Incitante premiere teatrale

“Spitalul comunal”, un spectacol de un umor subtil

Hristo Boicev, autorul piesei “Spitalul comunal”, va onora cu prezenţa, în seara de duminică 6 mai, de la ora 19.00, premiera oficială. Este cel mai cunoscut şi apreciat dramaturg bulgar al zilelor noastre. Este autorul a peste 10 piese de teatru care au fost jucate de mai mult de 100 de ori în 40 de ţări din Europa, America, Asia şi Australia. Printre ultimele se numără „Colonelul pasăre”, “Orchestra Titanic” şi “Spitalul comunal”.

Şi-a început cariera artistică în 1984, când a publicat prima sa piesă de teatru „Acel lucru”. În 1989 i se conferea deja titlul de „autor al anului”, pentru cele 40 de producţii jucate pe scenele de teatru din Bulgaria. Câteva dintre piesele sale au stat la baza unor scenarii de film, cum ar fi “Colonelul pasăre”, fiind de altfel şi cel mai jucat şi cunoscut text al autorului.

Este distins cu numeroase premii naţionale şi internaţionale precum “British Council International Playwriting Awards” pentru cea mai bună piesă – “Colonelul pasăre” şi cu Premiul „Enrico Maria Salerno” pentru dramaturgie europeană.

Regie, light design şi ilustraţie muzicală Felix Alexa.

Unde se află graniţa între nebunie şi normalitate?

Între realitate şi ficţiune?

În universul tragi-comic creat de farsa-metaforă a lui Boicev descoperim propriile noastre angoase şi speranţe. Îi recunoaştem pe nebunii shakespearieni când comici, când tragici, într-un microcosmos al unei lumi ce se află într-o continuă căutare a echilibrului şi identităţii.

Ne aflăm într-o lume unde situaţiile paradoxale devin comice tocmai datorită rupturii create între o speranţă iluzorie şi universul dur şi pragmatic al lumii în care trăim.

Un spectacol modern de un umor subtil şi percutant, cu replici acide de o poezie ce nu exclude cinismul.

Din distribuţie fac parte străluciţi actori: Răzvan Vasilescu, Valentin Uritescu, Marius Manole, Marius Stănescu, Adela Mărculescu, Paul Chiribuţă, Andrei Huţuleac, Raluca Aprodu, Andreea Vasile, Florentina Ţilea, Maria Junghetu, Alexandru China, Alex Ştefănescu, George Rotaru, Cosmin Teodor Pană.

Scenografia Nina Brumuşilǎ. Un colind horror Ada Milea.

Spectacolul va fi prezentat în premieră naţională, în 4, 5 şi 6 mai, la Teatrul Metropolis.

“Cui i-e frică de Virginia Woolf?”, un şir de jocuri şi glume

Cui i-e frică de Virginia Woolf? Foto Dinu Lazăr

Spectacolul „Cui i-e frică de Virginia Woolf?” de Edward Albee, semnat de Mariana Cămărăşan şi Alexandra Penciuc, se va juca în 6 mai, ora 19.00, la Godot Cafe-Teatru. Una dintre cele mai longevive producţii ale “Studioului Casandra”, aflată în cel de-al cincilea an de “viaţă”, se întoarce astfel în Centrul istoric al Bucureştiului. Din distribuţie fac parte Florina Gleznea, Ionuţ Grama, Sînziana Nicola şi Emil Măndănac.

„Cui i-e frică de Virginia Woolf?” (Premiul “Tony” pentru Cea mai bună piesă de teatru în 1962) este una dintre cele mai amuzante şi mai tulburătoare radiografii ale mitului „familiei perfecte”. George (Ionuţ Grama), profesorul ratat de la catedra de istorie, şi Martha (Florina Gleznea), exuberanta sa soţie şi fiica şefului universităţii, se întorc acasă după o petrecere. Dar noaptea abia începe, iar publicul devine prizonier în casa celor doi şi martorul unui şir de „jocuri şi glume”, în care barierele anduranţei vor fi testate, iar demonii vor ieşi la lumină. Pentru că Martha i-a invitat la ei acasă pe nou-veniţii în campusul universitar, blondul Nick (Emil Măndănac) şi naiva lui soţie, Honey (Sînziana Nicola). Ceea ce urmează va demonstra că nimic nu e mai irezistibil şi mai terifiant decât cruzimea şi că adevarul şi iluzia pot spune uneori aceeaşi poveste.

Producţia, dublu nominalizată la Premiul UNITER pentru Debut în 2009 (Florina Gleznea şi Ionuţ Grama), beneficiază de cea mai tânără distribuţie care a interpretat rolurile titulare pe o scenă profesionistă şi de noua traducere oficială necenzurată şi savuroasă a textului original.

„Cui i-e frică de Virginia Woolf?”, text devenit celebru la momentul apariţiei lui pentru demitizarea ideii de familie şi de succes, vorbeşte şi astăzi în mod zguduitor despre refugiul în iluzie şi frica de adevăr.

Trei premiere la Sibiu

Visul unei nopţi de Shakespeare, de la Teatrul Radu Stanca din Sibiu

Repertoriul Teatrului Naţional „Radu Stanca” din Sibiu se va îmbogăţi în luna mai cu trei spectacole noi, prezentate înainte de deschiderea oficială a celei de-a XIX-a ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu ce va avea loc în perioada 25 mai – 3 iunie. Având cel mai bogat repertoriu de spectacole din România, Teatrul Naţional „Radu Stanca” îşi propune ca prin cele 80 de spectacole active să contribuie la dezvoltarea armonioasă a comunităţii şi a industriei culturale româneşti, promovând, totodată, prin turneele internaţionale o mai bună imagine a ţării noastre.

Primul spectacol, în avanpremieră, va avea loc sâmbătă, 5 mai, la ora 19.00, în curtea Muzeului de Istorie „Casa Altemberger”. „Visul unei nopţi de Shakespeare”, în regia lui Gavriil Pinte, este un spectacol ce are la bază un scenariu de George Banu după texte de Shakespeare, pe muzica lui Vasile Şirli, şi îi reuneşte în scenă pe actorii Mariana Mihu, Dana Taloş, Codruţa Vasiu, Ema Veţean, Iulia Maria Popa, Arina Trif, Veronica Popescu, Emőke Boldizsár, Dan Glasu, Florin Cosuleţ, Marius Turdeanu, Gelu Potzolli, Mihai Coman, Vlad Robaş, Viorel Raţă, Ali Deac, Catalin Neghina şi Liviu Vlad. „Visul unei nopţi de Shakespeare” va avea premiera pe data de 28 mai, în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu.

Studenţii Andrada Poplăcean, Constantin Podu, Ştefana Geleriu, Raluca Stupinean, Ramona Stupinean, Diana Lomotă, Alexandra Roatiş, Diana Niţ, Gianina Sârbu şi Claudiu Fălămaş vor urca joi, 10 mai, ora 21.00, pe scena Studiolui “CAVAS”, în cea mai nouă coproducţie a Departamentului de Artă Teatrală: „Interviu” după un text de Ecaterina Oproiu.

Sala “Studio” din spatele Casei de Cultură a Sindicatelor va găzdui miercuri, 23 mai, la ora 19.00, premiera spectacolului „Scrisori de dragoste către o prinţesă chineză sau Cum am dresat un melc pe sânii tăi” de Matei Vişniec, în regia lui Cristi Juncu. Scenografia spectacolului este semnată de Cosmin Ardeleanu, iar din distribuţie fac parte actorii Ciprian Scurtea şi Vlad Robaş.

“Unde e locul inocenţei şi al visării?”

Spectacolul “Ficţiuni mici de România” abordează teme încă tabu precum sexualitatea, relaţiile de cuplu ostile sau stranii, paternitatea şi maternitatea privite cu răceală, fără clişee, sau greutatea de a accepta îmbătrânirea…

La originea acestui spectacol se află romanul „Microficţiuni” al lui Régis Jauffret, distins cu premiul “France Culture/Telerama” şi premiul pentru umor negru “Xavier Forneret”.

Marţi 8 şi miercuri 9 mai, de la ora 20.00, Teatrul LUNI de la Green Hours şi “Compagnie 28” prezintă spectacolul “Ficţiuni mici de România”, adaptare liberă după Régis Jauffret, un spectacol de Eugen Jebeleanu, cu Conrad Mericoffer (Premiul UNITER pentru Debut, 2011), Camelia Pintilie, Alexandra Apetrei, Bogdan Nechifor, Vlad Mihu, Ştefan Huluba, Vlad Spilca. Scenografie: Cosmin Florea, asistent regie: Yann Verburgh.

“În acest climat actual de criză generală, înecaţi în obsesia sfârşitului lumii, umorul, absurdul şi aciditatea personajelor din «Ficţiuni mici de România» descriu exact societatea noastră bolnavă şi mâncată de ego. O societate care a încetat să creadă şi care acordă mai multă importanţă noilor gadgeturi tehnologice şi preţioaselor bijuterii electronice decât unei fiinţe umane. Întrebarea mea este: unde e locul inocenţei şi al visării? Oamenii surprinşi în acest spectacol reprezintă inocenţa noastră, puritatea noastră, adevărul nostru; reprezintă copilul pe care îl purtăm în interiorul nostru, pe care însă îl ţinem prizonier, refuzându-i toate posibilităţile de a se exprima. De această dată el devine liber, conştient, asumat”, mărturisea autorul spectacolului, Eugen Jebeleanu.

“Compania de teatru 28” este o iniţiativă româno-franceză. Obiectivul principal al “Companiei 28” este de a-şi construi un drum între cele două culturi, prin intermediul dramaturgiei, actoriei, regiei, coregrafiei, scenografiei etc. Compania 28 îşi începe activitatea în anul 2010 şi cu sprijinul ICR din Paris produce spectacolele: “Sacha, Guillaume et moi” de Eugen Jebeleanu, Yann Verburgh si Aure Rodenbour ( La Manufacture des Abbesses, Paris), “CANIN FéLIN sau Omul Pubelă” după Matei Vişniec, spectacol de teatru non-verbal (Théâtre du Palais de Béhague, Paris; Godot Café Teatru- Bucureşti şi invitat al Festivalului de la Avignon-2012 la Théâtre du Bourg Neuf), “Poimâine. Alaltăieri” de Gianina Cărbunariu, spectacol lectură în cadrul Festivalului “Nouvelle vague du théâtre roumain” organizat de ICR Paris, Maison d´Europe et d´Orient, Paris), “Isadora- expoziţie teatrală”, un concept de Yann Verburgh (Théâtre du Palais de Béhague, Paris; invitat în această lună la Muzeul de Artă din Timişoara şi la Noaptea Muzeelor din Paris).

Licenţiat în actorie, promoţia 2010, UNATC “ I.L Caragiale” Bucureşti (clasa prof. Ion Cojar), Eugen Jebeleanu a debutat la Teatrul “Mihai Eminescu” din Timişoara, la vârsta de 15 ani, unde a lucrat cu regizori ca Ada Lupu, Alexander Hausvater, Radu Apostol. În anul 2009 a jucat pe scena Teatrului “Odeon” din Paris, în spectacolul “Boala familiei M” de Fausto Paravidino, în regia lui Radu Afrim. În acelaşi an joacă şi semnează coregrafia în spectacolul “Omul pernă” de Martin McDonaugh, regia Radu Afrim (spectacol nominalizat la Premiile UNITER ). În 2007, joacă rolul principal în producţia MediaPro Pictures, “Cu un pas înainte”.

A urmat cursurile Conservatorului Superior de Artă Dramatică Paris şi a fondat în 2010, alături de actorul francez Yann Verburgh, “Compania de teatru 28”, unde deţine „rolurile” de actor, regizor şi director artistic.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.