Într-o lume deznădăjduită, explozii de vitalitate

O noapte furtunoasă

„O noapte furtunoasă” deschide, duminică 12 februarie, la ora 20.00, pe scena Naţionalului bucureştean, „Anul Caragiale”.

Regizorul Felix Alexa, izolat „ca într-un vis de primăvară” la Cluj, unde montează o nouă premieră, reia pe scena Teatrului Naţional din Bucureşti spectacolul „O noapte furtunoasă”, conceput în urmă cu 10 ani, la fel de proaspăt şi astăzi. Felix Alexa continuă explorarea nopţii, de la o noapte feerică din „Visul unei nopţi de vară” la „O noapte furtunoasă”. El propulsează spectacolul într-o zonă mai largă şi mai profundă, în valoarea ei universală. Jean Herbert, fostul preşedinte al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru, scria despre acest spectacol: „Este un moment-relief pentru teatrul românesc de azi, atât prin valoarea dramaturgiei lui Caragiale, cât şi prin excepţionala viziune regizorală a lui Felix Alexa şi interpretarea modernă a talentaţilor săi colaboratori, care marchează universalitatea scrisului pentru scenă al lui Caragiale”.

Într-un minunat eseu-profesiune de credinţă, regizorul mărturisea: „Noapte a senzaţiilor dilatate, a viziunilor erotice, a politicii trăite senzual, a silenţiului lugubru şi a inspiraţiunilor. Noapte trăită intens, cu patimă, neprihănită însă din românismul excesiv în care autorul a fost deseori îngropat. Noapte ce trece furtunos pentru a ne da senzaţia că, în contextul întregii vieţii, timpul ei a fost câştigat. Noapte stranie şi evanescentă, ca un fum de ţigară. Noapte de o clipă”. Cheia spectacolului se află în piesa lui Caragiale. „Acţiunea din «O noapte furtunoasă» se petrece între două fumuri de ţigară ale lui Spiridon, un Puck în lumea lui Caragiale. În spaţiul gol al scenei, străjuită în fundal de oglinzi enigmatice, domină un singur element: un leagăn. O lume nebună, cuprinsă de un delir al simţurilor şi trăirilor devoratoare, se hârjoneşte, se fugăreşte, se maltratează burlesc şi crud, în acordurile valsurilor lui Richard Strauss. În acest carusel sunt prinşi şi spectatorii ca martori, dar şi eroi ai unui vis-coşmar, când chipurile lor sunt reflectate în oglinzile-decor, ce întind o punte iamginară între actori, public şi timpul lui Nenea Iancu.

Mircea Rusu, Mihai Călin şi Irina Movilă în O noapte furtunoasă

În acest demers, Felix Alexa a asimilat lecţia unor reprezentaţii inovatoare din teatrul românesc, intrate deja în clasicitate, semnate de Sică Alexandrescu, Lucian Pintilie, Liviu Ciulei, Alexa Visarion, Alexandru Dabija, Mihai Măniuţiu. El duce mai departe această tradiţie către actualitate. Echipa de sub bagheta sa este inteligentă, plină de farmec, forţă, prospeţime şi talent, construind adevărate repere ale vieţii noastre de ieri şi de azi, din care parcă se trag toţi oamenii politici contemporani, prinşi în vârtejul intrigilor amoroase: Dan Puric (admirabil în rolul lui Rică Venturiano), Mircea Rusu în Jupân Dumitrache, Irina Movilă în Veta, Mihai Călin în Chiriac, Ileana Olteanu sau Medeea Marinescu în Ziţa, Rodica Ionescu – Spiridon. Contribuie la această impresie şi scenografia sugestivă plastic a Dianei Ruxandra Ion.

(CU)CUIEINFRUNTE


Una dintre cele mai controversate piese de teatru independent românesc din ultimii ani, „(CU)CUIEINFRUNTE” se joacă din nou sâmbăta asta, la Godot Cafe-Teatru, de la ora 19.00. Cu Radu Iacoban şi Tudor Aaron Istodor, „(CU)CUIEINFRUNTE” este construit dintr-o suită de monoloage interpretate în stil de stand up theatre. Actorii se plimbă prin public, dialoghează live cu spectatorii, susţin un concert de hip hop exploziv. Un spectacol-manifest care propune spectatorului să se revolte zâmbind. Fără concept regizoral, fără artificii teatrale, fără decoruri inutile. Doar implicare şi energie totală. Un tur de forţă actoricesc, explozie şi adrenalină, realizat cu motoarele turate la maximum de doi tineri actori-manifest.

Spectacolul e o comedie acidă, o satiră dură la adresa societăţii româneşti. Brutalitatea, cinismul, satira societăţii burgheze sunt mărci înregistrate pentru Eric Bogosian, un autor care a încercat mereu să lupte împotriva maşinăriei unui sistem care sugrumă libertatea, individualitatea şi originalitea individului în societate. „Eu când sunt confuz şi deprimat, mă duc la supermarket. Totul e curat, ordonat, au şi aer condiţionat. Până la urmă numele spune totul: Super-Market. E practic locul în care Superman îşi face cumpărăturile”.

Actorii Teatrului din Târgu-Mureş vor dansa în „Carmina Burana”


În 17 februarie, la ora 19.00, la Teatrul Naţional din Târgu-Mureş, coregraful Gigi Căciuleanu prezintă în premieră „Carmina Burana”, un spectacol unic, pe muzica lui Carl Orff, la 24 de poeme medievale.

„Voi pune în scenă un spectacol de teatru coregrafic care este exact inversul teatrului dans. Dacă teatrul dans, cel care e foarte cunoscut, înseamnă actorie făcută cu dansatori, eu procedez invers. Fac dans cu actori”, declara Gigi Căciuleanu. Coregraful nu este la prima încercare de acest tip: „Încă de la primii paşi mi-a fost dat să lucrez cu actori. În şcoală fiind, Liviu Ciulei m-a angajat să realizez mişcarea scenică la «Leonce şi Lena» cu Irina Petrescu şi Ion Caramitru în rolurile principale”.

Spectacolul va implica 37 de actori ai celor două trupe ale teatrului, română şi maghiară, dar şi studenţi ai Universităţii de Artă Teatrală din Târgu-Mureş. În acest moment, repetiţiile se desfăşoară într-un ritm extrem de intens.

Ce înseamnă pentru celebrul coregraf de origine română acest proiect unic în Târgu-Mureş? „Sunt fericit să lucrez cu un grup de actori pe care-i pot numi îngeri diabolici sau draci îngereşti. Adică reale şi stufoase talente. O reîntâlnire cu extraordinara Monica Ristea. Într-o scenografie a inspiratei Alina Herescu. Oameni deosebit de interesanţi. Şi în acelaşi timp interesaţi de a lucra cu mine «altfel» şi pe un «altfel» de sistem decât cel cu care erau obişnuiţi, un sistem care chiar dacă mi-este propriu îl redescopar şi eu la fiecare pas. Şi îl cizelez. Am aici şi un cuplu de dansatori talentaţi din care, ca şi din actori, încerc să scot (iertată să-mi fie expresia, dar nu cunosc una mai bună!) tot «untul»: Atila Bordas şi Cristina Iusan”, a adăugat Gigi Căciuleanu.

Gigi Căciuleanu este directorul Baletului Naţional din Chile şi lucrează cu precădere în Franţa, Italia, Germania şi Japonia. Este absolvent al Şcolii Naţionale Superioare de Coregrafie din Bucureşti şi, de asemenea, s-a perfecţionat la marea Şcoală de Balet a Teatrului Balşoi din Moscova. A fost solistul baletului Operei Române, dar a explorat în acelaşi timp şi dansul experimental.

Măscăriciul

Horaţiu Mălăele, în Măscăriciul

Un spumos spectacol longeviv după Cehov, cu doi actori cuceritori, Horaţiu Mălăele în rolul lui Vasili Vasilici Svetlovidov şi Niculae Urs în cel al lui Nikita Ivanici. În orice rol îl întâlneşti pe Horaţiu Mălăele nu poţi decât să-l admiri. De astă dată însă, el s-a întrecut pe sine. A jonglat cu abilitate accentele comice cu cele dramatice, trecând dezinvolt de la râs la tristeţea lacrimii şi a conceput în complexitate personajul său, actorul Vasili Vasilici Svetlovidov, nefericit după 40 de ani de carieră. Arta nu înseamnă imitaţia vieţii, ci expresia ei, spune, printre multe altele, actorul Svetlovidov. Exact acest lucru se întâmplă în spectacolul de la Bulandra. O platformă cu obiecte desperecheate din recuzita unui teatru, aruncate la întâmplare. Nici urmă de mobilier pe scena din scenă. Un fundal cu o intrare slab luminată spre culise. „Spectacolul are un aspect general filmic, scenele sunt construite din imagini parcă desprinse din tablouri celebre, prin decorul funcţional, de excepţie al Ninei Brumuşilă şi costumele Adrianei Popa. […] Costumele, cu migală lucrate, au multe accesorii semnificative, de exemplu, mitenele lui Nikita, pantalonii lui Vasili, etc. Şi pentru imaginea scenografică remarcată de public prin plastica sa desăvârşită, nota zece pare prea mică”.

Actorii sunt cuceritori şi prin măiestria jocului lor ţin sala cu respiraţia tăiată de emoţie. Rar la un spectacol se pot simţi liniştea tensionată a sălii în care publicul ascultă atent replica, dar şi izbucnirea aplauzelor spontane la scenă deschisă, pentru a răsplăti unele secvenţe, magistral create de regizorul Horaţiu Mălăele.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.