Gheorghe Răcaru: „L-am dus acasă pe Papa Ioan Paul al II-lea”

Înconjurat de machete de avioane, la un birou înțesat de dosare, Gheorghe Răcaru mai pune o semnătură pe o hârtie. Trimite dosarul abia semnat la Serviciul Financiar: „Nu m-am omorât niciodată cu hârțoagele, dar trebuie să le fac și pe astea, ca să zboare avioanele. O fac cu plăcere, de asta nu am obosit niciodată!“.

Ochii îi lucesc a nostalgie, când își amintește de ultimul zbor la manșă: „L-am dus acasă pe Papa Ioan Paul al II-lea, după vizita din România. N-am apucat să pilotez un avion Blue Air“. Companie pe care a salvat-o în 2013 de la faliment.

Cotidianul: Ați fost director general și la Tarom. Unde e mai greu, la stat sau la privat?

Gheorghe Răcaru: La Tarom am lucrat opt ani cu demisia pe masă la minister. E mai greu la stat, ai de luptat și cu ministerul, și cu sindicatele. La privat e mai simplu, dar depinde și de privați. M-am înțeles bine la început cu domnul Nelu Iordache (fondatorul Blue Air), un om care „mirosea“ bine afacerea, dar nu știu ce s-a întâmplat, probabil prea multă siguranță, lupta cu concurența l-au adus în situația să facă pași greșiți.

În aceeași perioadă, și Blue Air a trecut prin mari turbulențe financiare…

Nelu Iordache era arestat, Romstrade a intrat în insolvență, era compania-mamă, deținea 90% din Blue Air, și eram în vrie, în vrie rău. În 2013, am revenit la conducere, pentru că, la jumătatea anului 2009, am demisionat din funcția de director general, dar nu am părăsit grupul.

„Activitatea companiei nu a fost întreruptă nicio zi“

Cum ați scos din vrie compania?

Aici e mult mai dificil decât în alte companii. Ai o dată partea comercială, cum e la oricare firmă, dar există partea tehnică, ce se află sub reglementări aeronautice internaționale. Noi am evitat insolvența, pentru că administratorii judiciari de la Romstrade au decis să vândă afacerea Blue Air și o parte din datorii. Astfel, firma-mamă urma să scape de niște obligații, garanții date către Blue Air, iar dacă noi colapsam, la Romstrade venea un val și mai mare de datorii.

S-a făcut o licitație publică rapidă. În câteva luni, s-a vândut firma unor noi proprietari, s-a preluat personalul, s-au deblocat conturile. Asta a fost partea comercială, de care s-au ocupat noii proprietari. Partea tehnică, de care m-am ocupat eu, s-a rezolvat rapid, în august 2013 aveam certificat nou de operator aerian. Activitatea companiei nu a fost întreruptă însă nici măcar o zi.

Care a fost atunci cel mai mare sprijin al dumneavoastră în menținerea în zbor a avioanelor?

Personalul din companie a înțeles, a stat patru luni neplătit, a fost de acord ca puținele fonduri care intrau să fie folosite pentru a ține compania în aer. Sprijin profesionist am obținut de la Autoritatea Aeronautică Civilă, dar și de la cea europeană.

Și reacția călătorilor?

Vă mulțumesc pentru întrebare! Nu puteam să-i uit chiar pe ei: au fost lângă noi, nu și-au anulat biletele, nu au cerut banii înapoi, au avut încredere în noi, au fost partenerii noștri de încredere, ca și unele agenții de turism.

Ce rute deschideți în 2017?

În 2005 am avut opt rute, în 2016 am avut 75, iar în acest an vom ajunge la 86. Acum vrem să deschidem noi rute interne, care să lege orașe mari, fără să mai trecem prin București. Am început cu Iași, apoi Cluj. Acum am legat Iași de Cluj, de Timișoara, direct. La vară o să facem zboruri directe spre Constanța de la Cluj, Timișoara, Oradea și Iași. Începem de la sfârșitul lunii aprilie, ca să ducem primii turiști pe litoralul românesc. În funcție de performanțe, vrem să le ținem deschise tot anul, nu doar în sezon. Constanța e unul dintre marile porturi ale Europei, iar afacerile se dezvoltă, lumea se mișcă. Pe cursele interne, cel puțin 80% sunt pasageri de business.

S-a schimbat publicul-țintă?

Când am dat drumul la companie, pasagerii făceau trei-patru zile într-un autocar până în Spania și ne-am dus la tarife similare sau chiar mai jos, pentru că, pe lângă bilet, era vorba și despre cazare, mâncare, bașca, pasagerii pierdeau două-trei zile de muncă. Apoi a fost completat și cu zona de turism. Am convins agențiile de turism să nu mai închirieze avioane, ci să cumpere bilete de la noi, le-am scutit de frica de a nu umple avioanele închiriate, le-am oferit posibilitatea de a face un program mai flexibil turiștilor pe cursele noastre regulate.

„Mă mai mănâncă și pe mine limba, atunci când politicienii își dau cu stângul în dreptul“

Câți angajați aveți?

Acum, puțin peste o mie, dar mai angajăm, se face și schimbul de generații. Suntem cei mai buni angajatori de la Facultatea de Aeronave, au venit și de la Tarom, mai e Liceul de Aviație din Băneasa, cu care noi avem o relație bună, vin și fac practică la noi. Sunt tineri, vin cu deschidere, știu ce e ăla un computer, un program. Au însă prea multe cunoștințe teoretice și prea puțină practică, la fel ca peste tot. Fac trei luni de voluntariat, nu vin doar în trecere, au plecat unii pe „afară“, dar s-au întors. Păstrăm standarde înalte, iar piloții români sunt bine văzuți. Avem acum 110 echipaje, deci 220 de piloți, din care români cam 80%, iar media de vârstă a tuturor angajaților este în jur de 40 de ani. Un mix perfect între experiență și tinerețe. Mulți dintre cei care sunt acum directori în zona comercială în companie sunt de la început aici și au crescut frumos.

Care este cea mai bună destinație?

De departe, Italia. Pe locul doi, până acum a fost Spania, dar vine tare din urmă Anglia și de aceea vom deschide la Liverpool o bază în martie. E un pariu.

Blue Air a transportat, în 2016, 3.590.129 de pasageri în peste 13.000 de zboruri

Cum vă afectează măsurile fiscale luate de Guvern de curând?

Impactul privind eliminarea pragului de cinci salarii medii pentru CAS afectează până la 15% din numărul de angajați. Dar am decis, la nivelul conducerii, să suporte compania diferența, salariul net al angajatului să nu fie afectat.

Aveți așteptări de la stat?

Nu am afinități politice, îi cunosc pe mulți dintre politicieni, am fost prea mulți ani membru al Partidului Comunist, ca să mă mai intereseze politicul… Vreau să facem treabă împreună, dar avem o problemă de percepție a companiilor românești și mai ales a celor private. Ministerul Transporturilor nici nu știe că existăm, sau cel puțin așa lasă impresia. A fost Ioan Rus ministru vreo doi ani, am făcut o cerere de audiență de pe Internet, că nu ajungeam ­altfel la el. Nu puteam să stau pe la porți, n-am vrut să intervin prin cineva, că poate credea că vreau să-i cer ceva. Voiam să discut de situația aviației civile din România, că asta mă doare. Nici după nu a mers mai bine! Mă mai mănâncă și pe mine limba, atunci când își dau cu stângul în dreptul: a fost unul care a zis că pentru Președinție să cumpărăm avioane care să aibă patru ani vechime, că sunt mai sigure! I-am transmis să nu mai vorbească prostii, că reprezintă țara și ne dau marii constructori de avioane în judecată: cum adică avioanele noastre, care ies din fabrică noi, nu sunt sigure? Suntem cam neica nimeni, nu se interesează nimeni de noi. Nu le-am cerut nimic niciodată, n-am ce să le cer.

„Să ne așteptăm la cer albastru!“

Cum vedeți acest an?

La astfel de companii sunt multe condiționări. Depindem de prețul petrolului, depindem de ce face Trump prin SUA, depindem și de politicienii noștri. Dar noi ne-am construit baze, pe lângă cele cinci din țară, și la Larnaca, în Cipru, și la Torino.

În Italia vom avea șase avioane, din vară, și estimăm că vom transporta peste un milion de pasageri numai acolo, curse interne și externe în Italia.

În Cipru, compania națională a intrat în insolvență. Ei au închis-o azi, a doua zi am pus pe platformă un avion Blue Air și în 10 zile am început să operăm, practic suntem considerați o companie națională a lor, toți angajații sunt ciprioți.

Anul 2017 va fi un an al consolidării. Avem 25 de avioane, nouă în proprietate, altele în leasing financiar, altele în leasing operațional, că așa e mai bine din punctul de vedere al activității. La avionul închiriat, când nu merge afacerea bine, îi acorzi proprietarului o compensație și scapi de avion. Secretele meseriei!

Centrele de training merg cu motoarele în plin, pregătim piloți, cărora, chiar dacă vin de la altă companie, trebuie să le faci conversia, cu simulatoare, aclimatizare, trebuie să-i aduci la standardul dorit.

Pentru clienți?

Cred că pentru public am făcut un prim pas important, cu aceste curse interne, unde feed-back-ul e foarte bun, iar tarifele sunt bune. Dau un exemplu: pe ruta Iași – București, cu banii respectivi, clientul nostru nu devine pasager nici pentru autocar. Cu autocarul face șase ore, noi îl aducem în 40 de minute, plus o oră înainte, 30 de minute după, și este și mult mai confortabil. Vor vedea o creștere a confortului, schimbăm scaunele, interioarele, noi proceduri. Să ne așteptăm la cer albastru și senin!

CARTE DE VIZITĂ

Gheorghe Răcaru – 69 de ani
1966 – Școala de aviație (visa să facă comerț exterior sau silvicultură)
1970-2000 – a lucrat la Tarom
2004 – înființează compania aeriană Blue Air

Blue Air – companie aeriană low-cost românească
Înființată în 2004. Primul zbor, în luna decembrie: București – Timișoara
Pasageri 2005 – 40.000
2016 – 3.592.000
2017 – 4.050.000 (estimat)
Rute 2005 – 8
2016 – 75
2017 – 86 (estimat)
Curse 85% regulate
10% charter
5% închiriate
Angajați În 2016 – 993, din care 92% români
Număr zboruri În 2016 – 13.146

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Sorin Solomon 4 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.