Guvernul Ponta III a plagiat 100% o propunere legislativă a Opoziţiei

Guvernul a dat aviz negativ unei propuneri legislative a PNL, iar după numai câteva zile a aprobat un proiect de lege propriu copiat 100% după cel respins. Liberalii s-au deşteptat târziu. Regulamentele parlamentare, încălcate cu seninătate.

Un proiect de lege plagiat

Guvernul Ponta III a început să copieze relele obiceiuri ale fostelor guverne Boc. Concret, a plagiat 100% (până la virgulă) o propunere legislativă a Opoziţiei (mai precis a „vechiului” PNL) şi a trecut-o în regim de urgenţă prin Parlament iar în această lună a devenit lege. Numai că nu este vorba de preluarea ad-litteram a unor intenţii sau idei ale unui alt partid, ci de preluarea integrală în luna noiembrie 2014 aconţinului unei propuneri legislative a PNL, intrată deja din iunie 2014 în proceduri parlamentare. Culmea, sub pretextul (poate corect) al lipsei fondurilor şi al barierelor impuse de FMI şi CE, Executivul a dat aviz negativ propunerii liberale, dar în aceeaşi săptămână a aprobat în şedinţă de guvern proiectul de lege clonă. De menţionat că inclusiv datele existente în Expunerea de motive a propunerii PNL au fost copiate în Expunerea de motive a proiectului guvernului.

Cele două proiecte identice vizau modificarea Decretului-lege 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de regimul comunist. Concret, este vorba de dublarea indemnizaţiilor pentru foştii deţinuţi politici, foştii deportaţi, strămutaţi, pentru persoanele care au fost internate politic în spitale de psihiatrie şi de dublarea drepturilor soţului supravieţuitor. Există o singură deosebire totuşi între cele două proiecte: cel al PNL viza intrarea imediată în vigoare a legii, în timp ce Guvernul a „programat” intrarea în vigoare de la 1 iulie 2015. Culmea, deşi proiectul lor a fost întârziat în Parlament pentru a-i face cale liberă celui guvernamental, foarte mulţi liberali au crezut că votează propriul proiect. S-au dezmeticit abia după ce legea a fost promulgată şi abia acum acuză Guvernul de plagiat şi de intenţii electoral/propagandistice.

Propunerea legislativă a PNL

Proiectul de lege al Guvernului

Filmul rocambolesc al procedurilor parlamentare

  • 4 iunie 2014: 15 deputaţi şi 3 senatori PNL înregistrează la Camera Deputaţilor propunerea legislativă de modificare a Decretului-lege 118/1990. Conform procedurilor, se stabilea care este prima Cameră abilitată să îl dezbată după care se trimitea la Biroul Permanent al Camerei respective. În cazul de faţă era vorba de Senat.
  • 11 iunie 2014: propunerea legislativă a PNL este înregistrată la Senat
  • 17 iunie – 9 septembrie 2014: propunerea legislativă a PNL este trimisă spre avizare la Consiliul legislative, Guvern, şi comisiile parlamentare
  • 3 noiembrie 2014: Guvernul trimite Senatului un punct de vedere negativ. După ce se arată că persoanele persecutate de regimul comunist beneficiază de multe avantaje (bilete gratuite la tratament, bilete CFR gratuite etc.), se precizează pe fond că „având în cedere evoluţia prognozată a indicatorilor macroeconomici, în contextul economic actual, precum şi angajamentele asumate de către România în acordurile cu organismele financiare internaţionale, măsurile propuse bu pot fi acceptate”. Cu alte cuvinte, nu sunt bani şi în plus nu ne lasă FMI.
  • 4 noiembrie 2014: fix a doua zi, la Palatul Victoria, Guvernul adoptă un proiect de lege identic cu cel al PNL.
  • 13 – 26 noiembrie 2014: proiectul de lege al Guvernului este înregistrat la Senat şi parcurge toate procedurile.

Intermezzo: o primă încălcare a procedurilor parlamentare

Începând cu data de 13 noiembrie 2014, regulamentele parlamentare sunt încălcate flagrant. Atunci când în circuitul parlamentar există două sau mai multe proiecte/propuneri legislative pe acelaşi subiect, acestea, indiferent de stadiul în care se află, se dezbat împreună, se CONTOPESC într-un singur proiect. În funcţie de ce se decide la comisia însărcinată cu întocmirea raportului pe fond se pot prelua articole din ambele/toate proiectele şi se adoptă un raport unitar care se trimite plenului. Nu s-a procedat însă la CONTOPIREA celor două proiecte, deşi erau identice şi aflată în aceeaşi fază a procedurilor. În mod cu totul şi cu totul straniu, Comisia de muncă a Senatului a dat pe 2 decembrie raport de respingere a propunerii legislative a PNL, invocând punctul de vedere negativ al Guvernului şi tot pe 2 decembrie raport de admitere pentru proiectul Guvernului.

Anesteziaţi, liberalii s-au dezmeticit abia la Camera Deputaţilor


  • 9 decembrie 2014: propunerea legislativă a PNL este introdusă pe ordinea de zi a plenului Senatului, dar nu intră în dezbatere, fiind pe o poziţie îndepărtată pe ordinea de zi/proiectul de lege al guvernului este introdus pe ordinea de zi a plenului Senatului, dar nu intră în dezbatere.
  • 15 decembrie 2014: proiectul de lege al guvernului este adoptat de Senat cu 117 voturi „pentru” şi 1 abţinere. Surprinzător, în plen nu a existat nicio reacţie din partea liberalilor. În alte situaţii (pentru că au mai existat) când un guvern prelua integral sau parţial articole din propuneri legislative ale Opoziţiei, se lăsa cu scandal.
  • 19 decembrie 2014: proiectul guvernului este înregistrat la Camera Deputaţilor.
  • 3 februarie – 2 martie 2015: proiectul guvernului trece prin toate procedurile preliminare la Camera Deputaţilor.
  • 25 februrie 2015: Cu 96 de voturi „pentru”, 6 „contra” şi 4 abţineri, propunerea PNL este adoptată de Senat, după ce în prealabil plenul a respins raportul negativ al Comisiei de muncă.
  • 11 martie 2015: Plenul Camerei Deputaţilor adoptă cu 298 de voturi „pentru”, niciunul „contra” şi nicio abţinere proiectul guvernului. Înainte de vot, în plen, deputată liberală Ancuţa Pocora a amintit cu jumătate de gură că este vorba de un proiect copiat de la PNL, dar intervenţia a vizat de la microfonul Camerei a vizat în special un alt aspect: proiectul de lege NU era bugetat şi prevedea intrarea în vigoare după rectificarea bugetară de la 1 iulie 2015. Deputata liberală a solicitat ca legea să intre în vigoare imediat după promulgare, dar majoritarii au respins propunerea.
  • 20 martie 2015: propunerea legislativă a PNL se dezbate la Comisia de muncă a Camerei, care propune raport de respingere „întrucât a rămas fără obiect”, prin adoptarea pe 11 martie a proiectului de lege al guvernului.
  • 1 aprilie 2015: preşedintele Klaus Iohannis emite Decretul nr.383/2015 prin care promulgă legea guvernului.
Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Theo Marcovici 128 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.