Monaco, capitala Dansului

Cu 30 de ani în urmă, prinţesa Caroline anunţa reîntoarcerea miticelor Balete din Monte Carlo, cele cu care Diaghilev şi Nijinski schimbaseră codurile şi cuceriseră baletul european la începutul secolului al XX-lea.

Din 10 în 17 decembrie, anul acesta, Principatul a primit 10 Companii internaţionale pentru o decadă excepţională. Peste 200 de artişti au transformatMonacoîntr-un centru al Dansului.

Cap de afiş a fost Baletul Operei din Viena, care a deschis festivităţile cu un Omagiu lui Jerome Robbins. Au fost 10 companii, cu 10 stiluri diferite, care au oferit publicului ocazia de a descoperi ce se întâmplă în zilele noastre în dansul contemporan, peste tot în lume.

Astăzi, cele trei decenii de existenţă şi succes sunt celebrate printr-o seară la Grimaldi Forum, la care participă şi Principesa Caroline, seară ce va fi difuzată şi în săli de cinema din 7 ţări europene, inclusiv Rusia.

Este reluat, pentru această sărbătoare, unul dintre marile succese ale casei, Spărgătorul de nuci (programat din 29 până la 31 decembrie 2015, dar şi în 2 şi 4 ianuarie 2016), o piesă puternică şi plină de vivacitate, care s-a jucat cu casa închisă de la crearea ei în 2013. Este vorba despre relectura unui balet pe care Jean-Christophe Maillot îl crease în 1992, la Tours, şi care a fost reluat în 2000 pentru jubileul prinţului Rainier III. O viziune îndrăzneaţă şi precursoare la vremea creării piesei prin reunirea a două arte care, pe atunci, erau separate: dansul şi circul.

Într-o lume de poveste, plină de maliţie şi de tandreţe, visele unei fetiţe capătă viaţă graţie magiei creaturilor feerice care sunt tot atâtea aluzii la personajele care au marcat cariera lui Maillot: Cenuşereasa, Frumoasa din pădurea adormită.

„Spărgătorul de nuci”, în coregrafia lui Jean-Christophe Maillot, cu o scenografie strălucitoare

Inventând povestea unei fetiţe care ar vrea să devină dansatoare, dar pe care o ironizează părinţii ei, cunoscuţi coregrafi şi maeştri de balet, Jean-Christophe Maillot reuşeşte să povestească în acelaşi timp propria sa istorie, Istoria Baletelor din Monte Carlo. Spectatorul regăseşte antagonismele şi rivalităţile pe care le cunosc toate companiile din lume, într-o coregrafie ce foloseşte citate din şi aluzii la Nijinski, la Pina Bausch, trecând prin Balanchine sau Béjart şi, desigur, câteva incursiuni revelatoare în creaţia lui Neumeier în a cărui trupă Jean-Christophe Maillot a fost solist, înainte de a deveni coregraf.

Într-un decor şi cu costume strălucitoare, concepute de Alain Lagarde, respectiv, Philippe Guilllotel, libretul semnat de Jean-Christophe Maillot şi Jean Rouaud, pe muzica lui Ceaikovski interpretată de Orchestra Filarmonică din Monte Carlo, dirijată de Nicolas Brochot, beneficiază astă-seară de prezenţa excepţională a balerinilor-étoile de la Teatrul Bolşoi, Olga Smirnova şi Artem Ovcharenko.

Visul domină viziunea lui Maillot

Trebuie amintită şi participarea la această mare întâlnire a elevilor Academiei Princesse Grace, alături de dansatorii Companiei.

Născută în 1985, prin voinţa Prinţesei de Hanovra, Compania Baletelor din Monte Carlo a fost iniţial condusă, pe principiile unui clasicism ireproşabil, de Pierre Lacotte. Jean-Christophe Maillot a preluat conducerea acestei trupe de 50 de dansatori în 1993 şi a adus-o la nivelul celor mai bune companii. Cu experienţa sa vastă, obţinută alături de Rosella Hightower şi John Neumeier, dar şi ca director al Centrului Coregrafic din Tours, el a creat la Monte Carlo peste 30 de balete, unele realizate în colaborare cu artişti, plasticieni şi compozitori din orizonturi foarte diferite. Multe dintre ele au intrat în repertoriul marilor companii de dans internaţionale. Jean-Christophe Maillot concepe dansul ca un dialog între tradiţia pe poante şi avangardă.

O feerie de mișcare și culori

Olga Smirnova și Artem Ovcharenko

Moment din repetiția cu public pentru „Spărgătorul de nuci”

Răsfăţatul Principatului, Baletul ocupă minunatele localuri de la Beausoleil, o veche fabrică de mobilă, transformată în loc de cultură şi artă. În 2011, Baletele din Monte Carlo, Academia de dans Princess Grace şi Monaco Dance Forum, vitrină internaţională a dansului, care prezintă într-o efervescenţă eclectică spectacole, expoziţii, ateliere şi conferinţe, au fuzionat într-o structură unică, sub numele Baletele din Monte Carlo.

„Vollmond”, în coregrafia Pinei Bausch, un război al sexelor

Sărbătorirea celor 30 de ani de existenţă înseamnă însă o suită de spectacole care au încântat publicul încă din luna octombrie şi îl vor atrage şi în prima parte a anului 2016.

Primele a fost Entrelacs şi Vers un Pays Sage, în coregrafia lui Jean-Christophe Maillot, dar şi ultima sa creaţie, Presque rien, piese caracterizate prin virtuozitatea interpreţilor.

În „Entrelacs” Maillot mixează dansul și circul

Dar, luna decembrie a fost perioada forte a acestei stagiuni. Iubitorii dansului s-au putut delecta cu o creaţie a Pinei Bausch, Vollmond, adusă pe scena de la Grimaldi Forum de dansatorii de la Tanztheater Wupperthal Pina Bausch. O piesă emblematică a acestei trupe, creată în 2006. O coregrafie abstractă şi teatralizată totodată, cu o scenografie spectaculoasă în care bărbaţi şi femei duc un război al sexelor sub jeturi de apă.

Stagiunea a rezervat şi alte surprize, printre care Singing in the Train, comedie muzicală pentru 60 de tineri interpreţi a Centrului de Creaţie Vocală şi Scenică şi, mai ales, o seară excepţională propusă de Jiri Kylian

Cu acest prilej aniversar, Prinţesa de Hanovra scrie în programul spectacolului:

“Cunoaştem cu toţii acele momente în care spiritul se abandonează şi revine asupra visurilor pe care le-am făurit, a deciziilor pe care le-am luat, a drumurilor pe care le-am urmat penru a le realiza… Crearea Baletelor din Monte Carlo face parte din aceste momente asupra cărora îmi place să revin. Au trecut 30 de ani! Nu ştiu dacă aş mai avea astăzi atâta inconştienţă încât să particip la o asemenea aventură, dar doresc din toată inima tuturor să cunoască cândva o zi fericită în care să accepte o provocare atât de îndrăzneaţă.

A fost nevoie de o doză de nebunie pentru a crea înMonacoacest loc privilegiat al artei coregrafice internaţionale şi pentru a depăşi dificultăţile inerente unui asemnea proiect.

Rezultatul este compania Baletele din Monte Carlo care sunt astăzi mândria noastră şi au devenit marele ambasador cultural al Principatului.

La Mulţi ani, Baletele din Monte Carlo!”

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.