MilanOltre, Festivalul Dansului Contemporan

15 zile de Festival, 25 de titluri, dintre care 10 în premieră naţională, o premieră europeană şi o premieră absolută, Der Gelbe Klang, coproducţie între MilanOltre şi Compania Susanna Beltrami.

Balet, dans contemporan, teatru-dans, performance, dialog între arte şi noile orizonturi, toate acestea se pot întâlni la MilanoOltre Festival, o tentativă de a apropia diversele limbaje ce caracterizează dansul.

National Dance Company Wales, talent, culoare şi ritm

Se reîntorc la Milano cei mai buni coregrafi italieni, dar şi cei pe cale de consacrare în arta contemporană, în noua ediţie MilanOltre. Din păcate, şi acest festival era pe punctul de a nu se mai ţine, întrucât au scăzut sumele alocate manifestării cu 62,5%, faţă de anul trecut când suma alocată a fost de 40 de mii de euro, iar anul acesta numai de 15.000. Dar directorul artistic, Rino De Pace, nu se descurajează.

Între 27 septembrie şi 12 octombrie, Teatrul Elfo Puccini se articulează în trei Focusuri, centrate pe excelenţele dansatorilor.

Cunoscutul şi apreciatul Balet din Roma

Unul dintre oaspeţii foarte aşteptaţi este tânărul anglo-indian Aakash Odedra, de la National Dance Company Wales, dansatorul de 27 de ani, deja un star al coregrafiei engleze. El este definit de presa englezească ca un interpret de ”seducţie imediată” şi considerat noua stea a panoramei coregrafice engleze. Creaţia sa Nritta, care exemplifică stilul său, este o îmbinare între misticism şi senzualitatea dansului Kathak cu dansul contemporan. Publicul s-a ridicat în picioare, ovaţionându-l.

Focus asupra tânărului balerin englez Aakash Odedra

Primul Focus a fost axat pe Aakash Odreda, care a prezentat un mix de tradiţii indiene Kathak şi Bharata Natyam, într-un limbaj contemporan european. În Shadow of a Man (Umbra unui om), coregraful Akram Khan a apelat la subconştientul lui Odreda, inspirându-se din rădăcinile dansului indian, fără a se teme de a contamina vechea tradiţie cu mişcări abstracte şi inovative ale dansului contemporan.

Moment din spectacolul Rising de Chris Nash

În primul program, Rising, care a deschis Festivalul, au fost prezentate două premiere absolute, scrise pentru Odreda de Maliphant, Khan şi Cherkaoui, în timp ce al doilea, intitulat Tatha, a fost prezentat duminică într-un duet cu balerina Sanjukta Sinha, în care se confruntă energia masculină şi feminină, semnat de coregrafa indiană Kumudini Lakhia, pioniera Kathak-ului contemporan, astăzi octogenară. Tatha semnifică expresia ”şi încă” şi a fost acompaniată din punct de vedere muzical de Gundecha Brothers, care au cântat după stilul drupad al muzicii clasice din Indostan, forma veche a cântecelor clasice, prezentă şi azi în India. Tatha este povestea a două energii, masculin şi feminin, narată într-un ritm lent, dulce şi armonic, în care dansatorii, cu mişcări calme, dar precise, delicate, dar cu o profundă intensitate, urmăresc ritmurile şi atmosfera muzicii, ca într-o simbioză a două energii.

Waterstories

Cel de al doilea Focus, dedicat Baletului din Roma, a adus în prim-plan repertoriul uneia dintre companiile cele mai longevive din panorama italiană, fondate în 1960 de Franca Bartolomei şi Walter Zappolini. În 1 şi 2 octombrie sunt propuse şase titluri diverse. La We/Part, semnat de Paolo Mangiola, titlul creaţiei fiind un joc lingvistic şi filosofic în care termenii noi şi parte se combină semantic într-un singur sens. We/Part constituie noul program INNOVATION UNIT, care urmăreşte să faciliteze dialogul între artişti, autori, dansatori profesionişti şi începători şi să deschidă noi căi de colaborare.

Fattoria Vittadini, Love

În 1 octombrie, Giorgio Mancini, cu In-contro, Mauro Astolfi cu Intra, Gianluca Schiavoni cu Kimera şi Michele Pogliani prezintă într-un singur titlu, The Arena Love, o întâlnire între opoziţii, declinând tema dragostei. Fuziunea dintre corpurile dansatorilor relevă diferitele nuanţe ale entităţii

În 3 octombrie, Vitrina Italiană îi prezintă pe Daniele Albanese cu Stalker, care debutează cu prima versiune experimentală a unui live concert/spectacol, Digitale Purpurea, o cercetare asupra unui dans între lumini şi sunete, în care coregrafia este gândită ca un contrapunct al partiturii fizice, mişcarea este ca un flux. Forţele naturii sunt motorul principal pentru acest nou dans.

Aakash Odedra

Între 4 şi 7 octombrie are loc cel de al treilea Focus în care sunt prezentate trei creaţii: Mythology, de Stephen Shropshire, care vorbeşte despre graniţe şi ambiguităţi spaţiale, curpinzând pian, texte şi ritmuri de jazz, spectacol ce a debutat în Olanda. Tânărul Lee Johnston prezintă Purlieus, un joc de lumini şi umbre pentru a crea ambiguităţi spaţiale. Christopher Bruce, cu Dream, celebrează bucuria mişcării fizice în toate formele ei, spectacolul fiind realizat pentru Olimpiada de la Londra din 2012.

Baletul din Roma

Sosit din Regatul Unit, National Dance Company Wales revine cu un triptic coregrafic în 6 şi 7 octombrie. Coregraful Alexander Ekmanse se joacă cu ritmul în Tuplet, într-un adevărat tur de forţă de 18 minute, gândit pentru 6 dansatori. Evenimentul se închide cu Water Stories de Stephen Petronio, inspirat din lumea magică a peisajelor galeze, cu momente contemplative, amintind de peisajele şi culorile pământului lor natal.

În 10 octombrie, publicul va putea admira un duet care vorbeşte de dragoste, în Love. Două personaje se regăsesc, împărţind acelaşi spaţiu, se caută unul pe altul şi se întreabă ”ce înseamnă să fii Om”. Sunt etichete care se joacă în scenă. Dragostea ca o călătorie cu trenul.

Balerina Sanjukta Sinha

În 11 octombrie are loc premiera Berlin isn’t you, care vorbeşte despre supravieţuire, despre a-ţi găsi forţa în tine însuţi pentru a exista.

În 12 octombrie are loc premiera Orphans, o altă lucrare a Simonei Bertozzi, în căutarea propriului spaţiu.

Finalul va fi cu baletul contemporan Tango de Milena Zullo, avându-l ca star pe albanezul Kledi Kadiu.

Tinerele speranţe îşi găsesc un loc în ”Vitrina Italiană”, secţiunea care oferă o panoramă asupra celor mai bune propuneri ale dansului italian contemporan, între tinere generaţii şi limbaje diferite. Ariella Vidach aduce noul VOCSet, un mix tehnologic şi interactiv de momente, sunete şi videoproiecţii, iar Susanna Beltrami se inspiră din Kandinsky pentru baletul Der Gelbe Klang (Sunetul galben).

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.