Îngerii căzuţi ai lui Jiri Kylian

Continuând seria impresionantă a premierelor cu ecou internaţional, Compania de Balet a Operei Naţionale Bucureşti va interpreta, pe 1 mai, „Falling Angels”, o creaţie originală purtând semnătura unuia dintre cei mai proeminenţi şi străluciţi coregrafi contemporani ai lumii, Jiří Kylián. Coregraful care a inventat o nouă manieră de a înscrie o mişcare fluidă în spaţiu, cu mare precizie, fără înflorituri şi fără concesii. Pentru el, a dansa înseamnă a fi „la limita dintre vis şi realitate”.

Puritate şi pasiune

Parte a „Black&White Ballets”, spectacolul „Falling Angels” a fost conceput, în 1998, de Jiří Kylián pentru 8 dansatoare, pe compoziţia lui Steve Reich, „Drumming”, bazată pe ritmuri ceremoniale din Ghana. Ritmurile mixate în sintetizator dau un sunet plin de energie. Deşi cu o structură foarte strictă, muzica lui Steve Reich lasă o mare libertate coregrafiei şi interpretării emoţionale.

Ideea baletului este urmărirea femeilor în drumul lor către perfecţiune, întrerupt de pasiuni şi evenimente de viaţă, cum ar fi ambiţia, seducţia, sarcina, naşterea, moartea, maternitatea şi conştiinţa propriului eu, care îndepărtează dansatoarea de la „puritatea” dansului. Kylián a fost influenţat în timpul creării pieselor din „Black&White Ballets” de suprarealism şi minimalism, „Falling Angels” combinând linila clasică cu mişcări bruşte, pasionale care fac impreviziblă coregrafia în întregul ei.

Cele cinci piese ale acestei serii, „No More Play”, „Petite Mort”, „Sarabande”, „Falling Angels” şi „Sechs Tänze”, au fost create între 1986 şi 1991 şi reprezintă o investigare a politicilor şi a identităţii sexuale. „Falling Angels” urmăreşte, de fapt, două aspecte opuse ale creaţiei, disciplina şi libertatea, într-un omagiu adus femeilor balerine, cu tot ceea ce implică aceasta, de la anxietate, vulnerabilitate, complexul inferiorităţii, umor. Kylián a afirmat că a creat acest balet pornind de la conceptul „luptei dintre nevoia de a aparţine şi cea de independenţă, una dintre dilemele care ne însoţesc de la naştere până la moarte”, făcând aluzie la marilor mişcări politice şi sociale din fostele ţări comuniste, ce au avut loc în chiar anul creării piesei. Cele opt dansatoare rămân în scenă de la începutul până la sfârşitul spectacolului. Interdependenţa lor şi dorinţa de a rupe această relaţie este vizibilă de-a lungul întregii piese. Lumina împarte scena în diferite zone geometrice, determinând locul solo-urilor şi al dansului de grup.

Spectacolul este pus în scenă la Bucureşti de Nancy Euverink, asistenta lui Jiří Kylián, costumele sunt create de Joke Visser, luminile sunt concepute de Joop Caboort, iar supervizor tehnic este Erik van Houten.

Un simbol al baletului contemporan

Falling Angels dansat de Compania Den Norske Opera&Ballett

Născut în 1947 sub semnul baletului, mama sa fiind o talentată balerină, Jiří Kylián, după o scurtă experienţă de acrobat, a studiat coregrafia la Praga şi, la 20 de ani, a obţinut o bursă la „Royal Ballet School” din Londra. În 1968, părăsind Cehoslovacia invadată de trupele sovietice, s-a alăturat Baletului din Stuttgart, unde a lucrat cu John Cranko şi unde a început şi creaţia lui de coregraf. Din 1976 a devenit directorul artistic al „Nederlands Dans Theatre”. Sub influenţa lui, compania a intrat într-o perioadă de turnee, coregraful devenind un mesager al baletului contemporan, dar şi al simbolurilor politice, ca în cazul participării la „Festivalul Primăverii” de la Praga în 1980. Stilul său energic şi contemporan i-a adus recunoaşterea internaţională, multe dintre cele aproximativ 100 de creaţii ale lui, care au însemnat fără excepţie adevărate evenimente în evoluţia dansului contemporan, ajungând să fie puse în scenă de peste 80 de companii din întreaga lume.

Numele lui este legat şi de filmul „Comme les oiseaux”, peliculă ce urmăreşte itinerariul unei stele a dansului, văzut din culise, regizat de Dominique Delouche, în care marele coregraf apare în distribuţie alături de Cyril Atanassof, Monique Loudières, Yvette Chauviré, Jerome Robbins şi Patrick Dupond.

Preţuirea de care se bucură i-a adus numeroase distincţii, printre care Ofiţer al „Ordinului Regal Olandez Orange – Nassau”, titlul de Doctor al Conservatorului Juilliard din New York, trei premii „Nijinski”, obţinute la Monte Carlo, „Medalia de Onoare” din partea preşedintelui Republicii Cehia, titlul de „Cavaler al Legiunii de Onoare a Franţei”, „Leul de Aur” la Bienala de la Veneţia, „Medalia pentru Artă şi Ştiinţă” din partea Majestăţii Sale Regina Beatrix a Olandei.

Acestora li se va adăuga la Bucureşti încă una. UNAC îi va conferi lui Jiří Kylián titlul de „Doctor Honoris Causa” pentru întreaga sa operă.

Montarea spectacolului „Falling Angels” la Bucureşti continuă intenţia Compania de Balet a Operei Naţionale de a intra pe scena internaţională a dansului, după ce, în stagiunea 2009-2010, a avut privilegiul de a fi selecţionată, cu aprobarea acordată de „George Balanchine Trust New York”, să prezinte, în premieră pe ţară, două dintre creaţiile de marcă ale renumitului coregraf George Balanchine, reunite sub titlul „Seara Balanchine”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.