John Constable, ucenic şi maestru

La Victoria&Albert Museum din Londra este deschisă, până în 11 ianuarie 2015, expoziţia Constable: The Making of a Master (Constable: formarea unui Maestru). Expoziţia aduce un omagiu acestui artist puţin apreciat în timpul vieţii sale.

Sute de picturi, desene şi crochiuri sunt prezentate în această retrospectivă dedicată peisagistului preferat al englezilor, puse în paralel cu arta clasică a peisajului din secolul al XVII-lea, care l-a influenţat, dar şi cu gravuri şi desene de Herman van Swanevelt şi Alexander Cozens.

Formula care şi-a dovedit calităţile în cazul lui William Turner a fost folosită şi în expoziţia dedicată acestui alt mare pictor romantic englez, John Constable (1776-1837).

Stonehenge

Din nou, opera artistului este expusă în relaţie cu maeştrii care l-au inspirat. Chiar dacă pictorul englez a fost întotdeauna interesat de studiul direct în natură, acesta s-a grefat pe o solidă cultură picturală.

Începând din 1975, protectorul său, Sir George Beaumont, i-a deschis porţile colecţiei sale şi ale picturii clasice, de la Rafael la Rubens şi Claude Lorrain.

Mai târziu, artistul va colecţiona la rândul său un mare număr de opere de artă, reunind mai ales peisaje şi scene de gen. La moartea sa, colecţia cuprindea 59 de tablouri, 250 de desene şi, mai ales, 5.000 de stampe şi 37 de volume de gravuri.

Barje pe râul Stour

În timp ce călătorea din ce în ce mai des pentru a se documenta pentru pictura sa, artistul rămânea într-o constantă relaţie cu operele prestigioşilor maeştri.

Metodele folosite şi dezvoltate de Constable, care a aliat moştenirea marilor maeştri dinaintea lui cu o modalitate revoluţionară de a capta lumina şi atmosfera, sunt liniile de forţă ale expoziţiei.

Sunt etalate celebrele schiţe în ulei, mai ales pe hârtie, ale lui Constable în contextul influenţelor suferite şi al posterităţii sale.

După Thomas Girtin şi John Robert Cozens, la fel ca Turner, el înnoieşte pictura peisajului, datorită unui nou sentiment faţă de natură. Spontaneitatea studiilor sale în faţa motivului pare să se fi păstrat şi după reelaborarea subiectului în atelier.

Catedrala din Salisbury, văzută dinspre Episcopie

Metodele artistului, firul conducător al expoziţiei, sunt detaliate în catalogul în care se regăsesc toate operele. Expoziţia de la Londra este dominată, şi ca număr, şi din punctul de vedere al calităţii estetice, de operele pe hârtie, rezultat al numeroaselor călătorii ale artistului în lungul şi în latul Angliei, cu blocul de desen la îndemână.

Progresele sunt rapide şi de netăgăduit când artistul studiază maniera lui Thomas Girtin, aşa cum l-a încurajat protectorul său, Sir George Beaumont, care avea 30 de acuarele ale artistului.

Cu timpul, Constable observă speciile botanice sau elementele vieţii agricole cotidiene pe care le va integra apoi în compoziţiile elaborate în atelier.

Hay Wain, 1821

Desenele norilor, realizate la Hampstead Heath în 1821 şi 1822, pe care Constable le numea “ceruri şi efecte”, sunt o bucurie pentru ochi. Această apropiere senzorială în transcrierea efectelor atmosferice avea să devină mai teoretică atunci când execută 20 de Studii de cer după Cozens, pe care le însoţeşte de cometariile sale (colecţia Courtauld Institute din Londra).

Specialist al cerurilor, le-a studiat ca pe “cele mai insesizabile dintre fenomenele naturii” şi a căutat să “dea formă lipsei de formă”. Pentru că, după părerea lui Constable, “Pictura este o ştiinţă şi trebuie să fie o continuă cercetare a naturii. Şi de ce să nu considerăm pictura de peisaje una dintre ramurile filosofiei naturii, ale cărei experienţe ar fi tocmai tablourile noastre?”.

Furtună deasupra mării

Citatul dovedeşte optica artistului. Metoda este simplă. El pleacă în călătorii pentru a picta chiar natura. Şi, în pofida formaţiei sale prin studierea artei picturale şi a tehnicilor acesteia, pictorul consideră cunoştinţele achiziţionate un fel de ştiinţă la mâna a doua. “De fiecare dată când mă pregătesc să fac o schiţă după natură, încerc să uit că am văzut vreodată un tablou”.

El pretinde că face descoperirile tehnice prin obsevare şi experimentare continuă. “A picta înseamnă a transpune, a copia şi trebuie să se păstreze raporturile ansamblurilor”.

Catedrala din Salisbury

Se mai află în expoziţie o copie pe trei foi asamblate împreună după un Sfânt de Tizian, ce se afla în colecţia pictorului Thomas Lawrence, lucrare pe care Constable a prezentat-o într-o conferinţă la Royal Academy, pentru a demonstra importanţa Martiriului Sfântului Petru de Tizian – pictură distrusă în incendiul produs în 1867 la Biserica San Giovanni din Veneţia – în istoria peisajului.

O sală este consacrată folosirii sticlei pentru a trasa liniile principale ale unui peisaj, bazată pe preceptele “Tratatului de Pictură” al lui Leonardo da Vinci. Carnetele de schiţe ale lui Constable sunt deschise pentru a permite urmărirea folosirii studiului unui motiv pentru o compoziţie.

În altă parte, acuarelele expuse demonstrează pregătirea lentă şi minuţioasă a picturii ilustrând Monumentele de la Stonhenge, expuse în 1836 la Royal Academy.

Peisaj

Expoziţia propune o receptare a operei artistului într-o manieră nouă, pentru a o face mai bine înţeleasă.

Prin observarea atentă a peisajului, dar şi prin studiul metodic al naturii şi al diversităţii aspectelor ei, Constable se impune ca unul dintre artiştii cei mai influenţi ai timpului său. Expoziţia demonstrează că nu era un peisagist în sensul îngust al termenului, ci un pictor care a ştiut să-şi aproprieze natura, sesizându-i fiecare nuanţă, cu o originalitate notabilă atât ca tehnică, cât şi ca demers artistic.

Modest şi mai ales dornic să-şi perfecţioneze fără încetare opera, John Constable a fost un admirator fervent al unor înaintaşi ca Rubens, Claude Lorrain, Ruisdael sau Tizian. Interesat să surprindă natura pe viu, n-a încetat niciodată să încerce să afle cum procedau precursorii săi.

Trunchi de copac, studiu

În expoziţie sunt etalate multe copii care, alăturate originalelor, permit vizitatorilor să urmărească drumul parcurs de Constable în evoluţia sa.

Începând cu un Autoportret în creion din 1889, expoziţia prezintă mai întâi câteva uleiuri de mici dimensiuni, cu decoruri familiare lui Constable. În paralel, un film proiectat pe un mare ecran derulează câteva peisaje tipic britanice.

După această “intrare în atmosferă” sunt acroşate, alături, Peisaj în lumina lunii (1796) de Constable şi lucrarea cu acelaşi titlu de Rubens din 1635, pentru a surprinde asemănările şi deosebirile.

Pentru influenţa lui Claude Lorrain, organizatorii au optat pentru Peisaj cu Hagar şi Îngerul al pictorului francez, din 1646, şi Dedham Vale from the Coombs, pictată de Constable în 1802. Regiunea Dedham Vale din Suffolk este cunoscută încă drept “Ţara lui Constable”.

Studiu de nori cirrus

Mai departe sunt puse faţă în faţă studiile realizate de pictorul englez în plein air cu cele ale unor artişti ca Turner, Linnell, Benjamin West.

Pentru Constable părea extrem de imporant să reprezinte cu exactitate detaliile în tablourile sale după natură, realizând studii preţioase, ale unei şarete cu cai, ale frunzişului, ale scoarţei copacilor…

O pânză din 1802, Dedham Vale: Evening, şi o alta din 1811, The Village Fair, East Bergholt, dovedesc aceeaşi grijă pentru cel mai mic detaliu, cum ar fi bonetele albe ale ţărăncilor.

Constable a fost considerat unul dintre precursorii impresionismului. În 1824, Salonul din Paris a expus câteva opere de Constable, care i-au influenţat pe Millet şi pe pictorii Şcolii de la Barbizon şi ai celei de la Crozant.

După moartea sa, Constable a fost considerat “pe deplin emancipat de şcolile olandeză, franceză sau italiană”, chiar dacă în timpul vieţii relaţia creaţiei sale cu arta secolului al XVII-lea era remarcată de critici. Iar expoziţia de la Victoria&AlbertMuseum nu lasă nicio îndoială asupra acestui aspect al operei sale.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.