Imagini puțin obișnuite pe coastele Texasului, un semnal pentru economia mondială

Coadă de multe mile marine pe coasta Texasului, în apropierea portului Galveston. Peste 40 de petroliere de mare capacitate venite din Irak așteaptă să intre în port pentru a descărca țițeiul și trebuie să aștepte în medie cu trei zile în plus față luna iunie, din cauză că începe să fie depășită capacitatea de stocare din zona celor mai mari rafinării americane.

Este un semn clar că prețul petrolului va continua să scadă. Economia mondială nu poate înghiți într-atât de mult pe cât produc în acest moment statele din OPEC, iar, pe de altă parte, cum prețul stocării pe mare a petrolului este unul ridicat, dealerii pun presiune pentru o scădere și mai accentuata a prețului barilului, astfel încât aceasta formă de stocare să fie profitabilă. Stocarea scumpă pe petroliere era considerată o supapă de siguranță pentru ca prețul petrolului să nu scadă mai mult, însă se pare că ea nu a funcționat acum.

În urmă cu o săptămâna China a anunțat că a atins limita capacității de stocare a tițeiului. Financial Times scrie că s-a ajuns astfel ca de pe coastele Mării Chinei de Sud și până în Golful Mexic să apară tot mai multe superpetroliere la ancoră, transformate în depozite plutitoare de petrol. În cazul în care nu se recurge la această variantă, companiile cumpărătoare solicită transportatorului să reducă din viteza petrolierelor, astfel încât țițeiul să stea cât mai mult timp pe mare, în speranța ca între timp se va crea loc în facilitățile de stocare de pe uscat. Totul în așteptarea unei creșteri a pretului care nu mai vine. ”Ni se cere să navigăm cu viteză redusă. Proprietarii petrolului nu se grăbesc deloc să descarce. Își gestionează supraplinul din rezervoare menținând navele la o anumită viteza”, spune Patrick Rogers, CEO la Euronav, una dintre cele mai mari companii de transport de petrol.

Financial Times scrie că volumul petrolului stocat acum pe oceanele lumii în petroliere este de două ori mai mare decât în urmă cu un an și ar acoperi întreg consumul mondial pentru mai bine de o zi. În Indonezia, Malaezia și Singapore așteaptă 14 petroliere care au o încărcătură de 35 de milioane de barili, pentru că nu mai exista capacitate de a depozitare pe uscat. Patru petroliere așteaptă în porturile chineze din același motiv. La fel și la Rotterdam si în alte porturi de la Marea Nordului. Iar producătorii nu se opresc – Iranul are petroliere care transporta 40 de milioane de barili care așteaptă să iasă pe ocean prin strâmtoarea Ormuz.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.