Gigi Căciuleanu Romania Dance Company, o nouă premieră

Teatrul Mic găzduieşte miercuri, 22 aprilie, şi joi, 23 aprilie, începând cu ora 20.00 un spectacol-eveniment semnat Gigi Căciuleanu: „fabriKa”.

Distins de curând cu Premiul LUX MUNDI” în cadrul Galei Premiilor Radio România Cultural 2015, unul dintre cei mai cunoscuţi artişti români pe plan mondial, coregraful Gigi Căciuleanu, pregăteşte o nouă premieră.

Fabrica (ae), în latină, înseamnă felul în care un lucru este făcut. Iar Faber (bri), tot în latină, înseamnă meşteşugar.

În ceea ce mă priveşte, arta mişcării, dansul, presupune o dublă fabrică: cea a minţii înainte de a deveni o uzină a corpului.

Cu «fabriKa» îmi propun să creez o piesă în care dinamica are rolul principal. O serie de variaţii pe tema transformărilor energetice şi emoţionale atât din corpul uman, cât şi din interiorul unui grup de oameni în stare de dans”, mărturiseşte Gigi Căciuleanu.

Muzica aparţine tânărului compozitor franco-camerunez: Manuel Wandji.

Un montaj realizat cu o selecţie din 7 din albumele sale.

„Cred că numai un corp care gândeşte poate fi într-adevăr un corp frumos. Şi apt a se exprima în modul cel mai complet posibil. Iar Energia poetică, cea a metaforei şi a emoţiei, reprezintă pentru mine un aliment esenţial al dinamicii corporale.

Mişcările se conjugă precum verbele, iar corpul şi părţile acestuia se declină aşa cum o fac substantivele şi adjectivele. Creînd acorduri (sau dezacorduri!) ca în muzică. Şi rezolvând probleme ca în matematică. Coregrafia fiind şi Artă şi Meştesug, un metisaj, printre altele, între geometrie şi gramatică, arhitectură şi orchestraţie, sculptură şi strategie de joc…

Adică, într-un cuvânt, şi în sensul nobil al acestuia: o adevărată fabrică.”

Gigi Căciuleanu Romania Dance Company reuneşte unii dintre cei mai talentaţi tineri artişti: Galina Bobeicu, Bianca Bor, Georgiana Dobre, Radu Domşa, Andrei Iancu, Andrew Lupu, Silviu Mititelu, Irina Ştefan, Răzvan Stoian, Irina Strungăreanu, Vlad Troncea şi Ana Maria Vişan.

Faptul că Omul a creat Maşina după chipul şi asemănarea sa, mă duce la ideea că o uzină, o fabrică, este concepută după modelul unui organism viu, afirma coregraful, adăugând: ”În construcţia coregrafiei mele, plec de la trei idei:

• Grupul uman văzut ca o maşinărie

• “Maşina” corpului imaginată ca un angrenaj prins în fina şi complicata pânză de păianjen a relaţiiilor dintre membrii unui grup dat

• Fiecare relaţie dintre indivizii-angrenaje fiind concepută ca un organism în sine (şi de sine stătător) cu caracter şi caracteristici, cu dinamică, bagaj emoțional şi spaţialitate proprii”.

Spaţiul devine deci unul din actorii piesei:

Orice corp prin însăşi prezenţa sa în spaţiu îl determină şi îl decupează pe acesta. Cu atât mai mult o va face prin mişcările sale oricât de mici sau simple ar fi acestea. Spaţiul divizându-se astfel în mai multe spaţii: cel dintre persoane, cel din afara lor, cele aflate între corp şi fiecare dintre componentele sale etc.

Aceste diverse spaţii devin la rându-le nişte entităţi extra-corporale, de sine stătătoare, căpătând o definire şi o identitate proprii.

Prin mişcarea corpurilor, aceste spaţii se comprimă sau se dilată, se diluează unul într-altul sau se mărunţesc…

Într-un cuvânt: “dansează”, compunând, cu fiecare mişcare sau gest, o coregrafie adiacentă sau paralelă cu cea a corpului vizibil.

Raportul dintre “ceea ce se vede” şi “ceea ce nu se vede” fiind asemănător aceluia dintre “gol” şi “plin” din arta caligrafiei, sau dintre materia propriu-zisă (marmură, bronz, lemn) şi porţiunile de “vid” din interiorul sculpturilor unui Henri Moore.

”Cred că numai un corp care gândeşte poate fi într-adevăr un corp frumos. Apt a se exprima în modul cel mai complet posibil. Iar energia poetică, cea a metaforei şi a emoţiei, reprezintă pentru mine un aliment esenţial al dinamicii corporale”.

”Dacă ascultaţi o sonată pentru pian veţi avea o anumită percepţie, veţi resimţi o anume doză de emoţie, proprie fiecăruia. Care se va schimba sau completa în momentul în care aţi avea curiozitatea să vă uitaţi în interiorul pianului în timp ce se execută sonata, pentru a constata complicatul joc, pur mecanic, al «ciocănelelor» percutând corzile instrumentului – cu precizia unei maşinării de uzină.

Aceste câteva aspecte au constituit aria mea de preocupări în timp ce compuneam fabriKa“, completa artistul Gigi Căciuleanu.

Spectacolul fabriKa este produs de FundaţiaArtProduction în parteneriat cu TeatrulMic. Sponsor al Gigi Căciuleanu Romania Dance Company JTI, sub bagheta Gildei Lazăr.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.