„Lumea e a mea”, la Festivalul de Film East End din Londra

Zilele acestea, iubitorii filmului românesc sunt aşteptaţi nu numai la proiecţiile de la British Film Institute, unde se desfăşoară de mai multe săptămâni marea retrospectivă Revoluţie în realism, ci şi la Festivalul de Film East End, cel de-al doilea festival de film ca mărime din Londra şi unul dintre cele mai originale, ca propunere de program, din întreaga Mare Britanie.

Cu sprijinul ICR Londra, un partener deja consacrat al Festivalului, va fi prezentat în premieră britanică filmul Lumea e a mea, în regia lui Nicolae Constantin Tănase. Tânărul regizor va fi prezent în 1 iulie în sala de proiecţie a cunoscutului centru cultural din estul Londrei, Rich Mix, pentru a vorbi despre film şi a răspunde la întrebările publicului.

Lumea e a mea este o dramă despre generaţia 2000, ce aduce în prim-plan povestea Larisei (Ana Maria Guran), o adolescentă ca oricare alta din Constanţa. Larisa vrea multe de la viaţă: bani, valoare, influenţă, popularitate şi respect. Fiind îndrăgostită, va face totul pentru a le obţine, însă această lume în care imaginea şi banii înseamnă totul nu se potriveşte Larisei. Cu toate acestea, tânăra este pregătită să facă orice ca să câştige iubire, admiraţie şi să-şi transforme visele în realitate. Un film despre revolta unei generaţii pentru care notorietatea se măsoară în vizualizări pe YouTube şi like-uri pe Facebook.

Filmul a fost prezentat în premieră mondială în 2015 la Festivalul Internaţional de la Karlovy Vary, unde a obţinut o menţiune specială, după care a circulat la numeroase festivaluri şi a obţinut premii precum cel mai bun debut la Festivalul de Film Transilvania (TIFF) sau la Premiile Gopo.

Festivalul de Film East End (EEFF) a fost inagurat în anul 2000 şi este unul dintre cele mai mari festivaluri de film din Marea Britanie. Acesta se desfăşoară în mai multe locuri din estul Londrei, prezintă un program bogat şi divers de premiere britanice şi internaţionale şi atrage un public anual de peste 30.000 de spectatori. În 2016, EEFF are loc între 23 iunie şi 3 iulie. ICR Londra este un partener al Festivalului încă din anul 2010.

După o lună de proiecţii şi evenimente speciale, cel mai mare program de film românesc desfăşurat vreodată în Marea Britanie. În Revoluţie în realism. Noul cinema românesc şi găzduită de faimosul centru cinematografic de pe malul Tamisei, mai multe întâlniri cu importanţi cineaşti români.

Discuţia cu tema Noul cinema românesc din perspectiva cineaştilor a avut loc la British Film Institute, moderată de Geoff Andrew şi a adus împreună trei nume marcante ale cinematografiei noastre recente, Anca Damian, Tudor Giurgiu şi Radu Muntean.

În data de 27 iunie, regizorul Tudor Giurgiu a avut ocazia să participe şi la proiecţia specială a thriller-ului său politic De ce eu?, lansat în 2015, după care a intrat în dialog cu cinefilii londonezi. În 30 iunie, e rândul compozitorului Cristian Lolea, autorul muzicii celui mai recent film al lui Marian Crişan, Orizont, prezentat în premieră în Marea Britanie.

Cineaştii Tudor Giurgiu, Anca Damian şi Radu Muntean

Sezonul Revoluţie în realism de la BFI Southbank, întins pe întreaga durată a lunii iunie, a avut ca focus o Retrospectivă dedicată regizorului Cristi Puiu, ale cărui filme s-au aflat la originea noii direcţii din cinematografia românească, afirmată în primul deceniu de după anul 2000 – Marfa şi banii (2001), Un cartuş de Kent şi un pachet de cafea (2004), Moartea domnului Lăzărescu (2005), Aurora (2010), Trei exerciţii de interpretare (2013) şi Spectrul Europei (2014) -, la care s-a adăugat o selecţie reprezentativă pentru poetica Noului Val: A fost sau n-a fost? (r. Corneliu Porumboiu, 2006), Hârtia va fi albastră (r. Radu Muntean, 2006), 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile (r. Cristian Mungiu, 2007), Felicia, înainte de toate (r. Melissa de Raaf şi Răzvan Rădulescu, 2009), Eu când vreau să fluier, fluier (r. Florin Șerban, 2010), Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu (r. Andrei Ujică, 2010), Crulic – Drumul spre dincolo (r. Anca Damian, 2011), După dealuri (r. Cristian Mungiu, 2012), Poziţia copilului (r. Călin Peter Netzer, 2013), De ce eu? (r. Tudor Giurgiu, 2015), Un etaj mai jos (r. Radu Muntean, 2015) şi, nu în ultimul rând, cel mai recent succes din serie, Aferim! (r. Radu Jude, 2015), câştigător al Ursului de Argint pentru regie la Berlinala de anul trecut, căruia organizatorii i-au asigurat o săptămână întreagă de rulare.

După încheierea sezonului de la British Film Institute, programul continuă, în perioada 7-14 iulie, cu o secţiune specială în cadrul Cinematecii ICR Londra, care include filmele: California Dreamin’ (2007), în regia lui Cristian Nemescu, Francesca (2009), în regia lui Bobby Păunescu, şi Domestic (2011), în regia lui Adrian Sitaru.

Reamintim că, între 12 şi 31 mai, Cinemateca românească de la ICR Londra a mai prezentat, tot ca parte a programului Revoluţie în realism, câteva dintre filmele care au premers şi, într-o oarecare măsură, au anticipat apariţia noului cinema românesc, grupate sub genericul Precursorii: Concurs (1982), în regia lui Dan Piţa, Reconstituirea (1968), în regia lui Lucian Pintilie, Secvenţe (1982), în regia lui Alexandru Tatos, şi È pericoloso sporgersi (1993), în regia lui Nae Caranfil.

Proiectul „Revoluţie în realism” este realizat şi co-curatoriat de către Institutul Cultural Român din Londra împreună cu British Film Institute (BFI), cu sprijinul Vodafone România, DNS Associates, BlueAir, Eastlines-coletărie cu discount şi al Festivalului de Film Istoric de la Râşnov. Partener instituţional: Ambasada României la Londra.

Organizatorii adresează mulţumiri speciale lui Sir George Iacobescu CBE, Preşedinte al Canary Wharf Group, pentru ajutorul acordat. Campanie & design: Rusu + Borţun Brand Growers. Producţie clipuri: Multi Media Est.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.