Licitaţii cu Kimon Loghi şi Micul Paris la Artmark

Astăzi, la Artmark, la ora 19.30, la Palatul Cesianu-Racoviţă are loc licitaţia Atelier Kimon Loghi.

Artist reprezentativ pentru pictura de la cumpăna dintre secolele XIXşi XX, Kimon Loghi este astăzi unul dintre cele mai interesante produse ale picturii româneşti clasice, fiind unul dintre puţinii reprezentanţi ai Simbolismului în spaţiul cultural românesc.

Iole în Bretania

Case la Balcic

Peisajul alegoric, portretul, compoziţia mitologică şi simbolul feminin pot fi regăsite într-o suită picturală ce ne poartă prin 40 de ani de creaţie a artistului.

Kimon Loghi rămâne în istoria artelor româneşti drept singurul pictor care şi-a asumat complet un Simbolism european, reuşind să-l modeleze în funcţie de mediul artistic tipic autohton. Prima etapă a educaţiei constă în cursurile de la şcoala de Arte Frumoase, unde îi are profesori pe Theodor Aman şi G.D. Mirea.

Golf la Balcic

Adevărata revelaţie artistică şi estetică Loghi o va cunoaşte însă în anii petrecuţi în Germania (1894-1899), la München, unde lucrează în atelierele lui Gyzis şi Franz von Stück, cel din urmă, un pictor reprezentativ pentru Jugendstil-ul german. Perioadei dominate de studii şi călătorii (stătea un an şi jumătate la Paris la cumpăna dintre secole) îi urmează o intensă activitate în ţară. Succesul pe care îl înregistra Kimon Loghi se va contura în special în contextul Tinerimii Artistice (al cărei preşedinte a fost între 1927 şi 1940), asociaţie ce transformă la începutul secolului XX peisajul cultural prin introducerea şi promovarea tendinţelor europene. Simbolismul se afla la cumpăna dintre secole la apogeu, vibrând concomitent cu Romantismul şi tendinţele Art Nouveau.

Bărci la Balcic

Coasta de Argint

În ceea ce priveşte genul artistic practicat, Loghi a abordat pictura de simbol (alegorică) în mai multe maniere, fiecare asimilată eficient în funcţie de tema abordată. Dacă la compoziţiile clasice, bazate pe peisaj feeric, ca de basm, lucrurile par a fi destul de clare, mai ales dacă îl analizăm pe Loghi în paralel cu operele lui Arnold Böcklin, în ceea ce priveşte portretul, lucrurile se aprofundează. Acest lucru este cauzat în special de direcţia portretisticii simboliste care asimilează imaginea femeii în toate ipostazele ei drept sursă primară de simbol şi imaginar.

Plaja la Biaritz

La Concarneau

Dintre lucrări se remarcă peisajele Iole în Bretania (estimat între 1.400-2.000 de euro), La Concarneau (Seres Macedonia 1952, cu o valoare între 900 şi 1.600 de euro), Aşteptare în portul Concarneau (700-1.200 de euro), Plajă la Biaritz (estimat între 1.200 şi 1.800), Stânci de Biaritz, ulei pe carton (1.400-2.000 de euro), Înserare în golf, ulei pe pânză (1.500-2.500 de euro).

Muza

Soţia pictorului Kimon Loghi

O mare varietate de peisaje sunt inspirate de Golful Balcic: Coasta de Argint (valoare estimativă 1.400-2.000 de euro), Dealul Alb din Balcic (1.200-1.800 de euro), şi Terasă la Balcic (1.400-2.000 de euro), Case la Balcic (800-1.200 de euro), Bărci la Balcic (1.000-1800 de euro), Amiaza la Balcic (1.000- 1.800 de euro). De o frumsueţe aparte şi uleiul pe pânză ţărm în Bretnia, (1.200-1.800 de euro), La poalele muntelui (1.200-1800 de euro), Crepuscul (1200-1800 de euro), Liniştea nopţii (1.600-2.000 de euro), Peisaj romantic (estimat între 1.200-2.400 de euro). Un loc aparte îl ocupă seria picturilor influenţate de muzică şi de dans.

Kimon Loghi, Autoportret

Maci

Impresionante şi portretele precum Hermina, portretul soţiei artistului (2.000-3.500 de euro), Autoportretullui Kimon Loghi, operă ce a participat la a 35-a expoziţie a Societăţii Tinerimea Artistică din Bucureşti (estimată 2.500-4.500 de euro)

Tot astăzi are loc, la ora 20.00, licitaţia Micul Paris.

Micul Paris”, sintagmă plăsmuită de călătorii ce descopereau la sfârşitul secolului al XIX-lea un Bucureşti cosmopolit, reunind o sumedenie de lumi. Orientali, balcanici, albanezi, evrei, italieni, nemţi şi francezi alcătuiau o demografie pitorească a unui oraş ce avea să explodeze economic şi social după 1859, când devenea capitală a Principatelor.

Bustul Generalului Gheorghe Magheru

Oraşul Parlamentului, al Academiei, al Universităţii şi Arcului de Triumf, oraşul lui Caragiale şi al lui Enescu, al cafenelelor şi magazinelor cu vitrină de pe Calea Victoriei, Bucureştiul ni se dezvăluie prin obiecte, fotografii, medalii, documente, dar mai ales mărturii din istoria evoluţiei sociale şi comerciale a unui oraş-simbol.

Flaşnetar în centrul vechi al Capitalei

Dozator de cafea Kandia, o firmă veche de peste 120 de ani

Sunt expuse diverse pasteluri pe hârtie lipită pe carton, precum Flaşnetar în centrul vechi al Capitalei, de Epaminonda Arghiropol, guaşe pe hârtie reprezentând Mânăstirea Antim de Alexandru Phoebus, litografie cu Biserica Stavropoleos, de Alxandru Scheletti sau Luna albiturilor pe Lipscani, de Octavia Maria Ţarălungă. Un loc aparte în ocupă gravurile reprezentând Bucureştiul secolului al XVIII-lea, precum două Vedute ale Bucureştiului, înfăţişând Dealul Mitropoliei şi Cimitirul Bellu Catolic, Vedere închipuită a oraşului Bucureşti din Valahia. Sunt propuse o mare varietate de aparate foto de la începutul secolului XX, cât şi maşini de scris Remington, aparate de radio Tesla din aniii 1953-1958, proiector Baby Pathé incluzând 51 de role de film de epocă din anii ’20, proiectorul fiind funcţional şi operabil la prizele de 220 de volţi. Una dintre role surprinde Încornarea Regelui Ferdinand şi a Reginei Maria la Alba Iulia.

Prospectul oraşului Bucureşti în Valahia

Nu lipsesc nici micile cadouri pentru doamne, precum umbrele de dantelă, de sfârşit de secol XIX, geantă Art Deco cu interiorul din catifea din prima jumătate a secolului XX, poşete de bal din perioada Belle Epoque ţesute cu fir de aur, dar şi genţi de seară Art Deco, model clutch de colecţie, alături de umbrele cu mâner de argint, dar şi umbrelă de soare din satin şi mătase, cu mâner din os, sfârşit de secol XIX. În această licitaţie există o mare varietate de evantaie de bal, atât de inspiraţie orientală, cât şi altele ce vor fi folosite la spectacolele de teatru, având alături şi un binoclu de damă decorat cu email cu buchete de flori.

Litografia Bisericii Stavropoleos de Alexandru Scheletti

Mănăstirea Antim de Alexandru Phoebus

Să mai adăugăm delicatele şi elegantele bijuterii de epocă, precum o broşă din aur roz, bogat decorată cu diamante, Boucheron, Paris, un elegant pandantiv Art Deco, decorat cu diamante şi perle în cutia magazinului de bijuterii Joseph Resch et fils.

Conservatorii P.P. Carp, Alexandru Bădărau, Alexandru C. Constantinescu-Porcul, de Nicolae Petrescu Găină, 1931

Aparat foto cu plăci, de studio, început de secol XX

Colecţia Micul Paris este completată de numeroase exemplare cu ilustraţii din Bucureştiul de odinioară, dar şi din Paris, documente iconografice, cărţi, cum ar fi cea semnată de Frédéric Damé, datată 1907, un volum rar, cu un portret foarte intersant al Capitalei, ce cuprinde imagini ale unor clădiri dispărute astăzi, deosebit de important pentru orice pasionat, revista Flacăra, datată 1915, cu un număr dedicat Bucureştilor de altădată, cu ilustraţii de Alexandru Skeletti, dar şi Programul Operei Române din stagiunea 1828-1829, Programul Teatrului Naţional, anii ’20, Catalogul Expoziţiei Retrospective a Pictorilor şi Sculptorilor Români din 1928, Domnişoara Christina, un volum cu dedicaţie, cu autograful lui Mircea Eliade.

Evantai pictat discret cu dantelă olandeză

Jobenul Torei Vasilescu

În licitaţia Micul Paris se află şi o mare varietate de samovare de la Cafeneaua Capşa, început de secol XX, model premiat, fapt demonstrat de ştanţarea aversului cu medaliile primite, produs după modelul Bataşev, serviciu din argint pentru servit ceaiul, cu ornamentaţii florale inspirate de Rococo, dintr-un atelier belgian, datat 1900, bombonieră din argint, cu vasul interior din sticlă cobalt, decorată în stil Rococo, de la Paris 1838, ceşti decorative din argint, realizate de Fraţii Roller, furnizori ai Casei Regale, dar şi seturi de tacâmuri în cutia originală a Casei G.C Nicolau, furnizor al Casei regale, datate 1930, lingura argintată Elkington pentru servit caviarul, datată 1897, un elegant serviciu de tacâmuri din argint aurit, Goldsmiths&Silversmiths, datat 1909.

Cochetă poşetă de bal Belle Epoque, ţesută cu fir de aur

Luna albiturilor pe Lipscani

Pentru domni, alegerea e dificlă între numeroasele jobene, de la cele de mătase şi satin negru, Kayser Hutmacher Hildesheim, la melonuri, precum cel cu panglică neagră Duval sau o pălărie realizată de Prager, datată 1920, până la etu-uri pentru jurnal intim, portmonee, bastoane cu măciulii din argint din prima jumătate a secolului al XIX şi XX, dar şi din perioada Secession.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.