Invitaţii în lumea fascinantă a muzicii

Richard Galliano cântă Mozart la Sala Radio

Acordeonistul francez Richard Galliano, unul dintre marii muzicieni ai lumii, revine pe scena Sălii Radio, într-un nou concert inedit, susţinut alături de Orchestra de Cameră Radio şi de violoncelistul Răzvan Suma, sub bagheta tânărului şi apreciatului dirijor Gabriel Bebeşelea.

Miercuri, 29 aprilie (ora 19:00), Galliano, în palmaresul căruia se înscriu peste 400 de lucrări creaţie proprie sau în aranjamentul său, va interpreta o lucrare ce îi poartă semnătura – Contrastes (suită pentru acordeon, violoncel şi orchestră de coarde), şi un concert mozartian, în aranjamentul său pentru acordeon – Concertul în La major pentru clarinet şi orchestră. În repertoriul serii vă veţi bucura de încă o partitură ce aparţine marelui Amadeus: Divertisment în Re major.

Preocupat în egală măsură de muzica clasică şi de jazz, interpret şi compozitor, orchestrator şi pedagog, Richard Galliano este cel care a relansat acordeonul şi i-a oferit un nou statut pe cele mai prestigioase scene ale lumii. Aşa cum îşi promisese la 14 ani, Richard Galliano i-a conferit acordeonului poziţia de instrument solist-concertist, i-a modificat abordarea ritmică, i-a schimbat armoniile şi mai ales a demonstrat că este apt şi pentru jazz.

A început să studieze acordeonul sub îndrumarea tatălui său, la doar 4 ani, iar în paralel s-a perfecţionat la Conservatorul din Nisa. La 23 de ani s-a afirmat în viaţa muzicală pariziană ca aranjor, dirijor şi compozitor, fiind mereu în preajma jazz-ului. A colaborat în concerte, la înregistrări pentru radio, televiziune sau film cu vedete ale muzicii franceze: Claude Nougaro, Barbara, Serge Reggiani, Charles Aznavour, Juliette Gréco ş.a.

În anul 1983, scena Comediei Franceze este martora unui eveniment ce va rămâne consemnat în istoria muzicală a secolului: întâlnirea dintre Astor Piazzolla şi Richard Galliano, începutul unei frumoase prietenii şi colaborări artistice. La îndemnul lui Piazzolla, Galliano se întoarce spre rădăcinile muzicii franceze, revalorizează întregul repertoriu tradiţional de vals-musette, java, tangouri şi iniţiază un nou curent muzical denumit New Musette, asemeni discului-manifest apărut în 1993 şi distins cu premiul Django-Reinhardt al Academiei de Jazz.

Împreună cu celebrul său acordeon model Victoria ajunge în SUA în 1996, unde împreună cu George Mraz, Al Foster şi Biréli Lagrène înregistrează New York Tango, un disc multipremiat. Colaborarea de o viaţă cu tatăl său şi grija de a transmite şi altora din bogata sa experienţă de interpret au dat naştere unei metode de acordeon care a obţinut Premiul Sacem pentru cea mai bună lucrare pedagogică, în anul 2009.

Dirijor principal al Operei Naţionale Române Iaşi (din stagiunea 2011-2012), Gabriel Bebeşelea este cel mai tânăr muzician care ocupă o astfel de funcţie. Artistul este şi dirijor principal al Filarmonicii din Sibiu şi asigură conducerea muzicală a ansamblurilor Sibiu Youth Orchestra şi Icon Arts Ensemble.

A fost distins cu titlul de cel mai bun dirijor al stagiunii 2013-2014 la Gala Premiilor Operelor Naţionale. Prezenţa dirijorului Gabriel Bebeşelea a fost remarcată atât pe podiumul de concert cu Orchestra Română de Tineret, Filarmonica George Enescu, Orchestra de Camera Radio, Székelyföldi Filarmonia, Filarmonica de Stat Sibiu, Filarmonica de Stat Dinu Lipatti – Satu-Mare, Camerata I Sedici, Camerata Harmonia Cordis, Camerata Liutaria, Ansamblul Stradivarius, cât şi în spectacolele lirice de la Opera Naţională Bucureşti, Opera Naţională Română şi Opera Maghiară Cluj-Napoca.

Violoncelistul Răzvan Suma

Răzvan Suma este unul dintre cei mai activi tineri muzicieni români, cu un repertoriu cuprinzător, realizat în sute de recitaluri şi concerte susţinute în întreaga lume. În august 2014, Răzvan Suma a fost invitat pentru a doua oară la Festivalul Murten Classics (Elveţia). În noiembrie a susţinut un amplu turneu de succes în Argentina, iar pe 1 decembrie2014 a concertat la Lisabona, la invitaţia Institutului Cultural Român. Pe 9 aprilie 2015, Răzvan Suma a fost aplaudat din nou la Lisabona, în Marea Catedrală Patriarhală a oraşului, într-un concert susţinut cu ocazia inaugurării noului sediu al Institutului Cultural Român.

În 2009, Răzvan Suma a devenit solist al Orchestrelor şi Corurilor Radio.

Sub titlul Vă place Bach?, în 2012, Răzvan Suma a susţinut primul său turneu naţional solo, evenimentul reprezentând o premieră absolută în România în domeniul muzicii clasice: prima interpretare a unui artist român, într-un singur concert, a integralei de suite pentru violoncel semnate de Bach. Cele două ediţii ale turneului au însemnat 17 oraşe din România şi peste 10.000 de spectatori direcţi. Ca o continuare firească a acestei frumoase iniţiative, între 8 şi 29 octombrie 2013, Răzvan Suma a propus melomanilor din 13 oraşe turneul naţional Vă place Brahms?, susţinut alături de pianistul spaniol Josu Okiñena. În toamna anului 2014 a susţinut alături de Analia Selis şi de chitaristul şi compozitorul argentinian Julio Santillan turneul naţional Vă place tango?

Concertul poate fi ascultat în direct pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical din ţară şi în streaming live pe Internet.

Regal sonor: Integrala sonatelor pentru vioară barocă şi clavecin de Bach

Enea&Bereş

Duminică 26 aprilie 2015, Sala Scoarţelor din Palatul Brâncovenesc de la Mogoşoaia a găzduit un eveniment de excepţie.

Pentru prima dată spaţiul special, încărcat de istorie al palatului a fost umplut de sunetele unui instrument de mare expresivitate, sensibilitate şi nobleţe – harpa. Invitat Ion Ivan Roncea. Au fost 60 de minute ireale, în care s-a reuşit o panoramare a creaţiei pentru acest instrument de mare rafinament.

Ion Ivan Roncea a impresionat prin tehnicitate, culoare sonoră, frazare inteligentă, adaptare la fiecare stil şi epocă şi mai presus de toate prin ştiinţa transmiterii ideilor şi sentimentelor prin intermediul artei sunetelor, prin ştiinţa de a realiza punţi sufleteşti între artist şi public. Călătoria sonoră în care publicul foarte numeros s-a lăsat ghidat de un adevărat maestru a pornit din spaţiul românesc al secolului al XVII lea, prin suita lui Ioan Căian, călugăr franciscan din Transilvania, primul autor român de muzică cultă, constructor şi reparator de orgi, culegător de folclor, gânditor renascentist şi precursor al iluminismului. A continuat peste Canalul Mânecii în Anglia secolelor XVII – XVIII, prin sonorităţi imaginate de William Croft şi Haendel. Nordul Spaniei de la sfârşitul secolului XVIII şi începutul secolui XIX a fost reprezentat de o sonată a compozitorului călugăr Mateo Antonio Pérez de Albéniz şi nu a fost uitată nici diversitatea sonoră a secolului XX, Ion Ivan Roncea propunând o gamă largă de stiluri de la impresionismul lui Debussy, la neoclasicismul lui Enescu.

Harpistul Ion Ivan Roncea

Mogoşoaia ClasicFest, ediţia a IV-a, îşi continuă regalul sonor cameral, când însumând recitalurile de sâmbătă 2 mai şi duminică 3 mai, de la ora 12.00, sunteţi invitaţi să ascultaţi Integrala sonatelor pentru vioară barocă şi clavecin de Johann Sebastian Bach, concert prilejuit de împlinirea a 330 de ani de la naşterea acestui geniu al artei sunetelor. Protagoniste vor fi violonista Melinda Bereş şi clavecinista Raluca Enea.

Cele două recitaluri eveniment au ca partener Institutul Balassi – Institutul maghiar din Bucureşti.

Violonista Melinda Béres este laureată a numeroase concursuri naţionale şi internaţionale. S-a perfecţionat cu artişti renumiţi, precum Jacques Saint-Yves, Devich Sándor, Jaap Schroeder, Ferenc Gábor, Mira Glodeanu (vioară barocă) etc. A susţinut recitaluri în ţară şi în străinătate (Germania, Ungaria, Polonia, Austria, Elveţia, Spania, Suedia, Franţa, Rusia, Belgia). În prezent este conferenţiar universitar la Academia de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca.

Raluca Enea este o clavecinistă cu studii de perfecţionare în Germania, o artistă care a susţinut recitaluri în ţară şi în străinătate pe scene din Norvegia, Germania, Franţa, Ungaria. De asemenea este director artistic al Festivalului de Muzică Veche Bucureşti şi doctorand al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti.

Recitaluri camerale şi Concert simfonic sub bagheta lui Horia Andreescu

Horia Andreescu

Miercuri, 29 aprilie 2015, ora 19.00, la Sala Mare are loc un recital cameral extraordinar cu: Anda Petrovici – vioară, Marin Cazacu – violoncel, Andrei Licareţ – pian.

În program:

•Johannes Brahms – Sonata nr. 1 pentru pian şi vioară, în Sol major, op. 78

•Robert Schumann – Trei piese fantezii, op. 73

•Robert Schumann – Johannes Brahms – Intermezzo şi Scherzo din Sonata FAE

•Serghei Rahmaninov – Vocaliza, op. 34, nr. 14

– Trio elegiac în sol minor

Pianistul Andrei Gavrilov

Joi, 30 aprilie şi vineri 1 mai 2015, ora 19.00, Sala Mare nu pierdeţi Concertul Orchestrei simfonice şi Corului Filarmonicii „George Enescu”.

La pupitru: Horia Andreescu.

Solist: Andrei Gavrilov.

Programul cuprinde:

• Serghei Rahmaninov – Concertul nr. 2 pentru pian şi orchestră în do minor, op. 18

• Giacomo Puccini – Missa Da Gloria

Dirijorul Corului: Iosif Ion Prunner

Nicolae Moldoveanu

Nicolae Moldoveanu – 30 de ani pe scena Ateneului Român

Duminică, 3 mai 2015, ora 19.00, Sala Mare

În program:

•Dietrich Buxtehude – Preludiu şi fugă în fa diez minor

•Johann Sebastian Bach – Preludiu şi fugă în Mi bemol major, „pro Organo Pleno”, BWV 552

•Wolfgang Amadeus Mozart – Fantezia în fa minor, „Ein Orgelstück für eine Uhr”, KV 608

•Johannes Brahms – Preludiu şi fugă în la minor

•Robert Schumann – Două fugi pe tema „BACH”, op. 60

•Felix Mendelssohn – Sonata nr. 2, în do minor, op.65

Ziua Internaţională a Jazz-ului la Palatul Suţu

Adrian Naidin concertează la Palatul Suţu

Ziua Internaţională a Jazz-ului 2015 aduce la Palatul Suţu un concert inedit, o seară în compania trupei Adrian Naidin Band. Componenţa formaţiei este: Adrian Naidin, Gabriel Bălaşa şi Giani Amarandei.

De la ora 19.00, cei trei muzicieni vor recurge la stiluri şi tehnici muzicale diferite, vor interpreta jazz într-o manieră captivantă, vor trece graniţele jazz-ului clasic către cel contemporan.

În noiembrie 2011, UNESCO a proclamat oficial ziua de 30 Aprilie, ca fiind Ziua Internaţională a Jazz-ului, cu scopul de a evidenţia rolul diplomatic al jazz-ului, de a uni oamenii şi de a promova înclinaţiile culturale din toate colţurile lumii.

Cu această ocazie, pe întregul glob, toată lumea cântă jazz!

Tinerimea Română – succes deplin la “Ceaikovski in love”

Cristian Mandeal, ovaţionat şi aplaudat la sfârşitul concertului. Foto Virgil Oprina

Tinerimea Română are bucuria de a anunţa un nou mare succes al Orchestrei Române de Tineret dirijată de Cristian Mandeal în cadrul proiectului Ceaikovski in love.

Poemele simfonice Furtuna şi Francesca da Rimini, alături de Uvertura-fantezie Romeo şi Julieta sunt cele trei capodopere ceaikovskiene care au constituit corolarul celor două zile de concert, un adevărat tur de forţă pe care Orchestra Română de Tineret şi dirijorul Cristian Mandeal l-au susţinut pe 25 şi 26 aprilie la Ateneul Român în cadrul unui dublu proiect care a inclus şi o nouă ediţie a Festivalului Internaţional de Percuţie, eveniment creat de Lanto Communication.

Entuziasmul publicului a apreciat şi a răsplătit cu îndelungi aplauze atât evoluţia celor 6 solişti percuţionişti de top mondial care au girat clasa internaţională a festivalului, cât şi versiunile absolut speciale pe care tinerii muzicieni conduşi de Cristian Mandeal le-au oferit muzicii lui Ceaikovski.

Ceaikovski in love la Ateneul Român. Foto Virgil Oprina

Acest concert a fost inclus în cadrul Festivalului Internaţional de Percuţie, în cadrul căruia pe 25 aprilie a cântat şi percuţionistul Peter Sadlo, unul dintre muzicienii foarte apreciaţi de Sergiu Celibidache, care a creat una dintre cele mai puternice şcoli de percuţie din Europa. În acelaşi context, a concertat şi Cvartetul Wave condus de Bogdan Băcanu, care a evoluat în diferite formule în cele două seri ale festivalului.

Cea mai cunoscută firmă producătoare de instrumente de percuţie, Adams, a venit la Bucureşti cu prilejul Festivalului Internaţional de Percuţie şi a lansat un model nou de marimbă, ce poartă numele muzicianului român Bogdan Băcanu, care a cântat pentru prima dată pe acest instrument în premieră mondială la Bucureşti.

Orchestra Română de Tineret condusă de dirijorul Cristian Mandeal va continua seria prezenţelor internaţionale la Festivalul Mahler de la Toblach şi la Expoziţia Internaţională de la Milano, programate în cursul lunii iulie.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.