×
×
Noi
Citite
Recomandate
Ultima oră
Actualizat acum 2 minute
24 Ore
7 Zile
30 Zile
24 Ore
7 Zile
30 Zile
Data
Duminică, 24 septembrie 2017, 18:42
EUR (€)
-0.0037 ↘
4.5950 RON
USD ($)
-0.0277 ↘
3.8316 RON
• • •
"Mix and Match", o lume construită din fragmente
Petula Bloomfield
Petula Bloomfield

O interesantă expoziţie, intitulată "Mix and Match", a fost vernisată recent la "Atelier 030202", la Sala Nouă a Teatrului de Comedie, ce a devenit, de mai multă vreme, unul dintre locurile dedicate artei contemporane de calitate.

De data aceasta, coordonatorul Atelierului, artistul vizual Mihai Zgondoiu, a optat pentru o expoziţie curatoriată de Klaus Postler, artist american, cofondator al Galeriei Alternative "One Step Beyond", din Brattleboro, Vermont, interesat în egală măsură de arta europeană şi de tendinţele specifice creaţiilor artistice într-o lume globalizată. Călătorind frecvent în Europa, în special în Germania, galeristul Klaus Postler expune artă europeană în America şi artă americană în Europa, alegându-şi protagoniştii în funcţie de forţa impactului vizual al operelor lor şi de noutatea mijloacelor de expresie.

Expoziţia de la Bucureşti nu face excepţie. Un număr semnificativ de artişti, Christoph Rodde, Michael Goering, Kath Greenberg, Arrin Fancher, Chambliss Giobbi, Peter Gordan, Peter Lewis, Petula Bloomfield, Margaret Noel, Ryan Sarah Murphy, Matt Phillips, Suzanne Gonzales-Smith, permite o imagine relativ completă a diversităţii tehnicilor colajului în momentul de faţă. Câţiva artişti reţin în mod special atenţia.

Margaret Noel, Peisaj

Petula Bloomfield, master în arte al Universităţii Massachuserrs, autoarea unei instalaţii permanente în holul de intrare a Bibliotecii Publice din Sunderland, este interesată de relaţia dintre fizic şi emoţional în identitatea oamenilor. Pe figurile personajele sale, nu foarte asemănătoare cu originalul, este suprapusă energia în mişcare a emoţiilor, realizată prin suprapunerea mai multor straturi de culoare în care transparenţele alternează cu opacul oferind o imagine emoţională a fiinţei. Folosirea răşinilor conferă lucrărilor sale din expoziţia de la Bucureşti un aspect asemănător lacurilor chinezeşti, dimensiune decorativă ce amplifică impactul asupra privitorului. Uneori, în imaginile digitale printate apar, ca în picturile olandeze, probabil datorită rădăcinilor sale europene, elemente de natură statică menite să contribuie, mai ales ironic, la completarea personajului.

Spre deosebire de ea, Margaret Noel, cu studii la New York Studio School, porneşte de la desen, ale cărei forme le filtrează apoi prin diferite tehnici. Uneori desenul este încorporat în pictură, alteori, o parte a lui, printată, este integrată unui colaj. Este interesant modul în care artista combină tehnicile tradiţionale cu noile media, cum ar fi tuşul cu xeroxul, colajul şi pictura în encaustică. Peisajele sale industriale, de mici dimensiuni, au o picturalitate accentuată şi o latură onirică ce le recomandă ca pe o imagine determinată de amintire, în care detaliile sunt şterse de trecerea timpului. Spaţii industriale dezafectate devin locuri ale memoriei, în care dezolarea se atenuează. De altfel, lucrările sale au fost apreciate în mai multe galerii din New York,

În colajele sale, Chambliss Giobbi urmăreşte şi el o mutaţie fizică şi psihologică în acelaşi timp. După şedinţe foto prelungite, artistul printează mii de fotografii care devin, prelucrate, elementele colajului. Predominant alb-negru, compoziţii sale sunt uneori plate, alteori capătă forme sculptate care crează suprafeţe cu aspect tridimensional. Este o viziune entropică asupra personalităţii, care aminteşte, ţinând cont evident de epocă şi intenţiile autorilor, de creaţii ale lui Arcimboldo, lipsite însă de umorul lui manierist, şi, mai aproape de zilele noastre, de viziunile germanului Max Ernst sau americanului pionier al asamblajului, Joseph Cornell.

Margaret Noel, Peisaj industrial

Compozitor de muzică clasică, timp de 15 ani, Giobbi introduce în creaţiile sale vizuale conceptele de timp şi simultaneitate ale ideilor muzicale, care devin tema centrală a imaginilor sale "stop-cadru". Personajele portretizate sunt surprinse din multiple unghiuri de vedere, ca acelea ale artiştilor futurişti. "Caut personaje expresive. Nu mă interesează frumuseţea convenţională", mărturisea artistul. Această estetică a urâtului nu este nici ea nouă, dar Giobbi îi adaugă trăiri specific contemporane: o tristeţe accentată, disperare, o mişcare frântă. Chiar fără a cunoaşte identitatea modelului, de multe ori figuri publice, portretele sale capătă monumentalitate. Artistul a expus până acum la New York, Detroit, Barcelona, Washington, Boston, Bratislava, şi în expoziţiile "Monumenta".

Artistul şi profesorul de la Hampshire College din Amherst, Massachusetts, Matt Phillps, apelează la pictură şi colaj în egală măsură, folosidu-le într-o manieră grafică, în care arta modernistă se întâlneşte cu cea folk.

Chambliss Giobbi, Capul lui Carlos

Expoziţia reuşeşte o imagine de ansamblu a preocupărilor contemporane, prin prisma conştiinţei artistice şi, mai ales, dincolo de personalitatea distinctă a fiecărui creator, a corespondenţei nu numai a tehnicilor, ceea ce este, de altfel, perfect explicabil, în lumea noastră în care circulaţia imaginilor nu cunoaşte graniţe, dar şi a poziţiei faţă de lume, în general, de societate şi relaţiile interumane în special. Dacă recunoaştem, de exemplu, figurile unor "icons" ale timpurilor moderne, cum ar fi Michael Jackson, ca s-o amintim numai pe cea unanim cunoscută, imaginea este bruiată, trecută prin filtrul nu neapărat personal al artistului, ci prin acela care transformă, în imaginarul colectiv, o perosană într-un mit, dar unul, evident, perisabil. Tristeţe, deriziune, incertitudine, oniric par să fie caracteristicile relaţiilor cu existenţa ale acestor artişti tineri, selectaţi frecvent în expoziţii de pe ambele maluri ale Oceanului pentru sinceritatea, chiar dacă uneori brutală, a propunerilor lor. În acelaşi timp, aşa cum sugerează şi titlul evenimentului, preluat din lumea modei, expozanţii relativizează, prin grăuntele de umor şi derizoriu, dramatismul percepţiei lumii exterioare contemporane.

Victoria AnghelescuPublicat Luni, 13 iunie 2011
6695
 | 19
 | 1
+Adaugă
Comentarii
2000
Trimite
Mihai Zgondoiu
+4
Adresa galeriei ATELIER 030202 cat si programul de functionare le gasesti pe ditat**editat* Te asteptam sa vizitezi expozitia :) Mihai Zgondoiu, coordonator Atelier 030202
Publicat Duminică, 19 iunie 2011
+Răspunde
Costina Stancu
+5
Super tare scris materialul! Cum pot sa fac sa vin si eu sa vad? Exista ore de vizita?
Publicat Duminică, 19 iunie 2011
+Răspunde
Anne Seuthe
+5
Nice review! Thank you so much!
Publicat Duminică, 19 iunie 2011
+Răspunde
Centrul Atenţiei
alarm off
Dosar Cotidianul
5 articole/ Actualizat acum 10 ore şi un minut
alarm off
Mostra de la Veneţia
7 articole/ Actualizat Duminică, 10 septembrie 2017
alarm off
Cotidianul cititorilor
20 articole/ Actualizat Sâmbătă, 23 septembrie 2017
Simona Popescu

De când fiecare telefon, de multe ori mai inteligent decât posesorul, este dotat cu o cameră video, o mulţime de cineaşti amatori îşi postează scurtmetrajele pe Facebook. Au o mare problemă, însă.

Simona PopescuPublicat acum 23 ore şi 39 minute