Ies la iveală scheletele din dulapul marilor producători auto

O analiză efectuată de organizaţia de protecţie a mediului Transport& Environment (T&E) în colaborare cu International Council on Clean Transportation (ICCT), care a contribuit la dezvăluirea scandalului Volkswagen în SUA, arată că unele modele de vehicule consumă cu aproximativ 50% mai mult combustibil decât afirmă constructorii. În consecinţă, emisiile poluante sunt mai mari. Consumul de combustibil este strâns legat de emisiile de CO2, iar constructorii auto au făcut tot ce se putea la teste pentru ca rezultatele să fie cât mai bune.

Grupul german Daimler, proprietarul mărcii Mercedes-Benz, conduce topul producătorilor auto ale căror maşini au un consum real de carburant care depăşeşte cu mult, cu peste 45%, nivelul înregistrat în testele oficiale.

Nemţii sunt urmaţi de PSA Peugeot Citroen şi General Motors (Chevrolet, Opel), ale căror automobile depăşesc norma cu aproape 40%. Urmează BMW, Renault, Ford, Volkswagen, Fiat, respectiv Toyota, potrivit raportului Transport & Environment.

Studiul a scos în evidenţă că în cazul dioxidului de carbon diferenţa între emisiile de CO2 rezultate în cursul testelor de laborator şi emisiile reale a crescut de la 8% în 2001 la 40% în medie în 2014 pentru vehiculele europene.

Diferenţa este şi mai mare pentru anumite modele, fiind de 48% în medie pentru vehiculele Mercedes şi chiar de 50% pentru noile modele din clasele A, C şi E ale mărcii germane. Modelele BMW Seria 5, Peugeot 308, Volkswagen Golf şi Renault Megane au emisii cu peste 40% mai mari. La fel de mare este diferenţa şi la emisiile de oxizi de azot.

Reprezentanţii T&E susţin ca nu au dovezi că alţi producători ar folosi software de manipulare la teste, însă ei atrag atenţia că diferenţele dintre rezultatele din laborator şi cele de pe şosea sunt prea mari încât să fie explicate prin practici demult folosite la teste şi tolerate de autorităţi.

Printre aceste practici se numără folosirea unor cauciuri speciale, condusul pe anumite suprafeţe, deconectarea alternatorului sau utilizarea unor lubrifianţi de super-calitate, scrie Hotnews.

Testele distorsionate adaugă pentru fiecare şofer în medie 450 euro/an la costurile cu combustibilul, din moment ce consumul real este net mai mare decât cel promis în materialele de marketing, se spune în raportul citat de Hotnews. Noile teste, mult mai pertinente, ar trebui să intre în vigoare în 2017, dar constructorii încearcă mereu să amâne termenul.

Aceste constatări l-au făcut pe Greg Archer, responsabil pentru autovehiculele ecologice din cadrul T&E (ONG cu sediul la Bruxelles care colaborează cu Comisia Europeană) să exclame: “Sistemul european de măsurare a emisiilor de CO2 şi a consumului de combustibil este puternic discreditat. Scandalul Volkswagen nu este decât partea vizibilă icebregului şi sub el se găsesc abuzuri extinse ale companiilor auto, ceea ce permite maşinilor să înghită chiar şi cu 50% mai mult combustibil decât susţin constructorii”.

Asociaţia constructorilor europeni de automobile (ACEA) nu poate afirma că utilizarea de softuri care falsifică rezultatele testelor antipoluare, interzise în UE, este o problemă care afectează întregul sector. Dar ACEA s-a declarat în favoarea revizuirii modului în care se efectuează testele în laborator.

Volkswagen este acuzat că ar fi manipulat rezultatele testelor autorităţilor SUA legate de emisiile vehiculelor comercializate de grupul german prin instalarea unui software care permitea maşinilor să îndeplinească standardele referitoare la poluare în timpul testelor dar nu şi în timpul operaţiunilor normale. Din acest motiv nivelul poluării era mai ridicat, susţine Agenţia pentru Protecţia Mediului din SUA (EPA).
Audi, divizia de maşini de lux a grupului Volkswagen (VW), a anunţat luni că 2,1 milioane de maşini pe plan global au fost echipate cu acel software care permitea vehiculelor să îndeplinească standardele referitoare la poluare în timpul testelor dar nu şi în timpul operaţiunilor normale, transmite Reuters. Aproximativ 1,42 milioane de vehicule Audi, dotate cu motoare care îndeplinesc standardele de emisie EU5, sunt afectate în Europa Occidentală, 577.000 în Germania şi aproape 13.000 în SUA, a confirmat luni un purtător de cuvânt al Audi. Printre modelele afectate se află: A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 şi Q5, a anunţat oficialul companiei germane.

Şefii Departamentelor de cercetare-dezvoltare de la divizia de maşini de pasageri a Volkswagen (VW), precum şi cei de la Audi şi Porsche au fost suspendaţi luni din funcţii. Totodată, procurorii germani au demarat o anchetă împotriva fostului director general de la Volkswagen, Martin Winterkorn, după ce grupul auto a recunoscut că a falsificat testele de poluare pentru unele din motoarele sale diesel, transmite Reuters. Ancheta va viza “acuzaţiile de fraudă în vânzarea de vehicule ale căror teste de emisii poluante au fost manipulate”, au precizat procurorii din oraşul Braunschweig într-un comunicat de presă difuzat luni.

Producătorul auto japonez Suzuki Motor Corp a acceptat să-și vândă participația de 1,5% deținută la Volkswagen AG grupului german Porsche Automobil Holding SE. Acesta din urmă este cel mai mare acționar al Volkswagen şi, în urma vânzării, Suzuki va înregistra un profit de 304 milioane de dolari. Şi asta nu e singura lovitură primită de producătorul auto. Jurnaliştii de la cotodianul Bild scriu că responsabilii Volkswagen au fost preveniţi încă din 2007 de riscul utilizarii unui software pentru a manipula rezultatele testelor de emisii şi că acest lucru este ilegal.

Potrivit publicației germane Bild, citată de BBC, echipamentul prin care Volkswagen a modificat motoarele pentru a falsifica testele de poluare a fost furnizat, încă din anul 2007 de Bosch, care ar fi avertizat producătorul auto german că instalarea acestui sistem pe automobile este ilegală. Avertismentul a fost însă ignorat de Volkswagen, arată sursa citată.

Oficialii de la Volkswagen (VW) vor veni, în următoarele zile, cu un plan privind modul în care vor fi reparate vehiculele diesel afectate de scandalul manipulării emisiilor, după ce statele europene au intensificat verificările maşinilor VW, Audi, Skoda şi Seat, transmit Automotive News Europe, Bloomberg şi Reuters. Autorităţile elveţiene au suspendat vânzarea modelelor diesel Audi, Seat, Skoda şi Volkswagen fabricate în perioada 2009 – 2014. Ar putea fi afectat aproximativ 180.000 de vehicule. La Bursa de la Frankfurt, acţiunile Volkswagen au scăzut vineri cu 4%, la 107,65 euro. Din cauza declinului acţiunilor, VW a pierdut săptămâna trecută aproximativ 25 miliarde de euro (28 miliarde de dolari) din capitalizarea de piaţă.

Portofoliul Volkswagen este format din 12 mărci, printre care automobilele VW, Lamborghini, Skoda, Seat, Bentley, Audi şi Bugatti, dar şi camioanele MAN şi Scania.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4557 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.