„Lot şi fiicele sale” de Rubens, adjudecat pentru 44,8 milioane de lire sterline

Este cea mai mare Casă de licitaţii din lume. A fost achiziţionată în 1998 de Grupul Artemis, fiind proprietatea magnatului François Pinault, compania înregistrând în 2015 un total de vânzări de 4,8 miliarde de lire sterline (6,26 miliarde de euro). Ea este condusă de Patricia Barbizet, una dintre cele 50 de femei de afaceri cele mai puternice ale momentului. Christie’s nu şi-a pierdut caracterul britanic. Născută la Londra în 1766, a avut sediul în King Street până în 1823. Acum 250 de ani, domnul James Christie organiza la Londra prima sa licitaţie publică, în care erau expuse obiecte aparţinând unui nobil decedat de puţin timp. În sediul său au defilat din mână în mână piese de mobilier, bijuterii, arme de foc, obiecte chinezeşti, servicii de masă, ba chiar lenjerie, fiare de călcat şi numeroase sticle de vin de Madeira.

În această vară, Casa de licitaţii va celebra cei 250 de ani de existenţă cu întâlniri importante.

Sir Peter Paul Rubens, Lot şi fiicele sale

Un prim eveniment este expoziţia Defining British Art: a loan exhibition, care povesteşte despre cei 400 de ani de istorie a artei engleze prin numeroase capodopere. Totodată, aici va fi expusă şi Old Horse Guard din Londra, din Saint James Park, veduta londoneză a lui Canaletto, pictată în 1749, la începutul şederii sale la Londra, pânză ce apoi a fost vândută la licitaţie 15 aprilie 1992 şi a fost achiziţionată de Andrew Lloyd Weber Foundation pentru 9,2 milioane de lire sterline (cca. 13,6 milioane de euro). Canaletto, pictorul veneţian, a rămas în Marea Britanie timp de 10 ani, pictând peisajele englezeşti. Dar şederea sa londoneză a fost caracterizată de raporturi dificile cu artiştii locali, care încercau să-l alunge. Canaletto a inserat un anunţ în Daily Advertiser în 1749, invitând amatorii de artă să vină să vadă cum pictează în studioul său din Silver Street din centrul Londrei. De data aceasta, din nou, Canaletto este superstar. Alături de el sunt etalate opere de Joshua Reynold, Dante Gabriel Rossetti, Edward Burne Jones şi Francis Bacon.

La licitaţia de la Christie’s

Au început deja, din 5 iulie, clasicele Zile ale Londrei (Classic Week London), în care au avut loc licitaţii dedicate Artei Antice, între 5 şi 13 iulie, zilele Desenelor şi Vechilor Maeştri, zilele Arheologiei, Zilele Obiectelor de artă europeană, Old Masters, Picturi Europene de la 1800 şi Orientale, Pictorii Victorieni şi Prerafaeliţii până la Impresioniştii britanici, până la Zilele Cărţilor preţioase şi manuscriselor.

Johann Gottlieb Kirchner, Marea lebădă, porţelan de Meissen

Între obiectele licitate să amintim Marea lebădă din porţelan de Meissen, din 1732, atribuită lui Johann Gottlieb Kirchner, realizată pentru Palatul Japonez şi expusă la Dresda, estimată la 893.000 de euro şi adjudecată pentru 1.276.000 de euro. Un Vas de ceramică de Wedgwood, din bazalt negru, realizat de Josiah Wedgwood, în 1769, cu o înălţime de 25,4 centimetri, a cărui evaluare a pornit de la 153.000-200.000 de euro, a fost adjudecat cu $625,320, record mondial pentru o ceramică englezească.

Pe Lacul Maggiore de Angelo Morbelli, evaluat la 322.000 de euro

S-au remarcat şi alte piese de nivel muzeal. Un splendid Cabinet din abanos intarsiat cu pietre dure, lapis lazuli, cristal de rocă, realizat în 1630, a fost estimat între 129.000 şi 193.000 de euro. Un ulei pe pânză, Ofrandă Venerei, realizat de William Godwart (1861 – 1822), pictat la Roma, de dimensiuni mari, a fost scos la licitaţie în 13 iulie, estimat între 322.000 şi 451.000 de euro şi achiziţionat cu 230.500 de lire sterline.

A fost etalată o serie de importante sculpturi baroce şi piese neoclasice din rădăcină de nuc, dar şi un Bust de la 1630, decorat cu pietre dure, lapis lazuli, agată şi cristal de rocă. De asemenea, două bronzuri aurite din Franţa secolului al XVII-lea, Amfitrite şi Pluton, după Michel Anguier.

Canaletto, Old Horse Guards

Două Comode de la 1800, atribuite lui Giuseppe Maggiolini, cu scene alegorice intarsiate, prezentând primăvara şi vara, au fost, de asemenea, licitate plecând de la 232.000 de euro.

Între ceramici, s-au remarcat două vase foarte mari de pus gheaţă, din porţelan de Sèvres, comandate de Ecaterina cea Mare în 1778, propuse pentru 900.000 şi 1.288.000 de euro şi adjudcate pentru 1.091.880 lire sterline. Totodată, a fost expus şi un frumos Platou din ceramic de la Straffordshire, operă a lui Thomas Toft (1660-75), cu un diametru de 55,5 centimetri.

În secţiunea Prerafaeliţi s-a remarcat şi Ore de aur de Fredric Lord Leighton

În licitaţia Old Masters din 7 iulie, o pictură de Peter Paul Rubens, datată 1613, reprezentând scena biblică Lot şi fiicele sale, de dimensiuni foarte mari, 1,90×1,95 metri, provenind dintr-o prestigioasă colecţie privată, aparţinând baronului Maurice De Hirsch Gereuth, care după anumite indiscreţii oferta a pornit de la 25 de milioane de euro, o lucrare privată expusă de peste un secol, realizată la Anvers, atunci când maestrul s-a întors după şederea sa în Italia, a fost vândută pentru £44.882.500 (€52.422.760). În timpul licitaţiei au rămas în competiţie trei cumpărători: un negustor de artă cu sediul la New York şi Paris, Bob Haboldt, un client anonim care a intrat în legătură cu Rebecca Wei, preşedintele de Christie’s cu sediul în Hong Kong, şi un altul care vorbea cu Francis Outred, şeful Departamentului de Artă Modernă şi Contemporană. Asia contra Europa, cumpărători de artă veche împotriva cumpărătorilor de artă contemporană, colecţionari tradiţionali împotriva Fondurilor de Investiţii. Aşa cum sublinia Brett Gorvy, preşedintele departamentului de artă contemporană de Chirstie’s: ”După o extraordinară bătălie de aproape 15 minute, atât pe telefon cât şi cu un alt cumpărător ce se afla în sală, Lot şi fiicele sale a fost vândut pentru 44.882.500 de lire sterline.

Ofranda Venerei, ulei pe pânză de John William Godwart

Nu se ştie dacă anonimul care a cumpărat această lucrare prestigioasă este conectat la lumea artei contemporane. Se ştie oare câte muzee ar fi dorit să o achiziţioneze? Oricum, recordul rămâne în mâinile lui Sotheby’s.

John Constable, Bărci

Să ne aducem aminte că recordul de licitaţie al lui Rubens, până acum de nedepăşit, a fost de 49,5 milioane de lire sterline (cc. 77 de milioane de euro) pentru Masacrul.

În 13 iulie, a venit rândul artiştilor Victorieni şi Prerafaeliţi. Să remarcăm la această secţiune Portretul lui Fanny Cornforth, datat 1864, de Dante Gabriel Rossetti (1828-1882), ce a fost estimat la 500.000-800.000 de lire şi adjudecat cu 542.500 de lire.

Zeiţă, marmură romană secolele II-III

Picturile clasice propuse la Christie’s pentru ultima licitaţie înainte de pauza estivală au depăşit cele mai roze aşteptări. 33 de loturi vândute din cele 43 oferite au adus un total de 65,4 milioane de lire sterline.

Un rezultat bun a fost obţinut şi de David Teniers cel Bătrân cu o temă biblică vândută pentru 254.000 de lire sterline.

Amfitrite şi Pluto, două bronzuri după Michel Anguier

Rezultate bune au obţinut şi trei Vedute de dimensiuni minore de Francesco Guardi, Piero Bellotto, adjudecate sub valoarea lor, în timp ce o scenă de Carlevarijs nu şi-a găsit cumpărător, la fel ca şi o Vedută din Padova a lui Canaletto. A rămas nevândut şi un portret realizat de Tiziano, evaluat între 2 şi 3 milioane de lire sterline. De asemenea, 4 din 15 importanţi pictori italieni nu şi-au găsit cumpărător şi 6 vedute au fost cumpărate sub preţul de pornire.

Piaţa de artă londoneză îşi ia acum o pauză, cu speranţa că în septembrie norii nesiguranţei, veniţi odată cu Orizontul Brexit, se vor risipi.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.