Lucian Davidescu: Legătura dintre elicopterele SMURD și șpaga de la EADS

Jurnalistul Lucian Davidescu face pe blogul său, Riscograma, un scurt istoric al accidentelor din România și din alte părți, în care au fost implicate elicoptere Eurocopter EC-135 similare apartului SMURD care s-a prăbușit în lacul Siutghiol. În finalul articolului, jurnalistul pune trei întrebări.

Din capul locului, Lucian Davidescu atrage atenţia asupra faptului că elicopterul SMURD prăbușit în Constanța este un Eurocopter EC-135 produs de fostul EADS, „restructurat între timp și care a transferat producția de elicoptere către Airbus Helicopters”.

„Am publicat atunci prima anchetă despre caz în Cotidianul”

„EADS este consorțiul acela care în 2004 a câștigat un contract de un miliard de euro în România pentru securizarea frontierelor, din care 350 de milioane erau “subcontracte” pentru furnizorii locali, sau șpăgi după cum era clar încă de atunci și s-a demonstrat mai târziu, sau “șaibe și piulițe” după cum le-a denumit la vremea respectivă Adrian Năstase, care în dosarul ăsta nu e inculpat deocamdată.

Am publicat atunci prima anchetă despre caz, în Cotidianul, care a supravieţuit online datorită HotNews, dar care nu i-a oprit pe politicieni să ia șpagă în continuare și nici nu i-a îmboldit pe procurori să-i întrebe de sănătate, timp de un deceniu. Azi, ancheta este pe rolul parchetului din Munchen și vrând-nevrând al DNA, iar Mihai Pâlșu a revenit cu detalii și mai spectaculoase din dosar.

Nu este clar dacă achiziția de elicoptere EC-135 a fost făcută în virtutea aceluiași contract cadru sau a “relațiilor speciale” stabilite atunci, pentru că MAI nu a dat vreun fel de date nici într-un sens nici în altul. Un lucru însă este clar deja – o companie care apare într-un dosar în care ar fi dat șpagă în România are în același timp un istoric catastrofal al accidentelor aviatice tot în România.

SMURD a operat în total 8 elicoptere EC-135, 7 cumpărate în nume propriu (prin MAI) și unul – cel căzut acum – preluat de la Consiliul Județean Consanța. Cel puțin încă un EC-135 figurează drept “comandat” și este în curs de livrare. În plus, SMURD a mai lucrat cu elicoptere închiriate sau puse la dispoziție de Forțele Aeriene. Dintre acestea, s-a prăbușit un Alouette 316 închiriat de la Transgaz, în 2003 lângă Cluj, care a omorât patru oameni.

Cele trei prăbuşiri ale elicopterelor EC-135 de la SMURD

Dintre cele opt EC-135 operate până acum de SMURD, 3 s-au prăbușit, omorând opt oameni:

  • 9 ianuarie 2006 – Holboca, Iași: Elicopterul înmatriculat 302 s-a înfipt în buza unui deal apoi s-a rostogolit 30-40 de metri. Cei patru membri ai echipajului au murit.
  • 23 decembrie 2006 – Pasul Tihuța, Bistrița-Năsăud: Elicopterul înmatriculat 328 a aterizat forțat. Cei patru membri ai echipajului au fost răniți dar au supraviețuit. Elicopterul figurează acum drept “written off”, ceea ce înseamnă că n-a mai putut fi reparat.
  • 15 decembrie 2014 – Siutghiol, Constanța: Elicopterul înmatriculat 348 a amerizat în mijlocul lacului din Mamaia și conform martorilor oculari -ar fi răsturnat la impact. Toți cei patru membri ai echipajului au murit după ce serviciile de urgență n-au reușit să intervină eficient.

Ce s-a întâmplat acum încă nu s-a stabilit. În mod normal, chiar dacă se termină combustibilul sau se oprește motorul un elicopter poate ateriza în siguranță, mai lin sau mai dur, prin autorotație. Atât autorotația cât și senzorul de combustibil par să fie probleme știute la acest model.

Avertisment Eurocopter în 2013

Acum un an, Eurocopter emitea un avertisment în care admitea că există o problemă la senzorii care citesc nivelul de combustibil și că este posibil avertismentul “low-fuel” să apară pe nepregătite. Raport: “The first analysis shows that the indication of the fuel quantity in the supply tanks could be overestimated all crews should be aware that in the worst case a red warning ‘Low Fuel’ could appear without any amber FUEL Caution before

Armata germană a anunțat anul acesta că va cumpăra alte 5 elicoptere de antrenament, pentru că cele 14 pe care le deține nu se descurcă foarte bine la exercițiile de autorotație. Instructor: “When you do it a lot you get a vibration with the rotorblades, and it doesn’t allow the user to do it so much or so often in a short sequence” (HT: Ștefan Apalaghie)

Rata prăbuşirilor la SMURD, de zece ori peste medie

Modelul de la Eurocopter are o reputație generală bună în ce privește siguranța, 41 de prăbușiri la peste o mie de exemplare livrate, adică 4%, cu 57 de victime. Strict pentru cazul SMURD însă, cifra sare la 37,5%: 3 prăbușiri din 8 aparate livrate, cu 8 victime. Astfel, la SMURD rata prăbușirilor este de zece ori peste medie iar rata fatalităților este de 20 de ori mai mare. (Notă: nu m-aș grăbi să fiu de acord cu ulii care salută “spulberarea mitului Arafat”, dacă singura lui vină este că a acceptat niște dotări care totuși au salvat mult mai multe vieți decât cele opt pierdute.)

Dintre celelalte accidente, relevante ar putea fi următoarele:

  • 30 martie 2011 – Lacul Achensee, Austria: Un elicopter al poliției austriece s-a prăbușit într-un lac după ce inițial ar fi ricoșat la amerizare. Cei patru ocupanți au murit. Martor ocular: “At first, the helicopter was circling. Then he pulled in low over the trees. I saw that he was descending the whole time. Like a glider plane, he bounced off the water, then crashed into the lake. The helicopter sank immediately
  • 29 noiembrie 2013 – Glasgow, Marea Britanie: Un elicopter al poliției scoțiene cade pe un pub, ucigând în total zece oameni. Potrivit investigațiilor, avertismentul intermediar “low fuel” nu s-a mai declanșat și s-a aprins direct cel sever, situație care de altfel Eurocopter să emită avertismentul prezentat mai sus. Investigator: “This helicopter was unable to do that [autorotate] because it came down much faster than it would’ve done had the pilot been able to glide it. So something happened. Something happened very suddenly and then the pilot either had no control at all or had very little control.”

Indiciile de până acum par să sugereze o situație similară în cazul de la Mamaia: o informație surprinzătoare, de genul unei alerte “low fuel” neașteptate și dificultăți în a ateriza pe modul autorotație în plan perfect orizontal (pentru că în lipsa unei platforme dure care să corecteze unghiul de aterizare, dacă palele lovesc apa răsturnarea e inevtabilă).”

Cele trei întrebări ale lui Lucian Davidescu
  1. au fost rezolvate toate problemele deja-semnalate ale elicopterelor și pentru modelele din România?
  2. au fost instruiți piloții pentru a ști la ce să se aștepte în astfel de cazuri?
  3. în caz că dosarul EADS se soldează cu condamnări, va fi șpaga returnată?


NOTĂ. Intertitlurile aparţin redacţiei Cotidianul.ro. Citiţi textul integral pe riscograma.ro

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.