Lungmetrajul „Banat”, în „Settimana Internazionale della Critica” de la Veneţia

Lungmetrajul Banat (Il Viaggio), în regia lui Adriano Valerio, a fost selectat în competiţia oficială a secţiunii Settimana Internazionale della Critica din cadrul prestigiosului Festival Internaţional de Film de la Veneţia. Ajuns la cea de-a 71-a ediţie, festivalul se va desfăşura în perioada 2-12 Septembrie.

Lungmetrajul de debut al regizorului Adriano Valerio este o coproducţie Italia, Bulgaria, România şi Macedonia, coproducătorul român fiind Ada Solomon prin compania Parada Film.

Banat (Il Viaggio) îi are în rolurile principale pe Edoardo Gabbriellini, Elena Radonicich, iar Piera Degli Esposti şi Ştefan Velniciuc interpretează rolurile cheie ale poveştii filmului în Italia, respectiv în România.

Regizorul Adriano Valerio

Filmul spune povestea unor tineri aflaţi în plină criză: un moment suficient de apăsător îi privează pe Ivo şi Clara de libertatea de a visa. Sunt doi străini care îşi împart bunele şi relele vârstei de 30 de ani, precum şi dezamăgirea faţă de tot ce îi înconjoară. Clara a ieşit dintr-o relaţie de lungă durată şi e pe cale să îşi piardă locul de muncă. Ivo este şomer, iar frustrările îl împing spre o decizie radicală.

Banat (Călătoria) relatează povestea unei emigraţii în sensul opus celei obişnuite: nu din România în Italia, ci din Italia în România, în căutarea unui loc de muncă şi a fericirii. Este oare exilul din propria ţară singura cale spre împlinire?

Filmările au fost realizate la începutul acestui an, scene importante fiind turnate în România la Voineşti (Târgovişte) şi la malul Mării Negre.

Adriano Valerio şi Ezio Abbate semnează scenariul lungmetrajului, scenografia filmului pentru scenele din România este realizată de echipa condusă de Adrian Cristea, iar monteurul filmului este Cătălin Cristuţiu.

Adriano Valerio este unul dintre cei mai talentaţi tineri regizori italieni. Scurtmetrajul său 37°4 S a câştigat în anul 2013 o Menţiune Specială la Festivalul Internaţional de Film de la Cannes şi a fost remarcat în peste 60 de festivaluri internaţionale.

Ivo, interpretat de Edoardo Gabbriellini

Banat (Il Viaggio) este o producţie a Movimento Film, cu Rai Cinema. Este coprodus cu Ars Digital, din Bulgaria, Kt Film & Media din Macedonia, Parada Film în coproducţie cu Hi Film, din partea României.

La finanţarea românească a filmului au contribuit: Centrul Naţional al Cinematografiei, FIAT şi TOORTITZI.

Într-un interviu recent, acordat ziaristei Chiara Ugolini de la Repubblica, sub titlul Generaţia mea nomadă, regizorul mărturiseşte: ”Am filmat în 5 săptămâni, cu 5 naţiuni diferite: Italia, România, Bulgaria, Macedonia şi Grecia, fără a mă opri nicio secundă, cu persoane din toate aceste naţionalităţi. Filmul are ca protagonist un agronom (Edoardo Gabbriellini) din San Nicola de lângă Bari, care lasă Italia pentru a veni să lucreze în România, cu experienţa sa. Eu trăiesc de 12 ani la Paris, spune regizorul, dar în ultimele luni am stat la Berlin, iar de două ori pe an plec în Liban. Scurtmetrajele mele au fost filmate în Burundi, într-o mică insulă între Capo şi Rio de Janeiro. Călătoresc mult, la fel ca un nomad. Am observat o mare mobilitate a tinerilor din Uniunea Europeană, tineri din generaţia mea care decid să părăsească Italia, devenind emigranţi fie din motive politice sau economice. Astăzi în Italia există o clasă medie care pleacă în străinătate pentru a vedea dacă acolo îşi poate găsi un loc mai bun în care să lucreze. Sociologii numesc «instituţii cochilie» familia tradiţională sau postul fix. De fapt, acestea erau dimensiunile sociale prin care tinerii, nu de mult, erau ancoraţi în locurile lor de origine, iar astăzi, ei simt necesitatea de a pleca oriunde şi-ar putea găsi un loc mai bun. Au devenit ca nişte nomazi”.

Piera Degli Esposti

O fugă, o poveste de dragoste, căutarea unui viitor. Acesta este subiectul filmului. Banat este opera primă a lui Adriano Valerio, cu Edoardo Gabbriellini în rolul lui Ivo şi Elena Radonicich, în rolul Clarei. Doamna Nitti este cunoscuta actriţă Piera Degli Esposti, o femeie puternică, războinică, care face orice pentru a putea trăi şi a-şi umple singurătatea. ”Între culorile estice ale acestui film, eu sunt nota roşie”.

Agronomul îşi găseşte de lucru într-o regiune săracă, dar fertilă a României. ”Ideea mi-a venit de la experienţa unui bun prieten al meu care, acum câţiva ani, a plecat să lucreze în România. În regiunea Banatului am întâlnit foarte mulţi italieni care au mici întreprinderi agricole. M-a interesat această emigrare: în timp ce mulţi români vin să lucreze în Italia, un italian vine să trăiască în România. Italianul meu, după nopţi pierdute şi alcool, într-un anumit punct se opreşte şi reflectează, întrebându-se: De ce am ajuns aici?

Filmările mele în România nu au fost uşoare. Le-am început în martie, când era foarte frig. Erau 12 grade, iar la ţară înotai în noroi şi gheaţă până la genunchi. După aceea călătoria noastră a mers către Bulgaria, Macedonia, Grecia, până am ajuns la Bari. La Bari era o primăvară splendidă, încât am filmat în maieu. Soarele ne ardea. În cinci săptămâni am traversat Europa cu cele patru anotimpuri. Îmi aduc aminte de o scenă care îmi va rămâne, cu 5 ţărani români pe care i-am dus cu noi în Macedonia, nu mai ieşiseră niciodată din ţara lor, erau cam speriaţi, dar fericiţi de a face parte din această maşină cinematografică… Un alt lucru care mă impresionează, adaugă el, este acela că mereu simt nevoia de a mă reîntoarce în Italia. E o ţară pe care o iubesc deşi uneori mă enervez din cauza anumitor lucruri pe care le găsesc, dar, oricum, sunt fermecat de arhitectură, de limbă, de acest pământ fermecător şi de fiecare dată spun că este locul cel mai frumos din lume”.

Secvenţă din pelicula Banat

Adriano Valerio este licenţiat în jurisprudenţă, după care a urmat Institutul de Cinematografie la Paris.

Familia s-a schimbat, locurile fixe au devenit un miracol, tinerii nu mai au motive pentru care să rămână într-un loc. Dar departe de rădăcini, trăiesc cu senzaţia că sunt străini. Aşa şi eu trăiesc la Paris, dar nu sunt francez. şi astăzi, când cumpăr o baghetă, brutăreasa mă corectează spunându-mi unde trebuie să pun accentul. Filmul Banat narează aceste schimbări sub forma unei poveşti de dragoste. Înainte de a lăsa Bari, Ivo o întâlneşte pe Clara, care va închiria camera sa de la doamna Nitti. Între cei doi există o puternică atracţie fizică pe care o trăiesc intens în câteva zile. Atunci când el vine în România, unde trăieşte cu visul de a realiza o fermă agricolă, ea nu e de acord. În final, îi vedem pe o plajă pustie de la Marea Neagră. O întrebare: de ce doi tineri inteligenţi, capabili, se găsesc într-un alt loc pentru a-şi căuta viitorul?…”

Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author