Metroul – altă gaură neagră în bugetul României

Mai zilele trecute, când premierul Victor Ponta a pomenit de scurgerile de bani de la Metrorex, cei mai mulţi au privit o afacere uriaşă ca pe o glumă. Cel mult un fapt de natură îndoielnică. De bună seamă că premierul ştia ce spune. De mirare este că a redus situaţia scurgerilor de bani, adică o operaţiune condamnabilă, la o banală ironie formulată pasager, din vârful limbii, ca un apropo la abuzurile unor adversari pe care ar putea să-i dea în vileag. De ce n-a călcat Victor Ponta pe acceleraţie? De ce nu ne-a prezentat un ”bilanţ” al aranjamentelor de la Metrorex? Singurul metrou din România nu trăieşte pe banii premierului, nici măcar pe cei proveniţi de la un grup de acţionari. Este vorba de un mijloc de transport public, ce funcţionează cu bani de la buget şi cu cei strânşi de la călători. Din păcate, subvenţiile necesare funcţionării metroului bucureştean depăşesc cu mult încasările. Şi vor fi din ce în ce mai mari dacă scurgerile din banii alocaţi de la stat nu vor fi stopate imediat.

Am dat câteva telefoane, am pus la cale o documentare jurnalistică fără a avea acces la arhiva companiei şi ne-am îngrozit de ce-am aflat. Că metroul din capitala României a fost căpuşat programatic de regimul Boc- Băsescu prin chiar conducerea executivă a acestuia. Cum s-a putut produce un asemenea lucru?

Simplu! De la începuturile comuniste ale metroului, IMB a fost timp de 25 de ani proiectantul general, antreprenor general, manager de proiect complex şi beneficiar de investiţie. Abia din 1992, „IMB a fost reorganizată prin separarea activităţilor de construcţii de cele de proiectare-consultanţă, iar SC METROUL SA a preluat şi a continuat, ca entitate nou înfiinţată, acest din urmă portofoliu. Doi ani mai târziu, structura sa de proprietate a fost transformată radical, dintr-o societate cu capital de stat într-o societate cu capital integral privat” (citat de pe site-ul Metroul SA). Cine sunt acţionarii, adică proprietarii de la Metroul SA? Papa, nu!Oameni din politică şi transporturi, dar mai ales cei care au gândit separarea transportului propriu-zis de consultanţă şi proiectare. Operaţiunea a fost făcută de câţiva oameni descurcăreţi. Nici Traian Băsescu nu este străin de această operaţiune. Oricum, corifeul tuturor afacerilor de la metrou, adică de la Metrorex SA, a fost Gheorghe Udrişte, cel care a activat întotdeauna în plan secund în PDL, dar a fost şi omul care a decis aproape totul în materie de transporturi bucureştene. Şmecheria afacerii vine de la faptul că operatorul de transport urban, Metrorex SA, este captiv la unitatea de consultanţă şi proiectare, de tip societate privată, numită Metroul SA. Societatea publică nu poate desfăşura nicio activitate de proiectare şi consultanţă cu un alt partener decât Metroul SA. Cu alte cuvinte, Udrişte a pregătit un sistem de pe urma căruia câştigă tot Udrişte şi echipa din  PDL,  beneficiară la nesfârşit. Iar Metrorex SA a acordat contracte cu nemiluita, imposibil de verificat în ce măsură erau umflate sau nu către Metroul SA. La care Metroul SA cine credeţi că ţine cârma? Oficial, un oarecare, neoficial, tot Gheorghe Udrişte. Este suficient să dăm o raită prin contractele dintre Metrorex SA şi Metroul SA pentru a vedea că ne aflăm în faţa unei operaţiuni care trebuie cercetată şi de DNA, şi de DIICOT. Din 2003 până în 2009, Metrorex SA (societatea de stat) a semnat cu Metroul SA (societate privată, în care interesele lui Gheorghe Udrişte miros la fel ca şi prin alte contracte ale Metrorex SA) zeci şi zeci de proiecte. Astfel, contractul nr. 42/2003, în valoare de 855.051 lei plus TVA, a fost acordat prin negociere directă şi fără publicarea unui anunţ de participare. Contractul 10/2006, în valoare de 41.308.106 plus TVA, a fost acordat la fel prin negociere directă şi fără anunţ de participare. Cifra acestor contracte se ridică la peste 100 de milioane de euro. Cum şi ce a învârtit Gheorghe Udrişte între Metroul SA şi Metrorex, nici Victor Ponta nu ştie. Asta pentru că nu a fost făcută nici o investigaţie amănunţită.

Astăzi, un lucru este cert. Că Metrorex SA, compania de stat destinată transportului public în Bucureşti, este captivă la Metroul SA, societate privată cunoscută mai ales pentru faptul că joacă şi cântă după cum îi dictează acelaşi Gheorghe Udrişte, dispărut nu demult din fruntea Metrorex SA.

Veţi spune că inginerul Gheorghe Udrişte este creierul tuturor afacerilor de la metroul bucureştean. Absolut corect! De aceea el este şi principalul responsabil al afacerilor derulate spre alţi fruntaşi PDL. De exemplu, o firmă, Alrod Consult SRL, cunoscută ca fiind sub controlul lui William Brînză, a semnat zece contracte cu MetrorexSA, toate însemnând 10 milioane de euro. Nu pentru consultanţă a proiectare de rampe destinate accesului invalizilor, cum a făcut bani Metroul SA, ci pentru deratizare.

Cum să fi câştigat doar Gheorghe Udrişte şi William Brînză, iar ceilalţi să rămână cu buzele umflate? Din banii de la Metrorex, bani numai de la cetăţean şi din subvenţii bugetare, s-au înfruptat la greu şi sindicatul de la Metrou, şi alţi lideri ai PDL. Direct sau indirect. O firmă oarecare, Spectacular Ooh Printing SRL, a încheiat un contract pentru exploatarea spaţiilor publicitare de din Metrou şi de pe monitoarele din incinta reţelei de transport. Cine este Spectacular Ooh Printing SRL? Toată lumea trimite la Udrea şi Cocoş, singurii care ar putea lansa un asemenea sunet extrem de ciudat!

Întrebarea noastră este una nespus de simplă. Unde este auditul promis de Victor Ponta la sfârşitul guvernării Boc? Cunoaşte guvernul Ponta aranjamentele pe banii publici făcute de Gheorghe Udrişte la Metrorex sau nu? Dacă le cunoaşte, de ce nu le dă în vileag? Dacă nu, de ce trece peste el ca pe lângă o glumă proastă?

Zilele următoare, numai despre afacerile sindicatului şi ale liderului Ion Rădoi, cel mai cunoscut hopa-mitică din metroul bucureştean.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.