Mari virtuozi români în proiectele muzicale de la New York

Melomanii, marii iubitori ai muzicii clasice şi moderne, vocale şi instrumentale, admiratorii virtuozităţii în muzica de cameră, au avut ocazia de a participa în ultimii doi ani la numeroase evenimente aflate sub auspiciile lui Euterpe.

Au rămas de neuitat serile avându-i ca interpreţi pe violonistul Alexandru Tomescu şi pianistul Matei Varga, pianistul Matei Rogoz, Cvartetul Bălănescu, pianista Irina Botan şi cei doi muzicieni împreună cu care alcătuieşte Monte Piano Trio, recitalurile de vioară ale lui Sherban Lupu, concertele susţinute de formaţiile Marius Mihalache şi Eugen Bîzgă, de Elena Mîndru şi Tuomas J. Turunen, de maestrul instrumentelor tradiţionale Grigore Leşe, formaţia Romanian Roots de la New York, pianistul Cătălin Dima, compozitorul şi pianistul Dan Dediu şi profesorul Valentina Sandu-Dediu, pianista şi artistul vizual Lena Vieru, violoncelistul Adrian Naidin, care trece cu o uşurinţă de fulger de la partiturile clasice la cele de jazz şi propriile compoziţii, pianista copil-minune Ana Antonia Tudose, actorul şi chitaristul Zoltan Octavian Butuc. Şi lista continuă…

Referindu-ne la ultimele evenimente muzicale desfăşurate la ICR New York de curând, sau programate în viitorul apropiat, voi alege trei seri muzicale demne să impresioneze şi să emoţioneze audienţa şi să se încheie cu aplauze furtunoase, şi… bisuri.

Enescu, Chopin, Fauré

Matei Varga şi Doina Uricariu

Recent, ICR New York a organizat o serie de evenimente cu participarea reputatului pianist român Matei Varga, care a susţinut un recital de pian din al cărui program au făcut parte compoziţii franceze sau influenţate de muzica franceză: Enescu, Suite nr. 2, op. 10, in Re major (Toccata, Sarabande, Pavane, Bourée), Chopin, Polonaise Heroique, op. 53, Barcarolle op. 60; 8 preludii, op. 28 (nr. 17-24); Fauré, Nocturne nr. 1.

Programul dedicat muzicii franceze nu l-a ales doar dintr-un paradox pe George Enescu cu Suita Nr. 2. Enescu a reprezentat cele mai statornice şi strălucitoare punţi create de geniul românesc, cu spaţii culturale europene, nord-americane sau de pe alte meridiane.

Recent a intrat în circulaţie un film emoţionant, în care îl vedem pe marele compozitor şi violonist alături de geniul sculpturii moderne, Brâncuşi, în spaţiul Ambasadei României de la Paris, în anul 1947. Acesta este doar un exemplu, din sutele de exemple în care creaţia lui Enescu sau interpretările sale din muzica marilor compozitori ai lumii au construit asemenea punţi, au dezvoltat afinităţi elective.

Aflat la Paris pentru continuarea studiilor sale muzicale, la 22 de ani neîmpliniţi, în 1903, George Enescu participă la un concurs de compoziţie, din al cărui juriu impresionant făceau parte Claude Debussy, Vincent d’Indy, Gabriel Pierné şi Alfred Cortot. Enescu prezintă juriului Suita pentru pian nr. 2 în Re major, op. 10, şi câştigă nu doar premiul acestei categorii, dar şi Premiul Pleyel, constând într-un pian de concert.

Prieten al ICR New York, dar mai ales spirit ataşat valorilor şi excepţional pianist, Matei Varga vine în întâmpinarea tuturor dorinţelor ICR New York, a unor proiecte iniţiate de institut, separat, sau împreună cu alte instituţii din România. Când România a sărbătorit la Norfolk un deceniu de la aderarea la NATO, Matei Varga, aflat cel mai aproape de baza militară din Virginia, a răspuns invitaţiei de a crea evenimentul muzical ce a impresionat audienţa cu un recital la pian, memorabil.

Recital de pian Matei Varga, cu ocazia întâlnirii European Broadcasting Union

Anual, în anotimpul primăverii, New York-ul reuneşte mari companii de radio din întreaga lume, sub semnul unui eveniment derulat de-a lungul mai multor zile – European Broadcasting Union (EBU) Meeting. Cu acest prilej, care va avea loc la New York în perioada 30 aprilie – 3 mai, ICR New York prezintă joi, 30 aprilie 2015, ora 17, la The Concert Space din Manhattan, recitalul pianistului român Martei Varga.

Situată în Midtown Manhattan, în zona cea mai frecventată de melomanii newyorkezi, din vecinătatea Metropolitan Opera, Lincoln Center şi Carnegie Hall, sala The Concert Space/Beethoven Pianos este un loc consacrat, în care au concertat unii dintre cei mai mari virtuozi ai pianului.

Recitalul este organizat de ICR New York la propunerea Radio Romania, făcută prin Oltea Şerban-Pârâu – directorul Centrului Cultural Media Radio România, o pasionată susţinătoare a proiectelor dedicate virtuozităţii interpretative româneşti (Pianul călător, Duelul viorilor, Flautul de aur), care l-a dorit pe Matei Varga, ţinând seama de înregistrările pianistului, singur sau în compania altor muzicieni, cum ar fi CD-ul realizat împreună cu violoncelista Laura Buruiană.

La recital vor fi invitaţi membrii delegaţiei României, participanţii la întâlnirile EBU, reprezentanţi ai radioului public american şi canadian. Pe lista invitaţilor se află, printre alţii: Pierre-Yves Tribolet,Euroradio Manager European Broadcasting Union, Graham Dixon – Manager Editor la BBC, Jindrich Balek,Opera editor la Radio Praga,Mojca Menart de la Radio Slovenia,András Doncsev, şef programe culturale la MTVA Ungaria, Elif Gökalp Director, Ersoy Haktanir, MineMedya Haktanirde la TRT Ankara.

EBU este o organizaţie internaţională formată din 72 de membri activi, din 56 de ţări europene.

Programul recitalului susţinut de Matei Varga cuprinde lucrări de Enescu – Sonata no. 1, op. 24 în fa diez minor; Janacek – In the Mists; Szymanowski – Sheherazade from „Masques” op. 34; Bartok – Suite op. 14.

Stabilit la New York, Matei Varga este recunoscut în prezent drept unul dintre cei mai importanţi tineri pianişti originari din România. A susţinut concerte în săli importante din întreaga lume, între acestea numărându-se Zankell Hall şi Weill Recital Hall, din cadrul faimoasei Carnegie Hall (New York), Auditorium du Louvre şi Salle Gaveau (Paris), Royal Dramatic Theater (Stockholm), Casals Hall (Tokyo), precum şi Ateneul Român sau Sala Radio din Bucureşti. Între distincţiile primite de Matei Varga se află Premiul al II-lea la Concursul Internaţional „George Enescu”, Premiul I la Concursul de Pian „Lory Wallfisch” (România), Premiul al II-lea la Concursul Young Concert Artists (New York) şi la Concursul Internaţional de Pian de la Porto şi Premiul al III-lea la Concursul „Maria Canals” (Barcelona). De asemenea, în calitate de finalist al Concursului Vendome Prize, a fost remarcat de Elisabeth Leonskaja, membră a juriului, care i-a acordat un premiu special.
Matei Varga a absolvit Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, în 2004, apoi şi-a continuat studiile la Mannes College (New York), obţinând diploma de Master of Music (2006), precum şi Artist Diploma (2008). În prezent, este profesor de pian la Lucy Moses Music School din New York.

Irina Botan şi Monte Piano Trio, la Festivalul Constella, apoi la New York

Monte Piano Trio ICRNY

Pianista Irina Botan a fost invitata Festivalului Constella, organizat anual în Cincinnati, Ohio, un festival care îşi propune spargerea tuturor prejudecăţilor legate de muzica clasică. ICR New York a susţinut participarea Irinei Botan la Constella Festival, pe scena căruia a apărut în 8 aprilie, alături de saxofonista Amy Dickson (dublu nominalizată la premiile Grammy), în concertul Spectacular Sax, în 9 aprilie alături de ceilalţi doi membri ai Monte Piano Trio (Francesco Sica, vioară şi Claude Frochaux, violoncel), în concertul Passionate Story, şi în 11 aprilie, în concertul Latin Story, alături de chitaristul mexican Morgan Szymanski, violonista Tatiana Berman şi Monte Piano Trio.

Irina Botan şi Monte Piano Trio au fost invitaţii ICR New York, în 16 aprilie, la sala Auditorium, unde au susţinut un recital extraordinar cu lucrări de Enescu, Shostakovich şi Brahms.

Recitalul a impresionat prin alegerea unui program extrem de complex, pe care îl frecventează numai maeştrii capabili să treacă de la romantism la modernism, de la melos la dramă şi expresionismul muzical. Irina Botan a impresionat audienţa prin capacitatea sa de a coagula şi pune în valoare, asemeni unui dirijor, ansamblul Monte Piano Trio. Ea posedă capacităţile unor mari virtuozi, de a interpreta muzica şi de a structura evenimentul în sine.

Monte Piano Trio Constella Festival

Audienţa i-a omagiat pe cei trei interpreţi, afirmând că nivelul lor este oricând demn de Carnegie Hall.

Pianista Irina Botan şi-a început studiile la Liceul de Muzică „Dinu Lipatti” din Bucureşti. În anul 1996, aprimit o bursă de studii din partea Şcolii de muzică Yehudi Menuhin. De asemenea, începând cu anul 2000, Irina Botan a devenit bursieră a Guildhall School of Music and Drama, unde a şi absolvit cursurile masterale. Concertele pe care pianista le-a susţinut în Marea Britanie au purtat-o în săli prestigioase precum Wigmore Hall, Royal Festival Hall, Purcell Room, Covent Garden, Fairfield Halls, Conway Hall, St. John Smith Square, Snape Maltings, Millenium Centre (Cardiff), St. James’ Palace şi Castelul Windsor. Artista a apărut pe televiziunea BBC şi la BBC Radio 3. În România, Irina Botan a apărut la Ateneul Român şi Sala Radio, a avut colaborări cu Orchestra Naţională Radio şi cu Virtuozii din Bucureşti. În viitorul apropiat, artista va lansa un CD solo cu Toccata Classics.

Pianista Irina Botan

Monte Piano Trio este format din Irina Botan (pian), Francesco Sica (vioara) şi Claude Frochaux (violoncel). Monte Piano Trio, înfiinţat în 2008, aparticipat la festivaluri internaţionale renumite: Schleswig- Holstein, Osnabrücker Chambermusic Festival, Mozartfest Würzburg, Festspiele Mecklenburg-Vorpommen, Heidelberger Frühling şi Stift Festival. De asemenea, a apărut în transmisii radio la Deutschlandfunk, WDR, SWR din Germania şi Radio Clasica din Spania. Monte Piano Trio a obţinut locul I la Josef Mirabent şi Magrans Competition, în Spania şi la European Karlsruhe Competition, în Germania.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.