Invitaţie în lumea Thaliei

Teatrul Naţional “Radu Stanca” Sibiu

Nu rataţi ultima reprezentaţie cu “Faust” din acest an

Duminică, 18 mai, ora 20.00, are loc la Hala Balanţa din Sibiu ultima reprezentaţie din acest an a spectacolului „Faust” în regia lui Silviu Purcărete. Spectacolul va preceda cele trei reprezentaţii programate extraordinar, în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, şi va mai fi reluat la sediu abia în primăvara anului 2015.

„Faust” e mai mult decât un spectacol de teatru. Violent, emoţionant şi visceral, „Faust” îşi invită publicul la o experienţă individuală puternică despre cunoaştere, credinţă, durere şi iubire. „Faust”-ul lui Silviu Purcărete se distinge prin complexitatea viziunii regizorale: este o experienţă extrasenzorială la graniţa dintre Pământ şi Iad, un peisaj amplificat prin proiecţii, focuri de artificii, muzică rock live, zeci de actori şi dansatori şi o coloană sonoră originală semnată de Vasile Şirli. La baza acestui „Faust” modern stă improvizaţia, textul lui Johann Wolfgang von Goethe constituind punctul de plecare pentru o compoziţie teatrală în care cuvântul nu este primordial. Scenariul spectacolului de la Sibiu surprinde momentele esenţiale din textul lui Goethe: pactul lui Faust cu Diavolul, patima lui Faust pentru Margareta, noaptea Valpurgiei şi ridicarea lui Faust la Cer. Producţia se remarcă prin decor şi light design de o impresionantă forţă evocatoare, costume provocator sugestive, elegante sau burleşti, muzică antrenantă sau copleşitoare, cu efecte sonore adecvate ambianţei funambuleşti, proiecţii video ingenios articulate în arhitectura întregului demers scenic, creat monumental prin jocul a peste 120 de actori şi figuranţi într-o hală industrială dezafectată. Un reper important al teatrul românesc de după ’89, producţia Teatrului Naţional „Radu Stanca” Sibiu contribuie semnificativ la promovarea valorilor culturale naţionale. Acest lucru a fost confirmat atât prin premiile obţinute, cât şi prin turneele întreprinse: premiul pentru cea mai bună interpretare feminină într-un rol principal (Ofelia Popii) şi premiul pentru cea mai bună scenografie (Helmut Stürmer) la Gala UNITER din 2008, participarea la “Festivalul Goethe” de la Frankfurt în 2008 şi în selecţia oficială a “Festivalului Internaţional de la Edinburgh” în 2009, “Premiul Herald Angel Award” 2009, “Premiul de Excelenţă al Galei UNITER” din 2010, participarea extraordinară de la Bruxelles din anul 2011, ce l-a avut ca invitat de onoare pe preşedintele Comisiei Europene, José Manuel Barroso, precum şi invitaţia primită în cadrul Programului Maribor “Capitală Culturală Europeană” 2012.

Regia îi aparţine genialului Silviu Purcărete.

Decorul şi light design: Helmut Stürmer.

Costumele: Lia Manţoc.

Muzica originală: Vasile Şirli.

Din distribuţie, alături de Ofelia Popii (Mefisto) şi Ilie Gheorghe (Faust), fac parte: Johanna Adam, Veronica Arizancu, Geraldina Basarab, Emöke Boldizsár, Cipariu Anca, Diana Fufezan, Raluca Iani, Dana Maria Lăzărescu, Mariana Mihu, Gabriela Neagu, Renate Muller Nica, Veronica Popescu, Serenela Mureșan, Cristina Ragos, Cristina Stoleriu, Dana Taloş, Arina Ioana Trif, Codruţa Vasiu, Ema Veţean, Mihai Coman, Florin Coşuleţ, Alexandru Deac, Dan Glasu, Alexandru Malaicu, Adrian Matioc, Adrian Neacşu, Cătălin Neghină, Ioan Paraschiv, Eduard Pătraşcu, Cătălin Pătru, Viorel Raţă, Vlad Robaş, Bogdan Sărătean, Ciprian Scurtea, Cristian Stanca, Marius Turdeanu, Pali Vecsei, Liviu Vlad, ş.a.

Teatrul Naţional Iaşi

„A murit Tarelkin”, în premieră

A murit Tarelkin

“Nu cred că trebuie să cădem în plasa asimilării lui Tarelkin cu destinul lui Suhovo-Kobâlin, chiar dacă aşa pare a fi. Da, lui Suhovo-Kobâlin i s-au inventat / fabricat vinovăţii şi i s-au intentat procese care l-au sleit şi l-au determinat să fugă în Franţa. N-a scris decât această TRILOGIE, amestec de Gogol şi de Bulgakov după părerea mea, care precede cu siguranţă absurdul (E. Ionescu) şi expresionismul cu valenţe groteşti (Ghelderode, de pildă).

Trebuie să evităm din răsputeri tentaţia captivantă de formulări scenice gen Orwell / Soljeniţîn şi să ne centrăm pe meta-fizica insalubră a unui sistem uman definitiv ticăloşit care se regenerează perpetuu prin trădare, zvonistică, înscenări, delaţiune. E o continuă mişcare de aparenţe care anulează viaţa morală, vie şi imprevizibilă.

Totul e o farsă construită din mai multe farse, unele comice, altele înfioratoare. Aproape nimic nu pare firesc, totul e conspirativ, doar interogatoriile (culmea!) au o vivacitate exaltată ca şi cum aici ar exploda viaţa.

De ce, după atâta travaliu şi atâta supliciu, Varravin practic îl eliberează pe Tarelkin? De ce Tarelkin îşi prezintă CV-ul publicului, sub ochii aşa-zisului duşman de moarte, Varravin?!

Mi se pare că, în fond, este vorba de o solidarizare mârşavă care face ca mecanismul să se reia. E un amestec de strategie cinică şi de adaptabilitate ticăloasă.

Chiar dacă la prima vedere Tarelkin pare o victimă agitată şi vulnerabilă, el este cel care câştigă partida. I se explică o corecţie (doar a vrut să înşele sistemul!) pe care o suportă cu îndârjire şi din care iese învingător. E un ticălos versatil, ticălosul major.Varravin şi Oh au Puterea (sunt de fapt sistemul!), o folosesc discreţionar şi adesea administrativ, tocmai pentru a se şti că Ei decid, judecă şi tranşează totul. Raspliuev este ticălosul credul, primitiv, ingenuu, masa de manevră a celorlalţi doi. Fidelitatea lui e fanatică, depersonalizantă, cu cadenţe când autodizolvante, când aberante. E ticălosul la început de carieră pe care numai excesul de zel îl face vizibil”, afirma Ovidiu Lazăr.

O înmormântare confecţionată diabolic, deghizări perfide şi perverse, interogatorii halucinante, viziuni ridicole despre strigoi inexistenţi compun un bestiariu comic în formă, înfiorător în conţinut.

Vom crea un spectacol despre ipostazele eterne ale ticăloşiei umane. Cu cadenţe comice, dar şi grotesc-expresioniste. O ”farsă” despre o competiţie între ticăloşi care generează coliziuni hilare, răstoarnă ierarhii şi provoacă aberaţii de comportament.

Totul stă sub semnul delirului de putere şi al sărăciei care nasc monştri humanoizi.

În cele din urmă, este creată o fabulă despre România de azi. Despre o lume care se zbate între mecanismul scenariilor de putere şi cel al sărăciei care desfigurează caractere.

Un mecanism care pare, la prima vedere, riguros structurat. Care însă, uneori, dă rateuri.

O intenţie pe care o înghesui într-un englezism barbar: vrem o dark comedy.

Piesa lui Suhovo-Kobâlin are traducerea semnată de Alexandru Kiriţescu şi Tatiana Berindei.

Regia: Ovidiu Lazăr. Scenografia: Cristian Marin

Distribuţia: Horia Veriveş, Ionuţ Cornilă, Dumitru Georgescu, Radu Homiceanu, Sergiu Tudose, Dumitru Năstruşnicu, Livia Iorga, Roxana Mârza, Brânduşa Aciobăniţei ş.a.

Spectacolul poate fi vizionat în 17 aprilie.

„Acasă, în miezul verii”, premieră pe ţară

Acasă, în miezul verii

„August: Osage County” (Acasă, în miezul verii) – o comedie neagră care are în prim-plan o familie disfuncţională din Oklahoma – a fost jucată de Steppenwolf în 2007, dar şi pe Broadway (cu tatăl lui Letts în rolul lui Beverly Weston). „August: Osage County” a câştigat Premiul Pulitzer şi cinci premii Tony în 2008, unul dintre ele pentru cea mai bună piesă. Filmul care a avut la bază acest text a avut două nominalizări la premiile Oscar (Merryl Streep pentru rolul lui Violet Weston şi Julia Roberts pentru rolul Barbarei Fordham) precum şi nominalizari la „Bafta” şi „Globurile de aur”.

Tracy Letts este singurul artist care a câştigat atât „Premiul Tony” pentru interpretare (George din „Cui e frică de Virginia Woolf?”), cât şi un „Premiu Pulitzer”.

„Nu este simplu să găseşti inspiraţie pentru o piesă nouă. «Facerea» piesei «August: Osage County» se leagă de dorinţa mea de a scrie pentru trupa de la Steppenwolf Theatre Company. Speranţa fiecărui dramaturg este să poată prin scrisul lui să atingă teme universale iar intenţia mea a fost să construiesc o poveste care să cuprindă foarte multă pasiune şi mult adevăr pentru actorii acestei trupe.

Piesa mea este o istorie de familie. (Când a fost întrebat de ce scrie atât de mult despre familie, Sam Shepard a răspuns: «Ce altceva mai este?»). Politica sistemului tribal ne este comună amândurora. Sper că «August: Osage County» va oferi o oportunitate artistică viabilă oricărui teatru de a învăţa că dinamica «familiei» continuă să ne formeze pe noi şi viziunea noastră despre lume”, afirma dramaturgul Tracy Letts.

Traducerea: Claudiu Goga şi Ştefan Iacob.

Distribuţia: Mihaela Arsenescu Werner, Doina Deleanu, Teodor Corban, Tatiana Ionesi, Constantin Puşcaşu, Haruna Condurache, Călin Chirilă, Petronela Grigorescu, Cosmin Maxim, Ioana Corban, Diana Chirilă şi Emil Coşeru.

Regia: Claudiu Goga. Scenografia: Ştefan Caragiu

Spectacolul are premiera în 12 aprilie.

În Statele Unite

“Two of Us” – piesă de teatru non-verbală

La Institutul Cultural Român de la New York, venirea actorilor Paul Cimpoieru şi a actriţei Ana Pepine a fost aşteptată cu o curiozitate uşor de înţeles dată fiind invitarea spectacolului lor „Two of us” / „Doi dintre noi” la mai multe festivaluri de teatru din SUA.

„Two of us” / „Doi dintre noi” este o piesă de teatru non-verbală concepută şi jucată de actorii Paul Cimpoieru şi Ana Pepine. Spectacolul este o poveste de dragoste clasică, plină de sensibilitate şi expresivitate despre limbajul universal al comunicarii non-verbale. Aceasta combină teatrul şi dansul, mimica şi mişcările trupului, pantomima şi expresivitatea chipului atotgrăitoare care trece dincolo de graniţa de limbă şi cultură.

Piesa de teatru a fost selectată anul acesta la două festivaluri internaţionale de teatru din SUA: “QuestFest” (Washington) şi “New York DUTF” (Downtown Urban Theater Festival). Cei doi autori-interpreţi au susţinut deja la Washington patru spectacole şi un Master Class (în perioada 23-31 Martie 2014). La “New York DUTF” spectacolul lor a fost programat pentru data de 5 aprilie 2014, de la ora 16.00.

Paul Cimpoieru şi Anca Pepine au prezentat acest spectacol, care a câştigat deja mai multe premii internaţionale, şi la ICR New York, la Sala Auditorium, în data de 4 aprilie 2014, de la ora 19.00.

Creată în 2007, trupa a călătorit în toată Europa şi Asia, câştigând Medalia de Aur la Festivalul Internaţional de teatru şi pantomimă din Belgrad, Serbia (2010), Marele premiu pentru cel mai bun spectacol la Festivalul Internaţional al Teatrului pentru tineret din Omsk, Rusia (2011) şi Premiul TVR Cultural pentru „Theatre-vérité” (2012).

Dansatorii şi coregrafii Paul Cimpoieru (Cosma) şi Anca Pepine sunt membri ai Companiei de teatru Passe-Partout (înfiinţată de Dan Puric) şi „Gigi Caciuleanu Romanian Dance Company”. De asemenea, cei doi actori au avut colaborări la diferite teatre din Bucureşti (Teatrul Naţional, Teatrul Bulandra, Teatrul de Comedie) şi la Centrul Naţional al Dansului, unde au participat în realizarea unor spectacole de mare succes. La evenimentul organizat în Sala Auditorium de la ICR New York, cei doi actori creatori ai scenariului şi interpreţi admirabili au fost asaltaţi de publicul curios să afle mai multe despre tehnica şi magia artei teatrului non-verbal. Sesiunea Q&A a fost în sine un spectacol al comunicării.

Teatrul de Comedie

“Factorul uman” în premieră oficială

Ana Ciontea şi Dan Rădulescu în Factorul uman

Regia: Alexandru Mâzgăreanu.

Scenografia şi grafica: Mihai Păcurar.

Ludovic: Dan Rădulescu, Mama: Ana Ciontea, Cendre: Monica Săndulescu.

„Ludovic îşi construieşte în curtea casei un OZN, iar mama lui, fascinată de micuţa Dorothy, se refugiază în universul poveştii Vrăjitorului din Oz.

Cei doi trăiesc într-o lume fictivă, încercând astfel să se izoleze de realitatea crudă a lumii contemporane.

Micul lor univers este zdruncinat de apariţia lui Cendre, iar misterul se risipeşte treptat lăsând să iasă la suprafaţă un adevăr tragic.

«Factorul uman» este o tragicomedie despre o societate dependentă de antidepresive, despre teama de singurătate şi nevoia de iubire.”

Autor, actor şi regizor, Thierry Janssen s-a născut în Belgia în 1972. Piesele sale de teatru „Le Roi Bouffon” şi „Aurore dans la toile” au fost ambele finaliste ale Concursului de Dramaturgie al Uniunii Artiştilor.

„Factorul uman” a câştigat în 2005 Premiul Juriului Străin în cadrul Concursului „Premiile regizorilor de teatru”, organizat de Centrul de Dramaturgie Wallonie-Bruxelles.

„Noi” la Sala Nouă este un program care susţine obiectivul declarat al „Teatrului de Comedie”, acela de a sprijini tinerii creatori, fiind o continuare firească a programului „Comedia ţine la tineri”, desfăşurat cu succes în ultimii ani.

Repertoriul ales are ca scop crearea unei identităţi artistice pentru Sala Nouă a Teatrului de Comedie, recent apărută în peisajul teatral. Spectacolele aduc în atenţia publicului texte contemporane de succes, ce tratează probleme universale şi au o puternică tentă socială.

Cei patru regizori cuprinşi în proiect în 2013-2014 sunt Vlad Cristache, Eugen Gyemant, Alexandru Mâzgăreanu şi Vladimir Anton.

Premiera este programată în data de 27 aprilie.

„Festivalul Internaţional Shakespeare”

Două spectacole inedite: „Miranda” şi „Richard III”, în Bucureşti

Miranda în regia lui Oskaras Koršunovas

La sfârşitul lunii aprilie, ArCuB – Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti aduce în Capitală unul dintre cele mai aşteptate evenimente din lumea teatrului: Festivalul Internaţional Shakespeare. Ajunsă la cea de-a IX-a ediţie, manifestarea îi oferă publicului bucureştean prilejul de a viziona două spectacole inedite, “Miranda” şi “Richard III”, în viziunea a doi dintre cei mai premiaţi regizori contemporani, Oskaras Koršunovas şi Wang Xiaoying.

În serile de 27 şi 28 aprilie, la Sala ArCuB, de la ora 19.00, Teatrul OKT / Teatrul Municipiului Vilnius (Lituania), condus de Oskaras Koršunovas, va pune în scenă reprezentaţia “Miranda”, o adaptare a “Furtunei” lui Shakespeare. Văzută uneori ca o dramă socială despre „nesfârşita şi absurda luptă pentru putere”, alteori ca o zbatere a intelectualului într-o lume a mediocrităţii, “Miranda” este în sine ecoul sufletului lui Prospero, un alter-ego răzvrătit împotriva rezistenţei lumii la valorile culturale, raţiunea filosofică pusă în faţa pragmatismului universal. Miranda (Airida Gintautaite) şi Prospero (Darius Meskauskas) sunt două personaje aparent antagonice, create pentru a descrie lupta Raţiunii şi a Sufletului pentru acelaşi Corp. Regizorul Oskaras Koršunovas este laureat al Premiului Naţional pentru Artă şi Cultură din Lituania şi profesor de actorie la Academia de Muzică şi Teatru din Lituania.

Richard al III-lea, în regia lui Wang Xiaoying

În serile de 29 şi 30 aprilie, de la ora 19.00, pe scena Majestic a Teatrului Odeon, va fi prezent “Teatrul Naţional” din China cu spectacolul “Richard III”, o adaptare a piesei cu acelaşi nume, scrisă de William Shakespeare, în viziunea regizorului Wang Xiaoying. Aşa cum l-a modelat şi autorul, Richard este întruchiparea tiranului cu sete de putere, geniu demonic, care perturbă ierarhii şi sacrifică alianţe pentru a accede la tron şi care pronunţă sardonic „Eu sunt Haosul!”. Piesa lui Wang Xiaoying dezvăluie însă şi o altă faţetă a insidiosului personaj, aceea de bărbat cuceritor al recent văduvitei Lady Ann. Pedepsit de pana creatorului său, protagonistul Richard III, măreţ întruchipat de către regizorul chinez, fascinează, scandalizează şi revoltă publicul în fiecare reprezentaţie.

Cea de-a IX-a ediţie a Festivalului Internaţional Shakespeare se desfăşoară sub genericul „Shakespeare al tuturor”, urmând ca, din anul 2016, când se vor împlini 400 de ani de la moartea marelui Will, ediţia să poarte numele „Shakespeare pentru eternitate”.

24 de primăveri înfloresc de Ziua Teatrului Excelsior

Spectacolul Zâna Zorilor la Teatrul Excelsior

Bucuria de a trăi prin teatru, alături de spectatori, de cei mai sinceri şi inocenţi dintre ei, copiii, este unică şi ea se petrece cu aceeaşi intensitate de 24 de ani. Există în inima Bucureştiului un loc hărăzit de zeiţele artelor cu cele mai alese daruri. Aici, în Strada Academiei nr. 28, în Casa Poveştilor, Teatrul Excelsior are întotdeauna uşile larg deschise.

Pe 24 aprilie, la ora 18.30, veniţi să vedeţi minunea: de „Ziua Teatrului Excelsior”, vor înflori 24 de primăveri. Veţi intra în lumea cu miros de vacanţă, cu arome dulci de poveşti nemuritoare.

Amfitrionul Zilei Teatrului Excelsior va fi charismaticul actor Vasile Menzel. Îi vor sta alături actorii Paula Sorescu Lucian, Janine Stavarache, Annemary Ziegler, Ştefan Velniciuc. Ei vor da viaţă câtorva poeme ale maestrului Ion Lucian, care pe 22 aprilie ar fi împlinit vârsta de 90 de ani.

Scriitorul Dinu Săraru, profesorul universitar Ion Toboşaru, diplomatul de carieră Andrei Magheru, regizorul şi textierul Aurel Storin, actriţa Genoveva Preda sunt câţiva dintre invitaţii de onoare, care vor împărtăşi publicului gândurile lor despre cel care a creat un univers al imaginaţiei fără limite, atât în teatrul pentru adulţi, cât şi în teatrul pentru copii.

Un moment aparte îl va constitui prezentarea unui fragment din viitoarea carte “Biruinţele unui învins”, un volum de memorii ale maestrului Ion Lucian şi mărturii despre personalitatea sa, îngrijit de Ioana Bogdan, în lectura sensibilă a actriţei Paula Sorescu Lucian.

Directorul teatrului, Aurel Mitran, v-a pregătit o surpriză de proporţii. O să vă conducă prin culisele teatrului, iar de acolo veţi fi “aruncaţi” într-o aventură uluitoare. Veţi descoperi “La Grande Magia” din ţinutul secret al copilăriei.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.