Lee Ufan deschide spaţiul către infinit în Grădinile Versailles-ului

După kitsch-ul lui Jeff Koons, după exuberanţele colorate ale lui Takashi Murakami şi cele rococo ale Joanei Vasconcellos şi sobrietatea arborilor în bronz ai lui Giuseppe Penone, noul artist invitat la Versailles este pictorul, sculptorul şi arhitectul de origine coreeană Lee Ufan. Instalaţiile meditative şi ultra epurate sunt demne de cele mai frumoase grădini Zen.

Lee Ufan dă senzaţia că se întreţine cu celebrul peisagist al lui Ludovic al XIV-lea.

”Grădina este perfectă, Le Nôtre este un geniu”, subliniază el.

Timp de patru luni, instalaţiile sale minimaliste din pietre, oţel şi bumbac, toate inedite, sunt etalate între castel şi grădini, instaurând un dialog cu arhitectul şi creatorul André Le Nôtre. A descoperit Versailles-ul, după cum mărturiseşte artistul, pentru prima dată în 1973 şi după aceea s-a reîntors de câteva ori. S-a reîntors pentru a vizita expoziţiile prietenilor săi Koons, Murakami şi Penone.

Dialog Z şi Pământul-punte

De atunci a început să-şi pună întrebări: ”Ce aş putea eu să creez într-un loc atât de perfect? Grădinile de la Versailles mi s-au părut fantastice. Ele diferă total de grădinile Extremului Orient şi înainte de a-mi etala lucrările am făcut numeroase vizite la Versailles prin care am putut iniţia un dialolg între spaţiu şi loc. Am încercat să mă adaptez caracteristicilor acestui spaţiu. A trebuit să pornesc de la terasa castelului şi am coborât până unde începe covorul verde. Apoi parcursul a format o buclă pentru a reveni la castel, parcurgând aleile şi boschetele.

Prima operă este un arc din oţel inoxidabil, lung de 30 de metri, ce are la bază două imense pietre la extremităţi, pe care le-am instalat în axul «Marii perspective». Vizitatorul care o traversează, trecând pe sub acest arc, unde pe sol este expusă o placă din acelaşi metal, trăieşte senzaţia că a urcat pe o scenă. Acest arc dă senzaţia unei grădini. Ideea mi-a venit în Japonia când, după o ploaie, am văzut pe cer un imens arc colorat, un curcubeu, şi am gândit că voi fi interesat de a realiza într-o zi o operă similară. Este foarte dificil de a crea opere capabile să existe în faţa perfecţiunii grădinilor lui Le Nôtre, aşa încât am lăsat loc spaţiului să-şi povestească istoria. Noi trăim astăzi într-o societate foarte complicată care este obişnuită cu consumul de masă. Rolul meu ca artist a fost acela de a invita publicul să facă o pauză şi să-şi închipuie cum ar arăta lumea. În numeroasele mele vizite în grădinile de la Versailles, am trăit cu senzaţia că André Le Nôtre este acolo şi îmi şopteşte la ureche: «Îţi ofer acest loc perfect în care să faci ceva diferit».”

Relatum. La Tombe. Omagiu lui Andre le Notre

O singură operă a acestuia se află instalată în interiorul castelului, restul instalaţiilor se află în afară.

Opera cea mai spectaculoasă este fără îndoială sub forma unui arc, asemănător unui curcubeu suspendat pe linia orizontului. Spaţiul însuşi se deschide şi devine un loc de întâlnire cu spectatorul, dând naştere unui veritabil dialog cu acest sit. Circulaţia aerului în acest spaţiu dă senzaţia unei inimi care palpită.

În interiorul castelului, formele sculpturale intense şi calme ale artistului sunt expuse la picioarele Scării lui Gabriel, în perspectivele create de Le Nôtre, în jurul aleilor şi misterioaselor boschete, completând şi modificând pentru un timp atmosfera locurilor.

Relatum. Umbra stelelor

Lee Ufan a instalat în acest loc opere simple, utilizând pietre care reprezintă natura şi plăci de oţel, simbol al societăţii industrializate. El a deschis spaţiul către o altă dimensiune, către infinit. Şi astfel speră să releve spectatorilor operele sale în grădinile Versailles-ului, aşa cum este Relatum Umbra stelelor, ce aduce cu un loc de aterizare a extratereştrilor. Impresionant şi Relatum Mormântul, un omagiu adus lui André Le Nôtre.

”Am instalat pe covorul verde un drum care merge către marele canal, o operă intitulată Lames de Vent care evocă ondulaţiile gazonului.

Un Arc în faţa Castelului Versailles

Am făcut mai multe reprize între castel şi canal, cu această iarbă ondulată, asemănătoare valurilor bătute de vânt, şi m-am gândit că plăcile din inox sunt foarte simple pentru a putea reproduce această ondulaţie. Şi astfel s-a născut această operă. Ceva mai departe, am aşezat instalaţia numită Dialog Z, care invită publicul să se oprească pentru a reflecta la această manieră a dialogului. Când două persoane discută, un zid invizibil se aşază între cei doi şi de aceea m-am gândit ca acest zid să fie format dintr-o placă metalică care să împiedice comunicarea. Să luăm un alt exemplu: Bosquet de l’etoile. Eu am descoperit în acest spaţiu mai mult ascuns ideea de a coborî aici stele şi a le zări ca şi cum ele ar fi în plin deşert. Instalaţia mea reproduce constelaţia «La Grande Ourse» (Ursa Mare), coborâtă pe pământ”, adaugă Lee Ufan.

Relatum Cotton Tower, expusă în interiorul Castelului

Un alt omagiu adus lui André Le Nôtre, creatorul acestor grădini excepţionale, este Băile lui Apollo.

Lee Ufan s-a născut în Coreea de Sud. Şi-a întrerupt studiile de istoria artei de la Universitatea Naţională din Seul, pentru a intra la Facultatea de Filosofie de la Tokyo. În 1969 devine liderul filosofic al curentului artistic Mono-Ha, mişcare artistică japoneză asemănătoare artei povera, cunoscută la sfârşitul anilor ’60 şi începutul anilor ’70. Termenul Mono-Ha semnifică Şcoala lucrurilor, adică spaţiul în care ele au loc. Diferitele exponate: vegetale, ţesături, roci, lemn, hârtie, sticlă devin mijloace care te împing să reconsideri raportul între arte şi relaţiile dintre om şi spaţiu, dintre materie şi realitate. Pentru el, opera de artă nu este o identitate independentă şi autonomă, existând numai în relaţie cu lumea exterioară.

Relatum Dialog X

Urmează studii de peisagistică, la ”Tama Art University” din Tokyo, participând apoi cu diferite lucrări la Bienala de la Paris. Predă ca profesor invitat la ”Ecole Superieure des Beaux Arts” din Paris.

În 2000 este distins cu premiul UNESCO la Bienala de la Shanghai.

Volumul său, Un art de la rencontre, este publicat în Franţa de Editura ”Actes-Sud”. Lucrările sale sunt expuse la New York şi Paris, în mari galerii şi muzee. În 2013 a avut o expoziţie personală la ”Kamel Mennour” din Paris.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.