Ion Pantilie şi Bogdan Severin Hojbotă, la Galeria „Simeza”

Galeria “Simeza” pare, în ultimul timp, să-şi fi regăsit locul în peisajul expoziţional bucureştean. Ultimele evenimente de aici s-au remarcat prin calitatea lucrărilor, prin ştiinţa panotării, chiar dacă spaţiul nu este întru totul fericit.

Un dialog coerent se poartă zilele acestea la „Simeza”, între pictorul Ion Pantilie şi sculptorul Bogdan Severin Hojbotă. La prima vedere, cei doi artişti se întâlnesc în demersul să-i zicem non-figurativ, termen ce suportă ample dezbateri. Apoi, privitorul este tentat să disocieze „delicateţea” picturii de concreteţea şi forţa tumultuoasă a sculpturii.

De fapt, cei doi artişti se întâlnesc într-un discurs similar despre lume, despre construcţia ei.

Ion Pantilie optează pentru lumină şi pentru vis, pe care le învesteşte cu puterea de a crea universul. O lumină generică, de început de lume, de iluminare a peisajului transpus în forme prime, geometrice, în care verticala se numeşte copac, în care pătratul este matrice, iar cercul, semn al perfecţiunii. Această lume sublimată a pictorului se iveşte dintr-o simfonie cromatică pe care artistul o stăpâneşte cu fineţe şi cu riguroasă cunoaştere.

Copaci şi dealuri în viziunea lui Ion Pantilie. Foto Lucian Muntean

Iradiind dintr-un centru, nucleu existenţial dens perfect inclus în pătrat, trecând prin subtile variaţii ale unui aceluiaşi ton, sau proiectându-şi reflexele prin degradeuri subtile asupra romburilor sau formelor curbe, culorile lui Ion Pantilie nasc dealuri, ca în compoziţia numită „Balcic”, creează lumi la graniţa dintre vis şi realitate.

De fapt, artistul transpune pe pânză acea vibraţie luminoasă şi colorată, o „aură” a lumii obiective pe care ochiul neperformant al omului obişnuit o ignoră. Concentrări incandescente de roşuri, iradiind dintr-un centru întemietor, galbenuri înconjurând şi încălzind verdele „Copacului, primăvara”, echivalează întreaga gamă de ipostaze ale naturii şi materiei, ale realităţii şi visului.

Atent şi de cele mai multe ori savant valorate, suprafeţele cromatice aşternute de Ion Pantilie ascund sub aparenţa lor volatilă misterul materiei. Vibraţiile tonurilor au o armonie muzicală, par să cheme privirea în interiorul pânzei, în miezul naşterii cosmice, al alchimiei dând suflu realului obiectiv.

Liniile de forţă, în metal sau culoare, îşi răspund. Foto Lucian Muntean

Neinteresat de mode, Ion Pantilie îşi urmăreşte de mulţi ani nevoia de transcendere a obiectului, de pătrundere în sacralitatea lumii, a creaţiei, de echivalare, prin lumină şi culoare, a peisajelor lumii şi a trăirilor oamenilor.

În această atmosferă la limita dintre real şi ireal, sculpturile în metal semnate de Bogdan Hojbotă îşi impun prezenta pregnant materială. Materialitate sublimată însă în forme geometric-abstracte, într-o alternanţă de plin şi gol care permite aerului, luminii să circule în interiorul operei.

Şi aici, „obiectul” este înlocuit de liniile de forţă, de mişcarea izbucnind din diversitatea planurilor, din contrastele între stabilitatea pătratului şi elansarea oblicelor, dintre perfecţiunea triunghiului şi capricioasa sinuozitate a curbelor. În pofida monumentalităţii lor, sculpturile lui Bogdan Hojbotă sunt stări de spirit, sunt transpuneri ale unei trăiri impetuoase. Clocotul interior circumscris de elipse izbucneşte impetuos către înalt, purtând privirea spre altceva, materializând o aspiraţie dincolo de materialitate formei. Diferenţele de patină ale elementelor componente ale sculpturii accentuează jocul concreteţe a materialului-fluidiate a luminii şi a aerului.

Cu mare economie de mijloace, cu capacitatea de a surprinde esenţialul şi de a păstra prospeţimea senzaţiei, lucru deloc uşor în sculptură, artistul propune opere în care tensiunea formelor trimite la conflictul interior, la drama, dar şi la bucuria creaţiei, la stabilitate, dar şi la zbor.

Joc de culori şi lumină la Simeza. Foto Lucian Muntean

Perfect “implantate” în spaţiu, sculpturile lui Bogdan Hojbotă evadează în zona spiritualului, printr-o construcţie contrapunctică a volumelor, când statică, când exuberant dinamică, generatoare a unei compoziţii de o muzicalitate aparte. Sobrietatea formelor provoacă, paradoxal, o percepere complexă, în care latura afectivă este dublată fără ostentaţie de cea intelectuală.

Consecvent în căutările sale plastice de-a lungul anilor, sculptorul a reuşit să-şi păstreze vivacitatea trăirilor, să lase lase liber impulsul creator în formele metalice finite, a căror realizare presupune o elaborare ce poate şi de multe ori chiar reuşeşte să omoare sensibilitatea. Această prospeţime conferă tonul liric al construcţiilor lui Bogdan Hojbotă.

Dialogul celor doi artişti în expoziţia de la galeria “Simeza” se dovedeşte unul consensual. Luminoaselor compoziţii cromatice ale lui Ion Pantilie sculpturile lui Bogdan Hojbotă le răspund prin componenta lor aeriană. În plus, cei doi creatori se revendică de la acelaşi sentiment al întemeierii, al sublimării, în limbajul plastic cvasi-abstract, lumii obiective, al readucerii ei în momentul creaţiei şi la liniile de forţă generate de tensiunile şi pulsiunile elementelor. O aceeaşi sobrietate a mijloacelor generează un luxuriant discurs asupra universului, accentuat de maniera în care pictură şi sculptură se pun reciproc în valoare.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.