Mons, Capitală Culturală a Europei în 2015, devine un „Superstar”

Sloganul Capitalei Culturale Europene Mons de anul acesta este ”Tehnologia întâlneşte cultura”.

Titlul de Capitală Culturală Europeană a trebuit să trezească atractivitatea unei comunităţi lovite din plin de dezindustrializare. Inspirat de succesele oraşului Lille din 2004, de fanteziile Marsiliei din 2013, oraşul belgian Mons, capitala valonă, care a făcut un pariu că va reuşi să fie în topul celor 10 oraşe cele mai atractive din 2015, propuse de CNN Travel, bineînţeles, după Milano. Performanţa nu este neglijabilă. Yves Vasseur, şeful de orchestră al acestui eveniment, încearcă să facă un pas înainte în acest sens. Acela ca publicul să vină să cunoască acest mic orăşel belgian, având în jur de 100.000 de locuitori, situat la 40 de minute de Bruxelles şi la 30 de minute de frontiera franceză. Un oraş ce nu exista până acum în radarele turistico-culturale, eclipsat de Bruxelles, dar şi de Bruges, Anvers şi Gand. Un oraş ce îşi caută un loc pe harta noilor arhitecturi.

Noul Palatul Congreselor, ridicat de arhitectul american Daniel Libeskind

Acest oraş, loc de referinţă altădată al industriei cărbunelui, al minelor şi siderurgiei, ce cunoscuse o mare prosperitate înainte de1960, acăzut apoi într-un inexorabil declin. A fost de ajuns să fie numit Elio Di Rupo primar al oraşului, cunoscut pentru papionul său roşu, o figură politică importantă, vechiul preşedinte al partidului socialist, care a ocupat diferite funcţii ministeriale în regiunea Wallonne, înainte de a-şi asuma greutatea funcţiei de prim-ministru într-o foarte puternică criză politică ce a cuprins Belgia între 2011 şi 2014. ”Regiunea a cunoscut un reflux economic dramatic, când siderurgia a început să scadă. Extracţia cărbunelui s-a oprit, înregistrându-se un şomaj rapid şi destructurarea ţesutului social”.

Grand Hornu, vechea reprezentanţă a industriei din regiune, construcţie creată în secolul al XIX-lea, Patrimoniu UNESCO în stil neoclasic

Elio Di Rupo, fiul unor emigranţi italieni, a ştiut să lanseze noi tehnologii, bazându-se pe creativitate. A ştiut să atragă giganticul american Google, care şi-a instalat sediul încă din 2007 la Mons, investind aproape 500 de milioane de euro. A ştiut să atragă firme de tipul gigantului Microsoft şi IBM, să formeze acel Digital Innovation Valley.

Demn de remarcat şi faptul că directorul Teatrului Radu Stanca din Sibiu, Constantin Chiriac, a făcut parte din juriul care a decis ca Mons să fie noua Capitală Culturală pe 2015.

Careul Artelor din Mons, în care noul se îmbină cu tradiţia

O nouă gară, semnată de arhitectul Santiago Calatrava, va face în aşa fel încât să existe o conjuncţie între centrul istoric al Mons-ului şi al treilea pol în plin boom, unde se ridică un centru flamboiant nou, desenat de o altă vedetă a arhitecturii, Daniel Libeskind. Acesta a desenat noul Palat al Congreselor din Mons, farul nou al oraşului, şi totul se datorează acestui nemaipomenit Elio Di Rupo, un adevărat ”burgmeister”, care a înţeles faptul că atractivitatea culturală rimează cu creativitatea. ”Cultura este un factor de bogăţie economică. Capitala Culturală ne va permite de a face un salt calitativ şi a reda mândria oraşului, atât pe plan psihologic, cât şi economic, după anii de depresie. Mons, în 2015, înseamnă peste 300 de proiecte, 5 noi muzee, 18 oraşe partenere, peste 70 de milioane de euro buget şi peste 400 de milioane de euro în cifre de afaceri aşteptate”.

Casa Jean Lescart, transformată în muzeu

De mai mult de 10 ani, primarul Elio Di Rupo şi colaboratorul său, Yves Vasseur, lucrează pentru a reconstrui structurile culturale ale Mons-ului.

Mons se află în provincia Hainaut, pe valea fluviului Haine. La nordul şi la sudul acestuia se află coline şi platouri a căror altitudine creşte progresiv. Oraşul s-a dezvoltat de-a lungul secolelor, pe o colină. De altfel, numele oraşul indică o formă de relief.

Străzile, care urcă şi coboară, se intersectează una cu alta şi toate sfârşesc în piaţa centrală, La Grande Place.

Biserica ridicată dupa căderea Turnului Orologiului

În Mons, vechiul s-a îmbinat cu noul, aşa cum este şi în cazul vechii Case Spaniole, din secolul al XVI-lea, numită după tradiţia Ţărilor de Jos, cu caracteristici gotice. Este vorba despre o arhitectură sobră utilizând cărămizile roşii. În 1548 fusese dată o ordonanţă prin care se interzicea folosirea în construcţii a materialelor inflamabile. Clădirea a fost restaurată între 1919 şi 1920, după planurile arhitectului Bertiau şi apoi ocupată de Casa Presei.

Interiorul Catedralei Sainte Waudru cu splendidele sale vitralii

Careul Artelor se află astăzi în vechea cazarmă Guillaume din timpul Primului Război Mondial, fiind opera arhitectului Rémi de Puydt. Clădirea a fost utilizată de Ateneul Regal Jean d’Avesnes din 1960 până în 1990. A fost renumită Careul Artelor, după 1990, când a fost transformată în Şcoala Superioară de Arte Plastice şi Vizuale. În 2014, curtea Careului Artelor a fost renovată şi echipată de către biroul de arhitectură AgwA110. Ea este acoperită cu cinci acoperişuri modulare, cu dublă curbură, ancorate pe sol şi pe cornişă. Cu această ocazie, artistul Jean-Luc Moerman a realizat o vastă frescă abstractă şi o pictură în albastru cobalt pe asfalt.

La Catedrala Sainte Waudru sunt programate numeroase concerte

Mons posedă mai multe muzee importante, reconstruite azi. BAM (Beaux-Arts Mons), care adună colecţiile permanente de picturi, gravuri şi desene din secolele XIX şi XX, cu artişti reprezentativi, originari din Mons, dar şi artişti belgieni şi internaţionali, printre care André Lanskoy, Enrico Baj, Gianni Bertini, Gaston Chaissac, Valerio Adami şi Peter Klasen

Noua clădire BAM

Organizatorii şi-au propusă să cultive istoria, patrimoniul şi identitatea. Au răsărit peste noapte lucrări impozante din oţel, din sticlă care impresionează prin noile arhitecturi. Aşa a fost transformat vechiul cinematograf Alhambra, care a luat numele de Vincent Glowinky.

Care de foc, la deschiderea sărbătorilor de la Mons

În capela Ursulinelor a fost înfiinţată Artothèque, un centru de prezervare, restaurare şi studiu. Staţia de Apă a oraşului, transformată într-un muzeu al memoriei, care povesteşte despre Mons, protagonistul Primului şi celui de al Doilea Război Mondial.

Domul din Mons, luminat feeric

Muzeul Artelor decorative François Duesberg posedă mai multe colecţii prestigioase de orfevrerie, faianţă şi porţelan, dar şi o colecţie de pendule din perioada 1795-1815.

Muzeul Foclorului Vieţii din zona Mons este refăcut din vechea Casă Jean Lescarts, iar în Muzeul Chanoine Puissant pot fi întâlnire obiecte din colecţiile oferite oraşului legate de Ducasse de Mons de către canonicul Edmond Puissant.

Istoria militară este pusă în valoare la Muzeul de Istorie Militară.

Doudou, festivalul ce va umple străzile Mons-ului

Muzeul de Istorie Naturală cuprinde colecţii privind fauna şi flora regiunii, dar şi colecţii de fosile şi minerale din zonă.

Istoria religioasă este expusă în diferite locuri precum Sainte-Waudru, Capela Bélian, Capela Saint-Calixte şi Muzeul Saint-Rémy.

În Piaţa Centrală a oraşului

Vechiul centru al Mons nu era lipsit de şarm, cu clădirile sale în stil baroc şi elegantele case de pe malul fluviului. Oraşul nu mai este acum Veneţia Nordului, nici ca Bruges care conservă preţioasele picturi ale lui Van Eyck.

Yves Vasseur, un vechi jurnalist de la RTBF, devenit între timp administrator cultural, povesteşte: ”La sosirea sa, Elio Di Rupo m-a rugat să mă ocup de centrul cultural al Mons. Am refuzat întrucât structurile culturale ale oraşului erau moarte şi eu nu credeam că mai pot să le reînviu. În 2002 am creat Le Manège, prima scenă transfrontalieră europeană, care a fost punctul de plecare, deschisă în 2006, inspirat de Didier Fusillier, artizanul Lille-ului din 2004. Şi aş vrea să spun că am fost incitat să lansez o nouă aventură culturală. Şi Lille era un oraş pal, care era cumva în umbră. Bagheta magică a Capitalei Culturale Europene l-a făcut să renască. Am reconstruit străzi întregi, cu ciocanul şi cu ajutorul cetăţenilor. Şi, în paralel cu evenimentele festive care rimează cu Capitala Culturală, municipalitatea a făcut în aşa fel încât să punem oraşul sub Patrimoniul UNESCO. Există un paradox la Mons. În timp ce regiunea este sinistrată din punct de vedere economic, centrul istoric al oraşului a fost ferit de vicisitudinile vremurilor. Gotica Sainte-Waudru este cunoscută pentru frumosul său ansamblu cu sculpturi ale lui Jacques Dubroeucq, numit şi Michelangelo al Nordului.

BAM, sediul expoziţiei Van Gogh

În această primăvară se vor deschide noi muzee şi am remodelat totodată polul muzeelor, cu 12 situri, reutilizând edificiile cu un gust pronunţat pentru umplerea vechilor clădiri industriale. După Vechile Abatoare, cu arhitectura lor austeră, care au fost transformate într-o splendidă sală de expoziţii de artă contemporană, vechea Staţie de apă a municipalităţii a devenit Muzeul Memorial Mons, un centru de interpretare a celor două Războaie Mondiale cu peste 5.000 de documente şi obiecte”.

Gara din Mons, un proiect contestat

Catedrala Sainte Waudru găzduieşte splendide sculpturi în alabastru, dar şi magnifice vitralii. Tot aici, în interior, se află Carul de Aur, oferit de Ludovic al XIV-lea, regele Franţei, după asediul din 1691,care este scos o dată pe an în timpul procesiunii Doudou, o sărbătoare la sfârşitul lui mai şi începutul lui iunie, care ţine 7 zile, cu bere în cascadă.

Instalaţia Trecătorul înnobilează centrul oraşului

Muzeul de Artă (BAM), complet renovat, găzduieşte o frumoasă expoziţie Van Gogh la Borinage, un omagiu adus pictorului peisagist. El a fost transformat de către arhitectul Pierre Hebbelinck. La BAM se află frumoasa grădină Reine Astrid, o adevărată scenografie pentru operele de artă.

Oraşul este, de asemenea, dotat acum cu un nou muzeu, La Doudou, după numele unui ducat, acum, dotat cu numeroase ateliere de cercetare şi spaţii amenajate într-o veche capelă. Seara este o adevărată splendoare această clădire luminată feeric, şi ea aflată în Patrimonul Mondial UNESCO. La Carierele de silex, de asemenea sub oblăduirea UNESCO, vizitatorii pot pătrunde în minele de silex neolitice.

La Grande Place de Mons, înconjurată de frumoase şi impunatoare edificii, restaurante şi bistrouri

O Gară nouă, semnată de arhitectul spaniol Santiago Calatrava, va lega vechiul centru al oraşului cu noile cartiere de afaceri. Ea va deveni noua poartă a Mons-ului către lume.

Să mai amintim Arsonic, auditoriumul muzicilor emergente, Teatrul Le Manège pentru artele spectacolului, un Centru al Congreselor, noua Gară, simbol al mobilităţii, desenată de Calatrava. Dar adevăratul simbol al oraşului este Turnul clopotului, în stil baroc, construit în 1673, înalt de 87 de metri, care are în vârf un carillon care semnalează orele. Coloanele şi pilaştrii sunt din piatră albastră.

Locul unde a trăit Van Gogh

Transformarea parkingului Palatului de Justiţie în zonă pietonală a fost o oportunitate pentru a planta Marea Instalaţie Mons 2015.

Arne Quinze, artistul flamand de 43 de ani, a instalat o sculptură monumentală în lemn. Ea are o lungime de 90 de metri şi 18 metri înălţime şi se află între Biserica Sainte Elisabeth şi Casa Loisseau, transformată în centru literar.

Muzeul Chanoine Puissant

Dacă Mons tinde să devină vedetă europeană în 2015, ea trebuie să-şi împartă notorietatea cu Pilsen din Republica Cehă, conform unui principiu instaurat în 2009, acela de a împărţi acest titlu între un oraş vechi şi unul nou. Titlul de Capitală Culturală Europeană s-a născut 1985 la iniţiativa Melinei Mercouri şi a lui Jacques Lang, pe atunci, amândoi miniştri ai Culturii, având ca scop ideea de a propaga bogăţia şi diversitatea culturii europene. Între timp, programul a fost ajustat cu ajutorul unui juriu de selecţie foarte strict şi de înaltă clasă, pentru a evita derivele politice şi financiare.

În interiorul instalaţiei create de Arne Quinze

Mons 2015 se înscrie într-o dezvoltare ce depăşeşte 70 de milioane de euro, egală cu cea de la Lille din 2004, dar inferioară Marsiliei, care a avut un buget de 91 de milioane de euro.

În 24 ianuarie a fost lansată, într-un cadru festiv, cu peste 100.000 de participanţi, Capitala Culturală Mons. Cu acest prilej în oraş a fost oprită circulaţia vehiculelor pe tot parcursul anului, în aşa fel încât publicul să se poată plimba. Peste 300 de manifestări se vor derula, culminând cu ”Renaşterea”, un program celui asemănător propus de Lille. 18 oraşe sunt partenere, printre care Ostende, Namur, Valencia…

Arsonic, Centrul de muzică emergentă

Mai mult de 300 de milioane de euro în investiţii, finanţate de Uniunea Europeană, vor contribui la schimbarea la faţa Mons-ului. Deja au fost atraşi peste 2 milioane de vizitatori.

Grand Palais a fost luminat feeric, el va fi locul în care va bate inima Capitalei Culturale 2015.

Oraşul văzut de sus

Amuleta Mons-ului, o sculptură făcută din fier bătut, din secolul al XV-lea, în formă de maimuţă care se află pe zidul Palatului Municipalităţii, are o mare căutare. Conform Tradiţiei, dacă o atingi cu mâna stângă pe cap vei avea noroc, iar dacă o atingi cu mâna dreaptă îţi va aduce un soţ sau o soţie…

Turnul cu ceas

Zidurile oraşului au amintiri. Ele vorbesc şi de turbulenţele poetice din 1873-1875, cu trecerea lui Verlaine prin închisoarea din Mons, fiind condamnat pentru tentativa de omor a lui Arthur Rimbaud. În celula 252, Paul a scris câteva din capodoperele sale.

Vechile Abatoare construite în 1854-1855 de arhitectul Charles Sury, acum transformate în săli de expoziţii

De neuitat au rămas filmările în oraş ale peliculei Vincent Van Gogh, în regia lui Vincente Minelli, avându-l ca protagonist pe Kirk Douglas.

Vena artistică a oraşului explodează în roşu în The Passenger, originala instalaţie din lemn care îmbrăţişează peisajul pietonal din faţa Palatului Justiţiei, cu colorata galerie arborescentă a lui Arne Quinze, tânărul artist de faimă mondială.

Le Manege, o clădire de secolul XXI

La fel, o altă instalaţie, ce pare naufragiată în faţa Catedralei Sainte Elisabeth

În The Guardian a apărut nu de mult un articol, oarecum ironic, nu tocmai edificator, scris de Oliver Wainwright, care analizează primele zile ale Capitalei Culturale Europene, subliniind faptul că multe dintre construcţiile începute nu au fost încă terminate, aşa cum este cazul Gării, ce va fi inaugurată, se pare, în 2017. ”Mons este capitală a Culturii, dar locuitorii lui vor să meargă la IKEA, mai mult decât să viziteze muzeele.”

Pavilion din Mons, inspirat de arhitectura gotică a oraşului

Oricum, arhitecţi de faimă internaţională sunt implicaţi pentru a da un sânge nou oraşului.

Asupra Mons-ului, oraşul medieval, vor fi îndreptate toate reflectoarele pe durata anului 2015.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.