Întâmplări din preistorie

La sfârşitul lunii septembrie a fost lansat, în Franţa, filmul „Ao, le dernier Néanderthal” (Ao, ultimul Om de Neanderthal).

Între numeroasele filme de ficţiune despre preistorie, producţia regizorului Jacques Malaterre pare să se apropie cel mai mult de realitate nu numai prin atenţia pentru decoruri, costume sau accesorii, dar şi prin scenariu. Jacques Malaterre s-a decis să spună povestea ultimului om de Neanderthal, Ao, şi a întâlnirii lui cu Hommo sapiens, preistoricul nostru strămoş. O întâlnire paşnică, prietenoasă, ba chiar de dragoste. Până relativ de curând, această întâlnire a celor două specii părea imposibilă. Descoperirile arheologice demonstrează însă că ea s-a produs la un moment dat. De ce au dispărut neanderthalienii este greu de ştiut cu exactitate. Dar genomul uman pare să păstreze o fărâmă din moştenirea lor. Apărut acum aproximativ 50.000 de ani şi izolat pe teritoriul Europei timp de sute de mii de ani, Omul de Neanderthal n-a cunoscut dezvoltarea rudelor sale, Homo sapiens, din Africa şi Asia. De-a lungul preistoriei, întâlnirea celor două specii s-a produs, după părerea paleontologului Yves Coppens, de cel puţin două ori, existând chiar un transfer genetic. Scenariul filmului „Ao” se întâlneşte, în acest punct, cu descoperirile ştiinţifice.

Realizatorul a avut mijloacele necesare unei producţii de anvergură. Filmat în Ucraina, Bulgaria şi pe ţărmurile Mediteranei, filmul, inspirat de un roman semnat de Marc Klapczynski, „Ao, l’homme ancient”, urmăreşte drumul acestei populaţii primitive, eliberată de retragerea gheţurilor, din centrul Europei către Sud. Însoţit de prezenţa, binevoitoare sau feroce, a faunei epocii, de la bizoni, urşi albi, vulturi, cai la… oameni-pasăre. Ao, personajul central al peliculei, aleargă, se luptă, vânează, ucide, îi ajută pe ceilalţi, iubeşte ca orice alt personaj contemporan. Calitatea principală a acestui „alt film despre preistorie” este capacitatea regizorului de a crea un erou atât de aproape de substanţa umană contemporană, în pofida aspectului său fizic extrem de diferit. De aici simpatia publicului pentru această fiinţă atât de dizgraţioasă, interpretată cu mare talent de actorul englez de teatru Simon Paul Sutton, ales, alături de indianca Arana Shields, interpreta personajului feminin principal, din 600 de candidaţi la un casting internaţional. Alegerea interpreţilor a fost dictată de capacitatea lor de expresie corporală., personajele „vorbind” o limbă specifică, „neanderthaliana”, imaginile nefiind titrate.

Scenariul, scris de cercetătoarea Marylène Patou-Mathis, director ştiinţific al CNRS şi şeful departamentului de arheologie preistorică a Muzeului Naţional de Istorie, autoare a multor cărţi traduse în întreaga lume, printre care „Neanderthal, o altă umanitate”, conferă un alt statut neanderthalienilor, mai aproape de descoperirile ştiinţifice, diferit de acela înrădăcinat, de „brută îndesată cu frunte îngustă”.

Simon Paul Sutton

Regizorul Jacques Malaterre, fost educator pentru copiii cu probleme de adaptare, este cunoscut pentru mai multe documentare de televiziune, cum ar fi cele despre scriitorul şi eseistul Pascal Quignard, laureat al Premiului Goncourt, sau despre poetul René Char, cât şi de documentare de ficţiune, de la cele cu subiect istoric („Asasinarea lui Henric al IV-lea”), la adaptarea operei „Carmen”, sau la marile succese de public, „Odiseea spaţiului”, „Le Sacre de l’homme” sau „Homo sapiens”. Originar din Avignon, considerându-se „fiul spiritual al ţinutului Camargue”, Malaterre, „pe jumătate trubadur, pe jumătate gitan”, cum îl caracterizează revista „Le Figaro” într-un amplu portret, preferă studiourilor de filmare stepele, platourile înalte, tundra. Viaţa nomadă l-a fascinat dintotdeauna, iar filmele lui o dovedesc din plin. Deşi peliculele despre preistorie i-au adus preţuirea publicului, regizorul detestă să fie considerat un specialist al genului. „Dacă ar trebui să fac numai filme pe care ştiu să le fac, a declarat el, nu le-aş mai realiza. Sper să nu ştiu niciodată să fac filme. În ziua în care voi şti cum să fac un film, cred că mă voi opri”. Însetat de descoperire şi de nou, de necunoscut, a fost tentat acum aproape un deceniu să turneze primul film despre preistorie, fără să ştie nimic despre această perioadă din viaţa planetei. „Lucy nu era pentru mine decât un cântec al formaţiei Beatles”, mărturisea Malaterre

Această îndelungată rătăcire a lui Ao i s-a potrivit de minune. Filmul devine, în mare măsură, un imn închinat vieţii nomade, forţei vieţii într-o societate din ce în ce mai greu de suportat, în care omul este el însuşi şi trebuie să reziste în condiţii imposibile. „În ştiinţă, caut ceea ce are legătură cu viaţa, explica regizorul, pentru a trezi în spectator dorinţa de a şti mai multe fără definiţii sau ecuaţii. Când le-am cerut actorilor şi figuranţilor la castig să joace roluri de oameni preistorici, cei mai mulţi s-au transformat în imbecili. Am fost obligat să le explic că aceşti oameni erau perfect adaptaţi mediului înconjurător, pe care îl stăpâneau. Dacă ar fi să mă rătăcesc într-o pădure, aş prefera să fiu însoţit de un Om de Neanderthal decât de cel mai bun ghid, chiar echipat cu un GPS. Pentru că aş fi sigur că pot mânca atunci când mi-e foame…”. Actorii au fost supuşi unor probe incredibile, de la filmările nud în zăpezile Ucrainei, la temperaturi polare în Bulgaria. În aceste condiţii, cele patru ore de machiaj din fiecare dimineaţă nu mai păreau o covorvoadă. În cele nouă săptămâni, cât au durat filmările în Franţa, Ucraina şi Bulgaria, s-a format o echipă „pe viaţă şi pe moarte”, cum afirmau ei. Malaterre, realizatorul cavernelor, are spiritual caravanei. Actorii lui formează o trupă pe care o poartă dintr-un loc într-altul. Şi totuşi, lucrul cu el îi pasionează. Simon Paul Sutton l-a rugat să-i găsească un rol de figurant în următorul lui film, numai pentru plăcerea de a se reîntâlni cu acest „şef de clan” într-o călătorie aventuroasă.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.