MApN susţine că n-are treabă cu achiziţia fregatelor

Secretarul de stat George Maior a semnat în locul ministrului Ioan Mircea PaÅŸcu.

 

 

Acordul de achiziÅ£ie a celor două fregate a fost aprobat, din partea României, mai întâi de CSAT, apoi de Guvern. Pentru achiziÅ£ia fregatelor a fost emisă Hotărârea de Guvern 1423 din 12 decembrie 2002. HG 1423 a fost semnată de premierul Adrian Năstase ÅŸi contrasemnată de ministrul Industriei ÅŸi Resurselor, Dan Ioan Popescu (pentru partea de offset a contractului), ÅŸi de ministrul FinanÅ£elor, Mihai Tănăsescu (pentru capitolul său financiar). HG 1423 ar fi trebuit contrasemnată ÅŸi de ministrul Apărării NaÅ£ionale, Ioan Mircea PaÅŸcu, dar în locul acestuia a contrasemnat secretarul de stat pentru Politica de Apărare, George Cristian Maior, care îi Å£inea locul ministrului Apărării atunci când PaÅŸcu era plecat. George Cristian Maior ne-a declarat ieri că nu-ÅŸi aminteÅŸte de momentul când a contrasemnat HG 1423.

“Ministrul PaÅŸcu lipsea foarte des, eu am contrasemnat în locul lui zeci de Hotărâri de Guvern. Eu nu aveam în MApN nici responsabilităţi financiare, nici pe linie de achiziÅ£ii. Dar articolul despre achiziÅ£ia fregatelor mi se pare tendenÅ£ios. Contractul a fost aprobat în CSAT ÅŸi încheiat la nivel de Guvern. Nu cred că a existat un acord de achiziÅ£ie mai supervizat decât ăsta”. HG 1423 a aprobat achiziÅ£ia de la Ministerul britanic al Apărării, de către MApN,  a celor două nave disponibilizate de Marina Regală britanică, precum ÅŸi realizarea primei etape de modernizare a fregatelor. AceeaÅŸi Hotărâre de Guvern a aprobat contractarea de către MApN, prin Compania NaÅ£ională ROMTEHNICA, a creditului extern în valoare de 116 milioane de lire sterline, bani care au reprezentat costul achiziÅ£iei ÅŸi al primei etape de modernizare. Creditul extern a fost garantat de Ministerul FinanÅ£elor Publice al României, rambursarea ratelor urmând să se facă eÅŸalonat din bugetul MApN.

Pentru derularea contractului, Ministerul britanic al Apărării a ales ca prim contractor compania BAE Systems, iar Ministerul Apărării NaÅ£ionale din România a fost reprezentat de Compania NaÅ£ională Romtehnica (aflată în subordinea MApN). La momentul semnării contractului, ÅŸeful Romtehnica era Aurel Cazacu – în prezent director general pentru ProducÅ£ia de Apărare în Ministerul Economiei ÅŸi ComerÅ£ului. Directorul general Cazacu ne-a declarat că nu l-a cunoscut pe Barry George – consilier la firma BAE Systems, arestat acum câteva zile în Anglia. Fostul ÅŸef al Romtehnica a recunoscut însă că dosarul referitor la fregate este „foarte stufos”, că acest dosar a rămas la Romtehnica ÅŸi că această companie este datoare să dea explicaÅ£ii, împreună cu Ministerul Apărării NaÅ£ionale. MApN ne-a trimis un comunicat în care precizează că „Ministerul român al Apărării nu a fost parte a contractelor încheiate între Ministerul Apărării al Regatului Unit al Marii Britanii ÅŸi Irlandei de Nord cu contractorul acestuia, BAE Systems, ÅŸi / sau cu subcontractorii acestei companii. Acordul de achiziÅ£ie ÅŸi modernizările ce trebuiau efectuate s-au derulat conform contractului, fregatele au parcurs programul de testare pe mare, au fost recepÅ£ionate de o comisie a MApN, navele aflându-se în serviciul operativ. De altfel, fregata Regele Ferdinand a participat la misiunea NATO Active Endeavour, din Marea Mediterană, în perioada 15 octombrie – 15 decembrie 2005”. Potrivit purtătorului de cuvânt al MApN, colonelul Cristinel Ghiga, „contractul de achiziÅ£ie a fost legal întocmit ÅŸi a fost respectat. Dacă a luat cineva mită, asta o poate stabili Parchetul”.

Ioan Mircea PaÅŸcu: „N-am luat nimic din treaba asta”

„Nu eu sunt acel politician român. N-am luat nimic din treaba asta. Totul este o surpriză neplăcută de mari proporÅ£ii pentru mine”, ne-a declarat, ieri, fostul ministru al Apărării, Ioan Mircea PaÅŸcu, ca reacÅ£ie la articolul publicat în „The Guardian”, care sugera că un „comision” de ÅŸase milioane de lire ar fi fost plătit unui politician de la BucureÅŸti, în procesul de tranzacÅ£ionare, în 2003, a două fregate britanice către statul român. „Cheia soluÅ£ionării acestui scandal stă în Marea Britanie. Eu am aflat acum, la telefon, ce s-a întâmplat. Partea britanică ÅŸtie cui s-a dat comisionul”, a continuat PaÅŸcu.  

Åžeful Guvernului care a făcut tranzacÅ£ia, Adrian Năstase, nu a dorit să comenteze acuzaÅ£iile, declarând, la BBC, că nu are „suficiente informaÅ£ii” pentru a răspunde la întrebări.

PreÅŸedintele de atunci, Ion Iliescu, a spus, ieri, presei că întrebările despre aceste achiziÅ£ii trebuie puse „Executivului ÅŸi nimănui altcuiva”, deoarece AdministraÅ£ia PrezidenÅ£ială „nu s-a băgat la negocieri”, aÅŸa cum nu se bagă „nici în privatizări, nici în achiziÅ£ii”. Mai concret, Iliescu a spus că informaÅ£ii despre acest subiect poate da „Adrian Năstase, dar ÅŸi actualul Guvern, care are continuitatea documentului”.

Negocierea propriu-zisă cu partea britanică a fost făcută de Romtehnica, a precizat fostul ministru PaÅŸcu, care a amintit că, în 2002, a fost dată o Hotărâre de Guvern în acest sens. Romtehnica este o regie din cadrul Ministerului Apărării ÅŸi se subordonează direct Departamentului de armament.

Responsabilul din minister de cumpărarea fregatelor a fost Gheorghe Matache, secretar de stat pe achiziÅ£ii, a venit cu completări senatorul PSD George Maior, care a fost ÅŸi el, în acea perioadă, secretar de stat la Apărare, a cărui semnătură apare pe HG-ul cu cântec. Maior ÅŸi-a amintit că au existat două acorduri, unul la nivel de guverne român ÅŸi britanic, ÅŸi unul cu compania BAE Systems. „Când am luat fregatele, în NATO, toată povestea asta a fost receptată foarte bine, având în vedere interesul NATO pentru Marea Neagră. Acum, fregatele fac parte din forÅ£ele NATO din Mediterana. Pot să vă spun că a fost un acord derulat sub toate prevederile legale, foarte transparent ÅŸi bine. România avea nevoie de capacitate militară modernă”. (Florin NegruÅ£iu)

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.