Mostra de la Veneţia s-a deschis între dive şi proteste

Cu covorul roşu, a început ceremonia de deschidere a Festivalului de la Veneţia, inaugurat cu proiecţia filmului Birdman. O mulţime de fotografi şi curioşi, adolescenţi în delir pentru Emma Stone, aflată în castul filmului de deschidere. Ceremonia de inaugurare a fost urmată de un standing ovations în faţa Palatului Cinematografului de la Lido, pentru preşedintele Republicii, Giorgio Napolitano, un mare iubitor al cinema-ului, aflat pentru a patra oară la Mostra de la Veneţia. Anul trecut acesta a zburat la Lido pentru a aplauda filmul lui Ettore Scola, dedicat lui Fellini. Alături de el, madrina Mostrei, Luisa Ranieri, care s-a aflat alături de soţul său, cunoscutul actor Luca Zingaretti, apreciat pentru serialul Comisarul Montalbano.

Sub reflectoare, alături de dive, compozitorul Alexandre Desplat, Carlo Verdone, Joan Chen, Philip Groning, Elia Suleiman, Sandy Powell, Jessica Hausner, Jhumpa Lahiri, Tim Roth, Thierry Fremaux şi Dieter Kosslick, regizorul Giuliano Montaldo, care prezidează secţiunea Clasicii restauraţi.

Emma Stone oferind autografe

Sunt aşteptaţi şi Al Pacino, Catherine Deneuve, acompaniată de fiica sa, Chiara Mastroianni, Charlotte Gainsbourg… James Franco este şi el un îndrăgostit de Veneţia, la fel ca şi Milla Jovovich. Se spune că va veni şi Sophia Loren, care pe 20 septembrie împlineşte vârsta de 80 de ani. Expoziţia „Ieri, oggi, Sophia” va fi un omagiu în imagini al marii doamne şi actriţe Sophia Loren, realizată de Fundaţia ”Ente dello Spettacolo” şi Centro Sperimentale di Cinematografia – Cineteca Nazionale”. Nu vor lipsi imaginile din La Ciociara, pentru care a obţinut un Oscar pentru cea mai bună actriţă în rol principal, până la Matrimonio all’italiana , unde interpretează rolul Philomenei, dar şi Antonietta, sufocată din microcosmosul familial din Una giornata particolare. Sophia a încarnat condiţia femeii italiene.

Să amintim şi alţi actori aflaţi în concurs: Elio Germano în Giacomo Leopardi, Martone, Scamarcio şi Mastandrea din distribuţia peliculei Pasolini de Abel Ferrara, avându -l în rolul titular pe Willem Dafoe, Alba Rohrwacher, protagonista din Hungry Hearts, şi Isabella Ferrari, din La Vita oscena.

Au protestat peste 3.000 de intermitenţi comunali, aflaţi într-un cortegiu, întrucât le-au fost tăiate salariile. Li s-au alăturat autotransportatorii de pe navele de croazieră, care au purtat banderole. S-a auzit sunetul sirenelor, dar un cordon al forţelor de ordine i-a ţinut la distanţă.

Luisa Ranieri, madrina Festivalului

Un buget mai mic, mai puţine party-uri, dar nu există festival la Veneţia care să facă excepţie. Totul a început pe terasa hotelului Danieli, transformată ca în filmul lui Wes Anderson, The Grand Venice Hotel, cu un cocktail oferit de Variety în onoarea preşedintelui juriului, muzicianul Alexandre Desplat.

În data de 27, o cină oficială pe plaja de la Excelsior, după proiecţia lui Birdman de Alejandro Inarritu, a fost oferită de preşedintele Bienalei, Paolo Baratta, şi de directorul Alberto Barbera.

Creată în 1932, Mostra de la Veneţia, cel mai vechi festival de film din lume, s-a deschis aseară, cu o programare eclectică. La fiecare sfârşit de august şi început de septembrie, cineaştii şi starurile îşi dau întâlnire la Lido pentru a-şi prezenta noile filme.

Veneţia cu Leul ei de Aur, un Graal al celei de a şaptea arte, a permis descoperirea neorealismului, cinema-ului japonez sau indian, în anii ‘50-‘60, o bună parte a filmografiei ruse, dovedind de peste 80 de ani o cinefilie exigentă.

Actriţa Alessandra Mastonardi

“Filmele care au drept subiect conflictele sunt numeroase la această ediţie. Criza este şi ea prezentă, dar în surdină”, a declarat directorul Mostrei, Alberto Barbera, prezentând noua ediţie.

Filmul care a inaugurat ediţia din acest an a fost Birdman, regizat de mexicanul Alejandro Gonzales Inarritu, cu Michael Keaton în rolul lui Riggan Thomson, un actor în declin care decide să revină la gloria sa trecută. Devenit star datorită interpretării unui supererou, Birdman, aluzie evidentă la Batman, el încearcă să recucerească publicul montând o piesă pe Broadway.

“Ar dori să arate că este superior gloriei sale factice, dar într-o lume în care ironia este regină, oamenii sinceri şi oneşti sunt crucificaţi”, explică regizorul, care revine, la cinci ani după Biutiful, cu o parabolă a condiţiei umane pe care a dorit-o explozivă şi comică.

Zach Galifianakis, Edward Norton, Andrea Riseborough, Amy Ryan, Emma Stone şi Naomi Watts completează distribuţia. Veneţia şi-a asigurat cu acest film un covor roşu prestigios şi mai ales un film intrigant care ar trebui să fie unul dintre evenimentele sezonului.

Alberto Barbera cu protagoniştii filmului Birdman, printre care și Norton, Keaton și Emma Stone

Premiat de mai multe ori la Cannes (Amours Chiennes, Babel), nominalizat la Oscar în categoria Cel mai bun film străin în 2000, Alejandro González Inárritu are un renume internaţional şi este considerat unul dintre regizorii cei mai dotaţi ai generaţiei sale.

Michael Keaton este eroul din culisele Hollywood-ului. ”Un film nebunesc şi îndrăzneţ, în care eu sunt un patetic incurabil.”

Cu Birdman, regizorul mexican aruncă o piatră în oglinda deformată a mediei, întrebându-se ce înseamnă această boală contagioasă de a crede că nimeni nu poate fi înlocuit. ”Alergăm după glorii trecute şi ne scufundăm în spaima viitorului, incapabili de a înfrunta prezentul lăsăm să curgă viaţa pe lângă noi, pierzând tocmai întâlnirea cu ceea ce ar fi esenţial din ea.” În prima linie a acestei bătălii se află protagonistul din Birdman, Michael Keaton, care, aşa cum spuneam, joacă rolul unui actor în declin care a cunoscut popularitatea pe când interpreta rolul unui supererou şi care acum se află departe de acele timpuri. ”Cred că fiecare dintre noi, spune Keaton, este un ex-iubit Batman, cu care trebuie să-şi regleze conturile. Important este a-l ţine sub control pentru că s-ar putea să se transforme într-o voce malignă.” O operaţie nu tocmai simplă, mai ales dacă este vorba despre un anume tip de profesie, spune regizorul: ”În faţa infinitului timpului, participarea noastră minusculă la realitate se transformă într-un delir. Sub dictatura ego-ului, toţi sucombăm. Astfel că în spatele lui Birdman, care joacă totul pe cartea consacrării pe care nu a avut-o, se consumă existenţele lui Edward Norton, ale actriţei nerealizate Naomi Watts şi a fiicei sale, Emma Stone, abia ieşită dintr-o clinică de reabilitare. Obsedat de prezenţa lui Birdman, care îi vorbeşte pe un ton imperios agitând aripile mari şi negre, protagonistul se confruntă cu viaţa hollywoodiană de o mare fragilitate, într-un univers de stele citate cu nume şi prenume”. ”Munca, observă Keaton, e o parte importantă a vieţii noastre, dar e greşit să vezi asta când ajungi la final. Totul depinde de modul cum reuşim să gestionăm lucrurile, business-ul contează, desigur, dar nu trebuie confundat cu alte lucruri importante ale vieţii”.

Edward Norton

Nu e cazul lui Keaton, care a ales să-şi trăiască viaţa în maniera sa, departe de Los Angeles, şi acum îşi doreşte o viaţă liniştită, chiar dacă este plicticoasă.

Nu toţi reuşesc să-şi păstreze echilibrul. Şi aceasta, dacă ne gândim la moartea lui Philip Seymour Hoffman şi apoi a lui Robin Williams.

”Nu am fost niciodată un iubitor al supereroilor, chiar atunci când eram puşti. Am preferat romanele poliţiste, westernurile, pentru că mi se părea că aventurile au o anumită concreteţe”.

Regizorul a fost îndelung aplaudat. Birdman este o versiune care ar putea să îl ducă în zona Oscarului. ”După atâtea pelicule dramatice în sos de chili mexican, aveam nevoie de altceva. Şi întotdeauna trebuie să ai curajul să încerci. Altfel, rişti să te plafonezi.”

Birdman este primul din cele patru filme americane în luptă pentru Leul de Aur. El este urmat de 99 Homes de Ramin Bahrani, Good Kill d’Andrew Niccol şi Manglehorn de David Gordon Green.

Michael Keaton ovaţionat

După ce a fost distins cu Leul de Aur în 1994 pentru întreaga carieră, Al Pacino revine la Mostra de la Veneţia pentru a prezenta peliculele The Humbling, care descrie relaţia dintre o tânără femeie şi un actor în vârstă, realizat de Barry Levinson, şi Mangelhorn, semnat de David Gordon Green, proiectat în afara competiţiei, în care este prezentată viaţa unui muncitor din Texas care nu a reuşit niciodată să depăşească pierderea marii sale iubiri, în urma vieţii lui de criminal. În ambele filme el explorează neliniştea şi regretele unui îndrăgostit. Cele două proiecte continuă cariera sa cu filme independente, cum a fost Salomeea cu Jessica Chastain, realizat de el. Să amintim că Al Pacino a fost nominalizat de opt ori la Oscar şi a fost recompensat cu un Oscar în 1992 pentru rolul orbului din Parfum de femeie, de Martin Brest.

Printre filmele care abordează războiul se numără Good Kill, al regizorului Andrew Niccol, care povesteşte dilemele etice şi morale ale unui tată de familie, interpretat de Ethan Hawke, care luptă de la distanţă împotriva talibanilor, pilotând drone.

Nobi, al japonezului Shinya Tsukamoto, revine asupra consecinţelor celui de al Doilea Război Mondial, în timp ce 99 Homes, de Ramin Bahrani, ne introduce în criza imobiliară americană.

Preşedintele Juriului, muzicianul Alexandre Desplat

Filmul japonez Nobi de Shinya Tsukamoto şi unul chinezesc, Amnésie rouge de Wang Xiaoshuai, reprezintă producţia asiatică, dar, incontestabil, anul acesta cinema-ul european domină selecţia oficială.

Din cele 50 de lungmetraje care vor fi proiectate până în 6 septembrie, 20 concurează pentru Leul de Aur, care va fi decernat de un juriu condus de compozitorul de muzică de film Alexandre Desplat, primul preşedinte de la crearea Mostrei care nu este nici regizor, nici actor.

Printre filmele foarte aşteptate se numără Pasolini, al americanului Abel Ferrara, consacrat vieţii poetului italian, marxist şi homosexual asasinat la Roma în 1975, dar şi The Cut,de Fatih Akin, al treilea act al unei trilogii despre destinul unui tânăr scăpat din genocidul armenilor, interpretat de actorul francez Tahar Rahim.

Cinema-ul italian, distins anul acesta cu Oscar pentru La grande bellezza de Paolo Sorrentino, va fi prezent cu trei pelicule: Anime nere de Francesco Munzi, Hungry hearts de Saverio Costanzo şi Il giovane favoloso, un biopic despre poetul italian Giacomo Leopardi, semnat de Mario Martone, cu Elio Germano şi Anna Mouglalis.

Membrii Juriului

Franţa va ocupa un loc important cu patru filme în competiţie: Le dernier coup de marteau, de Alix Delaporte, cu apreciatul duo Clothilde Hesme/Grégory Gadebois, acesta din urmă jucând rolul lui Samuel Rovinsky, un bărbat care pleacă la Montpellier pentru a-şi întâlni tatăl, Loin des hommes de David Oelhoffen (Hôtel Dieu, Nos Retrouvailles), care se desfăşoară în timpul războiului din Algeria, avându-l protagonist pe Viggo Mortensen, alături de Reda Kateb. La rançon de la gloire de Xavier Beauvois, cunoscut pentru pelicula Des hommes et des dieux, îi are în distribuţie pe Benoît Poelvoorde, Roschdy Zem şi Chiara Mastroianni. Actorul belgian joacă rolul unui bărbat care, împreună cu prietenul lui, se hotărăşte să fure sicriul lui Charlie Chaplin, imediat după moartea acestuia, pentru a cere o răscumpărare familiei. Cei doi actori joacă şi în cel de al patrulea film în competiţie, Trois Coeurs, de Benoît Jacquot, în care împart afişul cu Charlotte Gainsbourg şi Catherine Deneuve.

Sophia Loren, Marea Doamnă a ecranului italian

La categoria Orizzonti, excentricul Quentin Dupieux îşi va prezenta noul film, Reality, cu Alain Chabat, Elodie Bouchez, Jonathan Lambert.

Gustave Kervern şi Benoît Délepine sunt prezenţi şi ei cu Near Death Experience, un lungmetraj avându-l în centru pe scriitorul Michel Houellebecq.

La Venice Classics, festivalierii vor putea redescoperi Mouchette de Robert Bresson.

Alejandro Inarritu și soţia sa, Maria Eladia Hagerman

În afara competiţiei, mai multe producţii vor face, în mod sigur, senzaţie: The old man of Belemal regizorului portughez Manoel de Oliveira, filmul cu mai mulţi regizori, Words with Gods, semnat însă mai ales de Emir Kusturica şi Amos Gitai, şi versiunea integrală, necenzurată a peliculei Nymphomaniac 2, a danezului Lars von Trier.

Tot în afara competiţiei sunt aşteptaţi Peter Bogdanovich, cu She’s Funny That Way, şi Joe Dante cu Burying The Ex.

Documentarul lui Joshua Oppenheimer va dezvălui prin The Look of Silence masacrele politice din Indonezia.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.