Lumi ciudate cu oameni, zei şi spirite

Cel mai nou spectacol al Teatrului Tony Bulandra din Târgovişte, Antigona, după tragedia lui Sofocle, este modern şi foarte radical. Aşa l-a dorit regizorul Sorin Militaru, gândind o atmosferă ca un „proces”, la care se dă o luptă între două adevăruri, după cum şi spune: adevărul raţionalităţii lui Creon şi adevărul ce ţine de partea mistică a Antigonei – cele două personaje principale. Montarea are un concept provocator. Acţiunea e plasată într-un restaurant (scenografia poartă semnătura Horaţiu Mihaiu). O masă, scaune… În spate e un fel de oglindă mare şi în ea se reflectă jocul de lumini, dar şi umbrele mişcării permanente a unui ventilator, îmbogăţind scena statică. Această oglindă e şi o deschidere în bucătăria restaurantului, unde doi bucătari gătesc. Sunt de fapt zei, care ascultă şi în acelaşi timp prepară universul pământean şi pe cel nepământean. E vorba despre două lumi, cu caracter straniu, cu oameni şi spirite.

Autorul spectacolului a rescris complet textul, într-un limbaj actual, schimbând structura: a scos personajul Ismene, din simplul motiv că nu-i place, „căci trage înapoi povestea”. A schimbat Corul. Mai bine zis, acesta e reprezentat de un singur personaj, de Corifeu – conceptual vorbind, un fel de împuternicit al oamenilor din oraş, chemat de Creon la masă, pentru a-l manipula.

„Am vrut să fie totul foarte clar, modern, ciudat şi am plecat de la filmul lui Peter Greenaway Bucătarul, hoţul, soţia hoţului şi amantul ei (…). Îmi place tragedia antică, pentru că pot să lucrez pe ea cum vreau; îmi dă o mare libertate”, a mărturist Sorin Militaru, care a mai abordat tragedia antică, în alte teatre, pe textele Alcesta şi Electra. Regizorul a dorit să facă ceva „ca în zilele noastre”. A creat o atmosferă stranie; povestea e reală şi funcţionează. Subiectul este cunoscut şi nu te surprinde finalul “războiului”: nimeni nu rămâne în viaţă. Important este cum se transformă până la capăt personajele din scenă, cum devine, de exemplu, Creon din călău o victimă. Da, modern şi ciudat! E stranie, oarecum, şi relaţia între personaje: acestea aproape că nu se ating fizic, ci doar prin cuvinte şi priviri. E o tensiune ce creşte încet. La început parcă nu se întâmplă nimic – e ca o aşteptare, dar pe măsură ce acţiunea se desfăşoară se simte un zbucium, o nelinişte. Un lucru obsedant (ca şi ventilatorul din tavan, care se învârte permanent) e muzica folosită în spectacol, a jazmanului Jon Hassell şi a unui cor corsican, dând amploare intensităţii.

De remarcat acurateţea jocului actoricesc. Personajelor le dau viaţă actorii teatrului: Antigona – Andreea Tănase, Creon – Sebastian Marina, Haemon – Costin Cambir, Eurydice – Antonia Ionescu, Teiresias – Delia Lazăr, Mesager – Cătălin Mareş, Corifeu – Radu Câmpean, Polinike – Mircea Silaghi, Chelner – Cristian Olaru, Bucătarii/ Zeii – Ilie Ghergu şi Cristina Dumitra. Din echipa spectacolului mai fac parte Maria Chirilă (dramaturgie), Adrian Dragomir (Light design), Andrei Mihai (Sound design).

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.