginte franceză. Interpretarea de acum cu Royal Philharmonic Orchestra a reuşit, în schimb, să medieze mai pregnant între aspectele contrastante ale simfoniei. Dirijând fără partitură, aşa cum a făcut şi cu Beethoven, Mandeal a propus o mişcare de deschidere impunătoare, asimilând întorsăturile de penel melodic, şi puternică în intensitate. Cu un fundal orchestral construit din tonuri de contrabas întunecate, dar elastice, până la tonuri înalte de violoncel şi violă, completate de acorduri senzuale de vioară, latura dramatică a lucrării lui Franck a rezonat perfect cu un dirijor ca Mandeal, cu o ureche fără greş pentru pasajele de tranziţie şi contrastul interior, la care se adaugă disponibilitatea de a spori dinamismul la intensitate maximă. O provocare – limită adresată spaţiului unde a avut loc concertul: într-o sală mai mare, cu o acustică mai caldă, efectul ar fi fost, poate, unul şi mai intens. Este posibil ca mişcarea mediană să fi apărut mai „galică” în tonalitate, cu harpa răsunând peste tonurile de pizzicato, dar ponderea naturală a muzicii le-a înregistrat progresiv, în mişcări rapide şi sigure ale frazării şi ale tranziţiilor, modelate minuţios sub bagheta dirijorului Mandeal. La final, în mişcarea de închidere, care a reactualizat elemente anterioare, Cristian Mandeal a avut prilejul unei ultime note de forţă în interpretarea simfoniei unice semnată de César Franck. Ceea ce i-a reuşit pe deplin, într-o interpretare de o neobişnuită căldură şi vigoare a orchestrei. După ascensiunea finală, memorabilă şi înălţătoare, rămâne speranţa că nu va trece mult timp până când o vom putea asculta din nou”.

Pianista Ana Silvestru aduce muzica românească contemporană pe celebra scenă de la St Martin-in-the-Fields


Pianista Ana Silvestru concertează la Londra

Una dintre cele mai importante reprezentate ale generaţiei foarte tinere de pianişti români, Ana Silvestru, „strălucit înzestrată, cu un temperament artistic viu, un sunet splendid şi un repertoriu vast” (pianistul Dimitri Bașkirov) debutează pe scena londoneză marţi, 30 septembrie, cu un recital de prânz pe prestigioasa scenă de la St Martin-in-the-Fields. Programul concertului propune publicului britanic mai multe premiere românești, şi cuprinde, alături lucrări binecunoscute purtând semnăturile lui Musorgski și Liszt, piese în primă audiție, semnate Doina Rotaru, Ulpiu Vlad şi Doina Rotaru.

Apreciată de critica de specialitate şi considerată de muzicieni de prim rang ca fiind „extrem de talentată”, după cum afirma Constantin Scerbakov, Ana Silvestru s-a impus ca o artistă cu o sensibilitate, inteligenţă muzicală şi forţă expresivă ieşite din comun. A debutat ca solistă la 13 ani, la Filarmonica Oltenia, iar de la 17 ani și-a început cariera internaţională. Premiile naţionale şi internaţionale, precum şi bursele obţinute de-a lungul anilor (între care şi Premiul I la prima ediţie a Festivalului Muzicii Maghiare) i-au permis să cânte în Franţa, Spania, Austria, Germania, Olanda, Elveţia, Polonia, Cehia, Israel, Japonia, în săli precum cele de la Tonhalle Zürich, Musikkollegium Winterthur, Universitatea de Studii Ebraice din Ierusalim, Catedrala Simon şi Juda din Praga, Universitatea Fryderyk Chopin din Varşovia, dar și în festivaluri precum Schubertiade (Zürich), Festivalul Wagner (Zürich), Archipel (Geneva) și Festivalul de la Salzburg. După terminarea studiilor de licenţă la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti (la clasa lui Viniciu Moroianu), Ana Silvestru şi-a continuat pregătirea cu celebrul Constantin Scerbakov la Universitatea de Arte din Zürich, unde a terminat studii de master, obținând şi prestigioasa diplomă de solist concertist, acordată cu cele mai înalte distincţii. În anul 2014, pianista a lansat mai multe CD-uri, printre care și integrala lied-urilor lui Modest Mussorgski, iar în 2015 va înregistra Concertul lui Ravel pentru mâna stângă (cu Filarmonica din Hradec Kralovec) şi Ritualul primăverii de Stravinsky.

Seri muzicale la Vila Walther din Berlin

Institutul Cultural Român din Berlin reia seria de concerte la sediu în luna octombrie cu participarea pianistei Mădălina Pașol și a acordeonistului Fernando Mihalache.

Serile muzicale din Vila Walther cu muzicieni români consacrați sau tinere talente au devenit deja o tradiție pentru ICR Berlin. Acustica excepțională a sălii de concerte, virtuozitatea muzicienilor invitați, precum și atmosfera interbelică aristocrată a vilei atrag un public numeros și fidel. În decursul acestui an, au concertat cu precădere muzicieni români stabiliți în spațiul germanofon, precum violonceliștii Valentin Raduțiu, Bogdan Jianu sau Teodor Rusu, pianiștii Luca Toncian, Alina Azario, Victor Nicoară și violoniștii Nora Hapcă și Alexandra Paladi.

Seria de concerte continuă și în această toamnă. Duo-ul de pian și acordeon, Mădălina Pașol și Fernando Mihalache, vor interpreta în data de 1 octombrie un repertoriu divers, alcătuit atât din piese romantice de Beethoven, cât și muzică contemporană românească de Paul Constantinescu și tango argentinian de Astor Piazzola. Concertul celor doi muzicieni va fi prefațat de două piese de Schumann, respectiv Chopin, interpretate de tânăra pianistă Alexandra Gavrilă, bursieră a Institutului de Arte.

Din program, printre altele: Arabesca Op. 16 de Robert Schumann, Studiul Revolutionar Op. 10 Nr. 12 de Frederic Chopin , Rapsodia Română de George Enescu, Joc Dobrogean de Paul Constantinescu, Vers la vie nouvelle de Boulanger și Le grand Tango de Astor Piazzolla…

Mădălina Pașol a absolvit Universitatea de Arte din Berlin (Universität de Künste Berlin) – Germania, la clasa prof. Georg Sava şi apoi la clasa prof. Pascal Devoyon. Activitatea sa artistică a fost recunoscută prin premii, burse, diplome la concursuri naționale si internaționale: bursa NaFög a Senatului Cultural German, bursa Fundației Paul Hindemith, bursa Universității de Arte din Berlin, bursa pentru studii doctorale a Universității de Muzică din București, bursa Fundației Georg Schumann, Concursul Internațional pentru pian Feruccio Busoni, Concursul International ARD – München, Marele Premiu – Concursul Internațional de Concerte Târgu Mureș.

Fernando Mihalache este acordeonist și profesor de acordeon în cadrul Colegiului Național de Artă Dinu Lipatti și în cadrul Universității Naționale de Muzică din Bucuresti. Colaborează în diverse proiecte cu instituții prestigioase precum: Opera Națională București, Opereta Națională Bucuresti, Societatea Română de Radio-Difuziune și altele. A susţinut numeroase concerte în întreaga lume: turneu cu proiectul Just Musette în 11 orașe, European Festival Weeks of Passau, Festivalul Național George Enescu 2011 și 2013 și Turneu Național și Internațional împreună cu Cvartetul Maxim.

Pianista Mădălina Paşol evoluează la Berlin

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.