Mister. Zborul MH370 nu poate fi localizat, deși telefoanele pasagerilor sună

Rudele pasagerilor zborului Mlaysia Airlines MH370 sustin ca au reusit de mai multe ori sa sune pe telefoanele mobile ale celor dragi si acuza ca, desi acest lucru este posibil, autoritatile implicate in cautari de zile bune nu sunt capabile sa localizeze avionul. In aceste conditii, autoritatile din Malaezia considera disparitia avionului Boeing 777 drept un caz de un mister fara precedent.

Este o informatie care face acest caz si mai confuz. Apare si o pista care ia in calcul o decuplare deliberata a radioului si transponderelor de catre piloti.

Daily Mail scrie ca, datorita faptului ca telefoanele pasagerilor par a fi active, rudele acestora au intrat intr-o adevarata stare de revolta si isterie la hotelul din Beijing in care sunt cazate si ca nu inteleg de ce autoritatile nu pot face triangulatia semnalelor GPS ale telefoanelor, pentru a localiza avionul.

The Washington Post informeaza ca familiile unora dintre cei 239 de pasageri au reusit sa sune pe mobilele rudelor disparute si ca aveau sunet de apel. Mai mult, rudele arata ca sunt active inclusiv conturile de pe diverse retele de socializare si de email ale pasagerilor. ”In unele cazuri, rudele i-au putut vedea activi online prin reteaua chineza QQ”, scrie Washington Post.

Pe de alta parte, reprezentantii companiei aeriene se apara si arata ca nu au reusit sa obtina semnal de apel pe telefoanele pasagerilor ale caror numere le-au fost oferite de rude. Ei asigura ca vor continua cautarile in zona stramtorii Malacca, de altfel cea mai aglomerata stramtoare din lume.

Publicatii de specialitate din intreaga lume se intreaba cum este posibil ca in secolul XXI un avion dotat cu cea mai moderna aparatura sa dispara pur si simplu, in conditiile in care un smartphone poate fi urmarit prin intreaga lune chiar si de un individ fara prea mari cunostinte informatice, pentru a nu mai vorbi ca tehnologia anilor 1960 permitea unei rachete intercontinentale sa loveasca exact la tinta. Este invocata tot mai des soarta zborului Air France 447, care a disparut in urma cu potru ani in Atlantic, pe ruta Rio de Janeiro-Paris. Cutia neagra nu a fost gasita, iar pentru recuperarea inregistrarilor din cabina pilotilor au fost necesari un an si mult noroc.

Potrivit Le Figaro, misterul apelurilor ce par a gasi telefoanele pasagerilor poate fi explicat relativ usor.

Prima ipoteza este ca unele telefoane au ramas intacte, bateria rezista inca si se afla suficient de aproape de un releu. Cu alte cuvinte, ele se afla pe pamant sau plutesc, protejate de apa marii. In acest caz, autoritatile ar trebui sa fi localizat deja avionul, folosindu-se de semnalul telefoanelor, asa cum sustin rudele celor disparuti.

O a doua ipoteza este mai tehnica: pe telefonul care efectueaza apelul se aude sunet de apel imediat dupa ce semnalul pleaca catre primul releu si cat timp acest releu incearca sa ”caute” telefonul destinatarului. Cum incercarea aceasta esueaza, sunetul de apel dispare. Este vorba despre un decalaj tehnic, care este accentuat si de abonamentele diferite pe care le aveau pasagerii. Astfel, semnalul apelantului trece, in prima faza, printr-o retea chineza care nu este in mod neaparat cea care fusese aleasa de pasageri la momentul producerii accidentului. Este o explicatie care lasa putine sperante rudelor disperate.

Experti in telecomunicatii citati de Daily Mail sustin teze total diferite. ”Telefoanele nu au cum sa functioneze. Sunt fie in apa, fie in afara acoperirii si acum sigur nu ar mai avea nici baterie. Deci este cat se poate de clar ca nu pot fi folosite pentru triangulatie. Cat despre cazul in care ar exista ton de apel, aceasta este la fel ca in cazul in care s-ar afla in afara ariei de acoperire si apelantul ar auzi un ton de apel, pana la intrarea casutei vocale”, sustine William Webb, de la Royal Academy of Engineering.

Pe de alta parte, expertul in telecomunicatii Alan Spencer sustine ca telefoanele nu pot suna decat daca ”sunt pornite, nu sunt in apa, au baterie si sunt in apropierea unui releu”.

Pornind de la explicatiile care mai dau sperante pentru localizare, au aparut ipoteze ce arata ca avionul nu este cautat nici pe departe in zona potrivita. Se speculeaza astfel ca accidentul ar fi fost produs de o decompresie brusca si extrem de puternica a avionului, care i-ar fi adus pe pasageri in stare de inconstienta sau le-ar fi produs decesul, precum si distrugerea echipamentului de comunicatie. In acest caz, avionul, aflat pe pilot automat, ar mai fi putut zbura peste 3000 de kilometri pana sa se fi prabusit.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.