Gigi Căciuleanu revine la Sibiu cu „Mozart Steps”

Dansatorul, coregraful şi mai nou profesorul Gigi Căciuleanu a revenit în 1991, pe sena Operei Naţionale din Bucureşti, cu spectacolul “Il Trovatore”, creat cu trupa sa, în care dansa alături de partenera sa Ruxandra Racoviţă. Spectacol pentru care primise premiul revistei “Actualitatea muzicală”.

“Din acest moment, Gigi Căciuleanu se reinserează, treptat-treptat, în mediul artistic pe care îl părăsise în urmă cu douăzeci de ani, ca şi cum n-ar fi fost plecat niciodată. Generozitatea sa organică polarizează spiritele, adunând în jurul lui dansatori şi actori dornici să lucreze alături de un mare coregraf şi profesor, creatorul unui limbaj care pune dansul şi teatrul într-o relaţie nouă şi fondator de şcoală. Instaurează o «bunăstare colectivă» din care încep să se nască, unul după altul, spectacole care îi poartă marca distinctă, aceea care i-a adus o recunoaştere internaţională care se întinde, literalmente, pe mai multe continente”.

După “Simfonia fantasică” (2006), “OuiBaDa (2007), “Carmina Burana”, la Teatrul Naţional din Târgu Mureş (2011) “D’ale noastre” la Teatrul Naţional din Bucureşti (2012), Gigi Căciuleanu, pe care Gilda Lazăr îl numea inspirat “un cosmopolit român”, are programat un spectacol la Teatrul Naţional “Radu Stanca” din Sibiu.

Coregraful a trimis în premieră un text despre spectacolul gândit pentru Sibiu, intitulat “Mozart Steps”, pe care îl publicăm în continuare.

Umorul se degajă din mişcările dansatorilor în D’ale noastre

MOZART STEPS

“Oraşul Sibiu este atât o răscruce de civilizaţii cât şi un punct de întâlnire a diverse culturi. Atât prin a sa istorie cât şi, de 20 de ani, datorită Festivalului Internaţional de Teatru care nu mai are nevoie să fie prezentat pe nici unul dintre meridianele lumii. Nici publicului, dar nici creatorilor de pe mapamond.

De când, în februarie 2012, primisem invitaţia de a crea un spectacol la Teatrul «Radu Stanca» nu mă putusem gândi la altceva decât la ce fel de creaţie aş putea oare să-i propun lui Constantin Chiriac – nu numai Director, ci şi Animator, Inima, Creierul şi Sufletul Festivalului Internaţional de Teatru. Realizam din ce în ce cât de dificil este să te prezinţi în faţa unui public care a văzut tot ceea ce se poate vedea mai bun nu numai în ţară, dar şi în lume. Graţie unei echipe de organizatori care, şi ea, a fost nevoită să tot aleagă în fiecare an printre cele mai interesante creaţii teatrale.

Concluzia la care am ajuns este că nu pot propune altceva decât o piesă concepută şi «scrisă» pe limba mea, cea a teatrului coregrafic. Adică să mă prezint în faţa spectatorilor fără artificii sau trucuri, în afară de cele de pură mişcare, cu «nuditatea», dar şi cu originalitatea sincerităţii, a autenticităţii. Să mă arăt exact aşa cum sunt. Ca creator. Cu ceea ce mă frământă, cu ceea ce mă doare, cu ceea ce mă pasionează, cu ceea ce iubesc. Cu acele lucruri fără de care nu pot trăi. Să o prefer metaforei teatrale pe cea, poetică, a corpului şi a mişcării. Fără a căuta să produc vreun oarecare şoc vizual, ci mai degrabă să seduc. Printr-un limbaj de dans care este numai şi numai al meu. Aşa cum întotdeauna am făcut-o, peste tot în lume, pe unde am tot fost invitat.

OuiBaDa

Pentru asta mi-am propus, ca primă etapă de lucru, să-i metamorfozez pe cei cu care voi lucra şi care nu sunt de loc dansatori de meserie, încercând să-i preschimb din Actori în DansActori.

Datorită pepinierei de artişti create în jurul Festivalului, materialul uman care îmi este oferit reprezintă din fericire şi o adevărată roză a vânturilor generaţională. Punând alături: actori consacraţi şi studenţi, maeştri şi învăţăcei, «ucenici» şi «vrăjitori». Pe care îmi propun nu numai să-i pun în scenă ci, mai degrabă, să-i coregrafiez, să-i fac să danseze. În sensul cel mai frumos al cuvântului.

Creaţia se va numi MOZART STEPS.

Opera lui Mozart, Mozart-europeanul prin excelenţă, reprezintă şi ea un alambic de culturi atât prin geniul cât şi prin orizontul creaţiilor pe care acesta ni le-a lăsat. Operele sale au fost scrise tot aşa de bine în italiană ca şi în germană. Pe lângă faptul că au fost traduse în mai toate limbile pământului şi reprezentate mai pe toate scenele lumii.

În plus, muzica spectacolului MOZART STEPS reprezintă o lărgire şi mai mare a orizontului muzical, fiind o reinterpretare actuală a lumii mozartiene de către doi mari artişti de azi: Hugues Curzon şi Ahmed al Maghreby. Care au ideat o paralelă între muzica doctă a occidentalului Mozart şi muzica orientală, etnică a unui etern Egipt. Banda sonoră fiind un montaj pe care l-am conceput pornind de la două compact-discuri : «Mozart l’Egyptien» (Mozart egipteanul) 1 şi 2.

De ce STEPS?

Pentru că pasul este elementul de dinamică spaţială care ne este comun nouă tuturora. Prima verigă atât a unui dans, cât şi a unei simple plimbări. Oriunde pe pământ, pe lună sau, poate în curând, şi pe o altă planetă sau stea a universului.

MOZART STEPS este un spectacol gândit special pentru Festivalul Sibienilor, căruia aş dori să-i fie pe lângă omagiu, dacă se poate, şi un moment de bucurie”.

Secvenţa finală a spectacolului Carmina Burana

La Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu a fost lansată ieri revista de artele spectacolului “Scena.ro”, editată de “Asociaţia Română pentru Promovarea Artelor Spectacolului (ARPAS). În numărul 21, apărut la începutul anului, “Scena.ro” a inclus Dosarul “Întoarcerea lui Gigi Căciuleanu”, apărut cu sprijinul JTI şi coordonat de Anca Ioniţă, iar în numărul 22, recent apărut, a fost publicat Dosarul “Teatrul German Contemporan – Sub semnul schimbării”, realizat cu sprijinul “Goethe Institut” din Bucureşti şi coordonat de Ciprian Marinescu.

Lansarea a avut loc în cadrul unei întâlniri la care au participat Gilda Lazăr, director Corporate Affairs & Communications, “JTI” România, Moldova şi Bulgaria, şi Marina Neacşu, director de programe în cadrul “Goethe Institut”.

Dosarul “Întoarcerea lui Gigi Căciuleanu” include articole despre poetica de scenă, metoda de lucru şi cariera coregrafului de origine română, printre care, “A gândi înseamnă a dansa. Ce este teatrul coregrafic?”, semnat de Anca Ioniţă.

Dosarul “Teatrul German Contemporan – Sub semnul schimbării” include 20 de pagini de interviuri şi articole dedicate scenei germane, contemporane, cărora li se adaugă synopsis-uri de noi piese semnate de dramaturgi germani. Răspund întrebărilor despre practica lor artistică şi despre contextul cultural în care funcţionează Tankred Dorst, Aenne Quiñones, Jan Linders, Christina Zintl, Anne Habermeth, Philipp Löhle şi scriu articole despre instituţii şi artişti germani proeminenţi autorii Reinhard Wengierek, Detlev Baur, Cornelia Winkler, Sergiu Matiş, Mihaela Michailov şi Ciprian Marinescu.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.