Mezzosoprana Sophie Koch cucereşte marile scene ale Operei

După noua producție cu Damnațiunea lui Faust de la Opera Națională din Paris, mezzosoprana franceză Sophie Koch strălucește pe marile scene internaționale: Opera Lirică din Chicago, Staatsoper din Viena, Covent Garden din Londra, Teatro alla Scala din Milano….,

Este inutil să cauţi ştiri despre ea în paginile glamour ale revistelor sau la dineuri. Dar, dacă îi pronunţi numele la Viena, la Dresda şi în multe alte locuri, veţi vedea imediat cozi la casele de bilete ale Operelor.

Sphie Koch este însă mult mai mult decât unul dintre cei mai căutaţi artişti lirici. Ea este, înainte de toate, o persoană extraordinar de dotată cu tot ceea ce este esenţial în viaţă: autenticitate, simplitate, generozitate, prietenie.

Aceasta a abordat până acum numeroase partituri wagneriene precum Tristan şi Isolda la Covent Garden , apoi, la Opera Bastille, Das Rheingold și Walküre, sub bagheta lui Phillipe Jordan, şi la München, sub bagheta lui Kent Nagano.

Cu Michael Volle în „Tristan și Isolda”


A fost de asemenea Venus în Tannhaüser la Opera Bastille şi Adriano în Rienzi la Salzburg.

În același timp ea a abordat si repertoriul francez în Cleopatra de Massenet, în concert la Salzburg, cât şi la Théâtre de Champs Elysées.De un deosebit succes s-a bucurat în rolul lui Genièvre, în Le Rois Arthus de Chausson la Opera Bastille în 2015, cât și în rolul Selika din Vasco da Gama de Meyerbeer, în versiunea originală din Africaine la Deutsche Oper din Berlin, avându-l ca partener pe Roberto Alagna.

Roberto este excepțional, îl iubesc pentru energia sa, pentru entuziasmul său, pentru curiozitatea care nu cunoaște limite. Sunt convinsă că noi, muzicienii, suntem responsabili de repertoriul pe care îl abordăm”, se destăinuie ea într-un interviu realizat de Michel Parouty.

Sophie s-a născut la Versaille, studiind apoi la Conservatorul din Paris, la clasa lui Jane Berbié. În 1993 își face debutul scenic în Romeo si Julieta, iar în 1994 obține Premiul I la Concursul Internațional de la Hertogenbosch.

Sophie Koch a debutat în Franţa, dar primele succese cu adevărat notabile le-a avut pe scenele internaționale.

În 1998 este Rosina din Bărbierul din Sevilla, pe scena de la Covent Garden din Londra. De aici drumurile carierei internaționale îi sunt deschise.

În 1999 debutează în rolul Mercedes din Carmen la Opera Națională din Paris și în cel a lui Cherubino din Nunta lui Figaro la Staatsoper Wien, apoi în cel al lui Octavian din Cavalerul Rozelor și în Ariadne auf Naxos, în rolul Compozitorului pe scena din Dresda. În anul 2000 își face debutul pe scena Teatro alla Scala fiind primită cu vii aplauze. Strălucește la Festivalul de la Salzburg în rolul Zerlinei din Don Giovanni.

În 2001, primeşte Premiul Christel Goltz decernat de Semperoper din Dresda.

Vii aplauze în rolul Margueritei din Damnațiunea lui Faust la Granada în 2003.

În 2006 este pe scena Operei din Toulouse în rolul lui Nerone din Încoronarea Poppeei . Urmează Le Roi d ‘Ys, de asemenea la Toulouse, unde interpretează rolul Margared. În 2008 se află la Avignon, debutând în rolul Adalgisa din Norma.

În 2009 obține din nou gloria în rolul Brangane în Tristan şi Isolda pe scena de la Covent Garden din Londra.

În 2010 este Fricka în Inelul Nibelungilor la Opera Națională din Paris si Mère Marie în Dialogul Carmelitelor,opera lui Poulenc, la Opera din Nisa.

Interpretează apoi rolul Venus din Tannhaüser la Opera Naționala din Paris. Alte roluri care i-au adus Gloria au fost Cleopatra de Massenet la Salzburg, Julieta din Povestirile lui Hoffmann la Opera Națională din Paris.

În 2013 debutează în rolul Adriano din Rienzi la Salzburg şi în premiera Alceste de Gluck , de asemenea pe scena Operei Naționale din Paris.

În „Alceste”, cu Yann Beuron

Sophie Koch, Stanislas de Barbeyrac, Marie-Adeline Henri, Berrand Dazin și Floria Sempey în Alceste regizat de Olivier Py

2014 marchează debutul său la Metropolitan Opera din New York în rolul Charlottei. În 2015 este răsplătită cu vii aplauze în rolul Genièvre din Roi Arthus cu Roberto Alagna(Lancelot), pe scena Operei din Paris, cât și în Selika din Vasco da Gama la Deutsche Oper din Berlin.

Întrebată când a simțit cu adevărat succesul în cariera sa, Sophie Koch se destăinuia:

În 2007, Nicolas Joel m-a distribuit în Le Roi d’ Ys la Teatrul Capitol.A fost un rol determinant pentru mine.Nicolas cunoaște perfect vocile și știe să descopere talentele, dar şi să le prelucreze. Complicitatea noastră a continuat la Opera din Paris atunci când el a devenit director. Aceeași căldură am întâlnit-o și când am lucrat cu Peter Catona la Covent Garden, el încredințându-mi rolurile Rosinei și cele ale Dorabellei. O mare bucurie am avut atunci când i-am întâlnit pe Ioan Holender și pe Dominique Meyer la Staatsoper Wien. O personalitate diferită față de Nicolas Joel este noul director al Operei Naționale din Paris, Stéphane Lissner. El are inițiative excelente. A știut să atragă către Operă foarte mulți tineri.Vă dați seama ce înseamnă să auzi aplaudând o sală plină de tineri la un spectacol dificil precum Moses und Aron?”

După aceste răsunătoare succese, Sophie Koch refuză o nouă producție cu Bărbierul din Sevilla întrucât considera că Rosina nu face parte din repertoriul ei. Debutează în rolul Charlottei, în 2016, pe scena Operei Metropolitan din New York, alături de tenorul Jonas Kaufmann, în Werther.

Alături de Jonas Kaufmann în „Werther, la Met”

Sophie Koch și David Bizic în „Werther”

În curtea interioară a Palatului lui Carol al V-lea din Granada, ea o încarnează, sub bagheta lui Michel Plasson, pe Marguerite din Damnațiunea lui Faust,dându-i o culoare particulară, deși premiera avusese loc în 2007 la Dresda.

Mi s-a părut interesant să abordez și alte opere, așa cum am făcut și cu Trubadurul de Verdi la Festivalul de la Salzburg, care totuși nu a fost bine primit de către public. Întrucât nu cunoșteam foarte bine opera lui Myerbeer, Africana fiind dificilă și lungă, m-am gândit că ar fi bine să abordez un alt rol care mi s-a propus: Selika din Vasco da Gama. Este o experiență pe care nu am regretat-o nicio clipă, întrucât opera are pasaje care sunt superbe, precum cel din scena finală. Repertoriul necesită întotdeauna o oarecare coerență. Am refuzat rolul Sesto din Clemenza di Tito. Cred că am ceva afinități cu opera lui Mozart. În frazele lui, ca și în liniile melodice nu poți să trișezi. Așa mi s-a întâmplat și în rolul lui Alceste de Gluck de la Palatul Garnier. Această muzică era foarte nouă pentru mine, dar atunci când ai ca partener un regizor de talia lui Olivier Py totul îți reușește minunat”.

Dar să ne aducem aminte că Sophie Koch a abordat și roluri mai lejere, precum cel al Metellei din Viață Pariziană, unde a interpretat rolul unui clovn.

Din proiectele viitoare pe care aceasta le anunță face parte și abordarea operelor lui Richard Strauss. Are o mare tandrețe față de acest compozitor și va evolua pe scena din Chicago în Cavalerul Rozelor , pe cea de la Viena în Ariadne auf Naxos, în rolul Compozitorului, şi pe scena de la Milano în Cavalerul Rozelor.

Întrebată fiind ce părere are despre opera de astăzi, aceasta a răspuns: ”Regia operei este strâns legată de noile tehnologii… Numeroși regizori de operă își doresc interpreți tineri, cu siluete zvelte. Debutul în operă este dificil și durează puțin, mai ales pentru femei. Nu mi se pare normal ca mari interprete să fie înlăturate doar pentru că sunt mai plinuțe, așa cum a fost cazul lui Deborah Vogt. Desigur că trebuie să respectăm gustul publicului care-și dorește să vadă femei filiforme. Lumea marketingului și a publicității este departe de mine”.

Sophie Koch este atrasă în abordarea rolurilor sale de cultura germană,fiind pasionată de poezia lui Novalis, Holderlin,Goethe, întrucât familia sa vine din Alsacia și din Lorena.

Astăzi, ea este cap de afiș alături de Jonas Kaufmann și Bryn Terfel, dar și parteneră de scenă cu Renée Fleming, Anja Harteros, Philippe Jordan, Christian Thielmann…Damnațiunea lui Faust de Berlioz, de la Opera Bastille,este animată de o energie dramatică, ce face posibilă traducerea sa scenică.În această montare, semnată de Alvis Hermanis, Sophie Koch este Marguerite , tenorul Jonas Kaufmann –Faust, Bryn Terfel –Mefistofel.Un spectacol care restituie, prin perspectiva unei călătorii pe Marte, posibilitatea de a o repopula, regenera. Regizorul îl aduce pe Faust în timpurile noastre prin viziunea fizicianului Stephen Hawking. Pe scenă, paralelipipede transparente dau senzația unei sere sau a unei închisori psihiatrice, decorurile fiind realizate, de asemenea, de Alvis Hermanis.În coregrafia imaginată de Alla Sigalova reîntâlnim un vals al parodiei pe poante. Din când în când, pe scenă apare un vehicol interstelar,iar personajele sunt reduse la rangul de simple utilități. Bryn Terfel este impecabil și în acest rol. Jonas Kaufmann rămâne un Faust de o mare eleganță și de o tehnică ireproșabilă.La pupitru Philippe Jordan.

Este foarte greu, așa cum spuneam, debutul în această profesie.Dar este la fel de greu să te menții în contextul actual și, cu toate astea, noi nu putem să dezamăgim publicul. Trebuie să dăm tot ceea ce avem mai bun din noi. În 2015, am oferit 62 de reprezentații, a trebuit să învăț un rol și apoi altul, extrem de diferite între ele, cu tehnici diferite.Nu vă puteți închipui cât de greu este să fii mereu cu valiza în mână. E dificil să voiajezi tot timpul departe de familie, iar dacă nu ești în stare să faci față acestor oportunități ești eliminat. Mai poți să te produci din când în când cu câte un recital.Viața de operă este splendidă, dar deloc ușoară”.

Sophie Koch este preocupată și de diferite probleme umanitare.A creat un fond de ajutor pentru copiii din Cambodgia.

Are nenumărate proiecte până în 2020, precum Kundry în Parsifal, Eboli în Don Carlos,Ortrud în Lohengrin, Herodias în Salomé

Melomanii o pot auzi în Ariadne auf Naxos la Staatsoper Wienne în 4-7-12-15 martie, în Tannhaüser, în rolul lui Venus, la Covent Garden din Londra, în 26-29 aprilie și în 2-5-8 mai, în rolul lui Octavian, la Teatro alla Scala, în 4-7-10-14-17 iunie și în 2 iulie. Iar la sfârşitul anului, va cânta Didona din Troienele, în premiera de la Chicago regizată de Tim Albery, avându-l la pupitru pe Andrew Davis.

La începutul acestui an, Sophie Koch se alătură batalionului de elită a Kammersänger, o distincţie conferită în Austria soliştilor emeriţi. Ceremonia va avea loc la Viena, în 3 martie, în prezenţa Ministrului austriac al Culturii şi a Directorului Staatsoper Wien, Dominique Meyer.

Alături de Patricia Petibon în „Dialogul carmelitelor”

Alături de Rolando Villazon pe scena de la Royal Opera House

Alvis Hermanis se asociază cu Stephane Hawking, visând la colonizarea planetei Marte

Christina-Landshamer și Sophie Koch în „Cavalerul Rozelor”

Sophie Koch și Roberto Alagna în „Le Roi Arthus”

În „Cavalerul rozelor” împreună cu Renee Fleming

În „Walkiria” cu Egils Silins


Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.