Întâlniri cu „Dracula” şi „Ţara minunilor”

La cel mai prestigios eveniment cultural din România, Festivalul „George Enescu”, vom avea parte şi de un regal al dansului. Cea de-a paisprezecea ediţie a “Întâlnirilor JTI”, eveniment desfăşurat din anul 2007 în cadrul Festivalului, prezintă pe 16 şi 19 septembrie, la ora 19.00, pe scena Operei Naţionale din Bucureşti, spectacolele “Dracula” şi “Soliloquy”, susţinute de “Vortice Dance Company”, cea mai premiată companie portugheză pe plan internaţional.

”În fiecare dintre cele două piese se pot simţi intensitatea şi profunzimea atmosferei pe care am creat-o împreună. Prin «Dracula» şi «Soliloquy», ne-am îmbogăţit universul creativ. Prin corpurile noastre, prin muzică, prin spaţiul scenic ne dezvăluim identitatea în calitate de creatori, artişti şi oameni”, ne-au declarat Cláudia Martins şi Rafael Carriço, directorii şi coregrafii Companiei de Dans “Vortice”, despre cele două spectacole pe care le vor pune în scenă la Bucureşti.

Cláudia Martins şi Rafael Carriço, absolvenţi ai “Escola Superior de Dança” în domeniul reprezentaţiei scenice, au obţinut o bursă în cadrul programului „Erasmus”, în Olanda, în anul 1998. Cei doi artişti au urmat calea dansului contemporan, creând, în anul 2001, Compania de Dans “Vortice”. Potrivit publicului şi criticilor, coregrafia celor doi artişti este marcată de o intensitate fizică profundă a mişcării şi, în acelaşi timp, de emoţii puternice. Activitatea lor a fost recunoscută în multe ţări, printre care Japonia, Spania, Finlanda, Danemarca, Elveţia, Brazilia, Letonia, Ungaria, Italia, Maroc sau SUA.

De ce baletul modern? Pentru Claudia Martins, clasicul şi contemporanul nu există separat. E nevoie de clasic, pentru a construi modernul. ”Lumea dansului este un univers artistic care conţine limbaje multiple, complet diferite, de la erudiţia dansului clasic la modalităţile de exprimare născute din munca de cercetare a coregrafilor din întreaga lume. Uneori, aceste «ecosisteme ale dansului» se intersectează, pentru că de multe ori coregrafia contemporană se bazează pe tehnicile clasice, reinventând noi linii ale mişcării, încorporând noi dinamici. «Dracula» este un bun exemplu în acest sens, pentru că reprezintă rezultatul unei coproducţii între «Vortice Dance Company» şi «Macedonia Opera & Ballet»”, a declarat Claudia Martins pentru cotidianul.ro.

Dansul Dracula foloseşte mai multe surse de inspiraţie, în afara romanului omonim

Pentru punerea în scenă a piesei “Dracula”, coregrafii s-au inspirat dintr-o mare varietate de surse, pe lângă capodopera literară omonimă scrisă de Bram Stoker. Personaje nou create, poveşti legendare, mituri şi temeri, au servit drept motto-uri pentru creativitatea artiştilor, fiind parte a aceluiaşi fir ţesut cu măiestrie.

„Dracula devine un personaj variat, luând forme diverse, schimbându-şi înfăţişarea, transformându-se în animale şi forme de corpuri diferite, care se regăsesc, totuşi, în lumea de azi. Astfel, esenţa unei fiinţe diabolice, împreună cu cea a multor altor personaje, este adusă în realitatea contemporană, portretizându-se modalităţile prin care latura întunecată, latura pervertită în mod voluptuos a sinelui sau chiar dragostea pură transformată în tragedie pot ajunge să ne copleşească în mod dramatic. Suntem cu toţii, femei sau bărbaţi, făcuţi din carne şi sânge, amestecaţi în jocuri de dominare şi supunere. Nu suntem nici suflete pure, nici făcători de bine în fiecare zi. Substanţa din care suntem creaţi reprezintă natura noastră, dar şi cea mai mare slăbiciune. Şi, sub imperiul slăbiciunii, cedăm, adesea, mult prea uşor, tentaţiei…”, declară Cláudia Martins.

“Soliloquy – About Wonderland” este un spectacol de cu totul altă factură şi prezentare. Aşa cum declară cei doi artişti, „«Soliloquy» vorbeşte despre situaţii din viaţa de zi cu zi, în faţa cărora reacţionăm cu toţii într-un mod intuitiv şi asemănător… Inevitabila moarte, singurătatea, sentimentele nu ar deveni fatale dacă am şti să ascultăm pur şi simplu… Personajele se prezintă într-un mediu nocturn, dar plin de strălucire. O metamorfoză care poate fi văzută drept o terapie alternativă la decepţie şi la incapacitatea de a depăşi de unul singur singurătatea din lumea întreagă. Dar întotdeauna există speranţă, o lumină care rămâne aprinsă chiar şi sub ploaia abundentă”.

Care sunt, în opinia celor doi coregrafi, calităţile pe care ar trebui să le aibă un dansator? “Versatilitate, o tehnică solidă, pasiune şi perseverenţă”, declară Claudia Martins şi Rafael Carriço. Pe de altă parte, un coregraf ar trebui să fie “autentic şi tenace şi, de asemenea, să fie un foarte bun observator al celorlalţi”.

Dracula îmbracă forme diverse în dansul Companiei Vortice

Despre formula magică a succesului pe care l-au înregistrat artiştii Companiei “Vortice” în întreaga lume, Rafael Carriço ne-a declarat: ”Să încerci să aduci ceva nou, nu doar dansul de cea mai înaltă calitate, dar şi să explorezi alte universuri artistice, noi tehnologii sau alte căi de comunicare. Pentru noi, dansul este cumva similar cinema-ului, fiecare scenă trebuie conectactă la celelalte şi amplasată la locul şi momentul potrivit. Întreaga construcţie poate include contraste, dar trebuie să existe un fir călăuzitor de la început până la final”.

Vorbind despre cinema şi noi tehnologii de comunicare, Festivalul “George Enescu” excelează în această privinţă. Ca urmare, iubitorii dansului vor putea fi alături de invitaţii “Întâlnirilor JTI” din acest an, nu doar în sala Operei Naţionale. Pentru prima dată, spectacolele “Întâlnirilor” vor putea fi urmărite în transmisiune directă, în sălile de cinema din Băneasa Shopping City. Festivalul “George Enescu” şi “Grand Cinema Digiplex” au încheiat un parteneriat care permite ca cele mai importante evenimente din cadrul Festivalului să fie urmărite în sălile de cinematograf. “Grand Cinema Digiplex”, situat în zona comercială Băneasa, este singurul cinematograf din zona de nord a Bucureştiului. Dispune de săli cu câte 500 de locuri, tehnologii de ultimă generaţie în materie de proiecţie, sunet şi iluminat.

Cu certitudine, publicul din România va avea parte şi în acest an de o “Întâlnire” de neuitat, care va fi păstrată în memorie, aşa cum a fost păstrat şi primul spectacol, în anul 2000. “Întâlnirile JTI” au fost inaugurate de celebra companie “Béjart Ballet Lausanne”, urmată de Nacho Duato şi “Compania Nacional De Danza”, “Cullberg Ballet”, “Joaquin Cortes”, “Alvin Ailey American Dance Theatre”, “Tango Pasion”, “Les Ballets de Monte-Carlo”, Sylvie Guillem şi Russell Maliphant, Gigi Căciuleanu şi “Baletul din Chile”, “Alonzo King Lines Ballet” din San Francisco.

Începând de anul trecut, “Întâlnirile JTI” se desfăşoară şi în Republica Moldova. Anul acesta, vor fi invitaţi la Chişinau Gigi Căciuleanu şi “Romania Dance Company”, cu spectacolul de teatru coregrafic “D’ale noastre”, ce va fi susţinut în luna noiembrie. JTI îşi propune astfel ca “Întâlnirile” să devină şi pentru publicul din Republica Moldova un reper cultural de tradiţie, aşteptat an de an cu nerăbdare.

Soliloquy vorbeşte despre situaţii din viaţa de zi cu zi

“Conceptul Întâlnirilor JTI provine din filosofia companiei mamă, JT, potrivit căreia «a face afaceri nu înseamnă nimic altceva decât a avea o serie de Întâlniri cu oamenii, cu natura, cu arta…». Sunt sigură că şi această a paisprezecea Întâlnire va fi păstrată în memoria publicului, aşa cum se întâmplă, de altfel, şi cu alte evenimente pe care cu mândrie le susţinem în România: «Festivalul Internaţional de Teatru» de la Sibiu, «Transilvania Internaţional Film Festival» sau Festivalul de film «Comedy» din Cluj. Este o datorie şi o bucurie pentru noi să fim parteneri ai celor mai prestigioase evenimente şi instituţii culturale: Festivalul «George Enescu», Opera Naţională sau Societatea Română de Radiodifuziune”, a declarat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications, JTI România, Moldova şi Bulgaria.

De altfel, JTI este susţinător şi partener al celor mai importante instituţii şi evenimente culturale, în ţările în care este prezent. Puţine sunt companiile care se pot mândri cu un portofoliu de sponsorizari similar: “Muzeul Luvru” din Paris, “Muzeul Prado” din Madrid, “Muzeul Puşkin” din Moscova, “Royal Academy of Arts” din Londra, Muzeul Operei “La Scala” din Milano, Teatrul “Bolshoi” din Moscova, Teatrul “Mariinsky” din Sankt Petersburg.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.