Întâlniri cu serate de excepţie la Arena din Verona

Spectacolele din cel mai mare teatru în aer liber, Arena din Verona, continuă… Furtunoase aplauze pentru Pier Luigi Pizzi şi Francesco Meli, regizorul şi interpretul din “Ballo in maschera”. Acum un secol, Verdi a gândit „Ballo in maschera” la Boston. Cenzura Bourbonilor nu a văzut cu ochi buni istoria unui nobil care ucide un secretar de Stat. Pier Luigi Pizzi a conceput acest personaj ca fiind preşedintele Statelor Unite, Kennedy, ucis la Dallas în 1963. La începutul anilor 2000, Pizzi a mai realizat un „Ballo in maschera” la „Piacenza Expo” şi apoi la „Teatro Massimo” din Palermo, cu debutantul din acea vreme, celebrul tenor Jose Cura. ”Am mutat acţiunea la Boston în timpul lui Kennedy fără nicio referire precisă la preşedinte, dar punând accentul pe latura politică a operei”, explica Pizzi.

Această operă lipsea la Arena de 16 ani. „În spaţiile imense ale scenei din Verona am preferat să propun o interpretare mai mult clasică, în ceea ce am putea defini stilul italian. Am plasat acţiunea în secolul al XVIII-lea american, înainte de Războiul de Independenţă, în primă modă neopalladiană, cu costume de un exasperat gust englez. Aceste costume ale gustului clasic târziu englezesc din America definesc perfect caracterul personajelor.” În centrul istoriei este Riccardo, eroul romantic care este prins într-un joc monden, între glume şi nebunie, care nu fac altceva decât să-i accentueze solitudinea. Riccardo şi Renato şi întâmplările legate de ei sunt reprezentate prin cele două case pe cele două părţi ale scenei centrale. Între directorul de orchestră, Andrea Battistoni, şi regizor este o diferenţă de 50 de ani. Andrea Battistoni va dirija în 9 august ”Carmina Burana” de Carl Orff.

”Roberto Bolle&Friends”

Roberto Bolle&Friends

Celebra stea a dansului Roberto Bolle intră în scenă astăzi, cu spectacolul ”Roberto Bolle şi prietenii săi”.
Roberto ascultă, reflectează şi povesteşte. Într-un interviu publicat înaintea concertului, acesta se destăinuie: ”Tehnica înseamnă controlul minţii, al gândului şi pentru mine asta semnifică dansul. Important este să avem în mână situaţia, cum cânta Lucio Dalla. Într-o seară poţi să fii Romeo, frumos, atletic, pasional, iar a doua zi să transmiţi multă emoţie, în acel celebru pas de deux din «Lacul lebedelor»”. Va dansa alături de Alicia Amatriain în ”Mona Lisa” în coregrafia lui Itzik Galili. O va avea parteneră, în această seară, pe Polina Semionova, în coregrafia lui Roland Petit. Îi vor fi alături şi doi mari balerini, Julie Kent şi Daniil Simkin, de la ”American Ballet”.

Alicia Amatriain şi Jason Reilly în Mona Lisa vor evolua la Arena din Verona

”Nu înţeleg prea bine de ce baletul este considerat sora minoră a operei. Pe scena de la Verona am dansat în 1999 în «Aida», în regia lui Pizzi, apoi în cea a lui Zeffirelli şi am simţit din primul moment căldura publicului, dincolo de cea a locului. Dacă dansezi sub un cer înstelat, energia se transmite în acelaşi moment cu dansul. În 22 vom dansa pe notele Orchestrei Arenei, avându-l la pupitru pe Julian Kovatchev.”
Roberto Bolle, Premiere Etoile la „Scala di Milano” şi Principal Dancer la „American Ballet” din New York, va evolua alături de stele mondiale ale baletului: Hee Seo, Cory Stearns, Polina Semionova, Daniil Simkin, Julie Kent, Eris Nezha, Alicia Amatriain, Jason Reilly şi Skylar Brandt.

Astăzi va fi o seară de excepţie cu Roberto Bolle şi prietenii săi

Serata va fi deschisă de Hee Seo împreună cu dansatorul principal de la „Boston Ballet”, Eris Nezha, cu „Romeo şi Julieta” în coregrafia lui Kenneth MacMillan, apoi vor intra în scenă Polina Semionova şi Roberto Bolle într-un alt faimos pas de deux din „Lacul lebedelor”, în tradiţionala coregrafie a lui Marius Petipa. Publicul va putea să-l vadă apoi Daniil Simkin în „Le Bourgeois” de Ben Van Cauwenberg, pe muzica lui Jacques Brel. Vor urma doi celebri newyorkezi, Julie Kent şi Cory Stearns, cu „Apothéose”, în coregrafia lui Marcelo Gomes, pe muzica lui Beethoven.

Roberto Bolle şi Alicia Amatriain de la „Stuttgart Ballet” vor închide prima parte a spectacolului cu ”Mona Lisa” de Itzik Galili, pe muzica lui Thomas Höfs.

Scenă din Fanfare LX în coregrafia lui Douglas Lee

Fanfare LX, cu balerinii din Stuttgart

În partea a doua revine în scenă Hee Seo, avându-l ca partener pe Cory Stearns în celebrul pas de deux al lui Ceaikovski, în coregrafia lui Balanchine. Din nou, Bolle cu Semionova, într-un alt nemuritor pas de deux din „Carmen”, în coregrafia lui Roland Petit, pe muzica lui Bizet, şi coregrafia semnată de David Garforth.
Va veni rândul baletului contemporan: Alician Amatriain împreună cu Jasion Reilly, în „Fanfare LX”, în coregrafia lui Douglas Lee, pe muzica lui Michael Nyman. Roberto Bolle cu siguranţă va fi aplaudat alături de Julie Kent în „Sinatra Suite”, lucrare semnată de Twyla Tharp pe muzica lui Frank Sinatra.

Alicia Amatriain şi Jason Reilly în Mona Lisa

În încheierea Galei, Polina Semionova şi Roberto Bolle vor evolua în „Passage”, creaţie de Marco Pelle, prezentată anul trecut la Mostra de la Veneţia, semnată de Fabrizio Ferri. ”Sunt foarte legat de această piesă. Se poate sintetiza că este istoria unui om în căutarea de sine însuşi. În această luptă cu viaţa este cuprins totul: durerea, acea cursă continuă către ceva, pe care uneori îl atingi, alteori nu, până în momentul în care intri în întuneric. Şi adevăratul «Passage» începe de aici. Din acel moment dansul devine instrumentul esenţial care-l duce pe om din întuneric la lumină, din sclavie în libertate”.

„Carmen”, dragoste, cuţite şi miracole

Carmen cu Ekaterina Semenchuk

Mezzosoprana Ekaterina Semenchuk, cu vocea sa senzuală, are tot ceea ce o frumoasă femeie poate avea în rolul gitanei din opera ”Carmen” în regia lui Franco Zeffirelli. Este liberă, pasională, nu cunoaşte tabuuri. Henri Meilhac şi Ludovic Halévy, libretiştii operei „Carmen”, au desenat un alt personaj feminin care este exact opusul gitanei, Mihaela, interpretată de Irina Lungu.

Costumele sunt acelea desenate de 11 stagiuni de Anna Anni, fidela costumistă a lui Zeffirelli, cea care a creat costumele pentru divina Maria Callas şi Pavarotti, pentru Anna Magnani şi Fanny Ardant.

Scenă din Carmen în regia lui Franco Zeffirelli

La pupitru, maestrul maghiar Henrik Nánási, care şi-a marcat cu acest prilej debutul la „Arena”. Este un magic vârtej de culori şi pasiuni. În rolul Carmen vor mai evolua Anita Rachvelishvili şi Ildikó Komlósi.
Ekaterina Semenchuk a studiat la Conservatorul la Sankt Petersburg. De-a lungul carierei sale a interpretat Marina din ”Boris Godunov”, Polina din ”Dama de Pică”, dirijată de Daniel Barenboim, Azucena din ”Trubadurul”, avându-l la pupitru pe Zubin Mehta, Olga din ”Evgheni Oneghin”. Sub bagheta lui Valery Gergiev a cântat în ”Troienele” de Berlioz la Teatrul ”Mariinski” din Sankt Petersburg, la ”Carnegie Hall” din New York, la ”Suntory Hall” din Tokyo… Printre producţiile cele mai semnificative din ultimul timp să amintim şi ”La Gioconda” de Ponchielli, ”Samson şi Dalila”, ”Requiem” de Dvořák, cu Orchestra din Paris, şi ”Romeo şi Julieta” la ”Teatro alla Scala”.

Domingo străluceşte în Verdi

Gala Verdiană Placido Domingo şi Virginia Tola

Placido Domingo a interpretat, în prima serată, din 17 iulie, sub bagheta lui Daniel Oren, cele mai frumoase arii din operele lui Verdi: din “Traviata”, “Un Ballo in maschera” şi “I due Foscari”. Alături de el, marile nume ale „Festivalului Noului Secol”. ”Iubesc Formula 1, ciclismul, dar adevărata mea pasiune este sportul. Am crescut de mic copil între marii campioni ai anilor ’70. Am debutat la Arena în 1979, în «Turandot», dar ariile lui Verdi sunt care mi-au rămas în inima mea de tenor, bariton şi dirijor de orchestră. Cu Verdi am un raport particular. Îl consider ca pe un sfânt protector. După ani în care a apărut în rolul Ducelui de Mantova, rdicând sala în picioare, în 2010 a fost la Beijing şi iarăşi la Mantova, cu ocazia transmiterii în direct a operei «Rigoletto», în regia lui Marco Bellocchio.

Soprana italiană Amarilli Nizza

Cu siguranţă, Placido are un efect magnetic şi asta reuşeşte să transmită tinerilor cu care cântă, vocilor de mâine, în Festivalul organizat de el, „Operalia”. Aplauze furtunoase pentru Domingo şi soprana italiană Amarilli Nizza, avându-i alături pe Antonello Ceron, Seung Pil Choi, Deyan Vatchkov.

Concertul a început cu Preludiul la Actul I din ”Traviata”, duetul între Violetta Valery şi Giorgio Germont a fost interpretat de Virginia Tola, de o mare expresivitate, şi de Placido Domingo, cu o voce plină de armonice teatrale, capabilă de a emoţiona şi cel mai rece spirit. Perfectă execuţia lui Oren.

Publicul s-a ridicat în picioare pentru a păstra un minut de reculegere pentru maestrul Lorin Maazel.

Martina Serafin, o vieneză din China antică

Soprana Marina Serafin

Soprana Martina Serafin se reîntoarce anul acesta pe scena de la Arena din Verona, în 26 iulie, după ”Tosca”, din 2012. Acum va fi Turandot, din opera lui Puccini, în regia lui Franco Zeffirelli. Încă de copil a respirat aerul muzicii. Mama ei este Miriana, una dintre marile cântăreţe de la „Volksoper” din Viena.

”L-am cunoscut pe maestrul Zeffirelli cu prilejul unui turneu cu «Turandot» la Oman, produs de Arena din Verona. Pasiunea mea pentru «Turandot» s-a născut din dragostea pentru Puccini, fiind singurul compozitor în stare să reprezinte femeia sub toate faţetele sale, fie pasională, eroină sau înfrântă.”

Este căsătorită cu cunoscutul bas liric italian Alessandro Guerzoni, care a interpretat rolul lui Samuel din „Ballo in maschera” şi îi va fi partener în această operă. Strălucitor în interpretarea rolului lui Calaf, cu aria ”Nessun dorma”, acompaniat de orchestra dirijată de maestrul Daniel Oren.

Turandot, la Arenele din Verona

Alte interprete ale rolului Turandot vor mai fi soprana suedeză din Göteborg Iréne Theorin, avându-l partener pe Carlo Ventre, apoi soprana Maria Agresta alături de Marco Vinco.

Costumele bogate şi colorate sunt desenate de Emi Wada, japoneza distinsă cu Premiul Oscar în 1986, pentru filmul ”Ran” în regia lui Akira Kurosawa. Cinema-ul şi teatrul se suprapun în montarea gigantescă a maestrului florentin, într-o manieră neconflictuală.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.