Misterul „Castelului de Coral”

De-a lungul vremii, personaje speciale au realizat construcţii vizionare sau numai bizare, în jurul cărora s-au creat legende şi care au devenit, apoi, propuneri turistice profitabile.

Este suficient să ne amintim numai de faimoasele stânci sculptate la sfârşitul secolului al XIX-lea la Saint-Malo, de un preot surdo-mut, numit Abatele Fouré, care reprezentau, potrivit legendei, o familie de piraţi din secolul al XVI-lea. O operă colosală, cuprinzând 300 de sculpturi create timp de 25 de ani.

La începutul secolului al XX-lea, un umil factor poştal, Ferdinand Cheval, a construit la Hauterives, în Drôme, un grandios şi improbabil edificiu cunoscut sub numele “Palatul factorului Cheval”, din pietre adunate în timpul drumurilor sale. Terminat în 1912, palatul are 12 metri înălţime şi 30 de metri lungime. O construcţie amintind în acelaşi timp de o grotă, de un palat din basme, de un templu budist… pe care a admirat-o şi Picasso.

Blocurile se susţin numai prin forţa gravitaţiei

Dar printre cele care au stârnit cel mai mare interes şi cele mai multe speculaţii, inclusiv paranormale, se numără “Castelul de Coral” de la Miami, cunoscut şi sub numele de “Rock Gate Park” de la Homestead, în sud-vestul comitatului Miami-Dade. A fost construit, timp de 28 de ani, în prima jumătate a secolului al XX-lea, de letonul Edward Leedskalnin. Născut în 1887 la Riga, acesta urma să se căsătorească, la 26 de ani, cu tânăra de 16 ani Agnes Scuffs. Numai că, în ajunul nunţii, mireasa s-a răzgândit, considerându-l “prea sărac şi prea bătrân”. S-a decis atunci să se exileze, întâi în Canada şi apoi în Statele Unite.

Nevindecat niciodată de marea decepţie amoroasă, s-a decis să construiască acolo, din piatră şi coral, un edificiu megalitic, dedicat iubirii sale din tinereţe, ce trimite cu gândul la Stonehenge sau, din alt punct de vedere, la Piramidele de la Giseh.
Castelul este format din peste 1.000 de tone de blocuri de coral şi calcar, transformate în ziduri, monumente şi obeliscuri, realizate fără ajutorul unor mecanisme complexe.

Celebra masă cu chiuvetă

A lucrat, potrivit povestirilor din epocă şi de mai târziu, în principal noaptea, fără să dezvăluie niciodată tehnicile folosite. Avea numai unelte manuale, fabricate în general din vechi piese de automobil, ce serveau la tăierea, şlefuirea şi transportul blocurilor de piatră ce cântăreau între 3 şi 30 de tone, şi o macara din lemn. Din cauza secretului păstrat, nimeni n-a înţeles cum acest personaj, înalt de aproximativ 1,50 metri şi cântărind sub 50 de kilograme, a reuşit performanţa.

Pentru a amplifica confuzia şi misterul ce înconjoară castelul, câţiva copii au declarat că l-au spionat pe Leedskalnin şi l-au văzut deplasând blocuri de piatră ca pe nişte simple baloane… S-a vorbit atunci despre antigravitaţie, magnetism, unde sonore magnetice…

Au fost avansate diverse teorii, de la cele mai credibile la cele mai absurde, cu atât mai mult cu cât Leedskalnin declara că a descoperit secretele construcţiei piramidelor egiptene. “Am descoperit secretele piramidelor; am descoperit felul în care egiptenii şi constructorii antici din Peru, Yucatan şi din Asia au ridicat blocuri de piatră cântărind un număr considerabil de tone, numai cu unelte primitive.”

Misterioasa lume de coral

Un alt motiv de admiraţie şi de trezire a curiozităţii este modul în care numai gravitaţia ţine împreună piesele ce compun construcţia, fără mortar între ele şi atât e bine îmbinate încât nu se zăreşte în interstiţii nici cea mai mică geană de lumină. Mai mult, se spune că în timpul uraganului Andrew din 1922, care a devastat regiunea, castelul n-a suferit nicio stricăciune.
După ce a extras marile blocuri din stânca de coral aflată în proprietatea unui vecin sub un strat subţire de pământ, Leedskalnin a sculptat un scaun, o masă şi apoi un castel întreg.

Printre monumentele cele mai impresionante ale locului se numără portalul înalt de doi metri şi jumătate, care a fost înlocuit în anii ‘80, care, se spunea, putea fi deschis numai la o simplă apăsare cu degetul. Era susţinut numai de o tijă de metal şi un mecanism de automobil recuperat. Un cadran solar funcţionează şi astăzi, măsurând o zi de lucru, între ora 9 dimineaţa şi ora 16. Monoliţi înalţi de opt metri, un obelisc de 28 de tone.

Portalul castelului

În jurul parcului a construit ziduri înalte de aproximativ trei metri, ridicate în 1940. Singura structură închisă a parcului este un turn în care se află locuinţa sa, un atelier, în care nu permitea nimănui accesul. Locuinţa era formată dintr-un dormitor, cu două paturi gemene pentru copiii pe care sperase să-i aibă şi un balansoar, o bucătărie şi o baie, totul în coral. În interiorul camerei se află un scaun de avion, prevăzut cu centura de siguranţă, suspendat cu un lanţ de plafon.

Printre mobilele din turn se detaşează masa, în forma statului Florida, care include o chiuvetă cu contururile Lacului Okeechobee. Există, de asemenea, mai multe scaune: unul pentru el, altul pentru Agnès, al treilea pentru copil şi un al patrulea pentru soacră.

Imagine din Parcul Castelului

O scară spiralată din piatră ducea către nivelul subteran care, se presupune, era folosit drept “frigider”. O curte de joacă este inspirată de povestea “Fetiţa cu părul de aur şi cei trei urşi”. Să adăugăm un telescop înalt de 8 metri, aliniat cu Steaua Nordului, o serie de cercuri din coral ce par a reprezenta sistemul solar, dovadă a preocupărilor astronomice şi mistice ale lui Leedskalnin, mari semiluni ridicate la peste şase metri, sculpturi de par a fi referiri simbolice la planete, unele dintre ele aliniate cu Luna, Soarele şi Steaua Polară.

După terminarea castelului, Leedskalnin a organizat vizite ghidate cu plată. Veneau mai ales turişti letoni, ceea ce i-a asigurat notorietatea în ţara de origine.

În 1951, Leedskalnin s-a îmbolnăvit. A pus la poartă un panou prin care anunţa că pleacă la spital şi, după trei zile, a murit în somn.

Una dintre semilunile sculptate în parc

Castelul a fost moştenit de un nepot al său care trăia în Michigan. Acesta l-a vândut, în 1953, unui om de afaceri din Chicago, care a continuat exploatarea lui turistică. 30 de ani mai târziu, un alt om de afaceri, tot din Chicago, Irving Barr, l-a cumpărat ca dar de nuntă pentru tânăra sa soţie, Irène Nemec, din Miami. În 1984, castelul a fost inclus în registrul naţional al siturilor istorice.

Mister real sau speculaţie comercială, castelul este remarcabil. El este deschis şi în zilele noastre turiştilor, atrăgând în fiecare an în jur de 65.000 de vizitatori. Se organizează acolo evenimente mondene şi nunţi, scaunele de coral fiind folosite ca piese de mobilier.

Starul rock Billy Idol a compus un cântec, “Sweet Sixteen”, dedicat iubitei constructorului, şi şi-a turnat filmul la “Castelul de Coral”. Locul a fost folosit şi pentru “scena Lunii” din pelicula “Nude on the Moon”, de Doris Wishman din 1961.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.