Lang Lang, pianistul cu 20 de milioane de fani

Lang Lang este pianistul considerat un fenomen pe întreaga planetă. El are imaginea unui pop star, a unui zeu în ţara sa. La 32 de ani este pianistul cu peste 20 de milioane de fani. Un adevărat muzician ataşat mesajului pe care vrea să-l transmită: ”Muzica este o adevărată stare a spiritului”.

Confundând galeria de artă şi dioceza, sufletele bune, gata să susţină puritatea sentimentelor creatorilor, afirmă că, prin natura lui, orice artist demn de acest nume trebuie să se detaşeze de nevoile materiale triviale ale lumii de rând. Mai exact, ceea ce tolerăm la un tenismen sau un pilot de curse, al cărui indice cultural nu este cotat, devine indecent când este vorba despre un muzician ”clasic”, singurul care nu poate fi tratat drept saltimbac. Un raţionament curios pe care realitatea pare să-l dezmintă în cazul pianistului chinez.

Lang Lang comunică cu 20 de milioane de fani şi participă la această democratizare în masă care pare a fi viitorul umanităţii, după cum se afirmă, şi ale cărei avantaje sunt speculate de politicieni.

Lang Lang şi-a creat în ultimii ani ”Music Foundation”, destinată a descoperi tinere talente în rândul copiilor.

Lang Lang, un rafinat virtuoz, este un personaj unic pentru capacitatea sa de a pătrunde în cultura muzicală a diferitelor ţări: Orient şi Occident.

Deţine zeci de milioane de discuri vândute. Susţine mai mult de 100 de concerte pe an, printre altele la ”Central Park” din New York, la ”Grammy Awards” din Los Angeles, la Olimpiada din Beijing şi la Mondialele de la Rio de Janeiro.

Nu pare de 32 de ani. Se îmbracă rafinat, dar într-un stil sportiv, cu jeans şi jachete Armani, ba chiar şi cu tenişi în picioare.

Compozitorii săi preferaţi sunt Scarlatti şi Verdi.

Ceea ce frapează la Lang Lang este uimitoarea luciditate a muzicianului care îşi foloseşte imaginea pentru a-şi promova propria fundaţie, ”International Music Foundation”, care permite copiilor să descopere pianul şi îi ajută pe cei supradotaţi.

Gestul traduce emoţia muzicii

A ajuns rapid în vârful notorietăţii internaţionale, trezind ovaţii în marile săli de concerte, alături de cele mai bune orchestre ale lumii. În noiembrie anul trecut, la Théâtre des Champs Elysées, el s-a lansat într-un spectacol muzical coregrafic imaginat de el. ”Dance Project”, îmbinat cu dansatorii de la ”Huston Ballet” şi cu coregraful australian Stanton Welch, pe operele lui Chopin a trezit standing ovations.

Într-un interviu realizat cu Stéphane Friederich, despre ”Dance Project”, Lang Lang mărturiseşte: ”Dansul este o muzică în mişcare. El este o artă pură. Am avut de mult timp ideea de a plasa cele două expresii artistice, muzica şi dansul, pe picior de egalitate. De aici a venit şi colaborarea mea cu Stanton Welch, aceea de a crea un spectacol original într-un loc mitic pentru cele două arte. Nu am de gând să-mi schimb maniera de a cânta. Simt nevoia de a transmite psihic senzaţiile mele. Cred că arta este o stare de spirit. Atunci când cânt, gesturile mele acompaniază emoţia. Dar atunci când văd mişcarea dansatorilor şi când îi observ că sunt inspiraţi de muzică, trăiesc aceleaşi sentimente ca ei. Gestul traduce emoţia muzicii. Este ceea ce caut când intru într-o sală de concert. Împreună cu orchestra mă joc cu distanţa care mă separă de coarde. Prefer ca totul să se producă cu o deosebită spontaneitate. Pentru a-mi cuceri această libertate, trebuie să cunosc perfect partitura orchestrei, adică intervenţiile tuturor instrumentelor, dar în acelaşi timp eu caut să intru în contact cu fiecare. Îmi place să mă joc cu instrumentele. Este ceea ce mă interesează cel mai mult. Cred că muzica nu este un efort intelectual, ci numai o stare de spirit”.

Lang Lang s-a născut în 1982 în China, în Sheniang. În 1987 este răsplătit la primul concurs de pian, iar în 1991 intră la ”Conservatorul Central de Muzică” din Beijing. Studiază cu Gary Graffman la ”Curtis Institute” din Philadelphia. În 2001, susţine primul concert la Londra. În 2003 are primul recital la ”Carnegie Hall” din New York şi prima înregistrare pentru ”Deutsche Gramophon”. În 2004 este invitat de Orchestra Filarmonicii din Berlin. Este nominalizat ca Ambasador al Bunăvoinţei la Naţiunile Unite. În 2009, creează Fundaţia Muzicală Internaţională Lang Lang. În 2010 semnează un contract de exclusivitate cu firma ”Sony BMG”.

Bunicul lui era muzician. La fel şi tatăl său, Gouren Lang, care l-a învăţat să cânte la pian. Această tradiţie familială l-a determinat să urmeze un parcurs artistic. Descoperă încetul cu încetul muzica clasică, interzisă în timpul revoluţiei culturale. Mai precis spus, era interzis de a cânta muzică occidentală. Dar pianul a început după aceea să devină un instrument din ce în ce mai popular în China, simbol al unei anumite forme sociale de emancipare personală. Primele acorduri muzicale le-a învăţat la vârsta de doi ani şi trei ani mai târziu dădea primul lui recital. A avut şansa să lucreze cu un profesor format la şcoala britanică, care preda la Shanghai. Mai târziu, la Conservatorul din Beijing, de la profesorul lui format la şcoala de la Leningrad, ca cea mai mare parte a muzicienilor chinezi, a deprins o disciplină intransigentă, dar şi bazele unei tehnici ireproşabile. Compozitorii de muzică clasică erau studiaţi precum ”divinităţile”, trataţi cu respect, iar interpreţii aveau un succes comparabil cu cel al ”starurilor pop”. La 13 ani, o firmă japoneză înregristrează ”Concertul nr.1” de Ceaikovski, apoi cel de Al Treilea Concert pentru Pian de Rahmaninov, sub direcţia lui Yuri Temirkanov. Mai târziu, înregistrează un nou concert, pentru Radio, avându-l la pupitru pe Zubin Mehta. În Statele Unite, aşa cum menţionam, l-a avut profesor pe Gary Graffman. De el a învăţat repertoriul internaţional. A avut bucuria de a fi beneficiarul unei burse, aşa încât în apartamentul lui a dispus de un pian la care să poată să exerseze. Iar la ”Curtis Institute” din Philadelphia a descoperit totodată şi repertoriul contemporan. A avut şansa de a se lansa la Festivalul de la Ravinia, atunci când solistul Andre Watts nu a putut să cânte iar contractul a fost anulat. Au urmat mari concerte avându-i la pupitru pe Christoph Eschenbach şi Daniel Barenboim. Cu cel din urmă urmează studii la Viena. ”Barenboim m-a făcut să descopăr veritabila profunzime a muzicii. El a fost cel care mi-a modelat personalitatea şi mi-a sugerat să desprind culorile orchestrei”.

Întrebat cum a abordat prima dată o partitură, Lang Lang a răspuns: ”La început am cântat-o în întregime, dar am izolat marile părţi, frazele dominante, respiraţiile esenţiale. Este la fel ca şi cum ai citi un roman. Nu asimilezi atmosfera decât progresiv. Degetele mele erau subordonate tehnicii. Prima mea abordare asupra operei lui Debussy mi-a trezit un viu interes. Apoi m-au tentat alţi compozitori ai muzicii franceze, precum Ravel şi Messiaen, care, în piesele lor, te fac să simţi legătura dintre intuiţie şi planul armonic”.

În 2011, Lang Lang repeta ”Concertul pentru pian nr.1” de Liszt împreună cu Orchestra din Philadelphia, avându-l la pupitru pe Charles Dutoit.

Lang Lang ştie să îmbine de minune muzica cu business-ul

La fel ca şi Karajan, el posedă un Ford GT 40, mitica maşină de curse a anilor ’60. Lang Lang afişează o pasiune pentru tehnică. De aceea a făcut promoţia maşinii R8 în China.

Ca majoritatea persoanelor superior cultivate şi care sunt numite întotdeauna strălucite, Lang Lang este pasionat de jocurile video. Se ştie doar că în fiecare adult se ascunde un copil… Un copil mare, pentru că pianistul asigură promovarea de maşini germane de lux din gama Audi, argumentând în clipul publicitar că ”Modelul R8 este fantastic, tânăr şi rapid. Sunetul este incredibil fără a mai vorbi de modul în care rulează maşina”. Talent, lux şi tinereţe: afişul este ideal.

În numai câţiva ani, Lang Lang a devenit o marcă acreditată. Omul de afaceri şi-a asigurat numele şi semnează un parfum, ”Amazing Lang Lang”, care va fi lansat în această toamnă. Bergamotă, piper, iasomie, patchouli, santal, lavandă ”înmiresmează” un cont în bancă egal cu cel al unui star hollywoodian. Lang Lang se pare că ar fi câştigat, în 2013 şi 2014, suma de 75 de milioane de euro, graţie contractelor de publicitate, dar şi posedării unor restaurante în Beijing, a unui club de fotbal în China, a unei mărci de haine pentru tineret, intitulată ”Lang Seduction”, a lanţului de hoteluri de lux Langham… Imaginea lui este asociată contractelor semnate cu ”Adidas” şi stilourile ”Montblac”, între altele. Pe scurt, averea artistului este estimată la 215 milioane de euro.

În consecinţă, niciun derapaj în termenii comunicării nu mai este tolerat. Imaginea artistului rămâne atractivă şi fără asperităţi. Nu i se cunoaşte nicio prietenă, pentru a nu altera visul milioanelor de adolescente care folosesc Weibo, Twitter-ul chinezesc.

În 15 ianuarie 2015, Lang Lang va participa la inaugurarea Filarmonicii din Paris, alături de Orchestra din Paris. În curând, îi vor ieşi un CD şi un DVD, ”Piano Maestro”, care vor apărea la Sony, regrupând pagini variate ale repertoriului său, din filmul lui Kareen Perin de Bock, ”Visul unui tânăr om strălucitor”.

”Deutsche Gramophon” i-a propus ”Lang Lang, The Romance of Rahmaninov”. La începutul lui septembrie îi va apărea la ”Sony” un cofret Mozart regrupând concertele sale cu Orchestra Filarmonicii din Viena, sub direcţia lui Nikolaus Harnoncourt.

După cum declară, el încearcă să fie un ambasador între cultura Occidentală şi cea Orientală: ”În Occident nu sunt cunoscute instrumentele precum vioara antică la care cânta tatăl meu şi de aceea încerc să introduc o parte necunoscută din muzica chineză. Am adorat trioul Pavarotti, Domingo, Carreras, întrucât aceştia au fost un fenomen unic reuşind să proiecteze marea muzică clasică în stratosfera muzicii pop, să aibă o audienţă de masă. Nu înţeleg de ce şi astăzi unii strâmbă din nas atunci când aud de muzica rock. Este un snobism al celor care vor să fie consideraţi reprezentanţi ai culturii înalte? Dar uitaţi-vă cum au fost Beatles-ii acum 50 de ani”.

Marile evenimente care sunt pentru mase eu le aleg cu grijă, şi fiecare într-un context foarte precis. La ”Grammy” de la Los Angeles am cântat alături de Metallica, aducându-i un omagiu lui Gershwin. Apoi în Piaţa Domului din Milano am încercat să aduc un mesaj arhitecturii gotice, dar şi celei renascentiste şi încă de la primele note de Rahmaninov, publicul m-a ascultat foarte atent şi cu respect…”.

Dacă vă închipuiţi că muzica clasică este destinată numai publicului de o anumită vârstă, atunci înseamnă că nu îl cunoaşteţi pe Lang Lang, considerat de ”New York Times” una din cele 100 de personalităţi cele mai influente în lume.

Graţie lui, peste 40.000 de copii chinezi au început să studieze pianul. El are acel dar de a transforma claviatura într-unul din cele mai cool instrumente ale zilelor noastre.

Lang Lang este nu numai un extraordinar muzician, dar şi un interpret al marii muzici clasice, un virtuoz al claviaturii, dar, mai mult decât orice, este în stare de a comunica cu o extraordinară amabilitate cu publicul tânăr. De fapt, aceasta este misiunea lui, de a apropia copiii şi publicul tânăr de marea muzică clasică, plină de frumuseţe şi de pasiune.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.