Magia muzicii continuă la Festivalul Enescu

Pragul perfecţiunii, cu Daniel Barenboim la pupitru

Staatskapelle Berlin deţine un loc între cele mai vechi orchestre din lume. Înfiinţată ca orchestră de curte de Prinţul Elector Joachim al II-lea de Brandemburg, în 1570, rolul său era atunci de a îndeplini serviciile muzicale ale Curţii. Dar, odată cu fondarea Operei Curţii Regale, în 1742, la dorinţa lui Frederich cel Mare, activităţile ei se diversifică. De atunci, cele două orchestre, „Staatskapelle” Berlin şi Orchestra Operei, „Staatsoper Unter den Linden”, vor exista într-o strânsă legătură. Mulţi muzicieni importanţi au stat la pupitrul acestei prestigioase orchestre simfonice, dirijând atât repertoriul simfonic în stagiunile inaugurate în 1842, cât şi producţii de operă. Gaspare Spontini, Felix Mendelssohn Bartholdy, Giacomo Meyerbeer, Richard Strauss, Wilhelm Furtwangler, Herbert von Karajan, Franz Konwitschny şi Otmar Suitner sunt acea mână de oameni care au influenţat cultura muzicală şi interpretativă a orchestrei în ultimele secole.

Astă-seară, la Sala Mare a Palatului, în secţiunea „Mari orchestre ale lumii” nu pierdeţi acest concert, dirijor şi solist, Daniel Barenboim. În program: „Concertul nr. 24 în do minor pentru pian şi orchestră KV 491” de Mozart şi „Simfonia a VII-a în Mi major” de A. Bruckner, în care, cu siguranţă, Barenboim va reconstitui magistral coerenţa şi echilibrul simfoniei, în colaborare cu instrumentiştii orchestrei. Mâine seară, tot de la ora 19.30, Daniel Barenboim va dirija aceeaşi orchestră, într-un program cuprinzând „Concertul nr. 22 pentru pian şi orchestră în Mi bemol major KV 482”, de Mozart, şi „Simfonia pentru Divina Comedie a lui Dante S109”, de Liszt, alături de „Corul de Femei” al Filarmonicii „George Enescu”, dirijat de Iosif Ion Prunner.

Catedrala scufundată

Dirijorul american James Gaffigan

În cadrul seriei „Mari Orchestre ale Lumii”, Orchestra Naţională Radio va evolua la Sala Palatului pe 15 septembrie, ora 19.30. Sub bagheta dirijorului James Gaffigan şi alături de Peter Donohoe, la pian, şi Cynthia Millar, unde Martenot, orchestra va aborda două lucrări inedite, „Catedrala Scufundată” de Claude Debussy şi „Turangalîla” de Olivier Messiaen.

Apreciat pentru naturaleţea şi profunzimea stilului său dirijoral, James Gaffigan continuă să atragă atenţia internaţională fiind considerat cel mai marcant tânăr dirijor american din zilele noastre. Şi-a făcut debutul profesional la Opera din Zürich, în iunie 2005, cu „La Bohème”. În ianuarie 2010 a fost numit prim dirijor al Orchestrei Simfonice din Lucerne şi dirijor principal invitat al Orchestrei Filarmonice Radio a Olandei.

Britanicul Peter Donohoe, considerat un „sculptor al pianului”, are un portofoliu interpretativ extrem de bogat. El însuşi estimează că repertoriul său cuprinde aproximativ 160 de lucrări, de la compoziţii romantice la opere moderne, incluzând concerte celebre de Ceaikovski, Rahmaninov sau Olivier Messiaen, dar şi lucrări de pian mai puţin cunoscute, cum ar fi cele ale lui Henry Litolff, Ferruccio Busoni, Dominic Muldowney sau Arthur Bliss.

Cynthia Millar

Cynthia Millar a studiat unde Martenot la început cu John Morton, în Anglia, şi apoi cu Jeanne Loriod, care împreună cu cumnatul său, Olivier Messiaen, au făcut tot posibilul să aducă acest minunat instrument în atenţia publicului larg. Încă de la prima interpretare a simfoniei „Turangalîla”, la „BBC Promenade Concerts” în Londra, împreună cu Mark Elder şi Orchestra Naţională de Tineret a Marii Britanii, aceasta s-a bucurat de un real succes, fiind prezentă alături de mari orchestre pe aproape toate scenele lumii.

Profilul, repertoriul şi istoria Orchestrei Naţionale Radio definesc de aproape un secol cultura naţională pe planul creaţiei, interpretării şi difuzării muzicii în România. În ultimele decenii, pe afişele Orchestrei Nationale au figurat nume mari ale şcolii româneşti interpretative, precum şi prestigioşi invitaţi din lumea concertistică internaţională. Aflată la nivelul celor mai importante ansambluri orchestrale aparţinând radiodifuziunilor europene, producţia acestui ansamblu de elită a fost onorată şi cu importante distincţii naţionale şi internaţionale pentru discurile realizate: „Charles Cros”, Franţa; „Puerta del Sol”, Uruguay; „Koussevitzky”, SUA.

„Calea îngerului uman”

Grigore Leşe va evolua, alături de „Corul de Copii Radio”, în piesa compozitoarei Mihaela Vosganian, „Calea îngerului uman”. Vineri, 16 septembrie, pe scena Sălii Radio se vor împleti instrumentele clasice şi sunetele procesate cu inserturi de cântece arhaice din Lăpuş (Maramureş), interpretate de Grigore Leşe, cu vocea şi cu fluierul.

Totodată, „Corul de Copii Radio” va aduce un omagiu naturii prin interpretarea celebrului concert de muzică şi mişcare „For the beauty of the Earth”, alături de Camelia Chiţibea, la pian, Alexandru Anastasiu şi Ilinca Lorenz, la percuţie, şi Michael Acker, la chitară bas.

Doctor în muzică, Grigore Leşe este unul dintre interpreţii de folclor autentic românesc. A cules aplauze pe toate marile scene ale lumii, unde a promovat cultura tradiţională românească. Şi-a creat un repertoriu vast, constituit din melodii vechi, provenind din folclorul autentic al Ţării Lăpuşului.

Mihaela Vosganian reprezintă de mai multă vreme un nume important în avangarda muzicii noi şi a artei spectacolului muzical. Modernitatea şi noutatea compoziţiilor sale sunt clădite pe o întoarcere la izvoarele străvechi, la sacru şi ritual, la vestigiile unei expresivităţi primitive inserate în imaginarul civilizaţiilor. De asemenea, este fondatoare şi membră a grupului experimental „Inter-art”.

Înfiinţat în 1945, „Corul de Copii Radio” a avut o evoluţie spectaculoasă încă de la apariţia sa în peisajul muzical românesc. Ansamblul, care a primit în 2004 titlul de AMBASADOR Cultural al Uniunii Europene, a susţinut sute de concerte a capella sau vocal-simfonice, sub baghetele celor mai recunoscuţi dirijori din ţară şi străinătate.

Concert cameral de excepţie

Cvartetul Voces

Cvartetul „VOCES”, avându-i ca solişti pe violonistul Alexandru Tomescu şi pianistul Horia Mihail, va putea fi ascultat într-un concert cameral de excepţie, duminică, 18 septembrie, ora 17.00, la Ateneul Român.

Programul va cuprinde capodopera instrumentală „Concertul pentru pian, vioară şi cvartet de coarde în Re major”, de Ernest Chausson, şi lucrările „Cvartet cu pian nr. 1 şi nr. 2” de Wolfgang Amadeus Mozart.

Fondat în anul 1973, Cvartetul de coarde „Voces” este unul dintre cele mai cunoscute ansambluri din lume, având un repertoriu vast, cu lucrări diverse, de la muzica clasică la cea contemporană. De-a lungul timpului, formaţia a fost invitată la festivaluri din mari centre muzicale ca Bayreuth, Salzburg, Sienna şi Toronto. Excelenţa sa este dovedită şi de concursurile naţionale şi internaţionale câştigate: printre altele, Premiul I la Colmar (Franţa, 1974) şi Medalia de Argint la Bordeaux (Franţa, 1976). Cvartetul „Voces” este condus de Bujor Prelipcean şi este ansamblu rezident al Societăţii Române de Radiodifuziune.

Alexandru Tomescu

Alexandru Tomescu este recunoscut drept unul dintre exponenţii de marcă ai şcolii violonistice româneşti. Interpretările sale pasionale, dublate de o tehnică impecabilă, poezie şi sensibilitate, au impresionat publicul din Europa, America şi Asia. Solist concertist al Orchestrei Naţionale Radio din 2002, a susţinut concerte şi recitaluri în săli celebre precum „Carnegie Hall” din New York, „Concertgebouw” din Amsterdam, „Théâtre des Champs Elysées” din Paris, „Metropolitan Art Center” din Tokyo, în compania unor dirijori renumiţi. Alexandru Tomescu a câştigat dreptul de a cânta la faimoasa vioară Stradivarius pentru o perioadă de cinci ani.

Horia Mihail este unul dintre cei mai apreciaţi pianişti români ai momentului, numărând, de-a lungul carierei sale, mai bine de 1.000 de concerte cu majoritatea orchestrelor simfonice din România, cu importante orchestre europene şi americane. În luna aprilie a acestui an, Horia Mihail a susţinut un turneu de recitaluri în 12 oraşe din România în cadrul proiectului „Pianul călător”. Organizat pentru a celebra 200 de ani de la naşterea lui Franz Liszt, turneul a urmat exemplul compozitorului maghiar care, între anii 1846 şi 1847, susţinea concerte în ţările române pe un pian „Erard” ce-l însoţea peste tot.

„Anton Pann”, în Piaţa Festivalului

Formaţia Anton Pann

Radio România Muzical vă propune vineri, 16 septembrie, de la ora 20.00, o seară în care spectatorii vor putea să savureze lucrări muzicale din repertoriul vechi românesc. Pe scena din Piaţa Festivalului „George Enescu” va urca formaţia vocal-instrumentală „Anton Pann”, unul dintre ansamblurile care şi-au propus să redescopere şi să pună în valoare tradiţia muzicii româneşti, atât a celei religioase, cât şi a celei laice, care este poate prea puţin cunoscută publicului autohton.

Numeroasele concerte şi apariţii discografice confirmă valoarea acestui ansamblu care nu doar interpretează această muzică, ci şi desfăşoară o intensă activitate de cercetare a arhivelor pentru descoperirea de noi manuscrise rămase din vechime. Anton Pann, Ion Căianu, Gheorghe Ucenescu, Dimitrie Cantemir sunt doar câteva dintre numele compozitorilor români repuşi în circulaţie în spaţiul românesc de Formaţia „Anton Pann”. În ultima perioadă, atenţia ansamblului s-a îndreptat şi către muzici ale altor popoare care au circulat pe teritoriul românesc, iar parte dintre aceste piese vor constitui şi surpriza concertului susţinut în 16 septembrie.

Formaţia „Anton Pann” a fost înfiinţată în anul 2004, la iniţiativa unor studenţi ai Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti şi ai Facultăţii de Teologie Ortodoxă din Capitală. Aranjamentele orchestrale şi conceptul sonor aparţin dirijorului formaţiei, Constantin Răileanu. Instrumentele utilizate provin atât din spaţiul oriental (al-ūd, saz, ney, bendir, caval, davul etc.), cât şi din cel occidental şi autohton (vioară, cobză, nai, fluiere, clarinet etc.).

„Pe urmele lui Franz Liszt”

După succesul repurtat în turneul naţional care a cuprins 12 oraşe din România, proiectul „Pianul călător” îşi gaseşte o binemeritată încununare prin apariţia, la Editura Casa Radio, a unui CD intitulat „Pe urmele lui Franz Liszt”, ce va fi lansat astăzi, ora 19.15, la standul Radio România Cultural din piaţa Festivalului „George Enescu”.

Dacă nu aţi putut asista la nici unul dintre recitalurile turneului sau dacă doriţi să retrăiţi momente unice, veţi descoperi din plin emoţia în înregistrarea din concert, realizată în luna aprilie la Sala Radio, şi imprimată acum pe CD-ul care conţine aproape 80 de minute de muzică de Liszt în interpretarea excepţională a lui Horia Mihail.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.