Itinerare artistice româneşti, acasă şi în lume

Din nou, Art Safari

Sunteţi invitaţi să descoperiţi şi standul Artmark la Pavilionul de artă București.

Artmark participă la Art Safari pentru al treilea an consecutiv, printr-o expoziţie spectaculoasă, care aliniază momente diferite ale istoriei artei: Studioul călătorului în timp, o punere în scenă a unui interior de poveste, în care artefacte aflate la limita dintre știinţă şi fantastic se întrepătrund cu istoria reală şi cu pasiunea pentru frumos.

Cea de-a treia ediţie a Pavilionului de Artă Bucureşti – Art Safari, cea mai mare expoziţie de artă din România, organizată în parteneriat cu Primăria Municipiului Bucureşti, sub patronajul UNESCO şi al Federaţiei Europene a Asociaţiilor şi Cluburilor UNESCO, va avea loc în Palatul Dacia-România, în perioada 5-15 mai.

Dacă eşti pasionat de artă spune Da Da la Art Safari

Situată în Centrul istoric al Bucureştiului la adresa Str. Lipscani nr. 18-20, clădirea monument istoric Palatul Dacia-România (1880) va găzdui acest amplu eveniment de artă.

Primarul general al Capitalei, Răzvan Sava, declară despre acest parteneriat: “Mă bucur că această clădire monument îşi regăseşte locul pe harta culturală a oraşului şi că îşi va redeschide porţile cu un eveniment cultural internaţional. Primăria Municipiului Bucureşti îşi propune astfel să susţină activ iniţiativele de activare urbană şi educaţie culturală prin artă. După o perioadă lungă în care nu a fost accesibil publicului, fostul Palat al Societăţii de Asigurări Dacia, prima societate românească de asigurări, va reintra în circuitul cultural al oraşului odată cu parteneriatul dintre Primăria Municipiului Bucureşti şi Pavilionul de Artă Bucureşti – Art Safari”.

Palatul Dacia

Timp de 11 zile, Bucureştiul va fi cucerit de artă, fie că vorbim despre artă de patrimoniu, modernă sau contemporană. Pe lângă expoziţia centrală, dedicată sărbătoririi Centenarului mişcării Dada, şi zonele galeriilor de artă modernă şi contemporană, o serie de spaţii marca Art Safari vor găzdui conferinţe, artele spectacolului, proiectul The Space, dedicat tinerilor artişti aflaţi la debut (până în 25 de ani), precum şi ateliere pentru copii.

Piesele de mobilier de secol XVIII şi XIX dau căldură unui cadru contemporan, în timp ce tablourile vechilor maeştri ai artei româneşti îşi dispută actualitatea în faţa celor de artă contemporană. Astfel, Nicolae Grigorescu se regăseşte în compania Getei Brătescu şi a Georgetei Năpăruş, înconjuraţi de o selecţie eclectică. Toate obiectele expuse fac parte din selecţia Sesiunii de Licitaţii a lunii mai.

Cei mici se vor bucura de atelierele de facepainting

Organizator: Fundaţia Centrul Cultural Art Society

Partener strategic: Primăria Municipiului Bucureşti

Sponsor principal: BCR – Banca Comercială Română

Cu sprijinul: ArCuB, Ambasada Israelului în România, Camera de Comerţ România-Israel, Federaţia Comunităţilor Evreieşti din România Cultul Mozaic

Parteneri instituţionali:Universitatea Naţională De Arte Bucureşti, Universitatea de Artă şi Design – Cluj Napoca, Universitatea de Arte George Enescu Iaşi, Facultatea de Arte şi Design Timişoara

Festivalul Internaţional al Luminii – Spotlight

ArCuB organizează în perioada 5-8 mai a doua ediţie a Spotlight. Timp de patru zile, instalaţiile interactive şi spectacolele de lumini vor schimba peisajul urban al Capitalei şi vor pune într-o lumină complet nouă locurile deja cunoscute ale oraşului.

Evenimentul debutează cu un show dinamic şi captivant. Pe 5 mai, de la ora 20:30, sunteţi aşteptaţi în Piaţa George Enescu alături de britanicii de la Lords of Lights. Instalaţia este inspirată de invenţiile savantului Nikola Tesla. Un show incendiar Zoli Toth Project va completa atmosfera.

După evenimentul de deschidere instalaţiile vor putea fi descoperite pe traseul dintre Biblioteca Centrală Universitară şi Piaţa Naţiunile Unite.

Fantastic planet. Amanda Parer

Fantastic Planet (AU) este o instalaţie, realizată de Amanda Parer, sub forma unui gigant gonflabil şi luminos, cu o înălţime de 12 metri. Inspirată după coproducţia franco-cehă din 1973, Planeta fantastică, regizată de René Lalouxm, lucrarea îşi transpune vizitatorii într-un univers suprarealist, în care pământenii sunt nevoiţi să împartă lumea cu o rasă de humanozi uriaşi.

Localizare: Biblioteca Centrală Universitară „Carol I”

Festivalul Internaţional al Luminii de la Berlin prezintă Light Carpet IRIS, realizat deIntelligent Lighting Institute of the TU Eindhoven (Olanda). Născută ca proiect universitar, această instalaţie lungă de 60 de metri îţi provoacă simţurile. Păşeşti într-o lume în care culorile se schimbă de la o secundă la alta, iar modelele proiectate pe sol redefinesc total spaţiul în care te afli.

Localizare: pe trotuar, central, în faţa MNAR

Drawn in light. Ralf Westerhof

Drawn in light (Olanda) este un miraj urban cu o lăţime de 13 metri, semnat de Ralf Westerhof. Proiecţia mobilă este formată din şapte elemente grafice minimale care interacţionează în ritmuri proprii. Pe măsură ce ansamblul îşi dezvăluie toate detaliile, atenţia trecătorilor este provocată să observe noi perspective. Priveşte cât mai mult instalaţia, pentru a experimenta efectul relaxant al unei stări de spirit cu adevărat speciale.

Localizare: Memorialul Renaşterii, Piaţa Revoluţiei

Festivalul Internaţional al Luminii de la Berlin prezintă şi The Penguin Army, de Chillout Lichtdesign. Pinguinii multicolori iau oraşul cu asalt şi distrează toţi trecătorii. Dintre toţi pinguinii, Fynn şi Dana sunt cei mai comunicativi. Descoperiţi-i şi urmăriţi cu atenţie ce au să vă transmită!

Localizare: Parcul Kreţulescu, lângă Monumentul lui Corneliu Coposu

Inspiraţi de ideea existenţei multiplelor dimensiuni, Mindscape Studio din România a creat o instalaţie prin care sugerează un nou tip de existenţă în spaţiu şi timp, intitulată M-Structure. Anul acesta se comemorează 140 de ani de la naşterea lui Constantin Brâncuşi. Instalaţia este un omagiu adus marelui artist şi face referire la lucrarea sa, Coloana Infinitului.

Localizare: Piaţa Revoluţiei, lângă Monumentul lui Iuliu Maniu

Celestial Outcome, proiect semnat 360 Revolution (România) este amplasat pe Calea Victoriei 41, în faţa Magazinului Muzica. Cum altfel ai putea redescoperi măreţia şi complexitatea universului, altfel decât urmărind un planetariu mişcător? Pe perdeaua de proiecţie translucidă veţi putea admira cerul şi astrele, în totalitatea lor. Mişcarea corpurilor cereşti şi constelaţiile zodiacului nu vor mai avea niciun secret.

Les Ateliers Nomad au imaginat Video mapping Novotel (RO). Cum ar fi ca faţada Hotelului Novotel să se transforme într-o iluzie optică? Lăsaţi-vă cuceriţi de elemente grafice simple şi repetitive, care vă schimbă percepţia asupra geometriei reale a edificiului. Cu ajutorul a două midi controllere, participanţii îşi pot exprima creativitatea în timp real, producând şi modificând imaginile vizuale proiectate pe faţada clădirii. Pot modifica culorile, formele, pot crea efecte audio şi pot da mişcare diverselor elemente.

Ciocanul de bâlci intră în secolul XXI cu stil şi cu proporţii supradimensionate. Bucureştenii sunt invitaţi să-şi demonstreze forţa, lovind tamburul conectat la Palatul Telefoanelor. Celebra Clădire de pe Calea Victoriei îşi luminează ferestrele multicolor, iar etajele ei reprezintă scala de măsură a loviturii. Mai multă forţă, mai multe etaje cu ferestre luminate, graţie Light Striker, conceput tot de Les Ateliers Nomad!

Angels of Freedom. OGE Creative Group. Foto Enrico Verworner

Festivalul Internaţional al Luminii de la Berlin propune şi Angels of Freedom (ISR), ai OGE Creative Group. Cinci îngeri luminoşi şi coloraţi au coborât în centrul Bucureştiului. Fiecare dintre ei arată diferit şi te provoacă să-ţi găseşti favoritul. Aripile îngerilor îşi schimbă culoarea, iar trecătorii sunt invitaţi să devină parte a spectacolului, să îşi facă selfie-uri cu instalaţia şi să se transpună în ipostaza de fiinţă fantastică.

Localizare: Piaţeta din faţa Teatrului Odeon

Video mapping Cercul Militar sau Odă Bucuriei (RO) are ca autor tot Mindscape Studio. Cea mai vizibilă atracţie de la Spotlight 2015 este pregătită să adune zeci de mii de trecători şi anul acesta. Proiecţia foloseşte o animaţie 3D complexă şi foloseşte fiecare element arhitectonic al clădirii pentru a da viaţă acesteia, prin culori schimbătoare şi joc de forme. Unul dintre cele mai importante repere ale oraşului este personalizat şi reinterpretat în cel mai atractiv mod posibil.

În proiectul Cutiile ARAM, imaginea fotografică este potenţată şi transformată prin folosirea unei tehnici de iluminare selectivă. Arcadele clădirii Rosenthal de pe Calea Victoriei ascund o surpriză. Descoperiţi cele cinci lightboxes iluminate selectiv, cu imagini alb-negru ce reprezintă câte o siluetă umană. Surprinzător, umbra fiecăreia dintre siluete este animată cu ajutorul LED-urilor colorate. Contrastul instalaţiei vorbeşte despre complexitatea umană, descifrabilă uneori prin umbra fiecărui individ, prin proiecţia pe care acesta o lasă în urmă. Autori: Dan Basu, Dan Vezentan, Cristian Rotundu, Bogdan Anghel

Localizare: Calea Victoriei 26 (vizavi de Poliţia Capitalei)

Ai deja o pasiune pentru selfie, dar te-ai întrebat care este nivelul următor? La Spotlight descoperi 3D Selfie, instalaţia care îţi revoluţionează contul de social media. Făceţi-vă un scan 3D şi apoi descărcaţi cel mai inovator selfie la care v-aţi putea gândi. Ce urmează? Download şi share! Autor: iP3D

Localizare: Calea Victoriei 21

Instalaţia Kaleidoscope Europe care reprezintă România la Amsterdam Light Festival şi care a fost inclusă în Luminade Walking Tour este un instrument care ilustrează conceptul de „unitate în diversitate”. Apropiaţi-vă, puneţi mâinile pe un mâner, invitaţi trecătorii să vi se alăture şi rotiţi caleidoscopul împreună! Sau, dacă nu, staţi prin preajmă şi bucuraţi-vă de Visul European. Autor: Visual skin

Localizare: Calea Victoriei 19

Noi, oamenii, credem că suntem cele mai puternice fiinţe de pe faţa Pământului.

HoloFace vrea să verifice acest adevăr şi vă permite să controlaţi chipul unui zeu de lumină. Uriaş ca dimensiuni şi prezenţă. Din această schimbare de perspectivă, omul ar trebui să conştientizeze că felul în care relaţionăm cu lucrurile mai mici ca noi se reflectă asupra noastră. Asemenea unui fractal. Artist: AURAL EYE Visions Studio

Localizare: Calea Victoriei, clădirea BCR

Hikarinoki (FR), de Philippe Morvan, este un arbore construit din materiale reciclabile de culoare verde, care te molipseşte cu bună dispoziţie. Instalaţia care a debutat în anul 2009 la Festivalul Luminilor din Lyon este iluminată în nuanţe diverse şi transformă total peisajul în care este plasată. Această instalaţie prezintă copacul ca pe o legătură între cer şi pământ, un loc de întâlnire între lumi şi un simbol al vieţii. Arborele luminos atrage toţi trecătorii şi provoacă reacţii prietenoase, fiind un ideal punct de întâlnire.

Localizare: Calea Victoriei, nr. 14, colţ cu Lipscani

Light perspective. The temple

Instalaţia The Temple îi va inspira pe trecători să privească viaţa din alte perspective. Publicul va descoperi un setup foto intrigant, dar care nu va putea fi descifrat decât dacă va accepta să interacţioneze cu instalaţia. Adică să facă o poză. Instalaţia va genera un joc de perspective şi lumini pentru a crea o zonă spectaculoasă, dar de neînţeles la prima vedere. Cei care acceptă să intre vor descoperi că sunt de fapt fotografiaţi, într-un setup de primăvară, cu elemente naturale specifice: pomi şi plante, dar şi un soare supradimensionat. Pentru a face experienţa cât mai memorabilă, fiecare participant va primi o fotografie, numai bună pentru contul de social media.

Localizare: Calea Victoriei colţ cu Strada Franceză

Embodymento. KOTKI Visuals. ALL colaj

Printr-o interacţiune între dans, artă vizuală şi arhitectură, Embodymento al Kotki Visuals creează identităţi multiple pentru o faţadă urbană anonimă. Coregrafia şi elementele faţadei se întrepătrund cu vizualuri repetitive, iluzii optice, spaţii şi texturi minimal-abstracte sau figurativ-luxuriante. La limita între real şi imaginar, conexiuni nemaivăzute devin vizibile, aproape tangibile.

Localizare: Calea Victoriei, nr. 10

Lose Yourself To Music – Silent Strike (RO) oferă o nouă dimensiune muzicii, punând la dispoziţia utilizatorilor o serie de melodii create sau modificate special pentru a fi trăite, dincolo de volum şi timp, în spaţiu. Păşiţi în cercurile ce reprezintă câte un instrument, suprapuse şi proiectate pe sol. Veţi putea vizualiza acordurile de bass chitară, pian şi vioară. Autor: Silent Strike – Mind Treat Studios

Localizare: Piaţa Universităţii

Winyan Kipanpi Win”

Olivia Mihălţianu, Winyan Kipanpi Win, fotografie pe suport de argint cu expunere directă

Galeria Anca Poteraşu vă invită pe data de 6 mai, începând cu ora 19.00, la vernisajul primei expoziţii personale a Oliviei Mihălţianu în spaţiul galeriei, intitulată Winyan Kipanpi Win, Vizita.

Extinderea limitelor unui construct expoziţional se petrece atunci când un obiect sau o situaţie nu sunt păstrate aşa cum sunt, luându-se în considerare conexiunile invizibile pe care acestea le generează. Timpul elastic al schimbării şi asumarea agenţiei unei identităţi duble recompun şi complică poziţia agentului de reprezentare primar care trebuie să ia rolul unui narator de încredere, în timp ce oferă date exacte despre desfăşurarea unor evenimente şi comunică publicului, prin gesturi, sunet şi memorie afectivă, un set de coduri sociale.

Încă din anul 2006, Olivia Mihălţianu a explorat extensiile personalităţii sale artistice prin fotografiile aparent înscenate realizate cu monopodul în locaţii reprezentative, urmărind felul în care imaginea ei se schimbă în funcţie de situaţie sau de aşteptările celorlalţi. În 2008, la Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Naţional Brukenthal, în expoziţia Anyone but me, anywhere but here (o colaborare cu fashion label-ul Rozalb de Mura), Olivia Mihălţianu a expus pentru prima oară cutiile sale cu obiecte personale – Trousse Beauté – ilustrative pentru cultura de vacanţă a anilor 1960. Obiectele expuse au reprezentat o posibilă recuzită pentru filmul Insula, proiectat în aceeaşi expoziţie; reformularea mediului fotografic, transferul de identitate între imaginea în mişcare, obiectele prezentate şi alternanţa lentă dintre memoria colectivă şi cea individuală descriu metoda de lucru reiterată de artistă în proiectele viitoare.

Interesul asupra producţiei culturale şi asupra momentelor relevante care se petrec în spatele istoriei oficiale au apropiat-o pe Olivia Mihălţianu de personalitatea Reginei Maria. Pentru lucrarea Smoking Room (2010), artista a studiat documente video, imagini, însemnări legate de obiceiurile şi gesturile reginei, aducând în discuţie semnificaţia recitirii unor contexte care par neclintite sau care au fost interpretate cu instrumente ale gândirii tradiţionale.

Meditaţia în jurul sinelui singular care se expandează în câmpul unui cumul de experienţe similare împărtăşite a fost continuată în proiectul de lungă durată Winyan Kipanpi Win | The Woman Who Was Waited For (Femeia Aşteptată). Winyan Kipanpi Win este numele dat de indienii Sioux Reginei Maria în timpul turului pe care aceasta l-a realizat în America în anul 1926. Olivia Mihălţianu a deconstruit simbolistica acelui moment, conceptualizând gesturile specifice personalităţilor politice atunci când se află în vizite oficiale, în filmul produs la Krems în 2013. Filmul surprinde diverse cadre ale devenirii „femeii aşteptate”, inclusiv şedinţa foto în care artista poartă impunătoarea coroană de pene de vultur, reflectând asupra poziţiei de reprezentare a artiştilor contemporani.

Expoziţia Winyan Kipanpi Win, Vizita este concentrată pe felul în care Olivia Mihălţianu şi-a creat propria economie artistică într-o perioadă de aproape zece ani, folosindu-se de diversele stratificări ale trecutului, de intuiţie, de referinţe istorice şi vizuale sau de date de teren precise, culese în rezidenţele artistice.

Pentru a accentua condiţia materială a întregului demers, Stoyan Dechev, artistul invitat, a pregătit patru sculpturi miniaturale care redau variante posibile ale unor torsuri de femei datând din paleolitic, descoperite în zona central-europeană, dintre care cel mai cunoscut este cel al lui Venus din Willendorf.

Seria de fotografii cu expunere directă produsă special pentru expoziţie, alături de fotogramele realizate în 2014 aduc în discuţie transferul instantaneu al informaţiei vizuale şi transformarea acesteia în imagine. Repeţia şi reproductibilitatea vin în continuarea exerciţiului de producţie. Perioada petrecută la Cleveland în 2014 i-a oferit Oliviei Mihălţianu posibilitatea de a testa cadrul fix de manifestare a materiei, prin experimentele din diverse ateliere de producţie artistică, prin colaborările cu studenţi sau prin participările la activităţi comunitare.

Filmul care va rula în galerie preia câteva capitole extrase din WKW on the Blue Danube, Krems (2013) şi WKW and the Great Lakes, Cleveland (2014). Vizita la Voss, fabrică cu tradiţie din industria aerospaţială, a fost documentată pe baza împărţirii de sarcini între membrii grupului. Scena filmată în micul restaurant de hot dog, similar cu cel ales de Jim Jarmush în filmul Strangers Than Paradise, şi însoţită de muzica consacrată din serialul MASH, suprapune mai multe realităţi cotidiene, la care se adaugă recursul la ficţiune, amintiri, asemănări şi dedublări.

Atenţia acordată ritualurilor de venire şi plecare, gesturilor reprezentative ale oficialilor preluate de artişti sub forme mai mult sau mai puţin ironice, alături de recurenţa recuzitei utilizată în filme şi semnătura stilizată a lui Winyan Kipanpi Win gândită de artistă, compun structura iconografică a unui mediu expandat, în care practica culturală, cu accente de critică rafinată, se întâlneşte cu subiecte împrumutate din cultura populară şi din mentalul colectiv.

Olivia Mihălţianu (n. 1981, Bucureşti) a studiat artele vizuale la Universitatea de Arte din Bucureşti; trăieşte şi lucrează la Bucureşti.

Demersul său poate fi pus în relaţie cu cross-media, fiind orientat spre procesul artistic situat la limita dintre video, film, fotografie, obiect, instalaţie şi performance. Proiectele de lungă durată ale artistei urmăresc aspecte vizuale care discută identitatea personală şi viaţa socială în diferite culturi sau situaţii politice şi economice surprinse în contextul global şi local, interpretând subiecte ca: rolul jucat de artist în societatea de astăzi, modelele umane arhetipale, re-contextualizarea sau alienarea.

Lucrările Oliviei Mihălţianu au fost prezentate în diverse spaţii de artă şi expoziţii, dintre care amintim: Tranzit.ro / Bucureşti (2015); cea de-a 55-a ediţie a Bienalei de la Veneţia (2013); Kunsthalle Krems, Factory (2013); Muzeul Naţional de Artă Contemporană (2012, 2013); Secession, Viena (2010); Pavilion Unicredit, Bucureşti (2009-2010); cea de-a 4-a ediţie a Bienalei Tinerilor Artişti, Bucureşti (2008); Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Naţional Brukenthal, Sibiu (2008); NGBK, Berlin, (2007); KSAK, Chişinău, Moldova (2007); Kunsthalle, Viena (2004).

„Cucutence”, la ICR Budapesta

În 12 mai, la ora 19.00, Institutul Cultural Român Budapesta organizează la sediul său vernisajul expoziţiei de pictură Cucutence semnată de Gelu Costea, în prezenţa artistului plastic şi a criticului şi istoricului de artă Ernyey Gyula, din Ungaria.

Pictorul Gelu Costea a absolvit în anul 2000 Academia de Arte Luceafărul Bucureşti, este Licenţiat al Universităţii de Arte Bucureşti, tot din 2000 este membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România, Filiala Constanţa. În 2001, primeşte Premiul Special Alexandru Ţipoia Bucureşti, iar în 2002, Premiul Ştefan Dimitrescu Muzeul Judeţean Vaslui. Dintre expoziţiile personale le amintim doar pe cele mai recente: Cucutene la U’Art Gallery şi Atelier la Biblioteca Metropolitană Bucureşti în 2014; Poarta la Galeria Ion Nicodim din Mamaia în 2013; Pasaj la Galeria Ion Nicodim din Mamaia în 2010 şi Drumul Cărtureşti, Bucureşti în 2008.

Gelu Costea a participat la numeroase expoziţii de grup dintre care le amintim doar pe cele mai recente: European University Lefke-Cyprus şi Elogiul frumosului la Galeria C. Brâncuşi din Palatul Parlamentului Bucureşti în 2015; Conexiuni şi Semne la Galeria Senso Bucureşti, Arborele vieţii la Galeria C. Brâncuşi din Palatul Parlamentului Bucureşti şi Brief la Galeria Dana Art din Bucureşti în 2014 şi la Salon de Peinture Roumaine Contemporaine, Cité Internationale des Arts la Paris în 2012.

“…constat că pictura sa are dominante tematice unde miturile nu lipsesc şi nici fanteziile imaginative în cheie modernă. Drumul, întoarcerea fiului risipitor, alte teme de gravitate reflexivă arată reale disponibilităţi de dialog între generaţii pe probleme majore ale breslei. Salut caracterul profesional al viziunilor încărcate de sens simbolic şi concomitent, soluţiile nonconformiste de exprimare. Gelu Costea are atributele unei fertile imaginaţii şi puterea de a exprima prin metaforă sensuri etice si estetice”, scria criticul Valentin Ciucă.

Cucutencele lui Gelu Costea par a se fi născut dintr-un gest grafic ancestral, declanşat de iubire şi guvernat de prezenţa arhetipului în devenirea sa artistică. Păstrându-le identitatea, el reface, în vortex, unitatea celor două principii – masculin şi feminin – şi recuperează motivul spiralei în plan trascendent”, apreciază Marina Roman, critic de artă.

Expoziţia va fi deschisă publicului în perioada 12 mai – 11 iunie 2016.

“La Commissione Europea del Danubio, un’istituzione internazionale in terra romena”

Imagine de epocă din expoziţia Comisia Europeană a Dunării

Vineri, 29 aprilie, în Noua Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia, instituţia românească din cunoscutul oraş istoric italian, în parteneriat cu Serviciul Judeţean Galaţi al Arhivelor Naţionale ale României şi Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi şi în colaborare cu Universitatea din Utrecht (Olanda), beneficiind de susţinerea Institutului Cultural Român, a organizat expoziţia foto-documentară La Commissione Europea del Danubio, un’istituzione internazionale in terra romena.

În deschiderea expoziţiei, care va fi la dispoziţia publicului iubitor de cultură până în 15 mai, au susţinut alocuţiuni Prof. univ. dr. Cristian Luca (Directorul adjunct al Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia), Dr. Adrian Pohrib (Directorul Serviciului Judeţean Galaţi al Arhivelor Naţionale) şi Prof. univ. dr. Constantin Ardeleanu (Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi).

Comisia Europeană a Dunării, cu sediul la Galaţi şi cu principalul punct de activitate la Sulina, a fost un organism internaţional fondat în 1856 cu scopul menţinerii statutului Dunării de cale fluvială deschisă navigaţiei şi comerţului internaţional şi a neutralităţii sectorului Dunării maritime. Comisia s-a îngrijit de dragarea şi regularizarea şenalului navigabil al fluviului, de întreţinerea barei Sulina şi de toate aspectele organizatorice care vizau funcţionalitatea neîngrădită a navigaţiei pe Dunărea maritimă, de la vărsarea în Marea Neagră şi până în amonte la Brăila. Expoziţia îşi propune să prezinte publicului, pe panouri forex, o amplă şi sugestivă selecţie de còpii şi reproduceri înalt calitative de fotografii şi documente de epocă, însoţite de explicaţii detaliate în limba italiană, urmând parcursul cronologic al instituţiei, de la fondarea şi până la încetarea activităţii Comisiei, în măsură să ilustreze importanţa organismului internaţional şi consecinţele pozitive ale existenţei acestuia în viaţa economică şi culturală a porturilor fluviale româneşti.

Galeria Nouă a Institutului de Cultură şi Cercetare Umanistică din Veneţia

Expoziţia pune în lumină mediul cosmopolit, multicultural şi multietnic, din porturile dunărene de pe cursul românesc al Dunării, îndeosebi Sulina şi Galaţi, porţile de acces ale exporturilor de mărfuri din România către pieţele europene. Comunităţile locale din porturile fluviale româneşti au constituit un univers urban în care diferitele culturi s-au dezvoltat armonios şi au înregistrat reuşite notabile, prin exponenţii intelectuali şi antreprenoriali ai acestora, influenţându-se reciproc şi convieţuind într-un climat în general propice unei efervescenţe a vieţii economice şi culturale ce a marcat etapele modernizării şi progresului economic, social şi instituţional al Vechiului Regat şi al României interbelice. Activitatea Comisiei Europene a Dunării pe tărâm românesc este legată de oraşele portuare Sulina şi Galaţi, unde instituţia internaţională şi-a avut sediul. Contribuţia Comisiei la modernizarea şi întreţinerea căii fluviale a avut un impact direct şi asupra vieţii urbane din porturile dunărene, influenţa inginerilor şefi ai instituţiei, specialişti străini cu o viziune inovativă şi progresistă, asupra intelighenţiei şi elitelor sociale şi politice din localităţile unde ei au activat nu a fost deloc neglijabilă, dimpotrivă a avut urmări durabile, inclusiv asupra morfologiei urbane. Interacţiunea Comisiei cu instituţiile locale din porturile dunărene a avut un impact pozitiv asupra dezvoltării infrastructurii urbane, a apariţiei şi consolidării reglementărilor privitoare la urbanism, a gestiunii utilităţilor publice, a cristalizării unei politici coerente în domeniul sănătăţii publice, al prevenţiei şi combaterii maladiilor şi epizootiilor.

Documentarea şi concepţia grafică a panourilor au fost realizate de curatorul expoziţiei, d-nul Prof. univ. dr. Constantin Ardeleanu, cadru didactic la Universitatea “Dunărea de Jos” din Galaţi, cu colaborarea personalului de specialitate de la Serviciul Judeţean Galaţi al Arhivelor Naţionale ale României. Traducerea în limba italiană a textelor este datorată d-lor Prof. univ. dr. Cristian Luca, Dr. Andrea Fara şi Dr. Gianluca Masi.

“Focus Romania 2: Re-wild”

Ugron Reka, New Wild

Galeria de artă contemporană MAG din Como (Italia) şi Studio Claudio Scorretti din Lugano (Elveţia) prezintă expoziţia personală a artistului Réka Ugron. Curatori: Salvatore Marsiglione şi Irina Ungureanu.

La vernisajul de ieri seară expoziţia a fost prezentată de Claudio Scorretti.

Galleria MAG din Como continuă proiectul Focus Romania, care îşi propune să aducă în prim-plan tineri artişti români! După expoziţia Memorii organice, care a prezentat publicului italian o selecţie din cele mai recente lucrări de Laurian Popa şi Diana Serghiuţă noua expoziţie, Ugron Réka: Re-wild, este focalizată asupra unei artiste de origine româno-maghiară din Timişoara.

Cu un imaginar şi cu o marcă vizuală puternică şi insolită, interesele majore ale artistei traversează ultimele tendinţe ale artei contemporane, cu ecouri din avangardele istorice ale secolului trecut, în zona picturii figurative. Lucrările din seria Re-wild sunt piese ale unui puzzle care recompune imaginea unei lumi contemporane înstrăinate şi nesigure, aflată într-o căutare permanentă a propriei identităţi: “În aproape fiecare lucrare din această serie, afirmă Ugron Réka, apare un animal prizonier al unui spaţiu care nu este mediul său natural. Trăim într-o lume încărcată de evenimente, avem la dispoziţie Internetul, suntem mereu asaltaţi de ştiri tragice, iar singurul scop este să ne simţim în nesiguranţă. Nesiguranţa este prima formă a manipulării. Iar artistul îşi asumă un rol de filtru pentru a ne determina să înfruntăm diferitele forme de prizonierat.”

Șocul bricolajului eterogen, despre care vorbea Claudio Scorretti în prezentarea expoziţiei, creează impresia suprarealistă, cu ecouri din pop-art, dar şi din zona benzilor desenate şi a neo-dadaismelor de final de secol trecut, cu ecouri vizuale din Hans Clavin şi John Furnival. Ugron Réka realizează în lucrările prezentei serii o pictură narativă (narrative painting) a cărei principală tehnică rămâne insolitarea perspectivei: canguri, elefanţi, maimuţe sau alte animale, legate prin fire (aproape) invizibile, sunt protagoniştii unor fabule supraprealiste, în spaţii deşertificate, stranii, într-o lume bizară, deopotrivă sălbatică şi seducătoare prin inteligenţa cu care artista realizează tehnic disonanţele şi rupturile de imagine şi ritm. Réka reconfigurează conceptul wild într-o cheie personală, hiper-realistă, încorporând chiar trăsături kitsch ale personajelor care formează centrul acestor lucrări, alături de aluzii subtile la imaginarul consumist şi la elemente legate de tematica metamorfozei.

Expoziţia va rămâne deschisă la Galeria MAG din Como până în data de 21 mai a.c.

Monumente în mişcare

Piaţa din Baia Mare, având în centru lucrarea sculptorului Bogdan Raţa

Nasui collection & gallery, organizaţie independentă care promovează artişti români contemporani, continuă programul său Moving Monuments lansat în 2014. Sculptura monumentală a artistului Bogdan Raţa pleacă din St. George’s Hall Liverpool, sit de patrimoniu UNESCO, şi ajunge în Piaţa Cetăţii Baia Mare, monument istoric. Inaugurarea va avea loc în 5 mai, între orele 18.00 şi 20.00, în prezenţa artistului, curatorului şi partenerilor.

În cadrul programului Moving Monuments al Nasui collection & gallery, care are ca scop producţia, prezentarea şi itinerarea de lucrări de artă de mari dimensiuni în spaţii contemporane prestigioase şi curajoase, sculptura monumentală a artistului Bogdan Raţa se „mută” dintr-un monument istoric – St. George’s Hall Liverpool, într-un altul – Piaţa Cetăţii Baia Mare.

The Middle Way, cum este numită lucrarea de mari dimensiuni, a făcut parte din Independents Liverpool Biennial 2014 şi a fost amplasată până anul acesta în faţa St. George’s Hall, o clădire din insula muzeelor din centrul oraşului Liverpool, ridicată în 1864 şi parte a patrimoniului mondial UNESCO.

În 2016, cu ocazia sărbătoririi a 120 ani de artă la Baia Mare, sculptura monumentală este plasată în perimetrul centrului istoric al municipiului Baia Mare, în Piaţa Cetăţii şi Ansamblul Turnul Ştefan (sec. XIV), monument istoric, cel mai însemnat obiectiv din oraşul medieval. Aici se regăsesc: Turnul Ştefan (1347), monument istoric, fundaţiile Bisericii Gotice (1347), monument istoric, Biserica Romano – Catolică „Sfânta Treime” a fostei mănăstiri iezuite (1717-1719), monument istoric, Casa Degenfeld (sec. XVI – XVII), monument istoric, fundaţiile Bisericilor Sf. Martin şi Sf. Ecaterina, sec. XV – descoperite cu ocazia săpăturilor arheologice desfăşurate în anul 2012 de către Muzeul Judeţean de Istorie şi Arheologie Maramureş.

Nasui collection & gallery s-a deschis în 2010 în Bucureşti şi a co-produs peste 60 de proiecte internaţionale în cadrul unor prestigioase spaţii şi contexte culturale, unele dintre ele fiind: Bienala de Artă contemporană de la Moscova 2011, Bienala de la Liverpool 2012 şi 2014, Bienala de la Veneţia 2013 sau Manifesta din Sankt Petersburg 2014.

Bogdan Raţa este artist, are un doctorat în noile materiale în sculptură şi predă la Universitatea de Vest Timişoara. Lucrările sale au fost expuse în proiecte curatoriale în centre culturale (cum ar fi Artists’ House Tel Aviv), bienale (Moscow Biennale, Liverpool Biennale, Venice Biennale, Manifesta St. Petersburg) şi muzee (precum Muzeul Naţional Brukenthal, Muzeul de Artă Timişoara sau Muzeul Naţional de Artă Contemporană Bucureşti).

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.