Început de stagiune pentru Orchestra de Cameră Radio

Miercuri, 11 octombrie, de la ora 19.00, Orchestra de Cameră a Radiodifuziunii începe noua stagiune la Sala Radio, avându-l la pupitru pe dirijorul József Horváth, dirijor al Operei Maghiare și al Operei Naționale din Cluj.

Rolul de protagonist al serii va reveni unui instrument mai puțin abordat pe podiumul solistic al repertoriului clasic: trompeta, iar solistul invitat va fi Gabriel Gyarmati, prim-solist al Filarmonicii din Cluj-Napoca, trompetist solo la Orchestra Română de Tineret și laureat la numeroase concursuri muzicale.

Seara promite un veritabil itinerar baroc, care se va deschide cu Uvertura operei Amadis des Gaules, de J. Ch. Bach, urmată de Sonata de concert în re major pentru trompetă și orchestră, de G. Ph. Telemann. J. S. Bach revine pe afiș cu Simfonia nr. 4 în re major op. 18, urmată de Concertul în re major pentru trompetă și orchestră de G. Torelli . Seara se va încheia cu Simfonia nr. 92 în sol major, Oxford, de J. Haydn.

József Horváth s-a născut în 1975. În anul 1999 a absolvit secţia dirijat cor,iar în 2001 secţia dirijat orchestră a Academiei de Muzică din Cluj, unde a fost îndrumat de Petre Sbârcea, Florentin Mihăiescu, Cornel Groza şi Gheorghe Victor Dumănescu. A participat la masterclass-uri cu Christfried Brödel, János Fürst, George Pehlivanian, Ghennady Rojdestvensky şi Kurt Masur.

Evoluţia profesională i-a fost influenţată în mod semnificativ şi prin participarea sistematică la repetiţiile şi concertele maeştrilor: Claudio Abbado, Rudolf Barshai, Sir Colin Davis, Gianluigi Gelmetti, Valery Gergiev, Philipe Herreweghe, Leonard Slatkin, Pinchas Steinberg, Jesús López-Cobos, Miguel Angel Gomez Martinez şi George Prêtre.

Jozsef Horvath

Din 1999 este dirijor al Operei Maghiare, iar din 2006 și dirijor al Operei Naţionale Române din Cluj, acumulând peste 40 de titluri în repertoriul său. Ca dirijor invitat a condus majoritatea orchestrelor din ţară, între care Orchestra Naţională Radio, Orchestra de Cameră Radio, Opera Naţională Bucureşti, Opera Naţională Iaşi, Opera Naţională Timişoara, Corul Radio din Budapesta şi Orchestra Simfonică RTVE din Madrid. A fost iniţiatorul şi Directorul Artistic al festivalului Liszt 200, organizat la Opera Maghiară din Cluj in 2011.

În anul 2009 a fost distins cu trofeul Lya Hubic, iar la Gala Premiilor Operelor Naţionale din 2016 i s-a acordat Premiul pentru cel mai bun dirijor, conferit pentru realizarea premierelor operelor Samson şi Dalila, Werther, Nabucco şi a baletului Lacul lebedelor la cele două opere din Cluj-Napoca.

Gabriel Gyarmati s-a născut în anul 1987 la Deva. Este absolvent al Academiei de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca, promoţia 2010, tot aici finalizându-şi studiile de Master în perioada 2010-2012 la clasa prof. Conf. Dr. Posdărescu Gabriel.

În 2012, Gabriel Gyarmati a câştigat Marele Premiu la Concursul Naţional de Muzică organizat la Cluj-Napoca, iar în 2013 Locul III la Concursul Internaţional Gheorghe Dima, Cluj.

A interpretat în calitate de solist al Filarmonicii Transilvania concerte clasice şi baroce pe scene din Cluj-Napoca, Sfântu Gheorghe, Zürich.

În prezent, Gabriel Gyarmati este prim-trompetist, şef de partidă al Filarmonicii Transilvania din Cluj-Napoca, dar şi trompeta solo a Orchestrei Naţionale de Tineret şi a Orchestrei Borusan din Istanbul, alături de care a participat la numeroase festivaluri precum BBC Proms, Londra sau Festivalul de Muzică Simfonică din Hong Kong.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.