Ministrul Culturii, demisie pe Facebook

Guvernul Cioloş rămâne fără încă un ministru după demisia lui Vlad Alexandrescu din fruntea Ministerului Culturii.

Alexandrescu a demisionat la cererea premierului Dacian Cioloş, în urma scandalului de la Opera Naţională.

Update: Într-un mesaj postat pe Facebook, Vlad Alexandrescu îşi prezintă demisia afirmând că a încercat să iniţieze o schimbare de structură, dar că s-a lovit de ostilitate.

Mesajul integral al ministrului culturii

„Domnule Prim-Ministru,

În fața rezistenței opace la schimbarea structurală pe care am încercat să o inițiez, să o dezvolt și să o pun în practică în instituțiile de cultură din România, în fața ostilității nedezmințite a aparatului refractar la regândirea modalităților de funcționare a instituțiilor publice de cultură, a relației dintre sectorul independent și cel public, vă prezint demisia mea.

În mandatul scurt pe care l-am avut, am fost preocupat în primul rând să redau Ministerului Culturii credibilitatea și importanța pe care administrația culturală trebuie să o aibă într-o societate europeană modernă. Punctual, am încercat o reorganizare a Institutului Național al Patrimoniului și am cerut criterii precise care să reglementeze restaurarea patrimoniului național, în situația urgentă a deteriorării lui accelerate. Am inițiat grupul de lucru pentru redactarea Codului Patrimoniului. Am creat primul mecanism de finanțare prin care Statul Român poate cumpăra opere de artă românească de pe piața liberă prin subscripție publică, iar cea dintâi operațiune din cadrul acestui mecanism este campania pentru achiziția lucrării „Cumințenia Pământului” a lui Constantin Brâncuși. Am cerut refacerea dosarului pentru înscrierea ansamblului Brâncuși de la Târgu Jiu în patrimoniul UNESCO. Am dat expresie așteptării a zeci de mii de români, înscriind situl arheologic și natural de la Roșia Montană în Lista Indicativă UNESCO. Am intervenit direct în șantiere, oprind distrugerea monumentelor istorice din Piața Romană din București și din Parcul Romanescu din Craiova. Am creat cadrul strategic pentru transformarea muzeelor românești din instituții pasive, în instituții deschise publicului, participative. Pentru prima oară în România, muzeele au fost alăturate sectoarelor creative, demarând, sub umbrela Guvernului, un proces amplu de identificare a soluțiilor inovatoare care să relaționeze comunitatea muzeală cu cea creativă.

În aria industriilor creative, a dialogului cu societatea civilă culturală, a implicării expertizei existente pentru revitalizarea și relansarea unor subiecte legate de spațiul cultural emergent, am constituit grupuri de lucru, platforme și modalități concrete și dinamice de consultare publică. Permanentizarea lor este necesară pentru consolidarea unei reforme efective în cultură.

De asemenea, am încercat să aduc o viziune nouă și să scot managementul instituțiilor publice de cultură dintr-o stare anchilozată și letargică.

În domeniul cinematografiei, am lansat un șantier vast menit să reechilibreze distanța dintre reușitele calitative ale cinematografiei românești în țară și în lume și disfuncționalitățile unui sistem administrativ și instituțional vetust și depășit de viteza excepțională de evoluție a sectorului. Peste câteva zile, la Cannes, urma să semnez, o nouă convenție între CNC-ul românesc și CNC-ul francez. De asemenea, concursul CNC va avea un nou regulament, iar sălile de cinema din România vor beneficia prin programul „Orașe europene” de o relansare a ideii de cinematografie de artă. Aceasta ilustrează doar o parte din marele șantier dedicat filmului derulat în mandatul meu.

Sistematizarea și predictibilizarea instrumentelor de susținere financiară ale Ministerului Culturii, consolidarea proiectelor prioritare (prin alocare directă), lansarea programelor de finanțare prin concurs de proiecte CultIN și ACCES și începerea unui proces de reformare a AFCN sunt alte fapte ale mandatului meu, în condițiile în care am preluat un minister în care o treime din posturi erau vacante și salariile sunt cele mai mici din întregul sistem central-administrativ.

Strategia culturală sectorială, legitimarea unor politici culturale pe termen lung au fost și ele pe agenda prioritară a mandatului.

În cele aproape șase luni de ministeriat, am întreținut o comunicare intensă, zilnică, cu spațiul public și partenerii instituționali, dorind astfel să transparentizez procesul decizional.

Am adus alături de mine oameni tineri, dinamici și persoane cu bogată expertiză profesională, cu certitudinea că echipa pe care am construit-o va pereniza, în domeniul public, dinamica reformei.

Presiunea timpului, resursele limitate și dorința de a da un semnal puternic în favoarea reformei au ajuns în acest moment să fie, din păcate, un handicap major pentru continuarea mandatului meu. Schimbări dictate doar de buna credință au dus la explozii instituționale neașteptate și la o situație intolerabilă la Opera Națională, una dintre instituțiile publice de cultură care s-au dovedit cel mai rezistente la o funcționare modernă, europeană. Această situație nu face decât să exemplifice o problemă gravă a sistemului, problemă pe care inerția și lipsa de acțiune consecventă nu o vor putea rezolva.

Domnule Prim-Ministru, mi-aș dori ca reformele pe care le-am inițiat să fie continuate.

Cred că, în situația în care forțe dintre cele mai retrograde, ostile schimbării, care se împotrivesc unor mecanisme firești de reînnoire și de întinerire a sectorului artistic și muzeal din România au devenit atât de sonore în spațiul public, reforma pe care am început-o este periclitată și, de aceea, depun în mâinile Dvs., domnule Prim-Ministru, mandatul meu de Ministru al Culturii”.

Întrebat dacă premierul și Vlad Alexandrescu au avut miercuri o discuție pe tema situației de la Operă în cursul căreia Cioloș să fi cerut demisia ministrului Culturii, purtătorul de cuvânt al guvernului a spus:

„Nu i-a cerut (demisia — n.r.) și în consecință nu e înaintată. (…) Au existat mai multe discuții de-a lungul timpului pe acest subiect. Și astăzi s-a discutat. (…) N-am asistat la discuții, nu știu să vă spun dacă… Dar discuția… Este evident, a fost o discuție și este un subiect urmărit de ministrul Culturii, de vicepremierul Dîncu, de premierul Dacian Cioloș. (…) În momentul în care acest subiect va deveni unul public, evident că vă voi anunța. (…) Nu este o solicitare publică. Datoria mea este să vă aduc la cunoștință solicitările publice. Această solicitare nu este acum manifestată ca atare. Deci, n-are rost să ne învârtim în jurul unui subiect care, oricum ne-am învârti, tot acolo ajungem”.

Dan Suciu a adăugat că Guvernul va numi un interimar care să gestioneze situația de la Operă.

„Sunt discuții legate de situația de la Operă. Ați văzut, vicepremierul Dîncu s-a implicat în negocierea acestui conflict, sperăm și interesul Guvernului este ca artiștii de valoare internațională să-și păstreze angajamentul pentru Opera Națională și să performeze în continuare, se vor găsi soluții acolo. E un proces de negociere care continuă. În primă instanță încercăm și vom avea, noul Guvern va numi interimar pe cineva să poată semna pentru buna desfășurare a activității în perioada imediat următoare, plata salariilor și de asemenea (…) s-a discutat cu artiștii pentru începerea și continuarea performanțelor artistice. (…) Pe termen mediu și lung se va numi o conducere care va ține cont și va urmări să detensioneze situațiile care s-au simțit în ultima perioadă la Opera Națională. Este în interesul tuturor ca acolo situația să revină la normal, sunt multe subiecte pe care trebuie noua conducere să le ia în discuție în perioada imediat următoare pentru a detensiona o situație veche, care a erupt din păcate în aceste zile”, a spus Suciu.

Este al treilea ministrul care demisionează din guvernul Cioloş, după plecarea miniştrilor de la Muncă şi de la Fonduri Europene.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Rares Constantinescu 2670 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.