Modenantiquaria și comorile sale neprețuite

De diverși ani, Modena găzduiește vitrina Anticariatului național în expoziții propuse în peste 150 de galerii ale artei fără timp. Și în acest an, Modenantiquaria este un must pentru pasionații din sectorul artei, cât și pentru colecționari. Complexul, întins pe o suprafață de 20.000 de metri pătrați, se împarte în două saloane: Petra, o expoziție unică în Europa, cu obiecte de anticariat pentru grădini, o bogată colecție de fântâni, sculpturi și fier, și Excelsior, nucleul central, cu expoziții de mobilier, sculpturi, tablouri rafinate și elegante. O adevărată oglindă a artei din secolele trecute.

Închideți ochii și imaginați-vă că vă găsiți într-un loc unde timpul și spațiul au dărâmat barierele și începeți o călătorie în rafinamentul istoriei, redescoperind tezaurele artei antice până la cele ale prezentului, trecând prin epoca Renașterii, a stilului Art Deco, cu picturi, ceramici, majolice, obiecte de artă, dar și bijuterii și orologii, covoare, tapiserii, obiecte orientale, precolumbiene, africane…

O întâlnire de nepierdut într-o expoziție cu vânzare ce a ajuns anul acesta la 25-a ediție. Se desfășoară între 14 și 22 februarie.

150 de galerii își prezintă propunerile. Imperativul calității în acest an e de asemenea confirmat de prezența unor prestigioși operatori în acest sector. ”Într-un moment atât de dificil în care se află acum piața de artă, aș vrea să subliniez importanța acestei expoziții consolidate în timp, în care pot fi întâlnite opere muzeale”, explică Carlo Orsi, președintele Asociației Modenantiquaria.

Așa cum mărturisește Andrea Ciaroni, care conduce această galerie, ce a aparținut odată părinților săi, ea nu a lăsat niciodată ca piesele expuse să fie improvizații și s-a orientat întotdeauna către o artă de înalt nivel.

Picturile selecționate confirmă această tendință, de la Portretul lui Francesco I d’Este de Guercino la Portretul lui Alessandro I și al consoartei sale Laura d’Este, semnat de Sante Peranda (1566-1638). Galerii de relief, precum Altomani&Sons, care expune sculpturi, picturi și majolice, iar piesa forte este un birou de la 1700, semnat Nicola Bargilli, provenind de la Palazzo Montoro din Roma. Calitatea este confirmată și prin prezența unor opere importante, două V edute ale lui Carlo Lodi și Antonio Rossi, aduse de la o galerie din Bologna.

Colecționarii au putut admira Rezzonico de Antonio Canova (1757-1822), o sculptură înaltă de 165 de centimetri, datată 1759, pe care artistul a făcut-o pentru reședința padovană a lui Gerolamo Zulian, o splendidă piesă propusă de Galeria Orsi, reprezentând un bust gigantic, Natură moartă cu vioară, carte și fructe, atribuită lui Francesca Baldassari, în Galeria emilianului Cristoforo Munari, lucrare pictată când pictorița se afla la curtea Familiei Medici, o impunătoare pictură a lui Guercino, reprezentându-l pe Francesco I d’Este, Ducele Modenei, conservată în colecțiile nobiliare ale unui spaniol, portret oferit Regelui Filip al IV-lea al Spaniei cu ocazia unei călătorii în 1638, propusă de Cantore Galleria Antiquaria, și o pereche de figuri feminine, reprezentând alegorii ale Primăverii, sculptate în lemn, din bottega lui Filippo Parodi (1630-1703), expuse la Galleria Cuoghi.

Din expoziția de la Modena

Patru prețioase bronzuri, realizate de Francesco Bertos, de la Galeria Dolo din Padova, încântă privirea, ca și o sugestivă Vedută a Capului Noli, semnată de Angelo Morbelli, datată 1915.

Încântătoare, și lucrările semnate de Giovanni Boldini, Nud de femeie cu ciorapi negri, de la 1885, și Zi cu vânt la Chioggia, de la 1900, de Leonardo Bazzaro. Alte picturi ce atrag atenția sunt Giovanni Battista, ulei pe pânză de Gian Domenico Cerrini (1609-1681, dar și Virtu și Fama, uleiuri pe pânză de Elisabeta Serani (1638-1665), la Galeria Altomani.

Splendid și un bust în marmură al Ducelui Francesco I d’Este, creat de Gian Lorenzo Bernini, ce provine de la o galerie din Modena, Sfânta Cecilia în extaz a lui Domenico Piola. Sunt etalate și 35 de opere sub titlul La Vertigine del collezionismo, un fel de cameră a minunilor, conținând capodopere din diferite epoci, de la monede din Antichitatea egipteană la obiecte din pietre dure.

Asociația Anticarilor Italieni a contribuit la restaurarea a patru Alegorii de Francesco Bertos, mici sculpturi în bronz ce sunt expuse în galeria Estense.

De altfel, ediția din acest an a propus o importantă colaborare cu Galeria Estense, un muzeu bogat în capodopere care va fi deschis în luna mai, complet renovat.

O splendidă lucrare în marmură, proprietate Ferrari

Birou din lemn de nuc, Veneția 1730

Boldini Nud cu ciorapi negri

Ceramica de Umbria

Cristoforo Munari, Natură moartă cu vioară, carte și fructe

Fama de Elisabeta Sirani

Guercino, Portretul lui Francesco I d’Este

Guiseppe Maggiolini, Pereche de comode

Interior la Modenatiquaria

Piesă de mobilier venețiană

Sante Peranda, Portretul lui Alessandro I al consoartei sale, Laura d’Este

Virtu de Elisabeta Sirani

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.