Muzeul de Artă Modernă, bijuteria artistică a oraşului San Francisco

Muzeul de Artă Modernă din San Francisco (SFMoMa) şi-a redeschis porţile în 14 mai, după trei ani de lucrări de extindere şi de renovare, care au costat 305 milioane de dolari. O arhitectură spectaculoasă, o suprafaţă de expunere triplată, datorate cabinetului de arhitecţi Snohetta din Norvegia, cel care a conceput Opera dinOslo şi Biblioteca dinAlexandria. Proiectul a fost aprobat în urma unui concurs la care au participat 85 de birouri de arhitectură, iar noua construcţie se întâlneşte perfect cu structura originală, concepută de arhitectul Mario Botta.

În plus, recentele donaţii extraordinare de opere de artă îl propulsează în rândul “greilor” din arta modernă, alături de muzeele din New York, Londra sau Paris.

Panourile care amintesc valurile golfului

Clădirii din cărămidă, care adăpostea din 1995 muzeul în SoMa, un cartier din centrul oraşuluiSan Francisco, i s-a adăugat acum o imensă “anexă” de 10 etaje, cu o faţadă albă, structurată în relief. Sutele de panouri din polimer ranforsat cu fibră de sticlă, care o acoperă, par să se însufleţească în jocul de umbre şi lumini, amintind, aşa cum afirma Snohetta, valurile şi ceaţa golfului.

La etajele destinate expunerii, terase decorate uneori cu sculpturi permit vizitatorului să admire priveliştea exterioară. La nivelul străzii, ferestrele largi care te invită să intri, lasă să se vadă Sequence, masiva structură de oţel, grea de 213 tone, a lui Richard Serra, care va fi instalată timp de câteva luni, ca şi mobilul alb, de 8 metri, Fără titlu, al lui Alexander Calder, suspendat în atrium, deasupra marii scări centrale.

Holul de la intrarea în muzeu

Materialul principal al construcţiei este sticla, menită să asigure integrarea edificiului în mediul înconjurător. Muzeul este în întregime “green”, cu componente care răspund la schimbarea luminii atunci când se lasă seara şi cu suficiente instalaţii pentru a reduce consumul de apă şi de energie şi pentru a obţine “LEED Gold Certification”.

SFMoMA are acum cel mai larg spaţiu de expunere pentru arta modernă din Statele Unite, cu aproape 16.000 de metri pătraţi de galerii, şi un patrimoniu de opere foarte importante ale unor artişti ca pictorul şi sculptorul abstract Ellsworth Kelly, considerat de specialiştii muzeului o autoritate la nivel mondial. Săli întregi sunt destinate lucrărilor pe suport de hârtie, o galerie este dedicată fotografiei. Se adaugă un generos spaţiu pentru consevare.

Sequence de Richard Serra, expusă temporar la parterul Muzeului din San Francisco

La interior, totul a fost gândit pentru ca publicul să fie mereu dornic să-şi continue vizita în vastele spaţii ale expunerii. Înclinarea scărilor este foarte blândă, iar unele săli sunt izolate fonic.

Noul Centru Pritzker pentru fotografie, care ocupă un întreg etaj, este şi el prezentat drept cel mai mare dinţară.

Perfecta îmbinare a clădirii de cărămidă a lui Mario Bota cu noua structură albă a arhitectului Snohetta

Dar extensia muzeului era menită, înainte de toate, să primească enorma colecţie particulară a soţilor Dorisşi Donald Fisher, fondatorii lanţului de magazine de confecţii Gap. Fiul lor, Robert, o numeşte “un hobby devenit obsesie”, bazat pe două reguli destul de simple: “amândoi iubeau arta şi aveau mijloace s-o cumpere”. Soţii Fisher au colecţionat 1.100 de opere, semnate de 185 de artişti, la început în mod discret, apoi, din anii 1970, în două galerii dedicate sediului Gap. Operele sunt acum încredinţate spre conservare muzeului, pentru 100 de ani.

În trecutul îndepărtat, marile muzee europene s-au constituit graţie colecţiilor regilor. În zilele noastre, cei care ajută la crearea celor mai frumoase colecţii muzeale sunt, mai ale în Statele Unite, oamenii de afaceri super bogaţi.

Imagine de la parterul edificiului

În cazul lui Fisher, integrarea acestei colecţii este o şansă ieşită din comun, care dă de fapt forţa noului SFMoMA. Cuplul de colecţionari cumpăra fără consilieri, la modul instinctiv, dar, aşa cum se poate vedea, având un ochi format. În plus, era într-o strânsă colaborare cu conservatorii de muzeu ai epocii. Astfel, la sfârşitul anilor ‘80, vizitele la Documentadin Kassel şi la expoziţia Carnegie International, care acorda un spaţiu larg artei germane, ca şi la retrospectiva Gerhard Richter de la SF MoMA din 1988, i-au impresionat pe cei doi colecţionari. Colecţia lor de artă germană este excepţională, posedând 23 de picturi de Richter, dar şi impresionante ansambluri de Sigmar Polke sau Anselm Kiefer.

Mobilul de Calder suspendat deasupra scării

Muzeul a expus acum o parte din ele pe mai multe etaje, în expoziţii tematice consacrate mai ales artiştilor mişcării pop art, ca Andy Warhol sau Roy Lichtenstein, sau celor care s-au afirmat începând din anii 1960 în Germania postbelică, printre care, Anselm Kiefer sau Gerhard Richter.

Robert Fisher crede că o pânză de Richter, Zwei Kerzen (două lumânări), simbolizează cel mai bine dragostea pentru artă a părinţilor săi: “Ea era acroşată în mod obişnuit deasupra şemineului din casa noastră din San Francisco, dar în fiecare vară, o luau cu ei”, pentru a o plasa deasupra televizorului din casa de vacanţă.

Faţada muzeului

Dar nu numai Colecţia Fisher este expusă. Muzeul poseda deja opere de Magritte, Dali, Rothko… şi acum a primit alte numeroase donaţii de la colecţionari foarte bogaţi, care i-au oferit lucrări de Rauschenberg, Philip Guston, Lee Krasner, Pollock, Cy Twombly, Brice Marden. În Statele Unite, mecenatul este o realitate.

Muzeul a început, în 2009, o campanie pentru a-i convinge pe colecţionarii bogaţi să-i doneze lucrări. Au fost promise peste 3.000 de opere, printre care lucrări de Francis Bacon, Alberto Giacometti, Yves Klein sau Jackson Pollock, dintre care 600 sunt prezentate în noua construcţie.

În afara superbei colecţii permanente şi a colecţiilor temporare, unele mai impresionante decât altele, SF MoMA are şi un spaţiu pentru spectacole, performance-uri artistice live şi proiecţii de filme.

Sală dedicată expresionismului abstract

Fondat în 1935, Muzeul de Artă Modernă din San Francisco a fost primul destinat artei moderne şi contemporane de pe Coasta de Vest. Un amator de artă, Albert M. Bender, a donat mai multe dintre operele aflate în posesia sa, printre care, tablouri de Frida Kahlo şi de soţul şi sursa ei de inspiraţie, Diego Rivera. Peste 1.000 de tablouri, dar şi fotografii au format baza colecţiei muzeului.

La un an după inaugurare, muzeul a găzduit o Expoziţie Matisse, prima pe Coasta de Vest, cu opere împrumutate în mare parte de colecţionari particulari. Unele dintre acestea au fost apoi donate cu generozitate muzeului.

Ar mai trebui menţionat că SF MoMA a fost unul dintre primele care au recunoscut fotografia ca artă şi tot primul care a organizat o personală a pictorului american al expresionismului abstract, Jackson Pollock.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.