Lista marilor probleme de pe șantierele de autostradă din România

Asociația Pro Infrastructura, foarte implicată în monitorizarea lucrărilor de infrastructură în România, în special în zona de autostrăzi, acuză autoritățile că avansează termene nerealiste de finalizare a lucrărilor și cere printr-o scrisoare deschisă celor responsabili să lanseze în spațiul public doar termene realiste (în conformitate cu realitatea din teren și cu experiențele anterioare) privind contractele de proiectare și lucrări aferente investițiilor
majore în infrastructură (autostrăzi, drumuri naționale, centuri ocolitoare).

„Termenele nerealiste asumate public arată o lipsă de respect față de cetățeni, iar cele fanteziste sunt un afront adus capacității de înțelegere și inteligenței publicului larg. În plus, ele nu fac decât să arate și mai mult lipsa de viziune și capacitatea administrativă foarte slabă a Ministerului Transportului și a CNAIR (fosta CNADNR, n.r.) privind planificarea, licitarea și implementarea marilor proiecte de infrastructură în România. Întârzierile foarte mari (luni de zile, chiar ani întregi) sunt inadmisibile!”, se spune în scrisoare.

Cotidianul.ro redă mai jos textul care cuprinde toate neajunsurile de pe șantiere

Pe Autostrada A1 avem următoarele aspecte majore:

1. Deschiderea circulației, în acest an, pe segmentul de aproximativ 15 km între Nod Dumbrava și Nod Margina (Lugoj-Deva lot 2). În acest sens, vă rugăm să rezolvați cu solicitudine toate problemele și aspectele birocratice astfel încât să putem circula, cel mai târziu în decembrie 2016, de la Nadlac și până la Margina continuu pe autostradă (161 km). Acest segment este singurul care are șanse reale de deschidere în acest an. Ar fi extrem de rușinos pentru autorități să avem zero km de autostradă noi în acest an!

2. Pregătirea documentației și lansarea licitației pentru lucrările la tunelurile de pe lotul 2 Lugoj-Deva, imediat ce este primit și aprobat proiectul tehnic. Vă rugăm lansați în spațiul public un termen realist pentru apariția în SEAP a anunțului pentru aceste lucrări.

3. Emiterea autorizației de construire pentru lucrările pe lotul 4 Lugoj-Deva în zona peșterii de lilieci, în cel mai scurt timp posibil după definitivarea soluției tehnice din această zonă. Acest lucru este critic în vederea deschiderii lotului 4 la finalul anului 2017. Dacă nu se iau măsuri urgente, acest lot nu va fi gata nici măcar anul viitor. Vă rugăm lansați în spațiul public un termen realist pentru emiterea autorizației de construire.

4. Finalizarea și recepționarea Studiului de Fezabilitate pentru Sibiu-Pitești pentru secțiunile 1, 4 și 5 în luna noiembrie 2016 (termen asumat public). De asemenea, cerem cu insistență transparentizarea acțiunilor prin care se realizează acest studiu de o importanță capitală pentru execuția autostrăzii Sibiu-Pitești. În plus, vă solicităm să luați toate măsurile necesare astfel încât să lansați licitația pentru lucrările pe secțiunile 1, 4 și 5 în cel mai scurt timp posibil. Vă rugăm lansați în spațiul public un termen realist pentru acest ultim aspect.

Pe Autostrada A3 avem următoarele aspecte majore:

1. Re-licitarea Centurii Comarnic, parte a autostrăzii Comarnic-Brașov, în cel mai scurt timp posibil. Vă rugăm lansați în spațiul public un termen realist în acest sens.

2. Anunțarea unui câștigător pentru segmentul dintre Centura Râșnov și orașul Cristian, tot parte a autostrăzii Comarnic-Brașov. Un al doilea termen asumat public în acest moment de Dl. Director General Cătălin Homor este depășit (15.09.2016). Vă rugăm insistent să clarificați motivele pentru care se tergiversează acest proiect. Este total inacceptabil să dureze mai bine de 13 luni evaluarea ofertelor pentru un lot de autostradă de doar 6 km (ofertele s-au depus la începutul lunii septembrie 2015)!

3. Emiterea autorizațiilor de construire pentru cele 3 contracte dintre Câmpia Turzii și Târgu Mureș. Vă rugăm să vă asumați public termene realiste pentru emiterea autorizațiilor.

4. Asumarea unui termen realist pentru finalizarea Studiului de Fezabilitate pentru segmentul Mihăiești-Suplacu de Barcău și a Tunelului Meseș. Vă rugăm insistent să comunicați în spațiul public și motivele pentru care se tergiversează aceste contracte.

5. Rezilierea sau continuarea contractului cu asocierea Corsan-Corviam pentru lucrările pe segmentul Suplacu de Barcău-Borș. Vă cerem să dispuneți urgent măsuri pentru clarificarea situației acestui contract de lucrări și să comunicați public decizia în cel mai scurt timp!

Pe Autostrada A8 avem următoarele aspecte majore:

1. Respectarea termenului asumat public (30.11.2016) privind ordinul de începere pentru contractul de realizare a Studiului de Fezabilitate pentru segmentul Târgu Mureș-Ditrău.

2. Respectarea termenului asumat public (octombrie 2016) privind licitarea contractului de realizare a Studiului de Fezabilitate pentru segmentul Târgu Neamț-Iași-Ungheni.

Vă reamintim, de asemenea, că ați lansat termenul de 01.11.2016 pentru demararea licitației contractului de realizare a Studiului de Fezabilitate pentru autostrada A12 Craiova-Pitești. Vă rugăm să-l respectați!

În final, vă reamintim că v-ați încălcat promisiunile reprezentate de termenele asumate public în mai multe rânduri, dintre care le amintim doar pe cele mai importante legate de contractele pentru studiile de fezabilitate și execuție lucrări pe loturile de autostradă:

1. Pe 13 aprilie 2016 declarați că veți lansa licitația pentru Studiul de Fezabilitate pentru A7/DX7 Ploiești-Bacău în luna iunie 2016. În acest moment, licitația nu apare pe SEAP!

2. Pe 1 iulie 2016 declarați că într-o lună, deci în august 2016, veți desemna un câștigător pentru segmentul dintre Centura Râșnov și orașul Cristian (autostrada A3). În acest moment, încă nu
avem un câștigător desemnat!

3. În aprilie 2016 declarați că veți lansa licitația pentru A3 Viaductul Gilău (fără de care în acest moment nu se poate folosi autostrada Gilău-Nădășelu) în luna iunie 2016. Abia astăzi, 21 octombrie 2016, a fost publicată licitația pe SEAP!

4. În mai 2016 declarați că veți relicita lotul Târgu Mureș-Ungheni al autostrăzii A3 în luna iunie 2016 (după ce fusese reziliat în aprilie 2016). Abia astăzi, 21 octombrie 2016, a fost publicată licitația pe SEAP.

Acestor promisiuni nerespectate li se adaugă cele legate de alte investiții importante în infrastructura rutieră (drumuri naționale și centuri ocolitoare).

Evităm să le amintim acum și pe acestea în speranța că ne-am făcut înțeleși și, de acum înainte, atât timp cât veți fi la conducerea CNAIR, veți da dovadă de maximă responsabilitate în lansarea acestor termeni în spațiul public.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cristian Cretu 866 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.