În ţara lui Pele nu mai există decât fotbalul

Din timpul preşedinţiei lui Lula, moda cunoaşte în Brazilia poveşti de succes. Cu ocazia Cupei Mondiale la Fotbal, sunt propuse creaţii interesante şi încărcate de istorie care renunţă la clişee.

“Pe de o parte, există o Brazilie stereotipată de Statele Unite, o «Alertă la Malibu» în versiune latino. Pe de altă parte, există realitatea noastră: o ţară ultracreativă care foloseşte moda pentru a explora o identitate modernă şi ancorată în tradiţie în acelaşi timp. Şi, mai ales, mândră”, îi declara Mariana Maltoni jurnalistei Alice Pfeiffer. Fotograf de modă pentru “Vogue Bresil”, instalată la Sao Paolo, Mariana Maltoni încearcă să se îndepărteze de clişeele despre frumuseţe şi aduce pe podium manechine androgine, cu fizic atipic, în localuri grunge, pentru că “Există o Brazilie care se vede şi una care nu se vede încă, cel puţin din exterior”.

Elegantă rochie de seară, creaţie Alexandre Herchcovitch

Descrisă mult timp ca o ţară de carte poştală, cu plaje însorite, în care singura uniformă imaginabilă este un bikini asortat cu caïpirinha, Brazilia luptă împotriva acestor clişee prin toate modalităţile artistice posibile.

O parte a populaţiei refuză clişeul clivajului între tineretul bogat, numit “Tinereţea Elicopter”, şi favelele ghetoizate.

Astăzi, mândria naţională aparţine nu extremelor sociale, ci clasei mijlocii în dezvoltare, care prezintă interes economic.

Tinerii creatori ritmează moda

Costume de baie care aliază grafismul şi tuşele cariocas de Lenny Niemeyer

Poveştile de succes au devenit un ideal social în Brazilia. O burghezie tânără conduce business-ul în lumea modei. Brazilia este al doilea producător de denim din lume, al cincilea exportator de ţesături, unul dintre principalii producători mondiali de coton.

Sunt şi stilişti independenţi, proveniţi din clasele înstărite, intelectuali mândri de ţara lor, ca Alexandre Herchcovitch sau “Atelier Gustavolins”, stabilit la Paris, ori Barbara Casasola, care-şi susţine show-urile la Londra.

Galbenul şi imprimeurile tropicale, vedete ale modei

Punctul lor comun este căutarea esenţei braziliene şi o lejeritate inexistentă în Europa, pentru că designerii Braziliei nu trebuie să suporte povara unei istorii a modei. Pentru ei posibilităţile sunt nelimitate.

Noul spirit brazilian oscilează între două mari influenţe profund locale.

Una este cea a strălucirii, adesea prin tuşe minimale, dar pline de energie, inspirată din cultura Carnavalului şi de artista anilor ‘80, Allison Goetz. Această explozie de culoare şi de genuri serveşte de fundal unei ţări în care identitatea şi noţiunea de gen sunt fluide.

Creaţie Michael Kors

În cea de a doua apare o rigoare grafică, departe de prejudecata sexy a modei tip “bomba latină”. Liniile epurate, geometrice, evocă arhitectura modernistă a legendarului Oscar Niemeyer. Moda aruncă altfel punţi către trecutul mai îndepărtat. O întoarcere la rădăcinile artizanatului este foarte în vogă printre tinerii creatori care aliază tehnici ancestrale şi creaţii moderne.

Etolă din bumbac de Ana Luisa Laranjeira şi Sylvia Calazans

Salonul de modă “Inspiramais”, condus de creatorul de neocolit Walter Rodrigues, conjugă marea producţie de haine cu cea în serie limitată, din dorinţa de a pune în legătură diversele mărci şi pe creatori cu artizanii din toată ţara, care s-au specializat unii în marchetărie aplicată la diferite accesorii, alţii în şnururi împletite, o tradiţie din Rio Branco, folosită mai ales de designerul Ronay Paiva, sau în tapiserie de Camaragibe, care produce motive inpirate din literatura în foileton. Walter Rodrigues a rezumat aspiraţiile modei braziliene actuale: “Scopul nostru este să legăm pentru prima dată ultra modernul cu ultra localul, în căutarea identităţii «glocale»”.

Hanorac Burberry în culoarea Braziliei

Pantofi sport indispensabili la Campionatul mondial

Printre aceşti designeri, trebuie amintită Lenny Niemeyer, fiica lui Oscar Niemeyer, peisagistă care s-a convertit la design de modă în anii ‘80. După 10 ani dedicaţi designului de bikini pentru diverse mărci braziliene, şi-a lansat propria firmă în 1993, ale cărei creaţii au fost prezentate pentru prima dată într-un show în 1997. Ea propune un “prêt-à-nager” luxos, cu pareos, genţi, încălţăminte şi haine de toate genurile, uşoare şi gândite pentru climatul marin, în care grafismul se combină cu tuşele cariocas.

Veniţi din cele patru colţuri ale ţării, 5 artişti brazilieni colaborează cu “Monoprix” la moda prilejuită de Campionatul Modial. Pentru că în ţara lui Pele nu mai există decât fotbalul.


Joc de culori şi materiale la Barbara Casasola

Renumit pentru colaborările sale cu creatori de top, ca Alexis Mabille, Hussein Chalayan sau Roseanna, “Monoprix” a ales de data aceasta să reliefeze “tânăra gardă braziliană”.

Responsabilul acestei operaţiuni este Lilian Rosas, originară din Rio de Janeiro, care a selecţionat atât artişti renumiţi, cât şi tinere talente. Fiecare dintre ei a desenat câte 10 piese pentru “Monoprix”.

Motive grafice în creaţia lui Alexandre Herchcovitch

Lejeritatea modei braziliene

Celebră pentru portretele sale proaspete şi colorate, expuse peste tot în lume, Isabelle Tuchband, venită din Sao Paolo, îşi transpune operele picturale într-o serie de tricouri, rochii din două feluri de material şi T-shirt-uri. Compuse în principal din figuri naive, veşmintele ei se înrudesc cu operele de artă.

Pe aceeaşi linie, Ana Luisa Laranjeira şi Sylvia Calazans, originare din Bahia, imprimă mari boabe de cacao, marca lor de fabrică, pe genţi din pânză sau pe o saltea de plajă. Cât despre Isabela Capeto, fondatoare a unui studio de creaţie cunoscut la Rio, ea îşi decorează colecţia feminină şi pentru copii cu motivul ochiului, cu coroane sau dansatoare realizate într-un grafism infantil.

Imagine din show-ul Isabelei Capeto

“Monoprix” propune o avalanşă de forme vegetale şi ultra colorate pentru decoraţia de interior. Plasticiana Rita Lessa, figură importantă a arhitecturii şi designului local, reinterpretează universul micului dejun. Farfurii din melamină sau coşuri de pâine cu motive de avocado, pepene galben sau kiwi aduc un omagiu agriculturii din regiunea ei – Minas Gerais.

Este de menţionat şi colecţia “Chita”: stofă asemănătoare cu pânza “Jouy”, cu imprimeu floral în culori vii, declinată atât pe piesele mici de mobilier, cât şi pe scaunele de grădină.

Squadra Azzurra şi haute couture

Pantofi eleganţi de la J. Crew

Rochie Roland Mouret

Celebrii designeri “Dolce & Gabbana” au conceput costumele din trei piese pentru echipa de fotbal, în albastru, cu cravată, marcând deja primul gol… în materie de eleganţă.

Naţionala engleză beneficiază de creaţiile “Marks & Spencer”, în colaborare cu “Football Association”, în timp ce germanii au optat pentru veşmintele semnate de Hugo Boss.

Moda Campionatului Mondial a creat aşteptări, pentru că “«I calciatori» sunt simboluri ale stilului”, explica Stefano Gabbana. Pentru noi este şi o modalitate de a sublinia stilul italian, un mix de tradiţie şi orgoliu naţional”. Cei doi au publicat un album fotografic cu jucătorii “modele” pentru a strânge fonduri în favoarea comunităţii braziliene din Pititinga.

Prada, în verde şi galben

Cordoane lucrate după tehnici artizanale de la Nanni

Crearea costumelor echipei naţionale de fotbal este o problemă comercială, dar pentru un jucător este foarte important să se simtă bine, ceea ce poate influenţa spiritul echipei.

Cel puţin aceasta este părerea lui Charlie Allen, croitorul care a “îmbrăcat” în 2010 echipa engleză şi care critică echipa japoneză pentru că a ales firma “Dunhill”: “Este absurd ca o firmă engleză să creeze costumele samurailor balonului rotund. Cred că este important ca o echipă naţională să poarte hainele propriei naţiuni”.

Albul, la modă pentru această vară

Pălării în stil englezesc, la Rio Fashion

Costumele italienilor, cu cele trei piese “Martini”, din fresco de lână albastru marin şi cu cravată tricoloră care formează o bandă verticală inedită, sunt toate făcute pe măsură, astfel încât fiecare jucător să se simtă un mândru şi perfect reprezentant al “Made in Italy”. Dolce&Gabbana au furnizat fiecărui membru al echipei o valiză şic, care l-ar face invidios şi pe cel mai puţin vanitos bărbat. Să adăugăm şi cămaşa şi pantofii, pe lângă ţinuta informală pentru timpul liber: trench, T-shirt din jerse, pantalonii din amestec bumbac cu in, vestă de lână, toate în aceeaşi culoare albastră.

Călătorie cu stil: valiza pentru Brazilia

Şapcă în verde şi galben

Fustă Cedric Charlier, obligatorie pentru valiza cu destinaţia Brazilia

Culorile obligatorii, verde şi galben, ca un omagiu adus ţării gazdă. O valiză în stilul steagului brazilian a fost creată de “Samsonite”. Stilul indicat este uşor şi foarte relaxat, constând mai ales din şort cu imprimeu tropical, T-shirt în verde şi galben de la “Smiley”, şapcă sport “New Era”, pantofii impermeabili “Divetica”. Foarte recomandate ghetele de baschet Converse cu bandă verde smarald, vândute în exclusivitate la “Foot Locker”, şi puloverele stil J.W. Anderson, alternând cu rochiile mulate, mai elegante, de la “Roland Mouret”, purtate cu pantofi foarte feminini şi galben puternic (J. Crew), dar şi top-uri perfecte atât pentru a asista la meciuri, cât şi pentru o cină şic, propuse de “Michael Kors”.

Evident, nu pot lipsi mini bikini de la “Yamamay” pentru a concura atât frumuseţile locale, cât şi sandalele şi şlapii tradiţional hawaieni.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.