Invitaţie în lumea teatrului

Primul festival al European Theatre Convention la Timişoara!

Festivalul European al Spectacolului – Festival al Dramaturgiei Româneşti, ajuns la cea de-a XX-a ediţie, are loc la Teatrul Naţional din Timişoara.

Despre acest proiect susţinut de Comisia Europeană prin programul Cultura, managerul Teatrului Naţional Timişoara, Ada Lupu, scria: „The Art of Ageing – 1st European Theatre and Science Festival, primul festival al European Theatre Convention, este un statement. Opt teatre publice – patru din Germania, două din România, unul din Croaţia şi unul din Slovacia au decis – au avut curajul să lucreze împreună în interiorul unui proiect de maximă actualitate: Art of Ageing. Implicaţiile? Extrem de multe, şi aş enumera doar câteva: armonizarea diferenţelor de ordin estetic, exploatarea particularităţilor culturale şi ale celor lingvistice, provocările financiare şi legislative. Cum a fost? Care sunt rezultatele? Vă invităm să le descoperiţi la Timişoara, la Teatrul Naţional, între 16 şi 18 aprilie, într-o minunată primăvară a teatrului european”.

The Art of Ageing – prima zi de festival

Ministrul Culturii, Ionuţ Vulpescu, alături de Ada Hausvater, directorul Teatrului Naţional timiţorean

Joi a fost o zi a emoţiilor şi a întâlnirilor dintre oameni pe care îi reunesc în egală măsură ideile înalte, teatrul şi speranţa că munca lor este în folosul societăţii. Acestea au fost, în rezumat, concluziile primei zile ale Art of Ageing – 1st European Theatre and Science Festival, concluzii exprimate de cei care au organizat sau au sprijinit acest ambiţios festival: Ada Hausvater, managerul Teatrului Naţional, Nicolae Robu, primarul Timişoarei, Dubravka Vrgoć, preşedintele European Theatre Convention, şi Beate Köhler, directorul Goethe Institut.

Evenimentului i s-a alăturat şi ministrul Culturii, Ionuţ Vulpescu.

Întâlnirea dintre teatru şi ştiinţă este, punctează Ada Hausvater, o dovadă a nivelului unde se află, în acest moment, dramaturgia şi spectacolul românesc.

Fen fires va putea fi aplaudat pe scena de la Timişoara

Art Of Ageing propune un dialog între experţi în domeniu. Cu această ocazie, începând de vineri, 17 aprilie, vor fi organizate o serie de conferinţe şi workshopuri.

Timişoara este, aşa cum a punctat primarul urbei, Nicolae Robu, un oraş deschis, un oraş cu oameni care au disponibilitatea de a coopera.

De asemenea, în zilele care vor urma, în cadrul Art of Ageing – 1st European Theatre and Science Festival se vor juca spectacolele: FEN FIRES de Nino Haratischwili / Deutsches Theater din Berlin şi Teatrul Naţional Slovac din Bratislava (vineri, 17.04, ora 18.00, Sala 2, spectacol în germană şi slovacă, cu supratitrare în engleză), I’M AFRAID WE KNOW EACH OTHER NOW de Ivor Martinić / Gavella Theatre, Zagreb (vineri, 17.04, ora 21.00, Sala Mare, spectacol în croată, cu supratitrare în engleză), acelaşi text fiind subiectul unui spectacol complet diferit, prezentat de Theater und Orchestra Heidelberg (sâmbătă, 18.04, ora 18.00, spectacol în germană, cu supratitrare în engleză).

The Art of Ageing (Arta de a îmbătrâni) are ca scop cercetarea unui punct fierbinte al prezentului – îmbătrânirea societăţilor – şi a efectelor pe termen lung, respectiv a provocărilor demografice, politice, sociale, biologice şi economice pe care le ridică.

I am afraid that we know each other now, în cadrul Festivalului timişorean

Teatrul Naţional din Timişoara, cu sprijinul Primăriei Municipiului şi al Consiliului Local Timişoara, în parteneriat cu Institutul Cultural Român, organizeză, în perioada 16-18 aprilie 2015, Art of Ageing – 1st European Theatre and Science Festival, eveniment realizat sub egida European Theatre Convention, cea mai vastă şi longevivă reţea continentală de instituţii teatrale, care reuneşte 40 de teatre din 25 de ţări.

Art of Ageing – 1st Theatre & Science Festival reuneşte cinci coproducţii europene. Astfel, publicul va avea ocazia unică de a urmări un concept unitar, de interes social, în marea diversitate şi bogăţie de idei pe care o presupune spectacolul de teatru şi în maxima concentrare artistică şi tematică creată de festival. Este vorba de spectacolele PE CEAS. CU 60 DE MINUTE MAI BĂTRÂN de Peca Ştefan / Teatrul Naţional din TimişoaraBadisches Staatstheater Karlsruhe (joi, 16.04, ora 18.00, Sala 2, spectacol în română şi germană, cu supratitrare în engleză), CĂPŞUNILE ŞI ORFANII, un concept al Werkgruppe2 / Teatrul Naţional Craiova – Staatstheater Braunschweig (joi, 16.04, ora 21.00, Sala Mare, spectacol în română şi germană, cu supratitrare în engleză), FEN FIRES de Nino Haratischwili / Deutsches Theater din Berlin şi Teatrul Naţional Slovac din Bratislava (vineri, 17.04, ora 18.00, Sala 2, spectacol în germană şi slovacă, cu supratitrare în engleză), I’M AFRAID WE KNOW EACH OTHER NOW de Ivor Martinić / Gavella Theatre, Zagreb (vineri, 17.04, ora 21.00, Sala Mare, spectacol în croată, cu supratitrare în engleză), acelaşi text fiind subiectul unui spectacol complet diferit, prezentat de Theater und Orchestra Heidelberg (sâmbătă, 18.04, ora 18.00, spectacol în germană, cu supratitrare în engleză).

În preambulul Art of Ageing – 1st European Theatre and Science Festival, joi, 16 aprilie, ora 17.00, în Sala Mare a Senatului UPT (Piaţa Victoriei nr. 2) a avut loc conferinţa de presă pe care Teatrul Naţional a susţinut-o în calitate de organizator. Invitaţi: Ada Hausvater, managerul Teatrului Naţional, Dubravka Vrgoć, preşedintele European Theatre Convention şi Heidi Wiley, directorul executiv al ETC.

Corp la corp – în cadrul Platformei de Teatru Politic

Pe ceas. Cu 60 de minute mai bătrân

Duminică, 19 aprilie, la ora 18.00, vă aşteptăm la spectacolul de teatru comunitar Corp la corp. Reprezentaţia are loc la JCC Bucureşti (Jewish Community Center).

Echipa spectacolului: Iudith Ardeleanu, Marius Armaşu, Mihaela Bîrlegi, Margareta Eschenazy, Renee Necleevici, Pompiliu Sterian, Eva Szemler Lendvay, Dorotea Weissbuch, Gabriela Anghel, Steliana Anghel, Rodica Dumitrache, Cristina Focşa, Ani One, Ilie Zan, Cătălin Rulea, Alexandra Carastoian, Carmen Coţofană, Paul Dunca, Alice Monica Marinescu, Mihaela Michailov, Katia Pascariu, David Schwartz.

Corp la Corp este un performance comunitar în cadrul căruia o parte dintre rezidenţii şi angajaţii căminului Moses Rosen sunt împreună pe aceeaşi scenă. Aceştia reconstruiesc ritualuri de coabitare, dansează, rememorează întâmplări care le marchează viaţa cotidiană şi spun poveşti despre legăturile care s-au creat între ei. Despre ce îi ţine alături, despre ce au învăţat unii de la alţii. Corp la Corp prezintă fragmente de viaţă dintr-un cămin de vârstnici.

VÂRSTA 4 este un proiect de artă comunitară desfăşurat împreună cu rezidenţii căminului Moses Rosen. Obiectivele sale sunt schimbarea percepţiei asupra bătrâneţii, stimularea creativităţii în grup, învăţarea împreună, documentarea şi arhivarea istoriilor personale şi colective.

Platforma de Teatru Politic 2015 este un proiect teatral şi educaţional care îşi propune să arhiveze, să documenteze şi să dezbată istorii marginalizate şi ignorate adesea de sisteme care îşi produc propriile naraţiuni de legitimare, pentru a-şi justifica pactul cu „istoria convenabilă”. Poveşti personale ale celor pe care nu îi găsim în manuale, în conferinţe, tratate şi luări de poziţie adesea instrumentate politic pentru a servi macro-naraţiunii sistemului care adoptă istoria unică, „istoria de obedienţă” în faţa structurilor de putere.

Intrarea la toate spectacolele şi evenimentele din cadrul Platformei de Teatru Politic este gratuită. Toate evenimentele includ discuţii cu publicul.

Platforma de Teatru Politic 2015 este un proiect finanţat printr-un grant oferit de Norvegia, Islanda, Liechtenstein şi Guvernul României.

Şcoala franceză – Hector Berlioz şi Impresionismul în muzică: “Geometria norilor”

Fundaţia Calea Victoriei şi Teatrul Odeon vă invită miercuri 22 aprilie, ora 19.30, la un nou eveniment din seria conferinţelor interactive „Vorbe despre Muzică şi Muzicieni”, desfăşurat la Sala Studio. Ne vom reîntâlni cu dirijorul Tiberiu Soare, care ne va povesti despre Şcoala franceză – Hector Berlioz şi Impresionismul în muzică.

Şcoala franceză a luat naştere ca o reacţie faţă de muzica venită din Italia secolului al XVIII-lea. Pentru compozitorii francezi, relaţia cu nordul Italiei a fost una definitorie. În ciuda raportării continue la spaţiul italian, Şcoala franceză s-a remarcat printr-o altfel de orchestraţie şi un nou suflu adus armoniilor.

Francezii sunt cei care au introdus rafinamentul ca o condiţie sine qua non a muzicii culte.

De-a lungul evenimentului vom povesti despre compozitorii Camille Saint-Saëns şi Romain Bussine, care au promovat şi au susţinut tinerii compozitori francezi, prin înfiinţarea unei Societăţi Naţionale de Muzică. Descoperim o muzică cu rădăcini idilice, imaginare, ghidată după motto-ul „Ars gallica”.

În discuţii vor fi amintiţi François Couperin, Jean-Baptiste Lully, Claude Debussy, Maurice Ravel şi Francis Poulenc.

Întâlnirea dedicată compozitorilor francezi face parte din seria conferinţelor „Vorbe despre Muzică şi Muzicieni”. Proiectul se derulează în mai multe episoade, de-a lungul cărora vom călători într-un bogat univers muzical şi ne vom delecta cu poveştile unor mari muzicieni. Acesta este al cincilea eveniment desfăşurat, care va fi urmat de o nouă întâlnire dedicată lui Richard Wagner.

N(AUM), un spectacol de neratat pe texte de Gellu Naum

Oana Pellea în N(AUM)

N(AUM) este un spectacol de teatru al cărui scenariu s-a cernut din universul lui Gellu Naum, de acolo unde alte legi guverneaza realitatea. Am tot mai puternic senzaţia unei călătorii, am amintirea peisajelor, gustul aerului, stranietatea şi cuminţenia sunetelor, am rămas cu amprenta golului şi a căutării, şi mai ales cu sentimentul însoţirii.

Nu e doar universul naumian, e zona lucrurilor uitate, a înţelegerii pierdute, a marii căutări şi a marii treceri, toate, absolut toate existând dintotdeauna în noi: ”cheia e în iubire, desigur, de aceea atât de greu de văzut”, afirma autorul.

Un univers, o uşă spre o altă realitate, un vârtej de cunoaştere, un labirint de iniţiere: întâmplarea acestui scenariu şi spectacol ţine de întâmplătorul obiectiv.

Senzaţia mea este că trebuia să mi se întămple această întâlnire: Mariana Cămărăşan, Cristina Casian, Vladimir Turturică şi universul naumian. Mulţumesc domnule Naum că ne îngăduiţi”, mărturisea Oana Pellea.

Trăim într-o lume în care abandonăm cu uşurinţă frământările celuilalt. E un privilegiu să existi într-un univers unde drumul spre vindecare nu se face de unul singur”, afirma Cristina Casian.

Un proiect UNTEATRU preluat de Teatrul METROPOLIS cu sprijinul Fundaţiei Gellu Naum

Spectacolul poate fi vizionat sâmbătă, 18 aprilie, ora 19:00.

4m2, în premieră la Teatrul MIGNON

Patru metri pătraţi, în premieră la Teatrul Mignon

Teatrul Mignon prezintă luni, 27 aprilie, Premiera spectacolului 4m2 (4 metri pătraţi), text şi regie Catinca Drăgănescu şi Ioana Petre.

4m2 (patru metri pătraţi) este o comedie gri, povestea unei comunităţi de cartier care luptă pentru salvarea de la retrocedare a ultimilor patru metri pătraţi de spaţiu verde din tot cartierul. Puse faţă-n faţă cu mecanismul birocratic, personajele îşi dau seama că au devenit simple marionete ale sistemului aflate într-un labirint absurd al hăţişului instituţional românesc.

Proiectul a fost dezvoltat în parteneriat cu CeRe (Centrul de Resurse pentru participare publică) şi rezultat în urma documentării experienţelor grupurilor de iniţiativă civică din cartiere. Îşi propune să aducă în atenţia publicului nevoia reclădirii conştiinţei civice în rândul cetăţenilor. CeRe este o organizaţie neguvernamentală a cărei misiune este de a acţiona pentru ca deciziile publice să răspundă nevoilor şi dorinţelor actorilor sociali şi a fost înfiinţată în anul 2006 cu numeroase proiecte aflate acum în derulare

Platforma de Teatru Social Mignon este un proiect care îşi propune să documenteze şi să dezbată prin intermediul unor spectacole de teatru, teme provenite din investigarea experienţelor socio-politice ale diverselor comunităţi simptomatice pentru societatea contemporană.

Din distribuţie: Mirela Gorea, Ana Ioana Macaria, Profira Serafim, Ana Covalciuc, Silvana Negruţiu, Alexandru Fifea.

Costume: Doina Pop.

Mirela Gorea în Patru metri pătraţi

Catinca Drăgănescu este regizor şi dramaturg, textele sale fiind montate atât în teatrul de stat, cât şi în cel independent. Spectacolul realizat pe cel mai cunoscut text al său, doncrybaby, un performance de Eugen Jebeleanu de la Teatrul Luni de la Green Hours, a fost invitat la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu din 2013 şi Festivalul Dramaturgiei Contemporane de la Timişoara din 2014, textul a fost tradus şi publicat în limba germană. Începând din 2012, a creat o platformă de lucru numită România sub lupă sub care a dezvoltat deja cinci spectacole despre realitatea românească din zilele noastre. În prezent, este doctorand UNATC şi asistent universitar, iar anul trecut a studiat printr-o bursă Erasmus trei luni la Academia Athanor condusă de David Esrig din Germania. În urma acestui stagiu a rezultat un spectacol pe textul Cameristele de Jean Genet, ce va putea fi văzut în curând la Sala Laborator a Teatrului Bulandra. Tema doctoratului său este Lucian Pintilie – Antimodelul ca model.

Ioana Petre este absolventă UNATC, secţia regie de teatru. A participat in 2012 la ateliere de teatru comunitar şi artă activă organizate de Asociaţia O2G. Printre iniţiativele sale se numără: Act1Book1 – proiect care viza realizarea unor „trailere teatrale” pentru cărţi nou apărute, STAGIUNEA DE CLUB – o platformă de one-man show-uri jucate în spații neconvenționale pentru care a scris şi regizat spectacolul Fără Cap – după o idee de Truman Capote câştigător în 2011 al “Premiului pentru Profesionalism” în festivalul Diagnoze – Existence din Letonia. A participat la Tanga Project Refresh, proiect de dezvoltare a unor piese scurte pe teme sociale. Spectacole în regie proprie: Dumnezeu iubeşte la Teatrul Bulandra în cadrul proiectului Laboratorul de Noapte, Dragonul de aur, spectacol premiat cu Premiul Special al Juriului în Gala UNATC. A lucrat ca asistent de regie la Vera Nemirova, Graham Vick şi la Andrei Şerban.

Prof. Dr. Alexander Rodewald conferenţiază la Teatrul Naţional despre Originea genetică a poporului roman, între mit şi realitate

Prof.Dr. Al.Rodewald conferenţiază la TNB

Noua ştiinţă a paleogeneticii moleculare poate fi considerată o «fereastră» către trecutul omenirii în elucidarea unor enigme istorice care au preocupat şi preocupă lumea ştiinţifică la nivel internaţional, cum ar fi: elucidarea identităţii familiei ţarului Nicolae al Rusiei, elucidarea identităţii şi a apartenenţei etnice a lui Ötzi, «omul zăpezilor» sau a lui Cristofor Columb.

Succesele paleogeneticii moleculare se datorează în special progreselor tehnice excepţionale de laborator realizate în ultimii 25 de ani în domeniul analizelor de ADN, mai ales prin metodele de PCR (Polymerase Chain Reaction).

Rezultatele unui studiu paleogenetic comun germano-român, realizat în cadrul Institutului de Biologie Umană şi Antropologie al Universităţii Hamburg (Director – Prof. Univ. Dr. Alexander Rodewald), sugerează păstrarea unui nucleu genetic al populaţiilor vechi din Epoca Bronzului şi a Fierului din România, care s-a transmis la populaţia actuală românească, probabil prin intermediul populaţiilor geto-dacice, în ciuda parţialei ocupaţii romane şi a tuturor influenţelor genetice din partea populaţiilor migratoare trecute peste teritoriul carpato-danubiano-pontic. Aceste rezultate sugerează posibilitatea existenţei unei continuităţi genetice care, pe o perioadă de aproape 5.000–6.000 de ani, din Epoca Bronzului şi până în zilele noastre, s-a conservat în structura genetică a populaţiei actuale de pe teritoriul României”, afirmă Prof. Univ. Dr. Alexander Rodewald.

Să amintim că domnia sa şi-a făcut studiile între 1960 şi 1965 la Universitatea Bucureşti, Facultatea de Biologie. Absolvent ca şef de promoţie pe ţară cu media generala 10, cu Diplomă de Merit

1971-1974 – Absolvent al Facultăţii de Biologie al Universităţii din München, în specializarea Studiu de Antropologie şi Genetică umană, obţinând inclusiv doctoratul în Biologie ca Doctor rerum naturalium (Dr. rer. nat.), cu nota maximă 10, cum laude.

Studii postuniversitare: Specializare în domeniul Citogeneticii umane (1973-1974), la Institutul „Max Planck” din München; Specializare în domeniul Geneticii umane clinico-medicale la Facultatea de Medicină-Clinică de Pediatrie şi de Genetică (1974-1976); Curs de specializare în Genetică moleculară la National Institute of Health Bathesda-Maryland (1990).

Între 1970 şi 1972 este bursier al Fundaţiei „Alexander von Humboldt” la Universitatea din München – Facultatea de Biologie / Institutul şi catedrele de Antropologie şi Genetică umană. Între 1973 şi 1978: asistent universitar şi lector la Institutul de Antropologie si Genetică umană – Universitatea München. În 1978, examenul de Docenţă la Facultatea de Medicină a Universităţii Saarbruecken-Homburg.

În 1978, este numit, Profesor universitar la Facultatea de Medicină Saarbruecken-Homburg din Germania. În 1983, ocupă postul de Profesor universitar şi şef de catedră la Institutul de Antropologie/Biologie umană al Universităţii din Hamburg, Germania.

În 1998, este numit Director pe viaţă la Institutul de Biologie umană al Universităţii din Hamburg, iar în 1994 ocupă funcţia de Preşedinte al Universităţii din Hamburg pentru coordonarea Programului „Sokrates-Erasmus” al Uniunii Europene pentru Europa de Sud-Est, cu preponderenţă pentru România.

Duminică 19 aprilie de la ora 11.00, la Sala Atelier.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.