Furturi spectaculoase de opere de artă

Săptămâna aceasta a fost marcată în lumea artei de două furturi spectaculoase mai ales prin dimensiunea operelor dispărute, dar şi prin valoarea lor estetică şi evocatoare.

Primul s-a produs în biserica “San Vicenzo” din Modena. Obiectul lui a fost o capodoperă de secol XVII, a pictorului Giovanni Francesco Barbieri, cunoscut sub numele Guercino.

Opera a fost văzută ultima dată în timpul slujbei de duminică 10 august, biserica fiind închisă în timpul săptămânii. Furtul a fost descoperit în 13 august.

Tabloul monumental a fost prezentat, în 2013, într-o expoziţie cu opere de artă restaurate după cutremurul din 2012, deschisă la Torino.

Dimensiunile pânzei, 2,93×1,84 de metri, făcea foarte dificilă deplasarea ei, parohul bisericii considerând că ar fi fost necesară folosirea unui camion pentru a uşura furtul.

Pictura, reprezentând-o pe “Madonă cu Sfântul Ioan Evanghelistul şi Sântul Grigorie Vindecătorul” a fost realizată în 1639, aparţinând începutului perioadei de maturitate a artistului, şi este estimată, potrivit criticului de artă italian Vittorio Sgarbi, la cinci-şase milioane de euro.

Cum opera nu poate fi vândută pe piaţa legală de artă, se presupune că furtul are legătură cu Mafia, aceasta fiind bănuită şi de furtul de la Palermo, dinn 1969, al “Naşterii” semnate de Caravaggio, care nu a mai fost găsit nici până astăzi.

Cum nu există semne de intrare prin efracţie, este posibil ca hoţii să se lăsat închişi în biserică după slujbă.

Vittorio Sbargi deplânge lipsa unui sistem de alarmă care ar fi putut “proteja o operă atât de preţioasă”. Intendenul bisericii a explicat că există un sistem de alarmă, “dar el a fost întrerupt din cauza costului ridicat”.

Gian Carlo Muzzarelli, primarul localităţii, anunţă că a lansat o anchetă pentru a regăsi cât mai curând această operă, afirmând că furtul este “o crimă care afectează întreg oraşul”.

Tot marţi, 13 august, s-a constat dipariţia, de pe Chemin des Dames, în Aisne (Franţa), a unei sculpturi înalte de patru metri, realizate de artistul Haïm Kern ca un omagiu adus soldaţilor căzuţi la Chemin des Dames în timpul Primul Război Mondial.

Sculptura, intitulată “Nu ei şi-au ales mormântul”, cântărea 1,6 tone.

Furtul a fost semnalat de un turist care “căuta statuia, dar n-a găsit-o”, prefectura declarând că nu poate determina cu siguranţă ora dispariţiei ei.

Haim Kern, „Nu ei şi-au ales mormântul

Potrivit primelor constatări ale jandarmilor, sculpturaa fost ridicată de pe soclu şi transportată, probabil cu un vehicol de mare capacitate.

Zona a fost cercetată marţi seară, iar miercuri căutarea a fost reluată cu 15 militari şi un elicopter al jandarmeriei din Amiens, fără a fi anunţate rezulate palpabile.

“În timp ce majoritatea francezilor sunt ivitaţi, cu prilejul Centenarului Marelui Război, să-şi amintească istoria şi rădăcinile lor, acest act intolerabil este o insultă la adresa victimelor războiului, dar şi a Franţei, a valorior, a istoriei şi a meoriei ei”, a afirmat Kader Arif, Secretarul de Stat care răspunde de “Vechii combatanţi şi de memorie”.

Sculptura, care prezintă o plasă în ale cărei ochiuri sunt încrustate figuri omeneşti, a fost dezvelită în 5 noiembrie 1998, cu pirlejul celei de a 80-a comemorări a Marelui Război, pe platoul California de la Craonne, în Aisne, ca “un omagiu special adus celor împuşcaţi în Marele Război, a cărui amintire monumentul este menit să o perpetueze”.

Craonne a fost locul luptelor duse din aprilie până în iunie 1917, în care au pierit sau au fost răniţi peste 300.000 de oameni.

“Furtul şi degradarea operei lui Haim Kern în această perioadă a Centenarului este un act intolerabil care întinează memoria tuturor oamenilor care au suferit în aceste locuri. Este un act şocant pentru toţi cei care, cu respect şi compasiune, readuc în memorie evenimentele tragice derulate aici”, a declarat prefectura din Aisne, într-un comunicat.

Opera lui Haim Kern, sculptor francez născut la Leipzig, în Germania, în 1930, a mai fost vandalizată de două ori: în mai 1999 şi în aprilie 2006.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.