Marius Manole: „Sunt cel mai norocos om din lume”

11 spectacole la „Național“, în această stagiune. Pentru toate celelalte colaborări, e aproape imposibil de identificat numărul pieselor de teatru în care joacă. Deține recordul de a fi jucat, anul acesta, pe 8 martie, cinci spectacole diferite într-o singură zi. Toate cu casa închisă. Toate încheindu-se cu minute lungi de aplauze.

Pe 1 și 2 decembrie, săptămâna care a trecut, a jucat la Wroclaw, în Polonia. „Între noi totul e bine“, un spectacol creat de Radu Afrim, care a deschis Festivalul de Dramaturgie Poloneză. Wroclaw este Capitala Culturală Europeană în acest an. Și sunt mulți cei care s-au urcat în avion, special pentru aceste reprezentații. Scriu despre Marius Manole și nu dau greș dacă apreciez că se bucură de o simpatie cu totul aparte din partea publicului. Și nu doar în România.

Discuția noastră s-a petrecut în biroul lui Marius Tucă de la Smart FM. După o dimineață pe care au petrecut-o împreună, „Marius FM“, așa cum li se întâmplă de luni până la emisiunea „Fără nume“, de vineri, a lui Andrei Huțuleac.

„De cele mai multe ori, încerc să nu mint și joc ­fiecare spectacol ca și cum ar fi ultimul.“

„E o joacă frumoasă, cel mai frumos proiect. M-a ajutat să mă reinventez, mi-a identificat o altă latură, un alt personaj. Ca om de radio, ai nevoie de abilități de comunicare. Mă trezesc în fiecare dimineață la 5, astfel încât să transmit maximum de energie la 7, când începem. Parteneriatul cu Marius Tucă este unul special și deloc cel mai comod. Jurnalismul lui are exigență. Cu mine a fost îngăduitor. Din 11 ianuarie 2016 a cultivat omul de radio până acolo încât a început să-mi placă. Recunosc, m-a adus în zona mea de confort, așa încât mi-e dragă emisiunea. De altfel, Smart FM a devenit un radio aproape cultural. Oamenii se farmecă. Cultura nu înseamnă rigiditate sau snobism.“

„Între noi totul e bine“

La repetiţiile pentru „Regele Lear”

A absolvit secția de coregrafie a UNATC, în 2003, imediat după cursurile Academiei de Arte „George Enescu“ din Iași, secția Actorie. S-a născut la Iași. UNITER i-a decernat anul acesta premiul „Cel mai bun actor într-un rol secundar“, pentru „Bătrânica Apatică“ și „Actorul“ din spectacolul „Între noi totul e bine“. Președintele României i-a conferit Ordinul Meritul Cultural în grad de Cavaler.

„Actorii s-au făcut actori pentru că vor să fie în centrul atenției. Dar cel mai neînsemnat gest, o privire pe care ei o percep ca fiind răutăcioasă, poate să le răstoarne lumea. Actorii sunt teribil de vulnerabili. Creativitatea înseamnă vulnerabilitate. Un creator se află, cumva, într-un dezechilibru continuu. Actorul păstrează tot timpul rana deschisă din interiorul lui. Nu-și permite să o lase să se închidă. Actorul lucrează cu sentimente, cu amintiri, cu tot ce se întâmplă bun și rău.“

În „Marea iubire a lui Sebastian“, dar și în „Doamna fără nimeni“, a jucat alături de Rodica Mandache.
„Fără istorie, n-ai viitor. Am crescut cu actori pe care îi iubesc, îi ador, de la care am învățat enorm și fără de care n-aș fi fost ce sunt azi: Mariana Mihuț, Rodica Negrea, Oana Pellea, Maia Morgenstern, Rodica Mandache. Nu există nicio prăpastie între generații, decât dacă vrei. Spuneam că actorii sunt vulnerabili. Actorii aceștia cu mult mai mulți ani pe scenă decât mine abia așteaptă să împărtășească, să fie întrebați…“

„Ies dintr-un rol, s-a terminat rolul, pot să intru în altul“

Marius FM, de luni până joi la Smart FM

„Sunt cel mai norocos om din lume“, posta pe blogul lui, pe 30 martie 2013. După două reprezentații cu spectacolul „Noi 4“, pus în scenă de Lia Bugnar, s-au strâns mai mult de 6.000 de euro pentru Camelia Rusu, o adolescentă diagnosticată cu o leucemie severă, care avea nevoie de o intervenție chirurgicală urgentă. Nu se cunoșteau personal.

„… la un moment dat, vocea Liei: șase mii și ceva de euro. Eu, după șase mii, n-am mai auzit nimic. Și iarăși s-a lăsat liniștea, a trecut un înger… o fi fost îngerul Cameliei, cine știe. Am început să aplaudăm. Pe cine? Așa, în general, pe noi, pe cei care au fost, pe… Tatăl Cameliei are lacrimi în ochi, nu vrea să plângă, se abține, îi tremură buza; nu, n-a plâns, eu da, pentru că e cel mai bun lucru pe care l-am făcut în viața mea. Și până la urmă meseria asta a noastră cam pentru asta e, să facă fericiți alți oameni, să ajute, să vindece, să aline.“

Aproape 100 de roluri în zece ani și multe sute de situații dificile pentru depășirea cărora Marius Manole s-a implicat. Chiar și acum îndeamnă la o altă campanie – #rostulpostului #hopeandhomesforchildren – prin pagina lui de FB.

„M-aș întoarce în oricare din zilele copilăriei mele și le-aș spune părinților că-i iubesc foarte tare, pentru că noi nu spuneam în casă lucrul ăsta, așa era perioada aceea, și i-aș ruga să-mi spună și ei același lucru. În oricare din zile. În copilăria mea.“

Marius Manole joacă în egală măsură în teatrul convențional, finanțat de instituții de stat, și în teatrul independent.

Urmează „Regele Lear“. La Teatrul Național

Repetiţii. Împreună cu Mihai Constantin. „Regele Lear”

„Prin teatrul din spațiile alternative poți să fii mult mai aproape de public. Te simți mai liber. Lipsește confortul, de multe ori aduci banii tăi, de acasă, costumele ți le realizezi tu însuți, însă te întâlnești cu acei oameni pe care simți tu să-i întâlnești.“

În noiembrie, la Brașov, împreună cu Medeea Marinescu, a jucat spectacolul „Fă-mi loc!“, pus în scenă de Radu Beligan. Au fost nenumărate întâlnirile dintre Marius Manole și Radu Beligan. Dintre spectacole, „Lecția de violoncel“, de la „Metropolis“, și „Misterul Sebastian“, de la Teatrul Odeon, au fost puse în scenă de Felix Alexa. În „Visul unei nopți de vară“, creat de Felix Alexa, Marius Manole a debutat la Teatrul Național din București, în 2003.

Mai sunt cinci zile până la premiera „Regele Lear“. Are rolul „Bufonului“. Regizor este David Doiashvili, manager și director artistic al Teatrului de Stat „Vaso Abashidze“, un artist care s-a nascut la Tbilisi și a creat spectacole la Londra, Budapesta, Praga, Sankt Petersburg. „Este o adaptare. În versiunea originală sunt cinci acte, ceea ce ar fi însemnat să dureze 5 ore. Spectacolul va dura mai puțin de trei ore și va avea pauză. Abordarea e dinamică: foarte multă energie în scenă; imaginile și muzica sunt parte importantă a acestei producții. Lear este Mihai Constantin (n.r. – în 1970, Radu Penciulescu monta la Național „Regele Lear“, cu George Constantin). Sunt fascinat când face primul pas pe scenă, dintr-o dată, primește o altă putere, își schimbă înfățișarea. Au fost foarte intense repetițiile.“

La Teatrul Național din București joacă în această perioadă în „Butoiul cu pulbere“, „Două Loturi“, „Hoți“, „Între noi e totul bine“, „Magic Național“, „Memoria Apei“, „Năpasta“, „Revizorul“, „Sinucigașul“, „Regele Lear“. Un spectacol cu care a cucerit este „Oscar și Tanti Roz“, alături de Oana Pellea. A doua zi după premiera „Regelui Lear“, va începe repetițiile la „Crima din strada Lourcine“, împreună cu Felix Alexa.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Anca Dobrescu 68 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.