Hunedorenii îşi vor trenurile înapoi

De mai bine de o lună de zile, după 130 de ani de trafic, pe ruta feroviară Hunedoara-Simeria nu mai circulă niciun tren. Hunedorenii sunt disperaţi şi apelează la zona politicului. Istoricul traficului feroviar în zonă.

Călători sunt, trenuri, nu

Din 17 martie a.c., în gara din municipiul Hunedoara (cap de linie) nu mai intră (deci nici nu mai pleacă) vreun tren de persoane. Deşi nu se mai înregistrează afluenţa de călători de acum 20-30-40 de ani, totuşi existau călători pe ruta de15 km, Hunedoara – Simeria (important nod feroviar cu ramificaţii spre Arad, Timişoara, Tg. Jiu-Craiova, Sibiu-Braşov Bucureşti). Conform unei declaraţii date pentru publicaţia Glasul Hunedoarei, şeful gării Hunedoara, Florin Tripon, preciza că Regiotrans, operatorul feroviar al liniei, avea 200 de abonaţi zilnic şi alţi 200 de călători în fiecare zi. Şeful gării Hunedoara mai spune că toţi cei care utilizau serviciile Regiotrans (mulţi elevi din Simeria care învaţă în liceele din Hunedoara – n.a.) plătesc acum dublu la microbuzele care fac legătura dintre Hunedoara şi Simeria.

O petiţie şi o interpelare parlamentară

Aproximativ 25-30 de cetăţeni din Hunedoara au iniţiat în urmă cu 10 zile o petiţie, semnată deja de peste 1.000 de hunedoreni, pe care au depus-o la cabinetul parlamentar al deputatei PNL de Hunedoara, Carmen Hărău, şi la şeful gării, acesta urmând să o trimită la primărie. Contactată de cotidianul.ro, deputata Carmen Hărău ne-a precizat: „Într-adevăr situaţia nu este deloc în regulă. Hunedorenii au dreptate să fie neliniştiţi din moment ce pe alte rute similare, de navetă, s-au reluat cursele, iar despre ruta Hunedoara-Simeria nu se ştie nimic. Am încercat miercuri (22 aprilie – n.a.) să obţin o audienţă la domnul ministru Ioan Rus, dar domnia sa nu era în minister. Drept urmare am înaintat o interpelare prin care arăt care este situaţia în Hunedoara şi am solicitat depunerea de eforturi pentru reluarea circulaţiei trenurilor între Hunedoara şi Simeria. Ar fi o lovitură groaznică pentru hunedoreni dacă nu vor mai circula respectivele trenuri”.

De ce se tem hunedorenii

Problema trenurilor pe ruta Simeria-Hunedoara şi retur mai are şi altă latură. Conform unei decizii a ministerului de resort, secţia CF Hunedoara va fi transferată de la Regiotrans la CN CFR SA. Concret, întreg personalul deţinător de gestiune se va întoarce la CFR. În Hunedoara circulă zvonuri alarmante. „Se vorbeşte foarte mult că de fapt acest transfer ar avea un scop anume: concedierea personalului pentru a se raporta reduceri de cheltuieli în cadrul aşa-zisei restructurări a CN CFR SA. Dacă se concediază personalul, atunci în veci nu va mai circula vreun tren pe ruta Simeria-Hunedoara”, a declarat pentru cotidianul.ro un inginer din Simeria care lucrează la o firmă din Hunedoara.

Am vorbit cu… robotul

Conform mersului trenurilor pe anul în curs, între Simeria şi Hunedoara şi retur circulau câte 6 trenuri pe zi pe sens. Trenurile au fost oprite după ce operatorul feroviar din zonă, Regiotrans, a avut licenţa suspendată. Dar, după o săptămână, pe 70% din traseele operate de Regiotrans s-a reluat circulaţia. Nu şi pe relaţia Simeria-Hunedoara. Cotidianul.ro a încercat să afle de la sursă care este situaţia pe ruta Hunedoara-Simeria. La numărul de telefon de la Regiotrans a răspuns însă robotul, care preţ de 4 minute (taxabile) „ne-a informat” pe ce rute circulă garniturile Regiotrans, ce rute se redeschid din 19 aprilie şi despre „eforturile” care se fac pentru refeschiderea altor rute (nenominalizate însă). În final, robotul (o voce feminină) ne spune că timp de o lună de zile serviciul telefonic al companiei nu este „operabil” (adică nu putem obţine direct informaţii „calde”) şi mulţumeşte pentru înţelegere.

Creşterea şi descreşterea unei rute feroviare

Calea ferată Hunedoara – Simeria a fost inaugurată pe 1 iunie 1884, fiind construită de o societate germano-austriacă. Traficul de călători înspre şi dinspre Hunedoara (pe singura relaţie feroviară existentă, Hunedoara-Simeria) a evoluat în paralel cu dezvoltarea combinatului siderurgic din localitate. În 1951 deja vechea gară din Hunedoara nu mai face faţă traficului de călători şi a început construcţia uneia noi, care a fost dată în folosinţă în 1954. Constructorii au respectat „canoanele vremii” – modelul stalinist, dar era vorba de un model furat de sovietici de la americani – şi este considerată o clădire monument. Între 1955 şi 1985, traficul de călători a crescut constant, perioada fiind cea în care a „crescut” şi combinatul din Hunedoara. După 1985 numărul navetiştilor, dar şi al „veneticilor” (foarte mulţi la număr) începe să scadă şi acest lucru este vizibil şi în ceea ce priveşte traficul de călători. Declinul transportului de călători devine abrupt după 1993, iar în ultimii 10 ani se accentuează. Totuşi, aşa cum am mai arătat, călători care utilizează trenul pe (cel puţin) relaţia Hunedoara-Simeria mai sunt, în plus, creşterea în notorietate a Castelului Huniazilor aduce în oraş tot mai mulţi turişti. Şi nu toţi vin cu autocare sau maşini proprietate personală. De aceea, hunedorenii îşi vor trenurile înapoi.

4 personale şi 2 „mixte” în 1954

În 1954, între Hunedoara şi Simeria circulau patru trenuri personale şi două trenuri mixte (vagoane de marfă şi vagoane pentru călători). Distanţa era parcursă în 28 de minute (două trenuri personal) şi în 30 de minute (alte două personale) şi 32 de minute (cele „mixte”. Din Simeria primul tren pleca la 2 noaptea/dimineţa iar ultimul la 21.53; din Hunedoara prima cursă avea plecarea la 6.32, iar ultima la 23.30.

9 personale şi 2 accelerate în 1971

În 1971 între Hunedoara şi Simeria circulă 9 trenuri personale (dintre care două până la Teiuş) şi două accelerate. Primul accelerat (tren de sine stătător) era de fapt un automotor (vagoane Malaxa) pe ruta Hunedoara – Timişoara, cu plecare la 5.40 şi care se întorcea înapoi la ora 21.20. Al doilea accelerat era de fapt o grupă de 3 sau 4 vagoane care în Simeria se ataşau la acceleratul 242, Deva – Craiova – Bucureşti. În sens invers, grupa revenea la 5.30 dimineaţa.

Anii ’80 – începutul anilor ’90

Pe ruta Hunedoara – Simeria circulă 13 personale, dintre care două directe până la Teiuş. Dispare Automotorul Hunedoara – Timişoara – Hunedoara, care este înlocuit de o grupă de vagoane care se lipeşte la acceleratul Iaşi – Timişoara (varianta de noapte, prin Deva-Lugoj) iar trenul pereche, Timişoara – Iaşi, are grupă pentru Hunedoara. Circulă în continuare pe ambele sensuri grupa de vagoane (inclusiv un dormitor şi o cuşetă, din 1984) care se lipeşte la acceleratul Bucureşti-Craiova-Deva şi perechea lui. În gara Hunedoara mai intră şi o grupă de vagoane a acceleratului Timişoara-Sighet, înlocuită ulterior cu o grupă de vagoane a acceleratului Timişoara-Galaţi şi retur. De menţionat că între 1960 şi 1990, din gara Hunedoara mai plecau la fiecare „schimb de tură” câte două garnituri de tren care funcţionau în cadrul CFU (căile ferate uzinale) şi care erau exclusiv destinate muncitorilor din combinat care lucrau la laminoarele aflate la 3 sau4 kmdistanţă de oraş.

2002 – începutul declinului

În 2002 avem deja o drastică reducere a traficului pe ruta Hunedoara – Simeria – Hunedoara. În gară intră la 4 dimineaţa o grupă de vagoane a acceleratului Iaşi – Timişoara, iar grupa acceleratului Bucureşti-Craiova-Deva are regim de personal. În afara celor două grupe, mai sunt 7 trenuri personale. Toate plecările din Hunedoara au regim de tren personal, inclusiv grupele de vagoane pentru acceleratele Timişoara-Iaşi şi Deva-Craiova-Bucureşti.

Din decembrie 2003 se scoate şi grupa de Timişoara/Iaşi şi circulă doar 9 personale, iar acceleratul Bucureşti-Craiova-Deva, prelungit până la Arad, NU are legături de schimb pentru Hunedoara şi dinspre Hunedoara, călătorii fiind obligaţi să stea între o oră şi jumătate în Simeria. Din decembrie 2008 mai circulă doar 7 personale, unul dintre ele neoperând în zilele de sărbătoare. În 2010 Regiotrans Braşov preia traseul şi operează cu 6 trennuri personale/ulterior Regio. Din decembrie 2013 operatorul ferioviar introduce încă două trenuri pe relaţia Hunedoara-Simeria-Hunedoara, dar orarul este defectuos, din Simeria 4 trenuri pleacă spre Hunedoara cu câteva minute înainte de a ajunge trenuri InterRegio din Bucureşti sau Arad, astfel călătorii fiind obligaţi să coboare la Deva şi să se deplaseze spre Hunedoara cu microbuzele sau minibuzele care operează pe relaţia Deva-Hunedoara, plătind astfel ceva bani în plus.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Lucian Gheorghiu 3052 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.