„Litoralul pentru ruşi”, o gogomănie cât Casa Poporului

România a pierdut deja cursa pentru turiştii ruşi. O şuşă a generat o reacţie dură a hotelierilor. Ce se ascunde de fapt în spatele acestei afaceri. Cifre ridicole privind venirile pe litoral şi deltă.

România a pierdut deja cursa pentru turiştii ruşi

Cipru, Grecia, Bulgaria, Franţa şi Italia sunt ţările aflate în top 5 care vor atrage o mare parte din cei 6,2 milioane de turişti ruşi, care au „interzis” în Turcia şi Egipt. Alte ţări, precum liliputana Malta, şi deloc intinsa Slovenia se pare că şi-au rezolvat deja ceva contingente de ruşi, Muntenegru nu-şi face probleme, iar Croaţia se luptă pentru a intra în „top5”. România? Evident că a pierdut „trenul”. Foarte, foarte târziu, ultima săptămână din ianuarie s-a încercat …Rusia cu degetul. Cum? Printr-o şuşă a unei şefe de ONG care se crede Messia turimului românes şi prin nişte banale contacte fără vreo finalitate ale oficialilor guvernamentali din turism. Este adevărat, din cauza infrastructurii turistice învechite – în proporţie de 75% – hotelurile româneşti de pe litoral sunt încă în epoca comunistă şi a unei economii neperformante, România nu îşi poate permite nimic din ce-şi permit statele mai sus nominalizate. Totuşi, nişte minţi sclipitoare ar fi găsit nişte soluţii, dar de unde aceste minţi?

10 euro pe noapte pentru turiştii ruşi !!

Încercând – intenţia este teoretic corectă – să atragă spre litoralul românesc o parte dintre turiştii ruşi care nu vor mai merge în acest an în Turcia şi Egipt, o şefă a unei asociaţii de profil de pe litoral şi din Deltă a lansat programele “Litoralul pentru ruşi” şi “Delta pentru ruşi”. Numai că programul “Litoralul pentru ruşi” pe lângă faptul că este discriminatoriu (vis-a-vis de turiştii români şi din alte ţări) este aproape imposibil de pus în aplicare. Concret, după participarea la un târg de turism de la Moscova, Corina Martin (preşedintele Asociațiilor de Promovare Turistică din România) a anunţat că a prezentat ruşilor un program atractiv pentru litoral, cu preţuri de pornire de la 10 euro pe noapte la hoteluri de 4 şi 5 stele. Iniţiativa Corinei Martin şi a celor care au fost cu ea la Moscova este virulent criticată de către hotelierii de pe litoral. Şi pe bună dreptate, pentru că ambele programe nu depăşesc nivelul unei şuşe.

Hotelierii şi ANT acuză

Demersul lansării celor două programe, a generat însă un scandal de proporţii în acest început de februarie. O reacţie dură a venit din partea FPTR (Federaţia Patronatelor din Turismul Românesc) care a remis un comunicat de presă în care dezavuează acţiunea Corinei Martin. “Aflând cu stupoare că zilele trecute, doamna Corina Martin, a lansat, fără a se consulta cu hotelierii de pe litoral, un program cu tarife promoționale pentru turiștii ruși, Comitetul Director al FPTR anunță că nu își asumă aceste tarife. Mai mult decât atât, FPTR îi cere doamnei Martin, să nominalizeze hotelurile care au acceptat să intre în acest program, precum și perioadele în care sunt percepute aceste tarife și dacă ele sunt valabile și în vârf de sezon, sau doar în capetele acestuia. Anunțul făcut de doamna Corina Martin pe piața rusă, fără consultarea FPTR, care reprezintă și hotelierii de pe litoral, riscă să pună la îndoială seriozitatea României în relațiile externe și să compromită industria hotelieră de pe litoral, atunci când se va constata că marea majoritate a hotelurilor nu pot susține tarifele avansate de președintele FAPT”, se arată în comunicat. Şi Asociaţia Patronală Mamaia şi-a exprimat dezacordul. „Doamna Martin și-a luat și ea doi oameni și s-a dus la Moscova, și de acolo a lansat Litoralul pentru ruși. Foarte bine. Noi o să mergem în Honolulu și vom lansa Litoralul pentru Honolulu. Deci nu ne jucăm cu tarifele. Nu se poate ca pachetele să fie date pe prețuri de nimic. Noi nu îi reproșăm avântul doamnei Martin. Noi îi reproșăm egoismul și faptul că atunci când face o deplasare în străinătate nu are un mandat”, spune Nicolae Bucovală, preşedintele acestei asociaţii. Şi oficialii ANT (Autoritatea Naţională de Turism) au obiecţii serioase legate de programele anunţate. Şi asta pentru că Martin, nu doar că nu s-a coordonat cu delegaţia ANT la târgul de turism de la Moscova, ci şi pentru faptul că s-a dus cu două zile înainte în capitala Rusiei şi a lăsat să se înţeleagă că reprezintă oficial statul. „S-a dus pentru că a dorit, repede, să o ia înainte. Dintr-un obiectiv care trebuia să fie unul strategic în industria de promovare, dânsa a ajuns să-l transpună într-un obiectiv personal, altfel nu înțeleg cum a putut să facă atâta rău prin aceste acțiuni și prin marcarea acestei concurențe, ducându-se cu o zi înainte punând Ambasada într-o poziție foarte dificilă, crezând că a venit delegația oficială”, declară Anca Nedea, şefa turismului românesc. Iritarea ANT vine în urma faptului că Corina Martin a anunţat la Moscova preţuri de dumping şi a făcut mult mai dificilă oferta ANT (care cuprindea în afară de litoral şi Deltă, şi Bucovina, Maramureşul plus staţiunile balneare etc şi tot prin pachete speciale). Estimările ATN privind atragerea turiştilor: „vrem ca în doi-trei ani să ajungem la 100.000 de turişti din Federaţia Rusă” – Anca Nedea (Eronat, au apărut ştiri în media din care rezulta că în acest an vin 100.000 de turişti ruşi în România, dar şi obiectivul ANT este unul submediocru – n.a.)

„Litoralul pentru ruşi” sau cum interesul poartă fesul

Corina Martin spune că vrea să aducă turiştii ruşi la preţul de 10 euro pe noapte (fără mic dejun) în luna mai şi în luna septembrie, când „şi aşa hotelurile sunt goale”. Aşa este. Numai că în România, luna mai este o lună deloc propice pentru plajă şi (mai ales) baie în mare. În plus, totul este închis în staţiuni în luna mai – ne referim la terase, restaurante, magazine, discoteci, cluburi. Şi în luna iunie cele mai multe sunt închise, iar în jur de 5 – 6 septembrie toate trag obloanele. Suntem deci în faţa unei oferte fără sens. Şi totuşi. Pe pagina de facebook a Asociaţiei Litoral-Delta Dunării pe 3 februarie, a apărut un anunţ triumfal cu primele 4 hoteluri de pe litoral şi alte 4 unităţi de cazare din deltă care au fost deja s-au raliat programelor „Litoral şi delta pentru ruşi”. Ce am descoperit însă la prima „citire”. Unul dintre hotelurile din Mamaia şi unul din Delta Dunării aparţin lui Dragoş Gociman, mâna dreaptă a doamnei Martin în Asociaţia Litoral-Delta Dunării şi însoţitor al ei la Moscova, la sfârşitul lunii ianuarie. Cu alte cuvinte cei în cauză au lansat – în calitate privată, neoficială şi fără consultarea hotelierilor – două programe din care să tragă şi ei ceva beneficii. Concret, să pună mâna pe ceva turişti când NIMENI nu vine pe litoral, în luna mai şi pe ceva turişti în luna septembrie, când litoralul se goleşte. Pentru că şi ei ştiu, că în rest, nu sunt şanse, pentru că ruşii nu se înghesuie deloc să vină pe litoralul românesc.

De ce NU vor veni turiştii ruşi pe litoral şi în deltă

Din cauza conflictului dintre Rusia şi Turcia, 3,2 milioane de turişti ruşi nu vor mai ajunge în 2016 în staţiunile din ţara semilunei, iar alte aproape 3 milioane nu mai merg în Egipt, tot din cauza unor evenimente politice. România are şanse foarte mici să atragă fie şi o parte infimă din cele 3,2 milioane de turişti ruşi care mergeau de regulă în Turcia. Din mai multe motive. Unul ar fi profilul acestor turişti. În jur de 2,1 milioane dintre ei (de regulă cei cu bani foarte mulţi), sunt turişti care preferă comoditatea şi luxul resorturilor din Antalya. La noi nu există decât un singur resort similar celor din cunoscuta staţiune turcă, este vorba de Foenicia, dar aici în sezon este „sold out”, iar pentru extra sezon, un tarif de genul celui promis de Corina Martin nu poate fi aplicat. Şi chiar dacă s-ar putea, am arătat că luna mai este una „moartă” 100% pentru turismul de litoral. Din start, cad deci eventualii turişti ruşi din categoria mai sus descrisă. A doua categorie, cca 1 milion – 1 milion şi ceva, este compusă din ruşii din clasa medie. Sunt cei care aleg staţiuni de genul Marmaris, Bodrun şi Kusadasi din două motive: preţurile sunt mai mici şi din respectivele staţiuni există mai multe posibilităţi pentru „opţionale”de o jumătate de zi sau de-o zi lumină, opţionale foarte interesante, unele chiar cu iz de turism de aventură. Dar şi în aceste staţiuni ruşii, chiar dacă fac parte dintre cei cu un oarecare spirit de aventură, preferă hotelurile cu sistem all şi ultra all inclusive. I-au mai atras aceste zone şi eventualele practicări ale unor preţuri de dumping. În 2010, un profesor de colegiu din Sankt Petersburg, povestea redactorului Cotidianul.ro, că pentru un pachet turistic de 14 zile la Marmaris (transport cu avionul 6.000 de km dus-întors şi cazare la un hotel de 3 stele în regim all inclusive) a plătit în total pentru două persoane 850 de dolari. Un preţ efectiv mai mult decât atractiv. Nici din această categorie nu sunt şanse să fie atraşi turişti pe litoralul românesc. În primul rând, pentru că exceptând trei, maximum 4 locaţii, all-inclusive-ul nostru este departe rău de cel turcesc. În al doilea rând pentru că stăm slab de tot la capitolul „opţionale”. A duce turişti la Bucureşti – unde în afară de Palatul Parlaamentului şi centrul vechi nu au ce vedea – este una dintre singurele soluţii. În general, opţionalele nu se practică de pe litoralul românesc. Sunt câteva agenţii care duc turişti la Balcic la fostul domeniu al Reginei Maria, la Murfatlar şi cam atât. Nu în ultimă instanţă infrastructura hotelieră de la noi nu poate concura cu cele ale ţărilor din zonă (Bulgaria, Croaţia, Muntenegru) care are şanse mari să atragă un număr apreciabil dintre turiştii ruşi „disponibili”. Nici turiştii ruşi care de regulă mergeau în Egipt nu sunt „compatibili” cu ce oferă acum litoralul romnesc.

Din ce în România vin din ce mai puţini ruşi în ultimii ani

Începând cu anul 2001, încă din timpul celui de-al doilea mandat al lui Dan Matei Agathon (guvernul Năstase), aproape toţi cei care s-au aflat în fruntea turismului românesc au testat piaţa rusească. Fără rezultate. Şi nu doar din cauza “exodului” spre Turcia. Şi alte ţări din “zonă” (Bulgaria, Croaţia, Muntenegru) s-au dovedit mai atractive pentru turiştii din Rusia. Numărul turiştilor ruşi în România a fost foarte mic şi asta nu de azi, de ieri. O statistică oficială (date preluate de la INS) pe ultimii 3 ani este mai mult decât edificatoare. În 2013, în total 29.302 de nerezidenţi din Rusia au fost înregistraţi în unităţile de cazare din România. Dintre aceştia, 20.031 îi regăsim în Bucureşti şi în câteva capitale de judeţ, dar 85-90% dintre aceşti nerezidenţi nu sunt turişti ci persoane venite în interes de afaceri, la diferite congrese, simpozioane, cursuri etc. Turiştii propriu-zişi sunt ceilalţi, deci între 9 şi 10.000. Pentru următorii doi ani, situaţia a fost următoarea: 2014 – 27.967 (22.420); 2015 – 24.384 (18.588). Deci, în fiecare an, numărul ruşilor care oricum era foarte, foarte mic, a scăzut constant. În ceea ce priveşte numărul turiştilor ruşi veniţi pe litoral, datele vorbesc de la sine:

Turişti ruşi pe litoral în sezonul estival

2013 – 1.586 turişti ruşi

Iunie – 212

Iulie – 407

August – 967

2014 – 971 turişti ruşi

Iunie – 466

Iulie – 246

August 259

2015 – 802 turişti ruşi

Iunie – 104

Iulie – 162

August – 536

Turişti ruşi pe litoral în extra sezon

2013 – 523 turişti ruşi

Mai – 77

Septembrie – 446

2014 – 211 turişti ruşi

Mai – 108

Septembrie – 103

2015 – 70 turişti ruşi

Mai – 9

Septembrie – 61

Turiştii ruşi nu se dau în vânt după deltă

În general, turistul rus – indiferent din ce categorie face parte – nu se dă în vânt după zonele de deltă. Nu am văzut turişti ruşi cazaţi în zona Deltei Dalyan din Turcia şi foarte puţini ruşi aleg din programele de “opţionale” de la Marmaris şi Bodrun această deltă. În ceea ce priveşte venirilor ruşilor în Delta Dunării, în ultimii trei ani, numărul lor este mai mult decât ridicol:

Turişti ruşi în Delta Dunării

2013 – 62

2014 – 28

2015 – 13

Comparaţie: nerezidenţii ruşi cazaţi în România şi Bulgaria în 2015

  • ianuarie: 1.542 – 5.563
  • februarie: 1.213 – 3.720
  • martie: 1.553 – 3.435
  • aprilie: 1.882 – 3.515
  • mai: 2.449 – 6.904
  • iunie: 2.419 – 36.927
  • iulie: 2.718 – 48.332
  • august: 3.227 – 48.654
  • septembrie: 2.541 – 19.460
  • octombrie: 1.906 – 3.257
  • noiembrie: 1.549 – 2.603
  • decembrie: 1.385 – n/d

Datele de mai sus, pentru ambele ţări, se referă la toţi nerezidenţii ruşi înregistraţi în unităţile de cazare. Se poate observa o adevărată “explozie” la bulgari în lunile iunie-septembrie. Adică exact cât durează la vecinii noştri sezonul pe litoral. Inutil să spunem, că 90% dintre nerezidenţii ruşi veniţi în cele 4 luni în Bulgaria sunt turişti veniţi pe litoral. La noi, aţi văzut câţi au fost pe litoral.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Lucian Gheorghiu 3052 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.