În curând pe marile ecrane

The Cut, un subiect extrem de sensibil: genocidul armenilor

The Cut / Tăietura (2014), cel mai recent film în regia lui Fatih Akin (Head-On, The Edge of Heaven, Soul Kitchen), cu Tahar Rahim în rolul principal (Un prophète), spune povestea unui supravieţuitor al genocidului armenilor de la începutul secolului XX, care porneşte în căutarea fetiţelor sale dispărute în timpul masacrului. Filmul va avea premiera în România vineri, 8 mai, şi este distribuit de Independenţa Film.

The Cut / Tăietura a participat în Competiţia oficială a Festivalului Internaţional de Film de la Veneţia, 2014. Este a treia parte dintr-o trilogie în care regizorul german cu rădăcini turce abordează trei teme: dragostea, moartea şi diavolul. Primul din trilogie a fost Head-On / Gegen die Wand (2004), iar al doilea The Edge of Heaven / Auf der anderen seite (2007).

Pentru Head-On / Gegen die Wand (al patrulea lungmetraj al său), Fatih Akin a primit o serie de premii importante, printre care şi Leul de Aur la Festivalul Internaţional de Film de la Berlin din 2004. Celălalt, The Edge of Heaven / Auf der anderen seite, a luat premiul pentru Cel mai bun scenariu la Cannes, în 2007.

După ce, în primele două filme din trilogie, Fatih Akin a explorat patria în care s-a născut el, Germania (Head-On / Gegen die Wand) şi, ulterior, patria părinţilor săi, Turcia (The Edge of Heaven / Auf der anderen seite), cu acest al treilea film (The Cut / Tăietura), regizorul care se declară “un cetăţean european” plonjează pe un teren extrem de sensibil pentru turci: genocidul armenilor dintre 1915 şi 1917.

Întrebat cum de s-a încumetat să aleagă acest subiect încă tabu în Turcia, ecranizarea unei poveşti din perioada genocidului armean, regizorul Fatih Akin a răspuns: “Nu eu am ales tema, ci ea m-a ales pe mine. Părinţii mei sunt turci, aşa că acest subiect m-a abordat pe mine, tocmai pentru că era tabu. Mereu mă simt atras în mod special de ceea ce se spune că e interzis. Mă face să vreau să aflu mai multe. Aşa am descoperit o grămadă de lucruri care încă nu au fost explorate sau consumate”.

100 de ani de la genocidul armean din 1915

Săptămâna trecută, pe 24 aprilie 2015, lumea întreagă a comemorat împlinirea a 100 de ani de la Genocidul armean din 1915 în care au fost omorâţi aproape 2 milioane de armeni (sute de mii fiind deportaţi) de către armata turcă, pe-atunci parte a Imperiului Otoman.

Pe 23 aprilie, premierul turc Recep Tayyip Erdogan a prezentat în premieră condoleanţele Turciei “nepoţilor armenilor ucişi în1915” în timpul masacrelor împotriva acestei comunităţi, comise în timpul Imperiului Otoman. În schimb, liderul turc nu a recunoscut “genocidul” contra armenilor.

Două zile mai târziu, Erdogan a criticat ţările care au participat la ceremonia de la Erevan, respectiv pe liderii Germaniei, Rusiei şi ai Franţei. El le-a îndemnat să-şi vadă de propriul trecut: ”Întâi, ei trebuie să cureţe petele de pe propriile lor istorii. Am fi dorit ca nici Putin, nici Hollande să nu meargă în Armenia. Ultimele ţări care ar trebui să vorbească despre genocid sunt Germania, Rusia şi Franţa”.

Mardin, oraş din sud-estul Turciei, 1915. Într-o noapte, autorităţile turce execută o razie şi îi arestează pe toţi bărbaţii armeni din oraş, inclusiv pe tânărul fierar Nazaret Manoogian (rol interpretat de actorul Tahar Rahim). După câţiva ani, reuşind să supravieţuiască ororilor genocidului, tânărul află că cele două fiice ale sale încă trăiesc. El devine obsedat de ideea de a le găsi. Căutarea îl poartă de la deşerturile Mesopotamiei, prin Havana (Cuba), până în preeriile din North Dakota (America). În această odisee a sa, Nazaret întâlneşte o varietate întreagă de oameni: personaje angelice şi suflete mari, dar şi genul diabolic, însuşi încarnarea diavolului.

The Cut / Tăietura este adus în România de Independenţa Film, casă de distribuţie care promovează filme independente de referinţă, de nişă sau câştigătoare ale unor premii internaţionale prestigioase.

Cannes 2015

O ediţie fierbinte prezidată de regizorii americani Joel şi Ethan Coen

Catherine Deneuve deschide Festivalul filmului de la Cannes cu pelicula La Tete haute

A 68-a ediţie a Festivalului de la Cannes va avea loc între 13 şi 24 mai 2015. Cel mai important festival de film al lumii va da la o parte impozanta cortină roşie din sala Grand Théâtre Lumière a Palatului Festivalului din Cannes pentru a da startul celei de-a 68-a ediţii.

Pentru prima dată în istoria Festivalului de la Cannes, o regizoare va deschide Festivalul. În acest an, Lambert Wilson va găzdui ceremonia. La tête haute, un film făcut de Emmanuelle Bercot, va deschide Festivalul. La Tête haute spune povestea lui Malony, creşterea lui de la şase la 18 ani, perioadă în care judecătorul copiilor şi asistentul social încearcă să-l salveze. Acesta a fost filmat în regiunile Nord-Pas de Calais, Rhône-Alpes şi Paris, cu participarea lui Catherine Deneuve, Benoît Magimel, Sara Forestier şi Rod Paradot, care joacă personajul principal. „Alegerea acestui film poate părea surprinzătoare, având în vedere normele aplicate în general la ceremonia de deschidere a Festivalului de la Cannes”, explică Thierry Fremaux, delegatul general al evenimentului. Este o reflectare clară a dorinţei noastre de a vedea Festivalul începând cu un titlu diferit, care este îndrăzneţ şi emoţionant. Filmul regizat de Emmanuelle Bercot face declaraţii importante despre societatea contemporană, în concordanţă cu cinematografia modernă. Filmul se axează pe probleme sociale universale, ceea ce-l face perfect pentru publicul global de la Cannes…”.

Emmanuelle Bercot este regizor de film, scenarist şi actriţă. A studiat dansul la Cours Florent înainte de a urma şcoală de film La Fémis. Talentul ei a fost descoperit la Festivalul de la Cannes în 1997, unde filmul ei de scurtmetraj, Les Vacances, a primit Premiul Juriului. Acesta a fost confirmat doi ani mai tarziu, cu un al doilea Premiu Cinéfondation pentru La Puce, filmul ei studenţesc de absolvire. În 2001, primul său film de lungmetraj, Clement (Clément), în care joacă personajul principal, a intrat în Selecţia Oficială Un Certain Regard. De atunci, ea a regizat mai multe pelicule, inclusiv On my Way (Elle s’en va) în 2014, în care Catherine Deneuve a oferit una dintre cele mai bune interpretări. Emmanuelle Bercot este şi co-autoarea scenariulului pentru Polis (Polisse) în regia lui Maïwenn, care i-a oferit rolul principal din ultimul ei film, Mon Roi.

La Tête haute a fost scris de Emmanuelle Bercot şi Marcia Romano, cu Guillaume Schiffman ca director de imagine.

Isabella Rosellini va prezenta un roman dedicat mamei sale

Actriţa italo-americană şi regizoarea Isabella Rossellini va prezida juriul Un Certain Regard. Fiica regizorului italian Roberto Rossellini şi a actriţei suedeze Ingrid Bergman, căreia îi este dedicată de altfel ediţia din acest an a Festivalului de la Cannes, Isabella şi-a început cariera cinematografică alături de tatăl său, dar în calitate de costumieră, pentru a primi mai apoi un rol pentru fraţii Taviani, prieteni de familie, care i-au dat un rol în The Meadow (1979).

Cariera ei a luat curând o turnură internaţională cu White Nights, de Taylor Hackford (1985), Tough Guys Don’t Dance, de Norman Mailer (1987), Les Yeux Noirs (1987), de Nikita Mihalkov, Blue Velvet (1986) si apoi Wild at Heart (1990), de David Lynch, în care a jucat un număr de roluri feminine misterioase şi dificile. Mai târziu, a jucat într-o mare varietate de roluri atât pentru televiziune, cât şi pentru cinematograf, în Italia şi în Statele Unite, dar s-a întors la cinematograful de artă odată cu The Funeral (1996) şi Two Lovers, de James Gray (2008), în care a jucat un rol de o intensitate remarcabilă.

În 2010 a apărut în The Solitude of Prime Numbers, de Saverio Costanzo. În 2008, la cererea lui Robert Redford, a debutat ca regizoare, cu un miniserial despre reproducerea, seducţia şi comportamentul matern al animalelor: Green Porno, Seduce me şi Mammas, toate producţii ale Sundance TV, ce au scos în evidenta talentul ei comic şi simţul ei deosebit al umorului.

Isabella Rossellini şi cu Jean Claude Carriere au realizat, apoi, o variantă pentru scenă, intitulată Animals Distracted Me, care a facut turul întregii lumi cu un succes remarcabil.

Omagiu lui Ingrid Bergman la Cannes

În cadrul Festivalului de la Cannes, Isabella Rossellini va lua parte într-o manifestare dedicată memoriei mamei sale, participând la proiecţia „Ingrid Bergman, In Her Own Words”, un documentar semnat de Stig Bjorkman, proiectat în cadrul evenimentului Cannes Classics. În paralel, actriţa îşi va lansa propriul Ingrid Bergman Tribute, pentru a sărbători centenarul anului de naştere al mamei ei. Spectacolul, în regia lui Guido Torlonia şi Ludovica Damiani, va fi inspirat atât din autobiografia lui Bergman, cât şi din corespondenţa cu Roberto Rossellini, urmând să fie proiectat în cele mai importante cinematografe ale lumii.

Cu ajutorul unui juriu alcătuit din artişti, ziarişti şi regizori, care urmează să fie anunţat în scurt timp, Isabella Rossellini va decerna premiul Un Certain Regard şi se va întâlni cu câştigătorii sâmbată, pe 23 mai, cu o zi înainte de ceremonia de închidere. Premiul Un Certain Regard pe 2014 a fost decernat de către preşedintele juriului Pablo Trapero filmului White God, de Kornel Mundruczo.

Încă trei filme din selecţia Cannes 2015 pentru Independenţa Film

Independenţa Film va distribui în România încă trei filme selectate anul acesta la Cannes – mult aşteptatul Love, al lui Gaspar Noé, programat în afara competiţiei, în secţiunea Midnight Screening, Trois souvenirs de ma jeunesse (r. Arnaud Desplechin) şi Le tout nouveau testament (r. Jaco Van Dormael), în cadrul Quinzaine des réalisateurs – alături de cele cinci anunţate deja săptămâna trecută şi care fac parte din Selecţia Oficială: patru, în Competiţie, unul, în deschiderea festivalului ajuns acum la ediţia 68 (13 – 24 mai).

Iată mai jos câteva detalii despre cele trei filme:

Love

Regia: Gaspar Noé

Cu: Karl Glusman

Născut în Argentina în 1963 şi stabilit apoi în Franţa, regizorul şi scenaristul Gaspar Noé este cunoscut pentru filme precum Irreversible (2002), cu Monica Belluci şi Vincent Cassel, sau Enter the Void (2009). Filme cu care Gaspar Noé a participat deja la Cannes la vremea respectivă. În 2012 a fost selecţionat în cadrul Un Certain Regard pentru 7 Days in Havana, un montaj de şapte scurtmetraje la care a colaborat, printre alţii, cu Benicio Del Toro, Elia Suleiman şi Laurent Cantet.

“Tot ceea ce se face în numele iubirii transcende întotdeauna binele şi răul”, scria Friedrich Nietzsche.

DRAGOSTEA merge dincolo de BINE sau RĂU.

DRAGOSTEA este o necesitate genetică.

DRAGOSTEA o stare modificată a conştiinţei.

DRAGOSTEA este un drog de mare risc.

Este o boală mintală.

Un joc al puterii.

Este despre autodepăşire.

Este o lumină orbitoare.

Este spermă, fluide şi lacrimi.

Love / Dragostea este o melodramă provocatoare/incitantă despre un băiat, o fată şi o altă fată.

Despre Love, cel mai recent film (3D) al lui Gaspar Noé, revista IndieWire spune că este un film „aproape pornografic”. “Filmul pe care tocmai l-am terminat va fi unul foarte neobişnuit, deoarece este o poveste de dragoste în 3D”, a spus recent Gaspar Noé pentru aceeaşi revistă.

Trois souvenirs de ma jeunesse / My Golden Years

Trois souvenirs de ma jeunesse, Jean-Claude Lother, Why Not Productions

Regia: Arnaud Desplechin

Cu: Mathieu Amalric, Françoise Lebrun, Olivier Rabourdin, Diana Droukarova, Quentin Dolmaire, Lou Roy-Lecollinet

Trois souvenirs de ma jeunesse constituie prequel-ul altui film, al aceluiaşi regizor, proiectat în Competiţia oficială de pe Croisette acum aproape 20 de ani: Comment je me suis disputé… (ma vie sexuelle), din 1996. Acesta din urmă ni-l prezenta pe tânărul Paul Dedalus (numele personajului a fost ales ca un omagiu adus lui James Joyce) aflat în plină criză existenţială: oare să-şi definitiveze masteratul şi să devină profesor cu normă întreagă? Chiar îşi iubeşte partenera sau ar trebui să-şi refacă viaţă alături de una dintre celelalte amante? O întreagă generaţie de tineri actori (Mathieu Amalric, Marion Cotillard, Chiara Mastroianni) se lansa atunci, iar pe unii dintre ei îi vom regăsi acum şi în Trois souvenirs de ma jeunesse.

Trois souvenirs de ma jeunesse, Jean-Claude Lother, Why Not Productions

Mathieu Amalric, actorul care în filmul din 1996 interpreta personajul principal şi care apare şi în cel din 2015, a devenit între timp celebru pentru rolurile din The Grand Budapest Hotel, Quantum of Solace, Munchen, ca să le enumerăm numai pe cele mai recente.

Debutul regizorului Arnaud Desplechin la Cannes a avut loc în 1992, cu filmul La santinelle.

Trois souvenirs de ma jeunesse va fi proiectat la Cannes pe 15 mai şi va avea premiera în cinematografele franţuzeşti pe 20 mai.

Le tout nouveau testament

Le Tout Nouveau Testament. Foto Kris Dewitte

Regia: Jaco Van Dormael

Cu: Catherine Deneuve, Benoît Poelvoorde, Yolande Moreau

Povestea filmului este următoarea: Dumnezeu există. El locuieşte la Bruxelles, este destul de nepoliticos cu soţia şi cu fiica sa. S-a vorbit mult despre fiul Său, însă prea puţin despre fiica Sa. Fiica Sa sunt eu. Mă numesc Ea şi am 10 ani. Ca să mă răzbun am trimis la toată omenirea prin SMS data morţii fiecăruia…

Celelalte cinci filme din Selecţia Oficială Cannes 2015, care vor fi distribuite de Independenţa Film în România la final de 2015, început de 2016, sunt:

La Tête haute / Standing Tall, de Emmanuelle Bercot – va rula în deschiderea festivalului de la Cannes

La giovinezza / Youth, de Paolo Sorrentino – În Competiţie

Our Little Sister / Umimachi Diary, de Hirokazu Kore-Eda – În Competiţie

The Assassin / Nie Yinniang, de Hou Hsiao Hsien – În Competiţie

Dheepan / Dheepan, de Jacques Audiard – În Competiţie

Independenţa Film este o casă de distribuţie care promovează filme independente de referinţă, de nişă sau câştigătoare ale unor premii internaţionale prestigioase. De-a lungul timpuluia distribuit pelicule caMommy,Deux jours, une nuit,La grande bellezza, Nymphomaniac, La Vie d’Adèle, The Hunt, Amour, Trainspotting, Amélie, Melancholia, Todo sobre mi madre, In The Mood for Love, Vicky Cristina Barcelona, Dogvilleetc.

Yakuza Apocalypse: The Great War of the Underworld, al lui Takashi Miike, va avea parte de o proiecţie specială.

După anunţarea primelor titluri de săptămâna trecută, secţiunea Quinzaine des Réalisateurs, condusă de breasla regizorilor francezi, şi-a dezvăluit lista completă, pe pagina oficială.

Printre filmele stabilite pentru a 47-a ediţie a secţiunii independente care are loc în timpul Festivalului de Film de la Cannes se numără Green Room a americanului Jeremy Saulnier, continuarea la thriller-ul său Blue Ruin finanţat de Kickstarter, ce a fost prezentat în cadrul secţiunii în 2013 şi a câştigat Premiul Fipresci. Dope, regizat de Rick Famuyiwa din SUA, a fost anunţat ca film de închidere. Un alt film selecţionat din SUA anunţat marţi este Songs My Brothers Taught Mede Chloe Zhao. Ambele filme au avut premiera la Festivalul de film Sundance. Din listă mai fac parte A Perfect Day de Fernando Leon de Aranoa cu Benicio del Toro în distribuţie, şi The Brand New Testament de Jaco Van Dormael (Mr. Noboby).

Secţiunea Quinzaine des Réalisateurs are o lungă istorie legată de descoperirea unor noi talente. Primele filme ale lui Michael Haneke, Ken Loach, Martin Scorsese, Spike Lee şi Sofia Coppola au făcut parte din prestigioasa secţiune, organizată separat de Festivalul de la Cannes de către breasla cineaştilor francezi.

Quinzaine des Réalisateurs acordă premiul Carrosse d’Or unui regizor ales din partea comunităţii internaţionale a cineaştilor pentru curajul şi independenţa demonstrate prin munca lor. În acest an, va fi acordat regizorului chinez Jia Zhangke, care va preda un master-class şicăruia i se va proiecta filmul lui underground Platform, din 2001.

Quinzaine des Réalisateurs nu are juriu propriu, ci mai degrabă acordă premii de la diverse asociaţii şi sponsori, precum FIPRESCI – premiul criticii internaţionale, Premiul Art Cinema, Premiul SACD şi Europa Cinemas Label şi Premiul Illy. În plus, cineaştii care concurează pentru prima dată în toate categoriile competiţionale de la Cannes intră în competiţie pentru premiul Camera d’Or.

Alte pelicule: Allende de Marcia Tambutti, A Perfect Day de Fernando Leon de Aranoa, Green Room de Jeremy Saulnier, The Cowboys de Thomas Bidegain, Fatima – Philippe Faucon Embrace of the Serpent – Ciro Guerra, Songs My Brothers Taught Me – Chloe Zhao, Much Loved – Nabil Ayouch, Mustang – Deniz Gamze Erguven, Peace to Us in Our Dreams – Sharunas Bartas, The Here After (Efterskalv) – Magnus von Horn, The Brand New Testament (Le Tout Nouveau Testament)– Jaco Van Dormael, Arabian Nights – Miguel Gomes şi My Golden Years – Arnaud Desplechin.

Insidious: Chapter 3, o peliculă horror

Acţiunea filmului se petrece ani de zile înainte de bântuirea familiei Lambert şi a bătăliilor Elisei cu fantomele din ţinutul Further, din Insidious şi Insidious: Chapter 2.

Prequel plasat înaintea bântuirii familiei Lambert, “Insidious: Capitolul 3” se va lansa în cinematografele din România pe 19 iunie. Cel mai întunecat dintre capitolele Insidious îi conduce pe spectatori în ţinutul straniu numit Further, dezvăluind modul în care Elise Rainier (Lin Shaye) şi-a început lupta, salvând-o pe o tânără din ghearele demonilor. “Insidious: Capitolul 3”, noul film din terifianta serie horror, este scris şi regizat deco-autorul francizei, Leigh Whannell.

Acţiunea filmului se petrece ani de zile înainte de bântuirea familiei Lambert şi a bătăliilor Elisei cu fantomele din ţinutul Further, din Insidious şi Insidious: Chapter 2. Producătorii au creat o lume din afara cotidianului, mai înspăimântătoare decât orice coşmar, ce părăseşte visul şi începe să se insinueze în viaţa reală. Această lume este populată de morţi şi de ne-născuţi şi se află în conflict cu lumea celor vii. A fost creată de Leigh Whannell şi James Wan în filmele Insidious şi Insidious: Chapter 2. Odată cu Insidious: Chapter 3, terifianta serie horror face o incursiune, mai profundă şi înspăimântătoare ca oricând, în tărâmul de dincolo: The Further.

Producătorul Jason Blum, a cărui companie Blumhouse a mai produs şi filmele/francizele The Sinister, The Purge, Ouija, sau Paranormal Activity, afirmă: “James şi Leigh au creat în Insidious o lume unică, extrem de terifiantă, iar capitolul actual ne duce şi mai adânc în lumea Further”.

Insidious: Chapter 3 este o producţie Focus Features, în colaborare cu Stage 6 Films, Entertainment One şi sprijinul caselor de producţie Blumhouse şi Oren Peli Production. Rolurile principale sunt deţinute de Dermot Mulroney, Stefanie Scott, Angus Sampson, Leigh Whannell şi Lin Shaye. Casting-ul a fost asigurat de Terri Taylor, CSA. Designerul de costume este Ariyela Wald-Cohain. Muzica îi aparţine lui Joseph Bishara, iar montajul lui Tim Alverson, ACE. Scenografia este semnată de Jennifer Spence, iar imaginea îi aparţine lui Brian Pearson, ASC. Producătorii executivi sunt Steven Schneider, Brian Kavanaugh-Jones, Charles Layton, Peter Schlessel, Lia Buman, Xavier Marchand, iar producătorii: Jason Blum, p.g.a., Oren Peli, James Wan. Producţia se bazează pe personaje create de Leigh Whannell, care este atât scenaristul, cât şi regizorul filmului.

“Insidious: Capitolul 3”este distribuit în România de InterComFilm Distribution şi va rula în cinematografele din toatăţara începând cu 19 iunie.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.